دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین راه های برای درمان جای جوش صورت
4
زمان مطالعه: 14 دقیقه
بهترین راه های برای درمان جای جوش صورت:ز بین بردن جای جوش در حقیقت کمی از از بین بردن خود جوش سخت تر است. جوش می تواند به طور طبیعی به وسیله مواد خاصی که در طبیعت هست و دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضدعفونت هستند درمان شود.

جای جوش صورت وروش های درمان آن

از بین بردن جای جوش در حقیقت کمی از از بین بردن خود جوش سخت تر است. جوش می تواند به طور طبیعی به وسیله مواد خاصی که در طبیعت هست و دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضدعفونت هستند درمان شود. اما جای جوش کمی سمج است ! و به راحتی از بین نمی رود. اما هیچ چیز غیر ممکن نیست. ممکن است درمان این مشکل زمان بر باشد اما شما با تلاش مداوم و استفاده از عوامل روشن کننده طبیعی و دیگر موادی که می تواند پوستتان را روشن کند به تدریج می توانید جای جوشها و لکه های ناشی از آنها را به طور دائم از بین ببرید.با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان جای جوش آشنا شوید.

ماسک جای جوش ، انواع ماسک برای از بین بردن جای جوش صورت

پیشگیری بهتر از درمان است

قبل از اینکه برخی فایده های درمان خانگی را برای از بین بردن جای جوش به طور طبیعی، بیان کنیم می خواهیم برخی توصیه های حکیمانه را با شما به اشتراک بگذاریم. چیزهای زیادی وجود دارد که شما باید از آن اجتناب کنید تا از ایجاد جای جوش جلوگیری کنید.

درمان جای جوش

دلایل به وجود آمدن جای جوش

زمانی که بافت بدن صدمه یا آسیب ببیند، بدن "گروه ترمیم کننده" خود را به سرعت برای درمان جوش صورت به محل آسیب‌دیدگی می‌فرستد. گلبول‌های سفید خون و گونه‌های مختلف مولکول‌های التهابی این گروه ویژه را تشکیل می‌دهند که برای التیام دادن بافت آسیب دیده و مقابله با عفونت فعالیت می‌کنند. بااین حال بافت پس از برطرف شدن عفونت نمی‌تواند همواره به حالت پیشین خود بازگردد و در نتیجه جای جوش روی پوست باقی می‌ماند.که باید به درمان جای جوشپرداخت.

چه افرادی بیشتر مستعد به وجود آمدن جای جوش هستند

چگونگی و دلیل به‌وجود آمدن جای جوش کاملاً مشخص نیست. از آنجایی که جای جوش در هر فرد متفاوت با دیگری است، احتمال داده می‌شود که برخی بیشتر در معرض این آسیب پوستی باشند. در میان افرادی که بیشتر با مشکل جای جوش مواجه می‌شوند، غالباً عامل ژنتیکی نیز یافت می‌شود و هم شدت و هم نوع جای جوش می‌تواند ارثی باشد.

طول عمر جای جوش گاهی بسیار طولانی است، بعضی از جای جوش‌ها در مدت وجودشان تنها اندکی تغییر می‌کنند، حال آن که تعدادی نیز به مرور محو می‌شوند. شکی نیست که جای جوش بیشتر روی پوست افرادی دیده می‌شود که شدیدترین نوع جوش و ضایعه پوستی، برای مثال ضایعه‌های عمیق ندولر، را تجربه می‌کنند.

درمان جای جوش

بهترین راهکارهای درمانی

درمان جای جوش

  • آب لیمو برای پاک سازی جای جوش

شما برای استفاده از این ماسک به گلوله های پنبه و لیمو نیاز دارید. مقداری آب لیمو روی پنبه بریزید و آن را روی جای جوش بزنید، مدتی روی پوست نگاه دارید و در انتها با آب ولرم بشویید.

  • درمان جای جوش گلاب و روغن چوب صندل

گلاب خاصیت تغذیه پوست و از بین بردن باکتری دارد و به گزارش پرشین وی چوب صندل نیز با خاصیت خنک سازی موجب کاهش التهابات پوست می شود. برای این ماسک نیاز به روغن چوب صندل و گلاب دارید. آن دو را مخلوط کنید تا شبیه یک خمیر شود سپس آن را روی جای جوش زده و یک شب تا صبح آن را نگاه دارید. سپس صبح روز بعد با آب خنک بشویید.

  • روغن زیتون برای پاک سازی جای جوش

روغن زیتون خواص متعددی از جمله قابلیت پاک سازی جای جوش را دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان و لوسیون طبیعی روی پوست عمل می کند. شما باید صورت خود را با آب ولرم شسته و سپس آن را خشک کنید. مقداری روغن زیتون روی دست ریخته و سپس به آرامی روی جای جوش ها را ماساژ دهید و سپس به مدت 2 ساعت صبر کنید. سپس صورت را با یک مایع شستشوی صورت حاوی گلیسیرین بشویید. این فرآیند را باید تکرار کنید تا شاهد نتایج آن شوید.

  • رفع جای جوش باماسک تخم مرغ و روغن زیتون

بهترین و موثرترین ماسک برای از بین بردن جای جوش، زرده تخم مرغ به همراه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و همین میزان عسل است. این ماسک را به مدت 20 دققیه، یک روز در میان و برای حداقل 2 ماه استفاده کنید. و آن را با آب ولرم بشویید.

  • رفع جای جوش با آب خیار

ماسک های صورت با خیار یک روش مراقب از پوست است که به طور وسیعی از این روش استفاده می شود. برای درمان آکنه، جلوگیری از چین و چروک و حفظ رطوبت پوست می توان از ماسک خیار استفاده کرد. برای آنکه جای جوش را از پوست پاک کنید ، باید آب تازه خیار را به مدت 15 الی 20 دقیقه بر روی پوست بزنید. این کار را روزانه انجام دهید و سپس با آب سرد صورت را بشویید تا منافذ باز بسته شوند.

  • درمان جای جوش با ماسک برگ کلم

برگ گل کلم را بهمراه برگ ترب خرد کرده و روی پوست تان قرار دهید. و بعد از نیم ساعت آن را بشویید.

  • درمان جای جوش با چای سبز

داروهای طبیعی می تواند به درمان التهاب های پوست بر اثر استفاده از مواد آرایشی کمک کند.می توانید از چای سبز به عنوان یک آنتی اکسیدان برای پوستی نرم و عاری از لک استفاده کنید. تمام کاری که باید انجام دهید جوشاندن یک قوری چای سبز است و بگذارید خنک شده و سپس با یک گلوله پنبه به روی ناحیه لک دار بر اثر جای جوش بزنید ، نیازی به آبکشی نیست و می توانید آن را در سراسر شب و به طور مرتب روزانه از این روش استفاده کنید.

  • درمان جای جوش با ماسک تخم جعفری

تخم جعفری را در آسیاب بریزید و سپس با یک لیوان آب بجوشانید. بعد، این مخلوط را از صافی عبور داده و یک تکه پارچه تمیز را با آن خیس کنید و مانند کمپرس روی پوست تان بگذارید. هر روز برای مدت نیم ساعت از این کمپرس استفاده کنید. کمپرس با جوشانده تخم جعفری برای از بین بردن آثار جوش ها مفیداست.

  • درمان جای جوش باعسل

می توانید از عسل به عنوان یک سلاح مرموز برای پاک کردن پوست و همچنین پاک کردن رد های جوش بر روی صورت استفاده کنید. از یک پنبه برای زدن عسل خالص به جای جوش ها به مدت 10 الی 15 دقیقه استفاده کرده و سپس با آب ولرم بشویید. حداقل یک بار در روز این کار را انجام دهید.

  • درمان جای جوش باماسک جوانه گندم

مقداری جوانه گندم را داخل مخلوط کن بریزید سپس آن را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را برای 20 دقیقه روی پوست تان بگذارید.

  • درمان جای جوش با شنبلیله

یکی از درمان های طبیعی برای جای جوش استفاده از شنبلیله است.میتوانید خیلی راحت خمیری از پودر دانه های رسیده شنبلیله و آب تهیه کنید و مانند ماسک بر روی صورتتان قرار دهید.تا جایی که میتوانید تحمل کنید اجازه دهید این خمیر روی پوستتان باقی بماند اگر لازم بود دوباره این کار را تکرار کنید. یا اینکه میتوانید چند دانه شنبلیله را در مقداری آب بجوشانید ،با هم ترکیب شان کنید و وقتی که سرد شد آن را به صورتتان بمالید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

  • درمان جای جوش با آلوئه ورا

از این گیاه معمولا برای کمک به درمان جای زخم استفاده میشود ، پس تعجبی ندارد که این گیاه برای درمان جای جوش های ناخوشایند بسیار موثر باشد.دست هایتان را به مقدار کمی عصاره آلوئه ورا ( قابل دسترس در اغلب سوپرمارکت ها، داروخانه ها، یا اینترنت) آغشته کنید و اگر میتوانید آن را هرروز به پوستتان بمالید. با انجام اینکار تا حد زیادی میتوانید جای جوش ها را از بین ببرید ، و نیز از شیوع مجدد جوش پیش گیری کنید.

  • درمان جای جوش با عصاره لیموترش

اگر جای جوش هایتان خیلی تیره است ، پس عصاره لیمو ترش را امتحان کنید. آب لیمو ترش تازه را به قسمت هایی که میخواهید بمالید ، و صبر کنید تا پوست همه آب را جذب کند . وقتی که کاملا پوست آب لیمو را جذب کرد ، پوستتان را با آب سرد بشویید .آب لیمو ترش با روشن کردن پوست ، جای جوش های تیره را کمرنگ و کمک میکند این تیرگی ها کمتر به چشم بیایند.

  • درمان جای جوش با چند ماسک ساده خانگی

خمیری از فلفل سیاه و پودر جوز هندی آماده کنید و روی جوش ها بمالید.ده گرم آب پیاز سفید را با 5 گرم عسل و یک گرم نمک سنگ مخلوط کنید و روی جوش ها بمالید و پس از چند دقیقه بشویید.خمیری از برگ نعناع آماده کنید و بگذارید یک شب روی صورت بماند. این عمیر نه تنها جوش را از بین می برد بلکه لکه ها را نیز کاهش می دهد.

برای از بین بردن جای جوش های صورتتان، روزی 10 تا 15 دقیقه یک قطعه لیموترش تازه روی پوست تان بگذارید و بعد از 12 هفته از داشتن پوستی صاف و شفاف لذت ببرید. اسید موجود در آب لیموترش باعث از بین رفتن جای جوش ها می شود ولی اگر پوست خشکی دارید، بهتر است این روش را به کار نبرید.

عسل را روی جای جوش قرار دهید بگذارید در طول شب باقی بماند و صبح آن را بشویید.دو قاشق غذاخوری عسل با 1/4پیمانه پودر جودوسر مخلوط کنید. این مخلوط ملایم را روی جای جوش بگذارید. برای 15 تا 20 دقیقه بگذارید بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

  • از بین بردن جای جوش با ماسک تخم مرغ و روغن زیتون

بهترین و موثرترین ماسک برای از بین بردن جای جوش، زرده تخم مرغ به همراه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و همین میزان عسل است. این ماسک را به مدت 20 دققیه، یک روز در میان و برای حداقل 2 ماه استفاده کنید. و آن را با آب ولرم بشویید.

  • ماسک درمان فوری جای جوش صورت با زردچوبه

مخلوط یکنواختی از پودر زردچوبه و آب نعناع درست کنید.آن را روی جای جوش بزنید.بگذارید حدود 20 دقیقه باقی بماند.آن را با آب گرم بشویید.

  • توصیه های تغذیه ای برای از بین بردن جای جوش صورت

استفاده از درمانهای طبیعی یا گیاهی برای اثر بر جای جوش ها می تواند کمک کننده باشد اما تنها راه حل نیست. به خاطر داشته باشید یک مراقبت دیگر از پوست هم درون بدن و هم ظاهر ما را با هم خوب می کند.مطمئن شوید رژیم غذایی سالم و متعادلی دارید و میزان کافی از ویتامین ها و مواد معدنی دریافت می کنید، به ویژه آنهایی که معلوم شده سلامت پوست را افزایش می دهند مانند ویتامین A و غذاهای غنی از آنتی اکسیدان که آسیبهای رسیده به پوست را کاهش می دهند. میوه ها و سبزی ها در رژیم غذایی روزانه تان جای جوش را کاهش می دهند علاوه بر این سالم و خوشمزه هستند و بطور معمول پوستی خوب و سالم را برای ما می سازند.

  • آب بنوشید

بهترین ماده ی طبیعی قابل دسترس برای درمان جای جوش است. شما باید آب فراوان بنوشید چون به خارج کردن سموم از بدنتان کمک کرده و مجددا بدن را احیا و بازسازی می کند. آب همچنین به افتادن سلول های مرده و تشکیل پوست سالم کمک می کند. خوردن آب ولرم در صبح به ویژه به دفع سموم کمک می کند.

  • روغن اسطوخودوس

استفاده از این روغن بر روی جای جوش می تواند پوست را احیای مجدد کند زیرا دارای ویژگی های بازسازی کننده است.

  • ماسک جای جوش صورت با روغن تی تری( درخت چای)

چند قطره از روغن تی تری بردارید.آن را با فشار و مالش ملایمی روی جای جوش بمالید.با تکرار این فرایند می توانید لکه ها را از بین ببرید.

  • از بین بردن جای جوش با ماست و خیار

لبنیات دارای آلفا هیدروکسی اسید طبیعی هستند، محصولات لبنی مشتقات شیر بوده و به طورمشابه با موارد ذکر شده در احیای پوست و کاهش جای جوش موثر هستند.خیار غنی از ویتامین Aو B1, C است که کمک می کند میزان لکه های پوست کم شود. بعلاوه خاصیت تسکین بخشی دارد.خیار را بردارید و آب آن را بگیرید.ماست یا یک نوع لبنیات که انتخاب شما ست به آن اضافه کنید.مخلوط یکنواختی از اینها درست کنید.روی محل جوش ها بمالید.بگذارید 15-20 دقیقه باقی بماندو با آب معمولی بشویید.

درمان جای جوش

انواع جای جوش

درمان جای جوش

خبر خوش این است که به موازات بهبود یافتن و ناپدید شدن جوش، ناحیه‌ی ملتهب صاف و پشت لکه قرمز رنگ پنهان می‌شود. اگرچه در این حالت به نظر می‌آید که جای جوش روی پوست وجود دارد، اما در واقع با لکه پوستی (ماکول)، یعنی مرحله پایانی ضایعه پوستی، مواجه هستیم. لکه‌های پوستی ظرف ۶ ماه از بین می‌روند و هیچ اثری را بر روی پوست به جا نمی‌گذارند.

چنین حالتی در مورد هیپرپیگمانتاسیون (تجمع غیریکنواخت رنگدانه‌ها در پوست) نیز رخ می‌دهد و پوست ناحیه ضایعه پوستی در حال التیام تیره می‌شود. این لکه‌ها، که در میان اقوام آسیایی، آفریقایی ـ امریکایی و لاتین شیوع بالاتری دارند، حداکثر تا ۱۸ ماه روی پوست باقی می‌مانند، البته هر چه بیمار کمتر در معرض نور خورشید باشد، لکه نیز سریع‌تر از بین خواهد رفت. هم هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب و هم لکه‌های پوستی با توجه به این که در نهایت کاملاً ناپدید می‌شوند، به عنوان "شبه جای جوش" در نظر گرفته می‌شوند.

جای جوش به دو دلیل تشکیل بافت افزایش یافته (گوشت اضافه یا بافت همبند جای زخم) و از بین رفتن بافت به وجود می‌آید. جای جوش ناشی از گوشت اضافه (کلوئید یا جای جوش هایپرتروفی) کمتر متداول است، ریشه ارثی دارد و آسیایی‌ها، امریکایی‌های آفریقایی تبار و لاتین‌ها بیشتر دچار این نوع جای جوش می‌شوند. گوشت اضافه زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های پوست با تولید کلاژن اضافه واکنش نشان می‌دهند و این کلاژن اضافه به توده‌های فیبری برآمده‌ای تبدیل می‌شود که معمولاً در امتداد خط فک، روی پشت بدن یا سینه به چشم می‌خورد. این نوع جای جوش سفت و براق است و سال‌ها روی پوست باقی می‌ماند.

درمان جای جوش

جای جوش ناشی از از بین رفتن بافت شیوع بسیار بیشتری دارد و به شکل‌های گوناگون دیده می‌شود:

  • جای جوش نرم

این نوع جای جوش لبه‌های شیبدار و مدور محوی دارد که با پوست اطراف درمی‌آمیزد و چندان جلب توجه نمی‌کند. جای جوش‌های نرم معمولاً کوچک، مدور یا خطی و همان گونه که از نام‌شان برمی‌آید نرم هستند.

  • جای جوش چکشی

این نوع جای جوش که معمولاً روی گونه دیده می‌شود، جای جوشی کوچک اما عمیق با لبه دندانه‌دار و کناره‌های شیبدار است. جای جوش چکشی در صورت نرم بودن با کشیدن پوست بهبود می‌یابد، اما درمان گونه سفت آن دشوار است.

  • جای جوش فیبروتیک فرورفته

جای جوش چکشی به مرور زمان تبدیل به نوع فیبروتیک فرورفته می‌شود که مانند نوع چکشی لبه‌های تیز و کناره‌های شیبدار دارد، اما پایه آن بزرگتر و محکم‌تر است.

  • لکه‌های پوستی (ماکول‌های) آتروفیک

این نوع جای جوش، نرم و دارای پایه نسبتاً چروکیده است و در میان سفیدپوستان بیشترین شیوع را دارد. رگ‌های خونی زیر سطح جوشگاه باعث می‌شود که، در ابتدا مایل به ارغوانی به نظر برسد، اما این تغییر رنگ به تدریج رنگ می‌بازد و ناحیه به رنگ عاجی کمرنگ درمی‌آید. لکه‌های پوستی آتروفیک معمولاً در صورت ایجاد شدن روی صورت کوچک هستند، اما در دیگر نقاط بدن به بزرگی یک سانتی متر یا بیشتر هستند.

  • آتروفی فولیکولی لکه‌ای

این نوع جای جوش سفید رنگ نرم و کوچک بیشتر روی سینه یا پشت بدن دیده می‌شود و شبیه به جوش‌های سرسفید کوچکی است که، کاملاً رشد نکرده‌اند. این مشکل پوستی ماه‌ها یا حتی سال‌ها دوام دارد.

درمان جای جوش

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

پارمیس | ۷ سال پیش
نشاسته هم خیلی خوبه یک قاشق نشاسته و ۱لیوان اب رو قاطی کنی روی مرارت بزاری و بعد ک ولرم شد استفاده کنی مدت ۱۵تا۲۰ دقیقه من زدم خوب بود ب شرطی ک مداورم باشه هم التهابو کم میکنه هم جوش و ب مرور کمرنگ میکنه
0
0
میلاد | ۷ سال پیش
میتونید 2حبه سیر را رنده کرده ویه قاشق غذا خوری سرکه استفاده کنید ولی این مواد خیلی قوی اند ویادتون باشه سیر رنده شدتونو بایه پارچه ابشو بگیریدو اگر پوست حساسی دارید از یه قاشق چای خوری گلاب بهش ازافه کنید ولی اونموقع باید بیشتر طول میکشه که جای جوش یا لک تون درست بشه اگه توش گلاب بریزید حدود 7 هفته طول میکشه ولی اگر گلاب نریزید 5 هفته درست میشه
0
0
میعاد | ۷ سال پیش
خمیر دندون من گذاشتم روی پوستم بد نیست اما اگه مداوم استفاده بشه پوست رو نازک میکنه من مداوم استفاده کردم متاسفانه تا چند وقت صورتم پوست پوست شده بوده و میسوخت...خمیر دندون دو بار درهفته ب مدت ۱۰ دقیقه خوبه
0
0
موفق | ۷ سال پیش
استفاده از لیمو ترش خوبه ولی باعث تیر شدن پوست صورت میشه و زیادش خوب نیست_یک قاشق مرباخوری عسل را با نصف قاشق چایخوری پودر بادام مخلوط کنید. بهتر است این مخلوط را داخل ظرفی ریخته و روی حرارت کتری قرار دهید تا عسل حالت روانتری پیدا کند. سپس این مخلوط را به آرامی روی صورت بمالید و بعد از اینکه خشک شد، با آب ولرم بشویید_ماسک خیارم خوبه اونم امتحان کنید مدت زمان 20 دقیقه
0
0
فریبا | ۷ سال پیش
سلام اگر عسل استفاده کنیم دیگه جای جوش بر نمیگرده بعد چند دقیقه باید باشه ؟؟؟
0
0

hits