دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان جوش های زیر پوستی
8
زمان مطالعه: 14 دقیقه
درمان جوش های زیر پوستی:از بین بردن جوش های ریز سفید زیر پوستی به روش های خانگی چند نکته در مورد جوش های زیر پوستی و درمان آن/با دلگرم همراه باشید.

از بین بردن جوش های ریز سفید زیر پوستی به روش های خانگی

چند نکته در مورد جوش های زیر پوستی و درمان آن/با دلگرم همراه باشید.

درمان جوش های زیر پوستی

درمان جوش های زیر پوستی

از بین بردن جوش های ریز سفید زیر پوستی

آنقدرها هم کار سختی نیست فقط کمی حوصله میخواهد و می توانید در خانه خودتان صورتتان را بی نقص کنید.تقریبا همه آدم ها این جوش های ریز سفید زیر پوستی را تجربه کرده اند. چیزی که در نهایت بی ضرری و عوارض نمی‌توان در چهره تحمل کرد.این جوش های ریز سفید زیرپوستی اصلا خطرناک نیستند و اسم علمی آنها میلیا است.

درمان جوش های زیر پوستی

علت ایجاد این جوش های ریز سفید و زیر پوستی چیست؟

  • از بین بردن جوش های ریز سفید زیر پوستی.
  • گرفتگی منافذ پوست زمانی که سلول های مرده انباشته می شوند.
  • ترشح بیش از حد سبوم (غدد چربی پوست).
  • استفاده بیش از حد مواد آرایشی و چرب.
  • تغییرات هورمونی..
  • استفاده از کرم های استروئیدی در مدت طولانی.
  • تاول و زخم های پوست.
  • مدت زمان طولانی زیر آفتاب.
  • روش های درمانی مانند ابریژن و لیزر درمانی اگر در دراز مدت باشد.
  • لایه برداری نکردن پوست.

درمان جوش های زیر پوستی

درمان جوش های زیر پوستی


توصیه متخصصین طب سنتی در این باره این است که مقداری روغن کنجد و پودر سیاه دانه را به صورت یک ماک تهیه کرده و روی پوست خود بمالید و اجازه دهید به مدت 10-15 دقیقه روی پوست بماند و بعد از آن صورت خود را با آب ولرم بشویید.اگر این عمل را به مدت 10-15 روز به صورت مداوم و منظم ادامه دهید تاثیر مثبتی خواهید دید.

راه های داشتن پوست زیبا بعد از دوران بلوغ

  • درمان جوش صورت بعد از بلوغ


حال اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بعد از اتمام دوران بلوغ هنوز جوش های صورتتان ادامه دارد پودر سیاه دانه را با سرکه ترکیب کرده و خمیر حاصل را به صورت خود بمالید تا جوش های چرکی شما آرام آرام و به مرور زمان خشک شده و از بین برود.
دقت داشته باشید در هر سنی که باشید مواد غذایی نقش بسیار مهمی را در ایجاد و درمان جوش صورت و هر گونه مشکل پوستی ایفا می کنند.پس بهتر است بدانید که مصرف مواد غذایی کنسرو شده, فست فودها و انواع نوشیدنی های گاز دار علاوه بر ایجاد مشکلات داخلی بر ظاهر و زیبایی انسان نیز تاثیر میگذارند.

درمان جوش های زیر پوستی

جوش زیر پوستی صورت در اثر آکنه

جوش زیر پوستی صورت در واقع شایعترین مشکل پوستی در همه دنیا است. جوش زیر پوستی صورت بیشتر در صورت زنان دیده می شود و معمولا برای درمان جوش زیر پوستی صورت در زنان (ناشی از آکنه) نیاز به اقدامات متعددی می باشد و گاهی مواقع نیز درمان جوش زیر پوستی صورت بسیار دشوار خواهد بود.

بیماری آکنه درحقیقت التهاب مزمن غدد سباسه پوست می باشد که ازسنین نوجوانی آغاز می شود شروع آن به شکل جوش زیر پوستی همرنگ پوست و گاهی جوش برجسته و سرسیاه یا سرسفید می باشد که این ها می تواند تبدیل به جوشهای التهابی برجسته قرمز یا چرکی شود وحتی کیستهای بزرگ چرکی هم ایجاد گردد .

محل این نوع از جوش و ضایعات آکنه ای بیشتر در صورت و گاهی درتنه می باشد. شدت این نوع از جوش از انواع بسیار خفیف که نیازی به درمان ندارد تا انواع بسیار شدید متفاوت است . در موارد شدید بیماری می توان شدت بیماری را با درمان جوش زیر پوستی صورت به موقع کم نمود واز ایجاد جای جوش روی صورت نیز پیشگیری نمود .

مهمترین نکته در بیماری آکنه به جا گذاشتن فرورفتگی ها و برجستگی هایی برروی پوست فرد مبتلا پس از بهبودی ضایعات می باشد حتی گاهی جای جوش باقی مانده به شکل ضایعات قرمز یا قهوه ای روی پوست باقی می ماند. به همین علت درمان جوش زیر پوستی صورت از این نوع، باید هر چه سریعتر انجام شود تا از ایجاد جای جوش و بد شکلی های صورت جلوگیری شود.

  • آکنه خفیف

این نوع شایعترین نوع از جوش زیر پوستی است و حدود ۸۰ درصد مبتلایان را تشکیل می دهد و خوشبختانه معمولا بدون هر گونه عارضه یا ایجای جای جوش با درمان های موضعی یا لیزر بهبود خواهد یافت. پاسخ درمان جوش زیر پوستی صورت در این گروه بسیار عالی است
آکنه خفیف

  • آکنه متوسط

حدود ۱۰% افراد دچار نوع آکنه متوسط می شوند در این نوع از بیماری تعداد جوشهای متورم بیشتر از جوشهای سطحی است که تمایل به بزرگ شدن دارند و گاهی این جوشهای متورم و غیر چرکی به جوشهای متورم و چرکی تبدیل می شوند . اگر جوشها را فشار ندهیم یا آنها را از جا نکنیم پوست کاملاً سالم و طبیعی می ماند و با درمان های موضعی یا لیزر بدون ایجاد هرگونه جای جوش بهبود می یابد.

  • آکنه شدید

درصد بسیار کمی از افراد دچار جوش زیر پوستی از نوع آکنه شدید می شوند و تعداد آنها از ۲ تا ۳ درصد تجاوز نمی کند و معمولا جوشها زیادتر و مقاومتر و به نواحی بیشتر بدن از قبیل وسط و حتی پائین پشت تا بالای بازوها گسترش می یابند.

متاسفانه این نوع از ضایعات در صورت عدم درمان، ایجای جای جوش و بد شکلی های ناراحت کننده ای در صورت می گردند بنابراین باید هر چه سریعتر این ضایعات تحت درمان قرار گیرد. برای درمان جوش زیر پوستی صورت از این نوع، علاوه بر کرم های موضعی معمولا داروهای خوراکی نظیر رواکوتان و برخی آنتی بیوتیک ها نظیر داکسی سیکلین لازم است. در گروهی از موارد در صورت عدم مصرف رواکوتان می توان از لیزر نیز استفاده کرد.

در ایجاد این بیماری چندین عامل نقش دارند انسداد مجرای خروجی غده سباسه و وجود باکتری خاص روی پوست نقش اصلی را ایفا می کنند. معمولا در افرادی که اختلالات هورمونی دارند یا برخی از الگوهای غذایی خاص را دنبال می کنند به دلیل تغییر ماهیت و PH غدد سباسه پوست، محیط مناسب تری برای رشد باکتری های بیماری زا فراهم می گردد و در اینگونه موارد این نوع از جوشها شدیدتر بوده و درمان جوش زیر پوستی صورت از این نوع نیز با دشواری همراه می باشد.

درمان جوش های زیر پوستی

عواملی که در ایجاد جوشهای آکنه دخالت دارند ، عبارتند از :

  • سن : جوشهای آکنه بیشتر در سنین جوانی و بلوغ دیده می شود .
  • ارث : عوامل ژنتیک می تواند در ایجاد جوشهای زیر پوستی صورت از نوع آکنه موثر باشند .
  • عوامل هورمونی و غددی: هورمون تستوسترون (هورمون مردانه ) عاملی است که باعث تحریک ترشح غدد سباسه پوست شده و این چربی های اضافی منافذ پوست را می بندند و در نتیجه آکنهبه وجود می آید به همین دلیل پسران دچار جوشهای شدیدتر می شوند . عوامل هورمونی یکی از مهمترین علل زمینه ساز جوش صورت به خصوص در زنان و دختران می باشد
  • عدم رعایت اصول بهداشت فردی معمولاً در ایجاد جوشهاموثر است .
  • آب و هوا : آب وهوا تا حدودی بر جوش زیر پوستی صورت از نوع آکنه اثر می گذارد و معمولاً در هوای سرد شخص بیشتر دچار ناراحتی جوشهامی گردد تا هوای گرم . جوشها در تابستان قدری بهبود می یابد
  • شغل : بعضی مشاغل موجب تشدید جوش هامی شوند . مثلاً کوره پزها و نانواها ، هنگام کار کردن گرمشان می شود و عرق می کنند و مجرای پیاز مو بسته می شود و سبب تشدید آکنه می گردد.
  • تغذیه : گر چه در ایجاد جوشها و آکنه عوامل دیگر تاثیر بیشتری دارند ولی عده ای از متخصصین برآنند که استفاده از موادی مانند آجیل ، شکلات و چاشنی ها باعث تحریک و فعالیت غدد چربی شده و می توانند در ایجاد بیمارینقش داشته باشند .
  • نابسامانی های روانی : جوشهای صورت و بدندر افرادی که به طور مکرر دچار استرس و اضطراب می باشند بیشتر از کسانی که از یک روحیه آرام برخوردارند ، دیده شده است .

درمان جوش های زیر پوستی

برای درمان جوش زیر پوستی صورت

از نوع آکنه، مهمترین اقدام شناسایی عامل زمینه ساز بیماری است در غیر اینصورت اکثر موارد درمان جوش زیر پوستی صورت نتایج کوتاه مدتی را به همراه خواهد داشت. البته برخی موارد جوشها و آکنه علت مشخص خارج از بدن دارند مثلا جوش زیر پوستی صورت و آکنه دارویی بعلت داروهای استروییدی یا آکنه بعلت فشار روی پوست ، صابونها ، گرما ورطوبت ، مواد آرایشی چرب که می توان با رفع آن علت دربهبودی بیماری موثر بود .

در درمان جوش زیر پوستی صورت از نوع آکنه، اقدامات گوناگونی نظیر استفاده از کرم های موضعی، صابون، محلول های حاوی آنتی بیوتیک و همچنین فتوتراپی و لیزر کاربرد دارد. معمولا نتایج مناسب درمان جوش زیر پوستی صورت از این نوع نیازمند صبر و حوصله و پیگیری فراوان است.

عسل

استفاده از عسل طبیعی روی پوست تاثیر زیادی دارد. عسل را روی پوست بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند هر روز این کار را انجام دهید تا ببینید چطور میلیا از بین می‌رود.می‌توانید یک لایه بردار فوق العاده با عسل و جو پرک یا شکر درست کنید و پوست را ماساژ دهید.

اسکراب لیمو و شکر

یک لایه بردار موثر دیگر که به نرمی پوست را لایه برداری می کند لیمو و شکر است. کافیست یک قاشق چایخوری شکر دانه درشت و نصف لیمو ترش و یک قاشق چایخوری روغن زیتون را مخلوط کنید و روی صورت بمالید صورت را به آرامی با این ترکیب ماساژ دهید و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید.

روغن کرچک

روغن کرچک خاصیت آنتی باکتریایی دارد. همچنین روغن کرچک میزان چربی که پوست ترشح می‌کند کنترل می‌کند. به آرامی روغن را روی پوست ماساژ دهید تا جذب پوست شود. میتوانید ترکیب نصف به نصف روغن کرچک و زیتون را استفاده کنید. یا یک خمیر نرم با جوش شیرین و روغن کرچک درست کنید و صورت را به خوبی لایه برداری کنید و بعد از ۱۰ دقیقه بشویید.

آرد ذرت و سرکه سیب

نشاسته ذرت به عنوان یک جاذب چربی پوست عمل می‌کند و سرکه سیب هم مانند یک قابض عمل می کند. خمیر را با ۳ قاشق چایخوری آرد ذرت و یک قاشق چایخوری سرکه سیب مخلوط کنید آن را روی صورت بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید.

پودر پوست انار

انار و پوست انار خاصیت ضد آکنه و میلیایی دارد و با ویتامین C و خواص آنتی اکسیدانی که دارد و یک درمان فوق العاده برای جوش و میلیا است. پوست انار را خشک کنید و پوره درست کنید و با کمی گلاب و یا آب لیمو یک ترکیب خمیری درست کنید و روی پوست و نواحی که میلیا دارد بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه بشویید.

راههای دیگری برای از بین بردن جوش های ریز سفید زیر پوستی به روش های خانگی مثل ماسک تخم مرغ یا روغن درخت چای است اما راحتترین ها آنهایی بودند که اشاره کردیم حتما این لایه برداری ها و ماسک ها را انجام دهید زیبایی طبیعی شما ارزشمندتر از ۱۵ دقیقه وقت برای درست کردن این ماسک هاست. با این درمان های خانگی پوستی شفاف و بدون نقص خواهید داشت اگر حوصله کنید.

درمان جوش های زیر پوستی

جوش زیر پوستی از نوع میلیا

میلیا در واقع جوشهای سفید و غیر چرکی زیر پوستی است که ناشی از تجمع کراتین در درون کیست های کوچک زیر پوست می باشد. اندازه این نوع جوشها بین نیم تا ۱ میلیمتر بوده و معمولا این نوع از جوشها متعدد بوده و در کنار هم تشکیل می شوند. ضایعات گاهی شبیه دانه های بسیار ریز مرواریدی شکل در کنار هم قرار دارند. این نوع جوشها هیچگونه خطری نداشته و اصولا حتی نیاز به درمان جوش زیر پوستی صورت از نوع میلیا نیز نمی باشد و در اکثر موارد درمانها صرفا جنبه زیبایی دارد.

جوشهای زیر پوستی سفید (میلیا) در هر دو جنس دیده می شود و بیشتر روی گونه ها و زیر چشم ایجاد می گردد. این نوع از جوشهای زیر پوستی ممکن است کاملا به صورت ناگهانی و در عرض مدت بسیار کوتاهی ایجاد شوند.

جوشهای سفید زیر پوستی (میلیا) ممکن است به دنبال ضربه، میکرودرم، تابش اشعه و رادیوتراپی، تابش نور خورشید و اشعه فرابنفش، یا مصرف کورتون به صورت ناگهانی ایجاد گردد که نیاز مند مداخلات درمانی مناسب می باشد

درمان جوش های زیر پوستی

  • طبقه بندی جوش های سفید زیر پوستی (میلیا)

جوش سفید زیر پوستی نوزادان: میلیا در ۴۰ تا ۵۰ درصد نوزان دیده میشود معمولا تعداد ضایعات زیاد بوده و معمولا نیاز به درمان جوش زیر پوستی صورت نیست و بدون درمان طی چند هفته کاملا بهبود می یابد.

  • جوش سفید زیر پوستی نوزادان

جوش سفید زیر پوستی اطفال و بالغین: این نوع از میلیا بیشتر در زیر پلک چشم، گونه ها، پیشانی و اندام تناسلی دیده می شود. این نوع از جوشهای معمولا نیاز به درمان جوش زیر پوستی صورت نداشته و ممکن است بدون درمان نیز بهبود یابند اما در صورتی که از نظر زیبایی آزار دهنده باشد می توان آنها را با الکتروسرجی یا لیزر اقدام به درمان جوش زیر پوستی صورت از نوع میلیا نمود.

  • جوش سفید زیر پوستی اطفال و بالغین

جوش سفید زیر پوستی اطفال و بالغین (نیازی به درمان نیست ولی می توان آنها را از بین برد)

  • جوش سفید زیر پوستی گروهی

در این حالت جوشهای سفید زیر پوستی متعددی روی یک زمینه پوست ملتهب ایجاد می گردد. این حالت معمولا باید هر چه سریعتر تحت درمان جوش زیر پوستی صورت قرار گیرد. در گروهی از بیماران ممکن است جوش های سفید زیر پوستی در زیمنه بیماریهای مزمن نظیر لوپوس یا گزانتلاسما دیده شود که در اینگونه موارد معمولا باید نمونه برداری از ضایعه و بررسی های سیتوپاتولوژیک به عمل آید. این ضایعات معمولا در پل بینی، اطراف چشم یا گونه ها دیده می شوند
جوش سفید زیر پوستی گروهی (باید سریعا درمان شود. لیزر بهترین درمان جوش زیر پوستی صورت از نوع میلیا است)

  • جوشهای برجسته (میلیا برجسته)

در این نوع معمولا جوشها همرنگ پوست بوده یا گاهی مواقع سفید رنگ هستند اما از سطح پوست برجسته تر هستند ولی به بیرون باز نشده اند. گاهی ممکن است همراه با خارش باشند. این نوع جوشها بیشتر در گونه ها و پیشانی و گاهی مواقع در اندام ها و تنه نیز دیده می شود. معمولا عارضه خاصی ایجاد نمی کند و نیاز به درمان خاصی نیست. ولی در صورتی که از ظاهری برای فرد ناخوشایند باشد می توان با لیزر یا الکتروسرجری اقدام به درمان جوش زیر پوستی صورت نمود.

  • جوش زیر پوستی برجسته (میلیا برجسته)

بیماری میلیا ممکن است با بیماری آکنه، سیرنگوما و تریکو اپی تلیوما شباهت زیادی داشته باشد و با آنها تشخیص افتراقی دارد. لذا در صورتی که پزشک به این بیماری ها شک داشته باشد ممکن است نیاز به نمونه برداری و بیوپسی و ارزیابی های دقیقتر آزمایشگاهی باشد.

سیرنگوما در واقع نوعی تومور خوش خیم مجاری غدد عرق پوست می باشد که به شکل جوش زیر پوستی و گاهی هم برجسته تظاهر می کند. این بیماری خوشبختانه هیچگونه خطری نداشته ولی از نظر ظاهری و زیبایی خوشایند نیست. برای درمان جوش زیر پوستی صورت از نوع سیرنگوما معمولا لیزر یا الکتروسرجری کمک کننده است.

  • جوش زیر پوستی – سیرنگوما (لیزر بهترین روش درمان جوش زیر پوستی صورت است)

تریکواپی تلیوما نیز یک تومور خوش خیم پوستی است که معمولا صورت را درگیر می کند و ممکن است با بیماری میلیا و جوش های زیر پوستی شباهت زیادی داشته باشد. درمان جوش زیر پوستی صورت در این بیماری معمولا با جراحی یا الکتروسرجری و لیزر انجام می شود.

  • لیزر بهترین درمان جوش زیر پوستی صورت از نوع تریکو اپی تلیوما است

  • در صورتی که خود یا یکی از بستگانتان مبتلا به آکنه یا جوش های زیر پوستی یا جای جوش روی صورت و بدن هستید:
  • حتما با تیم درمانی خود مشورت کنید
  • به هیچ عنوان جوش ها فشار ندهید یا نترکانید زیرا این اقدام باعث تشدید آسیب به بافت های مجاور و گسترش عفونت می گردد
  • بهداشت پوست خود را رعایت کنید
  • الزما شستشوی مداوم با صابون کمک کننده نیست
  • از میوه و سبزیجات تازه به صورت منظم در رژیم غذایی استفاده کنید
  • به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به درمان یا کندن جوش ها نکنید
  • حتما برای تشخیص و شناسایی عامل زمینه ساز جوش ها و آکنه به پزشک مراجعه کنید
  • ممکن است نیاز به نمونه برداری و ارزیابی آزمایشگاهی باشد

درمان جوش های زیر پوستی

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (8 رای)  

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    مژی | ۷ سال پیش
    میشه مطلبی در مورد نقطه های سیاه روی بینی ایجاد میشه وراه درمان آن در سایت قرار بدید ممنون
    0
    0
    
    hits