دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دانستنی های طلایی جراحی زیبایی پلک
4
زمان مطالعه: 17 دقیقه
دانستنی های طلایی جراحی زیبایی پلک-چه كسانی كاندید‌ای جراحی پلك هستند؟-جراحی زیبایی پلک چشم-جراحی زیبایی پلک

دانستنی های طلایی جراحی زیبایی پلک ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

دانستنی های طلایی جراحی زیبایی پلک

دانستنی های طلایی جراحی زیبایی پلک

از نظر زیباشناسی چشم ها مهمترین جزو صورت هستند. چشم ها نشان دهنده سن فرد و منعکس کننده حالات هیجانی و خلقی وی هستند. متاسفانه چشم ها و پلک ها زودتر از سایر اجزای بدن ، علائم پیری را نشان می دهند. به دلیل همین حساسیت ، هر روز افراد بسیاری با استفاده از جراحی زیبایی پلک چشم ، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و از زندگی خود لذت بیشتری می برند.


عمل جراحی پلاستیک پلک ها که اصطلاحا بلفاروپلاستی نامیده می شود، برای برداشتن پف پلک ها، اصلاح افتادگی پلک و برداشتن پوست اضافی آنها طراحی شده است .


البته پف پلک ها همیشه ناشی از افزایش سن نیست ، بلکه در مواردی پف پلک ها یکی از علائم بیماری های متابولیکی مثل کم کاری یا پرکاری تیروئید است. بدیهی است در چنین حالتی به جای اصلاح پف پلک با جراحی زیبایی، باید بیماری متابولیکی را درمان کرد.


تاثیر افزایش سن برروی پلک بالا و پایین، مختصری با یکدیگر متفاوت است . در پلک بالا این تاثیر معمولا به شکل افزایش تدریجی مقدار پوست پلک، خود را نشان می دهد.در مواردی این افزایش پوست به قدری زیاد است که میدان دید فرد را نیز محدود می کند، اما تظاهر افزایش سن در پلک پایین معمولا به شکل پف پلک وچین های ظریف و بیرون زدگی کیسه های چربی بروز می کند.

اگر شما هم از ظاهر پلك‌های‌تان ناراضی هستید و به جراحی فكر می‌كنید قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، صحبت‌های دكتر محسن نراقی، بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیك و ترمیمی صورت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران و دكتر سیدمهدی موسوی‌زاده، فوق تخصص جراحی پلاستیك و زیبایی و استادیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی را بخوانید تا با انواع جراحی‌های زیبایی پلك، مزایا و معایب آنها آشنا شوید.

انواع جراحی زیبایی پلك

جراحی زیبایی پلك ممكن است برای دو پلك بالا، دو پلك پایین یا در یك جراحی برای هر چهار پلك انجام شود. دكتر محسن نراقی توضیح می‌دهد كه این جراحی‌ به‌اصطلاح بلفاروپلاستی پلك تحتانی، بلفاروپلاستی پلك فوقانی و بلفاروپلاستی توام فوقانی و تحتانی نامیده می‌شود و هر یك تكنیك‌های متعدد و پیچیده خاص خود را دارد، بنابراین نوع تكنیك نیز می‌تواند مبنایی برای تقسیم‌بندی انواع جراحی‌های پلك باشد.

برای مثال در مورد پلك تحتانی ممكن است برش از طریق ملتحمه (غشا مخاط نازك و شفافی است كه سطح داخلی پلك‌ها را پوشانده است) یا از طریق پوست صورت گیرد. به این ترتیب بلفاروپلاستی پلك تحتانی به دو نوع «با برش» و «بدون برش» پوستی تقسیم می‌شود.

مخصوص چشم‌های‌آسیایی

چشم‌های آسیایی كه در ایران چشم‌های مغولی نیز نامیده می‌شوند، پلك فوقانی‌شان در بالای مژه‌ها چین ندارد و این موضوع باعث حالت پف‌آلود چشم می‌شود. دكتر سیدمهدی موسوی‌زاده در این باره می‌گوید كه این افراد در گوشه داخلی پلك فوقانی و تحتانی‌شان یك چین اضافی به نام پلك سوم دارند. علاوه براین، گوشه خارجی چشم آنها معمولا بالاتر از چشم‌های عادی است. بعضی از این اشخاص خواهان تغییر شكل ظاهری پلك‌شان به پلك‌های اروپایی یا غیر آسیایی هستند كه با عمل جراحی این كار امكان‌پذیر است.

درواقع با حذف پلك سوم در ناحیه داخلی چشم و پلك بالا همچنین ایجاد شیار در پلك فوقانی می‌توان تا حدود زیادی چشم‌های آنها را به شكل چشم‌های غیرآسیایی درآورد. مسئله دیگری كه در چشم آسیایی‌ها مطرح است پایین‌تر قرار داشتن لبه فوقانی استخوان حدقه چشم است كه باعث ایجاد پف پشت چشم می‌شود. در مواردی كه این حالت شدید باشد، می‌توان با تراش روی استخوان حدقه چشم در لبه فوقانی آن را اصلاح كرد. پلك تحتانی چشم‌های آسیایی و اعمال جراحی مربوط به آن نیز تفاوت چندانی با چشم‌های غیر آسیایی ندارد.

دانستنی های طلایی جراحی زیبایی پلک

جراحی پلك، سن و سال ندارد

همانطور كه دكتر نراقی در تقسیم‌بندی افراد نیازمند به جراحی پلك ذكر كردند، سن مناسب برای انجام بلفاروپلاستی به نوع جراحی بستگی دارد. به گفته او در دسته اول عمل جراحی در سنین جوانی، در دسته دوم در سنین میانسالی و در دسته سوم در سنین سالخوردگی انجام می‌شود، بنابراین برحسب نوع مشكل این جراحی حتی از زیر 20سالگی تا بالای 80 سال هم قابل انجام است. به‌طور كلی در مشكلات مادرزادی، جراحی در سنین پایین‌تر و در مشكلات ناشی از پیری پوست، جراحی در سنین بالاتر انجام می‌شود.

شش ماه قبل از عمل سیگار را ترك كنید

قبل از عمل جراحی باید از مصرف آسپرین و داروهای مشابه آن مانند ایبوپروفن به مدت 10 روز اجتناب كرد زیرا این داروها با ایجاد اختلال در انعقاد خون باعث خونریزی زیر پوست پلك و كبودی زیاد پس از عمل جراحی می‌شوند.

دكتر نراقی در ادامه توضیح می‌دهد كه بیمار باید شب قبل به حمام برود و تمام آرایش صورت خود را پاك كند. همچنین در صورتی كه فرد سیگاری باشد بهتر است حداقل 6 ماه قبل از جراحی، سیگار را ترك كند. علاوه براینها، قبل از جراحی لازم است از سابقه بیمار در زمینه آلرژی‌های فصلی، خشكی چشم و اختلالات تیروئید سوال شود تا احتیاط لازم حین جراحی به عمل آید.

بوتاكس به جای جراحی برای چه كسانی؟

دكتر نراقی آنالیز دقیق صورت و پلك قبل از جراحی را امری ضروری می‌خواند. بر این اساس می‌توان با استفاده از فتوگرافی بیمار در جهات مختلف و انجام معاینات دقیق، نوع مشكل پلك را تشخیص داد و روش جراحی مناسب را انتخاب كرد. بسیاری از بیمارانی كه برای جراحی پلك مراجعه می‌كنند كاندیدای مناسبی برای این عمل نیستند. برای مثال افرادی كه افتادگی شدید پوست پیشانی دارند و ابروی آنها خیلی پایین آمده است

باید به جای جراحی پلك، عمل بالا كشیدن ابرو را انجام دهند. همچنین افرادی كه هنوز جوان هستند و افت مختصر پلك بالا دارند می‌توانند با تزریق بوتاكس، مختصری این وضعیت را بهبود بخشند. درواقع همیشه اقدامات غیر جراحی مقدم بر روش‌های جراحی هستند.

بیهوشی یا بی‌حسی موضعی؟

جراحی پلاستیك پلك به دو صورت با بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. درواقع تصمیم‌گیری در این مورد بستگی به نوع عمل و شرایط بیمار دارد. به‌گفته دكتر نراقی، افرادی كه نیازمند جراحی طولانی‌تر روی هر چهار پلك یا انجام جراحی‌های دیگر صورت هستند، بهتر است تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرند زیرا در این حالت بیمار راحت‌تر است و در تمام مدت عمل هیچ دردی را حس نخواهد كرد.

زمان عمل نیز براساس نوع و وسعت جراحی از یک تا سه ساعت متغیر است. این جراحی‌ها باید در اتاق عمل مجهز و كاملا استریل انجام شوند به همین دلیل در بیمارستان‌ها یا كلینیك‌های جراحی مجهز قابل انجام هستند.

جراحی چگونه انجام می‌شود؟

در جراحی پلك بالا محل برش در چین طبیعی پلك بالا داده می‌شود تا قابل تشخیص نباشد. سپس قسمتی از پوست پلك برداشته می‌شود و بعد بافت‌های زیر پوستی و در صورت لزوم بافت‌های چربی با احتیاط و ظرافت خاصی خارج می‌شوند. دكتر نراقی همچنین درمورد جراحی پلك پایین توضیح می‌دهد كه این عمل ممكن است با برش یا بدون برش پوست انجام شود. در صورت انجام برش، خط برش درست زیر مژه‌ها خواهد بود.

در روش بدون برش پوست نیز برش كوچكی در سطح داخلی پلك داده می‌شود و از این طریق چربی‌های بیرون زده پلك پایین خارج می‌شوند. لازم به ذكر است كه انتخاب نوع جراحی توسط جراح و براساس شرایط بیمار و نوع اشكال پلك صورت می‌گیرد.

به‌طور كلی در روش‌های جدید، تمایل بیشتر بر این است كه جراحی پلك پایین بدون برش پوست انجام شود همچنین در تكنیك‌های جدید به جای برداشتن چربی، از جابه‌جا كردن چربی و قرار دادن آن در نقاطی كه كمبود چربی دارند مثل گودی زیر چشم‌ها استفاده می‌شود. به این ترتیب حداقل برداشت و خارج كردن بافت صورت می‌گیرد.

دوران نقاهت چقدر است؟

به‌گفته دكتر نراقی، بخیه‌ها در جراحی پلك معمولا با نخ‌های قابل جذب بوده و نیاز به كشیدن ندارند. بستری بیمار هم ممكن است از نصف روز تا حداكثر یك شب متغیر باشد. علاوه براین بلافاصله بعد از جراحی، بیمار قادر به باز كردن چشم‌هایش خواهد بود و تنها ممكن است تا چند روز ورم و كبودی دور چشم داشته باشد، بنابراین بهتر است دو روز در منزل استراحت كند. استفاده از كمپرس یخ نیز باید بلافاصله بعد از عمل شروع شود و تا یك روز ادامه یابد.

آب زدن به چشم‌ها بعد از 48 ساعت اشکالی ندارد، همچنین در چند روز اول موقع خوابیدن سر تخت باید با زاویه 30 درجه بالاتر باشد. دكتر موسوی‌زاده نیز درمورد درد بعد از عمل توضیح می‌دهد كه این اعمال معمولا درد ندارند و اگر هم داشته باشند ظرف 24 تا 72 ساعت اول برطرف می‌شوند. به‌گفته او میزان تورم در عمل‌های مختلف، متفاوت است. ورم‌های شدید و كبودی‌ها معمولا طی دو تا سه هفته اول رفع می‌شوند. ورم‌های متوسط نیز بعد از حدود سه ماه در ناحیه پلك و صورت اصلاح می‌شوند. نتیجه نهایی اعمال جراحی پلك هم معمولا بعد از 6 تا 10 ماه در نظر گرفته می‌شود.

نتیجه جراحی دائمی نیست اما. . .

در مورد باقی ماندن نتایج عمل باید به این نكته توجه داشت كه هیچ‌كدام از روش‌های جراحی برای جوان‌سازی دائمی نیستند و حالت افتادگی پوست به مرور زمان و با افزایش سن به تدریج باز می‌شود

. به همین دلیل لازم است با رعایت نكاتی در پیشگیری از پیری پوست، روند افتادگی و شلی پوست را به تاخیر انداخت. دكتر نراقی، مهم‌ترین این نكات را دوری از اشعه‌های مضر آفتاب و دود سیگار می‌داند. علاوه بر اینها، او معتقد است كه امروزه می‌توان با روش‌های مختلفی مانند لیزرهای غیرتهاجمی، روند افتادگی پوست را به تاخیر انداخت.

چقدر هزینه دارد؟

به‌گفته دكتر نراقی هزینه جراحی‌های زیبایی پلك طبق كتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت مصوب دولت، بین سه تا چهار میلیون تومان است. همچنین در صورتی كه پس از گذشت زمان طولانی، پوست پلك دوباره شل شود و بیرون‌زدگی چربی رخ دهد، ممكن است موضوع جراحی مجدد مطرح شود. اما این امر را هم باید در نظر داشت كه جراحی مجدد مشكل‌تر از جراحی اول است و ریسك بالاتری دارد، بنابراین باید با انجام اقدامات پیشگیرانه، تا حد امکان احتمال آن را به حداقل رساند.

خطرات و عوارض احتمالی عمل چیست؟

عوارض احتمالی این نوع جراحی به گفته دكتر نراقی شامل خونریزی داخل چشم، ناتوانی در بستن كامل چشم، برگشتن پلك به داخل یا خارج، خشكی چشم، باقی ماندن جای برش و اشك ریزش است. خطرناك‌ترین عارضه عمل نیز همان خونریزی داخل چشم است كه با ایجاد فشار روی عصب بینایی ممكن است موجب كوری فرد شود. ناتوانی در بستن چشم به علت برداشته شدن بیش از حد پوست پلك رخ می‌دهد. به همین دلیل همیشه به جراحان پلاستیك صورت توصیه می‌شود تا حداكثر محافظه‌كاری را در جراحی پلك انجام دهند.

درواقع كم برداشتن همیشه بهتر از زیاد برداشتن است. اگر مختصری از شلی پوست پلك بالا باقی بماند بسیار بهتر از این است كه چشم همیشه باز بماند زیرا بازماندن چشم موجب خشكی قرنیه و به دنبال آن زخم، عفونت و كدر شدن قرنیه می‌شود. این امر نیز به نوبه خود موجب از دست دادن بینایی فرد می‌شود. دكتر موسوی‌زاده نیز معتقد است برداشتن بیش از حد پوست پلك تحتانی باعث می‌شود لبه آن به طرف پایین كشیده شود و سفیدی چشم بیشتر در دید قرار گیرد و ظاهر نامناسبی برای بیمار ایجاد كند.

دانستنی های طلایی جراحی زیبایی پلک

اگر خشكی چشم دارید مراقب باشید!

به‌گفته دكتر موسوی‌زاده یكی از شایع‌ترین عوارض در اعمال جراحی پلك در چشم‌های آسیایی، عدم شكل‌گیری صحیح چین فوقانی پلك و بقای جای برش به‌خصوص در قسمت داخلی برای حذف پلك سوم است. عوارض عمومی مثل خونریزی، هماتوم، كبودی، ورم‌های طولانی‌مدت یا ورم‌هایی كه به قسمت ملتحمه چشم انتقال پیدا می‌كنند نیز برای تمام جراحی‌های پلك می‌توانند مطرح باشند

كه هریك درمان خاص خود را دارند. همچنین اگر دقت لازم به‌خصوص در جراحی پلك فوقانی صورت نگیرد احتمال آسیب به سیستم بالا برنده پلك یا غدد اشكی وجود دارد. این جراحی بسیار ظریف است و هرگونه آسیب به سیستم عصبی عضلات پلك می‌تواند مشكلاتی را ایجاد كند.

اگر هم غدد اشكی دچار صدمه شوند ممكن است چشم دچار خشكی شود، بنابراین افرادی كه به هر دلیلی مستعد خشكی چشم هستند باید قبل از جراحی به دقت مورد ارزیابی قرار بگیرند و تست اشك دهند. در این صورت اگر مشخص شود غدد اشكی كارایی لازم را ندارد، باید عمل جراحی پلك فوقانی با دقت بسیار بالاتری انجام شود. در مواردی هم ممكن است پزشك از این عمل صرف‌نظر كند.

چه كسانی كاندید‌ای جراحی پلك هستند؟

جراحی در سنین جوانی

دسته اول را بیمارانی تشكیل می‌دهند كه خواستار تغییر شكل پلك برای زیباتر شدن چهره در سنین جوانی هستند. وضعیت این افراد، زمینه خانوادگی و ارثی دارد و پلك‌های آنها از همان سنین جوانی پف كرده ‌است. دسته‌ای از این افراد نیز چشم‌هایی شبیه ژاپنی‌ها دارند یعنی شیار پشت پلك در آنها تشكیل نشده است كه برای این موارد نوع به‌خصوصی از عمل جراحی پلك به نام بلفاروپلاستی اورینتال انجام می‌شود. در این نوع جراحی با ایجاد چین پلكی چشم‌ها حالت درشت‌تری پیدا می‌كنند.

جراحی در سنین میانسالی

دسته دوم افرادی هستند كه در اثر مرور زمان و بالا رفتن سن، نخستین آثار سالخوردگی را در پلك خود می‌بینند. در این افراد جراحی پلاستیك پلك با هدف جوان‌سازی چهره و برگرداندن حالت چشم‌ها به سال‌های قبل انجام می‌شود. درحقیقت این نوع بلفاروپلاستی كه اصطلاحا بلفاروپلاستی رجوونیشن نامیده می‌شود یكی از هفت نوع جراحی اصلی برای جوان‌سازی چهره به شمار می‌آید.

جراحی برای رفع اختلالات پلک

دسته سوم افرادی هستند كه به علت شلی بیش از حد پلك‌ها دچار مشكلات متعدد در عملكرد پلك می‌شوند. شلی بیش از حد پلك بالا موجب افتادگی پوست پلك روی مژه‌های بالا می‌شود. شلی بیش از حد پلك پایین نیز موجب باز ماندن پلك‌ها و خشكی چشم می‌شود. در این افراد عمل جراحی پلاستیك پلك برای اصلاح عملكرد پلك‌ها انجام می‌شود و به همین دلیل بلفاروپلاستی فانكشنال نام دارد.

در انتخاب جراح به این نكات توجه كنید

افراد همیشه سوال می‌كنند كه بین جراحان پلاستیك، جراحان فك و صورت و چشم پزشكانی كه فلوشیپ جراحی پلاستیك چشم دارند كدام را انتخاب كنند؟ دكتر نراقی در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد كه بلفاروپلاستی یك عمل جراحی بسیار دقیق، ظریف و فوق تخصصی است بنابراین بهتر است جراح این عمل، دانشنامه بورد فوق تخصصی در زمینه جراحی‌های پلاستیك و به‌خصوص در ناحیه صورت داشته باشد.

البته صرف عنوان فوق تخصص كافی نیست و تلفیقی از حداكثر هنر، تجربه، دانش و مهارت جراح است كه می‌تواند بهترین نتایج را در پی داشته باشد. در این زمینه جراحانی كه بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیك صورت یا فلوشیپ جراحی پلاستیك چشم را كسب كرده‌اند از اولویت حرفه‌ای برخوردارند. گرچه متخصصان دیگر رشته‌ها نیز ممكن است بتوانند پس از طی دوره‌های فشرده و شناخت دقیق از آناتومی و فیزیولوژی این منطقه حساس، تحت نظارت اساتید مجرب، تبحر كافی را در این زمینه كسب كنند.

اقداماتی که قبل و بعد از عمل جراحی پلک چشم باید بدانید:

    • دو هفته قبل از عمل جراحی پلک از دارو هایی مثل آسپیرین، بروفن ،ایندومتاسین، پیروکسیکام و مفنامیک اسید استفاده نکنید و چنانچه به هر دلیلی به مسکن نیاز داشتید فقط از استامینوفن ساده یا کود ئینه استفاده کنید.

    • قبل از ورود به اتاق عمل آرایش چهره خود را کاملا پاک کنید.
    • بعد از عمل جراحی زیبایی پلک برروی چشمان شما پانسمانی نخواهیم گذاشت و چشمان تان باز خواهد بود.

    • معمولا پماد آنتی بیوتیک چشمی جهت مالیدن روی بخیه ها برای شما تجویز می شود.
    • بعد از جراحی زیبایی پلک به مدت 3 روز قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.
    • جهت شستشوی چشم ها در 2 روز اول پس از جراحی پلک از سرم فیزیولوژیک استفاده کنید. اما بعد از 2 روز میتوانید از آب جوشیده سرد شده نیز استفاده کنید.
    • آنتی بیوتیک تجویزی را به مدت پنج تا هفت روز بسته به نظر پزشک مرتبا مصرف کنید.

    • تا 48 ساعت بعد از جراحی زیبایی پلک از کمپرس سرد استفاده کنید. بدین منظور می توانید چند تکه کوچک یخ را در یک کیسه فریزر ریخته درآن را بسته و کیسه را روی صورت خود قرار دهید یا می توانید بسته های مخصوص کمپرس سرد که حاوی ژل است را، از داروخانه خریداری کرده، آن را در فریزر قرار دهید تا منجمد شود وسپس آن را برروی صورت قرار دهید.

    • بعد از عمل کمتر دراز بکشید و هنگام دراز کشیدن نیز بهتر است زیر سر شما کمی بلند تر باشد تا شیب بدن تان بیشتر شود. این کار باعث می شود کبودی و تورم شما به حداقل برسد.
    • اگر در عرض یکی دوروز بعد از عمل زیبایی پلک دچار چشم درد یا افت بینایی شدید به سرعت با پزشک جراح خودتان تماس بگیرید.
    • قبل از مراجعه به بیمارستان استحمام كامل انجام دهید و از به كار بردن هرگونه زیور آلات خودداری كنید. در دو روز اول پس از عمل زیبایی پلك کبودی و تورم افزایش می یابد و بعدا طی یک تا دو هفته به تدریج و خود به خود رفع خواهد شد .

    • در یک تا دو روز اول پس از عمل زیبایی پلك ممکن است چند قطره خون از محل بخیه ها خارج شود که طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.
    • در چند روز اول پس از عمل پلك احتمال تاری دید خفیف وجود دارد که طبیعی می باشد و نگران نباشید
    • تا دو هفته پس از عمل زیبایی پلك از به کار بردن مواد آرایشی بر روی محلهای عمل خودداری نمائید

    • بسته شدن ناکامل پلک ها در چند هفته اول پس از عمل زیبایی پلك، معمول می باشد در این موارد، قبل از خواب از پماد چشمی استفاده نمائید
    • در کسانی که پیش از جراحی زیبایی عدم تقارن شدید پلک ها وجود دارد پس از عمل نیز درجاتی از عدم تقارن خفیف ممکن است باقی بماند .
    • عمل بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک نمی تواند سبب بالا کشیدن ابرو یا درشت شدن چشم ها شود.

    • در صورتیکه هر گونه دارویی مصرف می نمائید یا بیماریهای جسمی یا روحی دارید و یا سابقه جراحی یا ابتلا به هپاتیت(یرقان)یا HIVدارید به جراح اطلاع دهید . در صورت وجود اعتیاد به مواد مخدر اطلاع دهید.
    • در روزهای اول پس از عمل زیبایی پلك، پلک شما ممکن است منظره مطلوبی نداشته باشد ولی نگران نباشید در طی چند هفته و با فروکش کردن تورم منظره نهایی پلک مشخص می شود بنابر این در روزهای اول پس از جراحی زیبایی پلک چشم ، سعی نکنید نتیجه عمل را ارزیابی کنید.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits