دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم هشدار دهنده پيری زودرس
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
علائم هشدار دهنده پيری زودرس- پيری زودرس- پيری زودرس- پيری زودرس پوست

علائم هشدار دهنده پيری زودرس ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

علائم هشدار دهنده پيری زودرس

علائم هشدار دهنده پيری زودرس


برخی عاداتی که داریم می‌توانند سبب پیری زودتر ظاهر ما شوند. برای پیری ۲ دلیل عمده وجود دارد. تحقیقات روی دوقلوها نشان داده پیری یا ارثی است یا به دلیل فاکتورهای محیطی است. به عبارت ساده‌تر کسانی که پیرتر از سن خود به نظر می‌رسند، استرس

و انتخاب‌های اشتباهی داشته‌اند که رد پیری را بر چهره آنها بر جای گذاشته است. محققان می‌گویند برای آنکه از شر پیری زودرس نجات یابیم، کافی است برخی از عادات‌مان را اصلاح کنیم.

نور خورشيد

روزگاري مردم تصور مي‌كردند اگر بدن‌شان را با روغن بچه چرب كنند و تمام روز را در مقابل نور خورشيد دراز بكشند، به پوست خود و سلامت آن كمك بزرگي‌ كرده‌اند. پس از سال‌ها پژوهشگران دريافتند كه قرار گرفتن طولاني مدت

در معرض نور خورشيد نه تنها به پوست كمكي نمي‌كند، بلكه موجب پيري زودرس و سرطان پوست مي‌شود. دكتر نورمن لوين، متخصص پوست نويسنده كتاب پوست سالم معتقد است كه اگر تنها يك روش براي جلوگيري از آسيب ديدن پوست وجود داشته باشد،

اجتناب از آفتاب است. خورشيد روي بازسازي سلول‌هاي پوست تأثير منفي مي‌گذارد و زماني كه سلول‌هاي قديمي مي‌ميرند، سلول‌هاي جديد به راحتي نمي‌توانند جايگزين آنها شوند. در نتيجه پوست پير و مستعد ابتلا به سرطان پوست مي‌شود. دكتر جنيفر استين، استاديار پوست در مركز پزشكي دانشگاه نيويورك معتقد است كه بيشتر لكه‌هاي قهوه‌اي روي پوست افراد ناشي از قرار گرفتن طولاني‌مدت در معرض آفتاب مي‌باشد.

عدم استفاده از كرم ضد آفتاب

كارشناسان معتقدند كه حداقل SPF مناسب براي جلوگيري از آسيب پوست 30 است و اكثر افراد يا از كرم ضد آفتاب استفاده نمي‌كنند و يا از كرم‌هاي با SPF پايين استفاده مي‌كنند و فقط كمتر از يك چهارم افراد از كرم‌هاي ضد آفتاب مناسب بهره مي‌گيرند. جفري داوو، پزشك باليني درماتولوژي معتقد است بسياري از افرادي كه از ضد آفتاب مناسب استفاده مي‌كنند هم نمي‌دانند كه بايد حداقل هر دو ساعت، يكبار آن‌را تجديد كنند، اگر قصد داريد از خانه خارج شويد، علاوه بر كرم ضد آفتاب، از لباس‌هاي محافظ و كلاه‌هاي لبه پهن استفاده كرده و سعي كنيد از قسمت سايه رفت و آمد كنيد تا پوست‌تان كمتر در معرض نور خورشيد قرار بگيرد.

استفاده از وسايل برنزه كننده پوست

فكر مي‌كنيد اگر به روش مصنوعي و استفاده از تخت‌هاي برنزه كننده (با اشعه) رنگ پوست خود را تغيير دهيد، هيچ آسيبي به پوست‌تان نمي‌رسد و روش سالم‌تري را انتخاب كرده‌ايد؟ پس حتماً دوباره فكر كنيد. تخت‌هاي برنزه با استفاده از نور ماوراء بنفش A و B عمل مي‌كنند كه اين اشعه‌ها منجر به پيري و ايجاد چين و چروك در پوست مي‌شوند و خطر ابتلا به سرطان ملانوم را سه برابر افزايش مي‌دهند. دكتر لوين معتقد است كه هيچ چيزي از رفتن به سالن‌هاي برنزه براي پوست، خطرناك‌تر نيست.

سيگار كشيدن

اگر خطر ابتلا به سرطان ريه، بيماري‌هاي قلبي و سكته مغزي به اندازه كافي براي ترك سيگار مشوق شما نيست، نظرتان در مورد ايجاد چين و چروك روي پوست‌تان چيست؟ مطالعات متعدد نشان مي‌دهند كه سيگار نيز كار اشعه‌هاي مضر خورشيد را انجام مي‌دهد

و علاوه بر تأثير خارجي از داخل نيز روي پوست تأثير مي‌گذارد و پوست را ضعيف و خسته و چروكيده مي‌كند. اگر باز هم قانع نشديد، بدانيد كه سيگار كشيدن رنگ پوست را زرد كرده و در جريان خون تداخل ايجاد مي‌كند و بهبود زخم را به تاخير مي‌اندازد. دكتر لوين مي‌گويد: اگر شما سيگاري هستيد و پوست‌تان زخم شده و يا به هر دليلي آسيب ديده است، مطمئن باشيد كه ترميم و بازسازي زخم به كندي انجام خواهد شد.

خالي كردن جوش

بهتر است، جوش را به حال خود رها كنيد؛ چرا كه خالي كردن و دست زدن به آن، منجر به ايجاد يك زخم دائمي مي‌شود. به جاي خالي كردن جوش از يك داروي ضد جوش، همچون پروكسيد بنزوئيل و يا اسيد ماليسيليك استفاده كنيد و اگر با اين داروها جوش شما رفع نشد با متخصص پوست خود تماس بگيريد.

پاك‌كننده‌هاي اشتباه

بزرگ‌ترين اشتباهي كه افراد هنگام شستشوي صورت‌شان مرتكب مي‌شوند اين است كه از همان صابون خشني كه براي بدن‌شان استفاده مي‌كنند، براي صورت استفاده كرده و صورت‌شان را با آن مي‌شويند. دكتر استين توصيه مي‌كند كه هميشه در حمام خود، چند نوع صابون داشته باشيد و به خصوص اگر پوست حساسي داريد، از پاك‌كننده‌هاي بسيار ملايم استفاده كنيد. اگر پوست‌تان مستعد آكنه است، حتماً از پاك‌كننده‌هاي بدون چربي استفاده كنيد تا بدتر نشود. افرادي كه پوست خشك دارند نيز بايد متوجه باشند كه بعد از هر بار شستشو از يك كرم مرطوب كننده و ترجيحاً از كرمي استفاده كنند كه حاوي ضد آفتاب باشد تا علاوه بر تأمين رطوبت پوست، از آن در برابر آفتاب نيز محافظت كند.

ماليدن و خراشيدن پوست

شستن صورت ايده خوبي است، ولي ماليدن و خراشيدن آن اصلاً براي پوست خوب نيست. مالش پوست موجب تحريك و يا حتي خراشيدگي آن مي‌شود. گاهي اوقات افراد مبتلا به آكنه تصور مي‌كنند كه با ماليدن پوست، اوضاع بهتر مي‌شود؛ اما اين كار جوش‌ها را بدتر مي‌كند. با پوست خود مهربان باشيد و با ملايمت برخورد كنيد و با يك ليف بسيار نرم و با حركت دايره‌اي آن را بشوييد.

استرس و اضطراب پوست

شايد باور نكنيد، ولي وقتي كه استرس داريد، تأثير منفي آن حتي روي پوست شما نيز نمايان مي‌شود. دكتر داوو مي‌گويد: دليل آن چندان مشخص نيست، ولي بيشتر پزشكان معتقدند كه استرس، اوضاع بسياري از بيماري‌ها و ناراحتي‌هاي پوستي از جمله پسوريازيس و روزاسه را وخيم‌تر مي‌كند و توانايي پوست براي مقابله با عفونت‌ها و محرك‌هاي پوستي را كاهش مي‌دهد. علاوه بر اين، افراد مبتلا به استرس، زمان كمي را به مراقبت از پوست خود اختصاص مي‌دهند.

لايه‌برداري

داشتن پوست جوان بسيار ارزشمند و داشتن آن نيز گاهي بسيار پر هزينه و بي‌فايده است؛ مثل زماني كه به علت شهرت كسي، بدون توجه به توانايي‌هايش به او مراجعه و پوست خود را لايه‌برداري مي‌كنيد. دكتر ايستن مي‌گويد: لايه‌برداري فقط بايد زير نظر پزشك صورت بگيرد؛ آن هم در موارد خاص؛ زيرا كاري بسيار ظريف و حساس است و علاوه بر آن، كساني كه پوست حساس دارند نبايد هيچ‌گاه پوست خود را لايه‌برداري كنند.

مواد شيميايي لايه‌برداري مي‌تواند موجب عفونت و حتي زخم‌هاي دائمي شود. از كرم‌هاي لايه‌برداري خانگي نيز استفاده نكنيد، زيرا موجب قرمزي و تحريك پوست مي‌شود و به جاي جوانسازي پوست، آن‌را پيرتر مي‌كنند.

پرخوري

قبل از اينكه گاز دوم را به چيزبرگر خود بزنيد، به اين موضوع توجه كنيد كه افزايش وزن، موجب كشيدگي پوست و لاغري مجدد باعث شل و آويزان شدن آن مي‌شود. اگر پوست به اندازه كافي انعطاف‌پذير نباشد، گاهي اوقات فرد مجبور مي‌شود براي كشيدن آن به جراحي متوسل شود.

كم خوابيدن

بيش از يك چهارم افراد كمتر از 7 الي 9 ساعت در شبانه‌روز مي‌خوابند و كم‌خوابي موجب رنگ پريدگي و تيرگي پوست زير چشم مي‌شود. دكتر داوو مي‌گويد كه كمبود خواب موجب خستگي پوست مي‌گردد.

علائم هشدار دهنده را جدي بگيريد

تغيير سلول‌هاي پوست يكي از مشخص‌ترين نشانه‌هاي ابتلا به سرطان پوست است و در صورتي كه لكه‌ها و خال‌هاي كوچك پوست، سريع تشخيص داده شوند، به راحتي مي‌توان آنها را درمان كرد. حداقل ماهي يك‌بار، به دقت پوست خود را در جلوي آينه بررسي كنيد تا متوجه ايجاد كوچك‌ترين تغيير روي پوست بشويد. دكتر داوو مي‌گويد در صورتي كه يكي از بستگان نزديك و يا خانواده به سرطان مبتلا شده است و سابقه ابتلا به اين بيماري در خانواده شما وجود دارد،

به محض مشاهده هر نوع خال، لك و يا تغيير پوستي به پزشك متخصص مراجعه كنيد. رژيم غذايي مناسب داشته باشيد و آب بنوشيد: دكتر سامانتا هلر متخصص تغذيه مركز پزشكي نيويورك مي‌گويد: چيزي كه مي‌خوريد، نه تنها روي بخشي از حال دروني و احساسي

، بلكه روي ظاهر و نشاط شما نيز تأثير مي‌گذارد. هر چقدر به رژيم غذايي خود كمتر توجه كنيد، با مشكلات پوستي بيشتري مواجه خواهيد شد. توجه داشته باشيد كه پيري پوست، يكشبه اتفاق نمي‌افتد و عدم تأمين مواد غذايي و گرسنگي پوست، شرايط پيري آن را فراهم مي‌آورد.

متخصصان تغذيه بر اين باورند كه اگر رژيم غذايي فاقد مواد مغذي پوست باشد، مشكلات پوستي زيادي به‌وجود مي‌آيد و هر نوع مشكل پوستي مزمن مستقيماً به رژيم غذايي مربوط مي‌شود.

متخصصان پوست معتقدند كه سلامتي سلول‌هاي پوست به ويتامين A در رژيم غذايي وابسته است و محصولات لبني كم چرب نيز يكي از مواد مغذي براي سلامتي پوست هستند.

در صورت ابتلا به بيماري ديابت يا تيروئيد، ضرورت مصرف ويتامين A دو برابر مي‌شود؛ زيرا افراد مبتلا به اين بيماري‌ها نمي‌توانند به راحتي بتاكاروتن موجود در غذا را به ويتامين A تبديل كنند. هويج سرشار از ويتامين A است.

ماست كم چرب هم اگر چه حاوي مقادير زيادي ويتامين A نيست، حاوي باكتري زنده اسيدوفيلوس مي‌باشد كه براي سلامت روده بسيار ضروري است و به سلامت پوست نيز كمك مي‌كند. دكتر ليپسكي معتقد است هر ماده و يا آنزيم و باكتري كه به هضم طبيعي غذا كمك كند، در سلامت پوست مؤثر است.

تمشك، زغال‌اخته، توت‌فرنگي و آلو، بالاترين آنتي‌اكسيدان را دارند كه براي سلامت پوست فوق‌العاده است.

راديكال‌هاي آزاد موجود آسيب غشاي سلول‌هاي پوست و آسيب DNA مي‌شوند و آنتي‌اكسيدان‌ها با اين راديكال‌هاي آزاد مبارزه مي‌كنند. ساير ميوه‌ها و سبزيجات حاوي آنتي‌اكسيدان، همچون كنگرفرنگي، لوبيا، آلو و گردو نيز با پيري پوست مبارزه مي‌كنند. ماهي سالمون، گردو، روغن كانولا، از جمله اسيدهاي چرب ضروري هستند

كه براي سلامت غشاي سلول پوست مفيدند و همانطور كه مي‌دانيد، سلول‌ها عامل ورود و خروج مواد مغذي به داخل و خارج پوست هستند. غشاي سلولي مسئول حفظ رطوبت پوست است و هر چقدر سلول‌ها بتوانند آب بيشتري در خود نگه‌دارند، پوست زيباتر و جوان‌تر به نظر مي‌رسد.

معروف‌ترين اسيدهاي چرب ضروري عبارتند از امگا 3 و 6 كه مهم‌ترين منابع آن ماهي، گردو و روغن كتان است. پژوهشگران معتقدند مس، ويتامين A و سلنيوم از آفتاب سوختگي جلوگيري مي‌كنند. چاي سبز، خاصيت ضد التهابي دارد و ضمن محافظت از غشاي سلولي پوست، خطر ابتلا به سرطان پوست را كاهش مي‌دهد.

همچنين از صدمات ناشي از نور ماوراء بنفش مي‌كاهد. خاصيت ضد التهابي چاي سبز به‌دليل پلي فنول موجود در آن است. اگر چه مقدار نياز روزانه به آب در هر روز متفاوت است، ولي هيدراتاسيون، در داشتن سلامت پوست، نقش مهمي ايفا مي‌كند و به‌طور معمول دست كم بايد روزي 8 ليوان آب نوشيد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits