دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با اثرات آفتاب بر روی پوست
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با اثرات آفتاب بر روی پوست-اثرات آفتاب بر روی پوست-تأثیر آفتاب روی پوست

آشنایی با اثرات آفتاب بر روی پوست ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

آشنایی با اثرات آفتاب بر روی پوست

آشنایی با اثرات آفتاب بر روی پوست

پوست به‌طور طبيعى با تحريک سلول‌هاى توليدکنندهٔ رنگدانه (ملانوسيت‌ها) و ايجاد ملانين (رنگدانهٔ پوست را ملانين مى‌گويند - م). نسبت به آفتاب واکنش نشان مى‌دهد. اين پديده باعث برنزه شدن پوست و حفاظت آن در مقابل مواجهه بيشتر با آفتاب مى‌شود. توزيع غيرعادى ملانين منجر به بروز کک و مک به‌ويژه در افرادى که در معرض نور هستند، مى‌شود. مواجههٔ بيش از حد و حاد با آفتاب باعث آفتاب سوختگى مى‌‌شود.

در حالى‌که مواجهه بيش از حد در درازمدت منجر به تغييرات مزمنى مى‌شود که شامل از دست رفتن خاصيت ارتجاعى پوست (چروکيدگي)، لکه‌هاى ناشى از افزايش رنگدانه‌‌هاى پوست، شاخى شدن پوست در اثر نور خورشيد (به مبحث شاخى شدن پوست در اثر نور خورشيد مراجعه کنيد) و سرطان پوست در برخى از افراد، مى‌گردد.

آشنایی با اثرات آفتاب بر روی پوست

عوارض پوستی ایجاد شده توسط اشعه فرابنفش

۱) آفتاب سوختگی:

حادترین و آشکارترین جزء بالینی تماس با اشعه فرابنفش ، قرمزی و آفتاب سوختگی پوست است که در عرض ۴-۳ ساعت پس از تماس با نور خورشید ایجاد شده و در طی ۲۴-۱۲ ساعت به بالاترین شدت خود می رسد. اشعه فرابنفش باعث تخریب DNA موجود در هسته سلولهای پوستی شده و به این ترتیب به سلولها صدمه می زند . علت ایجاد قرمزی پوست نیز آزادشدن واسطه های شیمیایی مختلف می باشد که از مهمترین آنها می توان به هیستامین اشاره نمود.

۲) برنزه شدن پوست:

اشعه فرابنفش با افزایش فعالیت تعداد سلولهای رنگدانه ساز پوستی می تواند باعث ایجاد برنزه شدن پوست گردد . این عمل معمولا" ۷۲-۴۸ ساعت پس از تابش نور خورشید ایجاد می شود که یکی از مکانیسم های دفاعی پوست برعلیه تشعشعات خورشیدی خواهد بود .

آشنایی با اثرات آفتاب بر روی پوست

۳) پیری زودرس:

ارتباط بین پیری زودرس با تماس مداوم با نور خورشید، کاملا" به اثبات رسیده است. مشخص شده است که اشعه فرابنفش به تنهایی و یا در همراهی با اشعه زیر قرمز می توانند سبب تخریب الیاف کلاژن و الاستین موجود در پوست گردند . این الیاف عامل اصلی استحکام و کشش طبیعی پوست بوده و صدمه به آنها می تواند منجر به پیری زودرس پوست شود. به همین دلیل افرادی که دارای مشاغلی هستند که به مدت طولانی با نور خورشید تماس دارند ( مانند: کشاورزان، ماهیگیران و...) بسیار زودتر از سایر افراد دچار پیری پوست می گردند .

۴) بدخیمی های پوست:

عوامل متعددی در ایجاد بدخیمی های پوستی دخیل می باشند. امروزه مشخص شده است که شایع ترین عامل مؤثر بر روی این بدخیمی ها تابش نور خورشید می باشد. اشعه فرابنفش معمولا" با دو مکانیسم می تواند باعث ایجاد بدخیمی های پوستی شود. حالت اول تماس حاد و شدید با نور خورشید می باشد که مخصوصا" در افرادی که در سواحل دریا حمام آفتاب می گیرند دیده می شود. این آفتاب سوختگی های حاد و شدید معمولا" باعث نوعی بدخیمی بنام « ملانوم بدخیم » می شود.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits