دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از دلیل تا درمان ترک پاشنه پا
8
زمان مطالعه: 8 دقیقه
از دلیل تا درمان ترک پاشنه پا-پاشنه پای ترک خورده-علت ترک های پاشنه پا خشکی چیست؟-درمان‌های خانگی برای ترک پاشنه‌ی پا-ترک پاشنه پا، علل و راه های درمان -درمان‌های خانگی برای ترک پاشنه‌ی پا

پاشنه پای ترک خورده ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

پاشنه پای ترک خورده

پاشنه پای ترک خورده

«سال‌هاست کف پایم به‌خصوص در نواحی پاشنه دچار خشکی و ترك پوست است. مدام کف پایم را مرطوب کرده‌ام اما نتیجه نگرفته‌ام.

ظاهر پوستم خیلی بدشکل و دلخراش است و تازگی‌ها بدتر هم شده و همیشه باید پاشنه پایم را پنهان کنم. بدتر اینکه اخیرا شکاف‌های عمیقی در پاشنه پاهایم ایجاد شده که گاهی خودبخود خون الود و دردناک می‌شود. لطفا مشکلم را با متخصصان پوست مطرح کنید تا راه چاره‌ای پیدا شود.»

علل ایجاد ترک پا

۱- بیماریهای سیستمیک در بدن مانند: دیابت، پسوریازیس ،چاقی (وزن بالای افراد)و...
۲- خشکی هوا و فصول سرد
۳- یائسگی در خانمها
۴- استفاده از صندل
۵- هر عاملی که سبب کاهش جریان خون در پاها گردد

پاشنه پای ترک خورده

پیشگیری ودرمان:

حفظ بهداشت پاها بسیار مهم است ودر صورت آلودگی و نفوذ میکروب در داخل ترکها ، پاشنه ها بسیار دردناک و عفونی می گردند.

برطرف نمودن عوامل محرك از مهمترین راههای درمانی برای رفع خشكی پوست است وعوامل محرك مانند تماس مستقیم با سطوح و محیط است كه با راههای ساده مانند پوشیدن جوراب می توان از این مورد پیشگیری كرد، استفاده از تركیبات كراتولیتیك و تركیباتی كه باعث ترمیم سریع پوست و زخم می شوند

نیز از راههای درمان ترك است همچنین دیگر تركیبات مورد استفاده برای درمان ترك پوست شامل تركیبات اوره، سالیسیك اسید و گلیسیرین اوسرین و حتی وازلین است و با استفاده از این مواد نیازی به درمان های غیرمتعارف دیگر نیست.

یکی از روشهای درمانی گذاشتن پاها به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در آب گرم وسپس خشک کردن پاها می باشد.

در مواردی که پوسته های ضخیم وجود دارد می توان با استفاده از سنگ پا این پوسته های ضخیم را بعد از خیس خوردن پاشنه ها در آب گرم جدا نمود و سپس خشک نموده با کرم های نامبرده مانند گلیسیرین واوسرین و یا کرم جی مالش داد لازم به ذکر است که حتما باید از جوراب برای محافظت پا تا بهبود دائمی استفاده نمود.

بعضاً دیده می شود كه بیمارانی كه ترك پا دارند از روش های غیرمتعارفی نظیر داغ كردن چربی و پر كردن آن تركها با چربی استفاده می كنند كه جنبه علمی ندارد.به طور كلی اگر فردی مراقبت های ذكرشده را به درستی انجام بدهد و درمان دارویی را به مدت یك یا دو ماه ادامه دهد، مطمئناً تركها بهبود می یابند.

سنگ‌پا برای رفع خشکی پاشنه پا مفید است


درمان خشکی پاشنه پا بیشتر مراقبتی است و نباید به این اقدام‌ها به چشم درمان گذرا نگاه کرد. پوست آسیب‌دیده به مراقبت مداوم نیاز دارد و باید تا می‌توانیم با مراقبت از پوست سالم پاشنه پا و چرب كردن آن بلافاصله پس از استحمام، مانع خشكی و ترك شویم

اما اگر این‌ کار را نكردیم و پوست آسیب‌‌دید، نباید دنبال درمان معجزه‌آسای یك‌شبه باشیم. روند ترمیم زمان‌بر است و حوصله می‌خواهد. همه گروه‌های سنی باید مراقبت از پوست پا را جدی بگیرند، به‌خصوص اگر حس می‌كنند دچار خشكی پوست شده‌اند. به این نکته‌ها نیز توجه کنند:

1) هر شب با آب ولرم و صابون پاها را بشویید، قبل از خواب، کف پا را با کرم مرطوب‌کننده قوی یا کمی وازلین آغشته کنید، جوراب نخی بپوشید و بخوابید.

2) استفاده از سنگ پا برای از بین بردن لایه‌های شاخی و ضخیم پوست پاشنه پا مفید است، به‌جز در مواقعی که خشکی پا به علت وجود بیماری پوستی باشد.

3) از پوشیدن کفش‌هایی که پشت باز هستند (بدون جوراب) خودداری کنید.

4) اگر خشکی پوست پاشنه بیش از حد است، استفاده از کرم مرطوب‌کننده را به چند بار در روز برسانید.

5) هنگام شستشو بهتر است از چکمه استفاده کنید تا پاها به مدت طولانی در آب نمانند. آب زیاد رطوبت پوست را کاهش می‌دهد.

پاشنه پای ترک خورده

درمان‌های خانگی برای ترک پاشنه‌ی پا


۱. روغن‌های گیاهی

مالیدن انواع روغن نباتی بر روی ترک‌های پاشنه‌ی پا می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد. همچنین کسانی که پاهای خشکی دارند باید از روغن نباتی استفاده کنند تا پاهایشان ترک نخورد. شما می‌توانید از روغن زیتون، روغن کنجد، روغن نارگیل یا هر نوع روغن گیاهی هیدروژنه‌ای برای بهبود ترک‌های پا استفاده نمایید.

ابتدا پایتان را با یک سنگ پا لایه برداری کنید و به خوبی بشویید، و سپس روغن نباتی را به پاشنه و کف پاهایتان بمالید. بعد از آن یک جفت جوراب تمیز به پا کنید و به رختخواب بروید، حالا روغن برای نفوذ به پوست پای شما زمان کافی دارد. در صبح متوجه خواهید شد که پاشنه‌های پایتان نرم تر شده است. این درمان را برای چندین روز متوالی ادامه دهید تا ترک‌های پاشنه‌ی پایتان به خوبی بهبود یابد.


۲. موم پارافین

اگر شرایط ترک پاهایتان واقعاً بد است، و باعث بوجود آمدن درد زیادی شده است، موم پارافین یکی از درمان‌هایی است که می‌تواند به سرعت به پاهایتان تسکین دهد. موم پارافین بخرید و آنرا با روغن خردل یا روغن نارگیل مخلوط کرده و سپس برای مدتی آنرا حرارت دهید تا موم به خوبی ذوب شود.

پیش از استفاده از موم، صبر کنید تا به دمای اتاق باز گردد. برای نتیجه‌ی بهتر، پیش از اینکه به رختخواب بروید موم را بر روی ترک پاشنه‌ی پایتان بمالید و صبح به خوبی آنرا بشویید. شما باید این درمان را برای یک تا دو هفته تکرار کنید تا نتایج مثبت آنرا ببینید.


۳. موز

شما می‌توانید ترک پاشنه‌ی پاهایتان را در خانه با موز رسیده نیز درمان کنید! یک موز رسیده را بکوبید تا خمیر یکنواختی از آن بدست بیاید. ابتدا پایتان را به خوبی تمیز کنید، سپس خمیر بدست آمده از موز را به پایتان بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی پایتان بماند تا پوست خشک پایتان به خوبی تغذیه شود.

حالا پاهایتان را با آب گرم به خوبی بشویید و سپس داخل آب سرد غوطه ور کنید. این راه درمانی خانگی را هر روز برای چند هفته تکرار کنید و از پاشنه‌های نرم و صافی که به شما می‌بخشد لذت ببرید.


۴. لیمو ترش

خاصیت اسیدی لیمو ترش می‌تواند خیلی مفید باشد، اما باید اطمینان حاصل کنید که آب لیمو ترش تنها به پوست سخت پاشنه‌ی پایتان مالیده شود. بعلاوه می‌توانید پاهایتان را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک سطل آب گرم که به آن لیمو ترش افزوده اید غوطه ور سازید. یادتان باشد که از آب داغ استفاده نکنید، چرا که می‌تواند رطوبت پای شما را از بین ببرد. در آخر پایتان را با سنگ پا و صابون بشویید و با حوله خشک کنید.


۵. گلاب و گلیسیرین

گلیسیرین و گلاب راه دیگری برای درمان ترک پاشنه‌ی پا در خانه است. مخصوصاً زمانی که می‌خواهید از خانه خارج شوید نیاز دارید تا از پاهایتان بصورت ویژه مراقبت نمایید. مقدار مساوی از گلیسیرین و گلاب را باهم مخلوط نمایید.

پیش از اینکه از خانه خارج شوید، مخلوط بدست آمده را به پایتان بمالید تا اینکه به خوبی جذب پوست پایتان شود. این مخلوط باعث خواهد شد تا پوست پایتان برای ساعات طولانی نرم بماند و شرایط ترک‌ها تحت کنترل باشند. این درمان را برای چند هفته تکرار کنید تا پاشنه‌ی پاهایتان نرم شوند.


۶. وازلین

برای جلوگیری از ترک پاشنه‌ی پاهایتان، باید پوست‌های مرده‌ی سخت اطراف پایتان را به صورت منظم لایه برداری کنید و سپس با مالیدن کمی وازلین، منطقه‌ی پاشنه‌ی پایتان را بپوشانید.

پس از مالیدن وازلین باید جوراب به پا کنید تا اینکه وازلین بتواند به خوبی در پوست شما نفوذ کند. اینکار باعث خواهد شد تا از ایجاد ترک پا پیشگیری بعمل آید و البته پاشنه‌ی پاهایتان نرم و مرطوب شود. این درمان را روزانه پیش از اینکه به رختخواب بروید تکرار کنید.


۷. عسل

عسل هم از آنجایی که خواص مرطوب کنندگی و ضد باکتریایی دارد می‌تواند بعنوان درمانی برای ترک پاشنه‌ی پا مورد استفاده قرار گیرد. عسل هم می‌تواند جهت بهبود و درمان پوست خشک پا و هم ترک پاشنه‌ی پا مورد استفاده قرار گیرد.

برای اینکه پاشنه‌هایی نرم داشته باشید یک فنجان عسل را در سطلی که تا نیمه با آب گرم پر شده است مخلوط نمایید و پاهایتان را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این مخلوط غوطه ور کنید. در آخر پاهایتان را به آرامی لایه برداری کنید و از پاهایی نرم لذت ببرید. با این درمان خانگی دیگر هیچ خشکی‌ای بر پوستتان باقی نخواهد ماند.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits