دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جوان سازی پوست با روش کم خطر تزریق چربی
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
جوان سازی پوست با روش کم خطر تزریق چربی-جوان سازی -پوست - روش کم خطر- تزریق چربی-جوان سازی پوست-انتقال چربی

دکتر محمد گلشنی جراح و متخصص پوست، مو و زیبایی : انتقال چربی از یک قسمت بدن به قسمت دیگر برای درمان فرو رفتگی جای زخم، کاهش چین و چروک، جوان سازی، رفع نامتقارنی چهره، اضافه کردن حجم و بازسازی قسمت‌های مختلف صورت و بدن مانند (گونه، لبها، خطوط خنده، سینه، پشت دست‌ها و...)، کاربرد دارد.

جوان سازی پوست

تزریق چربی قابل اعتمادترین و کم خطرترین پرکننده‌های بافت زیر جلدی در میان سایر پرکننده‌های بافت نرم است. زیرا چربی از بدن خود فرد گرفته می‌شود و دوباره به او تزریق می‌‌شود.

از سوی دیگر مقادیر کافی چربی در اکثر افراد برای تزریق در نواحی مورد نظر وجود دارد، همچنین توان ماندگاری بیشتری نسبت به سایر پر‌کننده‌ها داشته و امکان تکرار و تصحیح محل درمان شده نیز وجود دارد، مزیت‌های این روش نسبت به سایر روش‌ها قابل توجه خواهد بود. چربی به طور عملی از هر محلی که اضافی دارد قابل برداشت است.

جوان سازی پوست

در آقایان بیشتر این چربی از قسمت پهلو و در خانم‌ها از قسمت پهلویی ران گرفته می‌شود ولی چون میزان چربی این نواحی به اندازه کافی نیست از چربی اطراف ناف هم می‌توان استفاده کرد.

چربی از نواحی دیگر از جمله قسمت تحتانی شکم، باسن و قسمت داخلی زانو هم می‌تواند استخراج شود. به منظور جلوگیری از تخریب سلول‌های چربی باید چربی و سایر مایعات به وسیله سانتریفیوژ جداسازی شود. پس از انجام این کار چربی غلیظ و خالص‌تر می‌شود. این چربی پس از جداسازی به سرنگ‌های کوچکتر انتقال می‌یابد.


درباره نحوه تزریق، پزشک متخصص محلی را که باید مورد تزریق قرارگیرد با محلول ضدعفونی‌کننده شست‌و‌شو داده و سپس بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. سپس با سرنگ انسولین و کانول‌های مخصوص، تزریق چربی در سطوح چند بافتی انجام می‌شود که احتمال ایجاد رگ‌های جدید افزایش می‌یابد.

این چربی به سطوح استخوانی، ماهیچه‌ها، زیر پوست و چربی‌های سطحی تزریق می‌شود. باید دانست که یک روز قبل از تزریق چربی برای بیمار سفالکسین mg 500 هر 6 ساعت یکبار تجویز شود و یک هفته پس از تزریق چربی هم ادامه پیدا کند.

جوان سازی پوست

همچنین بیمار باید در صورت داشتن هر گونه حساسیت (غذایی، دارویی و...) به پزشک خود اطلاع دهد. بیمار باید از مصرف غذاها یا داروهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شوند خودداری کرده و درمورد داروهای مصرفی پزشک خود را مطلع سازد.

زمان لازم برای انجام این عمل حداکثر سه ساعت است و این عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود. نتایج این روش به تکنیک و مهارت متخصص پوست بستگی دارد و هر چه بتوان تکنیک برداشت و تزریق را با آسیب کمتری انجام داد تا چربی به دست آمده بیشتر زنده بماند، نتایج به دست آمده نیز بهتر خواهد بود.

جوان سازی پوست با روش کم خطر تزریق چربی

به طور کلی، عوارض تزریق چربی کم و کبودی و تورم آن موقت است. معمولاً در هفته اول تورم وجود دارد، سپس میزان آن بسیار کمتر می‌شود.

این ورم‌ها به طور کامل پس از پنج تا شش هفته برطرف می‌شود. مقدار چربی تزریق شده، محلی که چربی در آن تزریق می‌شود، داروهایی که فرد مصرف می‌کند و تکنیک انجام کار سبب می‌شود تا تورم در محل تزریق ایجاد شود.

عفونت هم جزو عوارض احتمالی است، هر چند در شرایط استریل خطر عفونت یا انتقال بیماری وجود ندارد زیرا چربی از خود فرد گرفته می‌شود. تزریق چربی باید توسط متخصص کارآمد و حرفه‌ای انجام گیرد، زیرا متخصص باید مراقب باشد که این تزریق‌ها وارد رگ نشود چون احتمال کوری یا صدمات دیگر وجود دارد.

توصیه می‌شود چربی به غشای میانی پوست نیز تزریق نشود زیرا ممکن است باعث تصلب بافت‌ها گردد. همچنین به دلیل امکان نداشتن تزریق به صورت سطحی، تصحیح چروک‌های خیلی ظریف و سطحی یا جای جوش و زخم‌های کوچک امکان پذیر نیست.
تزریق چربی در اصل نوعی پیوند سلولی از یک نقطه بدن به نقطه‌ای دیگر است. بعد از کاهش تورم، حالت چربی پیوند شده اغلب شبیه بافت خود فرد می‌شود. اگرتزریق چربی صحیح انجام شود، حدود 40 تا 80 درصد از سلول‌های پیوندی در محل زنده می‌مانند و ماندگار خواهند بود.
مشکل اساسی که در این شیوه وجود دارد این است که چربی گاهی اوقات خیلی سریع توسط بدن جذب می‌شود. زمانی که این چربی تزریق می‌شود حدود یک سوم آن باقی می‌ماند و دو سوم آن جذب می‌شود. به همین علت شاید تصحیح بیش از حد یا تزریق بیش از حد مورد نیاز، انجام شود، تا بعد از گذشت چند هفته نتایج نهایی مطلوب‌تر به دست آید.

جوان سازی پوست


اگر تزریق چربی صحیح انجام نشود فقط به مدت 2 تا 3 هفته باقی می‌ماند و جذب می‌شود. نواحی با کمترین تحرک و بیشترین خون رسانی، بالاترین ماندگاری را دارند. بیشترین ماندگاری در نواحی پیشانی، زیر چشم، گونه و پشت دست وکمترین ماندگاری در نواحی مانند لب و دهان و خط اخم است.


چربی گرفته شده از بدن افراد می‌تواند تا مدت یک‌سال نگهداری شود، ولی برخی متخصصان در هر جلسه از چربی تازه بدن استفاده می‌کنند که این روش مناسب‌تر است. استفاده از کمپرس سرد به مدت 48 ساعت و پس از آن بهره‌‌گیری از کمپرس گرم برای تسریع جذب کبودی و ورم، اجتناب از فعالیت و ورزش‌های سنگین تا چند هفته پس از تزریق امکان ورم طولانی مدت را کاهش می‌دهد.


اگرچه در محل تزریق بخیه زده نمی‌شود ولی باید محل برداشت چربی را تا مدت یک هفته پانسمان کرد.
آناناس تازه دارای ویتامین ث و ماده‌ای موسوم به بروملین است که در رفع کبودی و ورم مؤثر خواهد بود. مصرف میوه جات، ماهی و میگو و امگا3 به وفور توصیه می‌شود. پس از تزریق مصرف یک هفته سفالکسین توصیه می‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits