دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر ورزش بر رشد مو چگونه است؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
هر چیزی که بر بدن تأثیر گذار باشد، بدون شک بر سلامت عمومی بدن که موی سر نیز جزئی از آن است، می تواند اثر داشته باشد. ورزش نیز می تواند روی سلامت و رشد موی سر تأثیر مثبت و یا منفی داشته باشد.

تاثیر ورزش بر رشد مو چیست؟

به گزارش دلگرم : سبک زندگی در دنیای مدرن باعث ریزش مو در بسیاری از زنان و مردان شده است که اگر جلوی این اتفاق گرفته نشود فرد دچار کم مویی شده و تنها راه درمان در آن زمان کاشت مو می باشد. عواملی مانند: بالا رفتن سن، آلودگی محیط زیست، رژیم غذایی نامناسب، استرس یا عدم تعادل هورمونی باعث ریزش مو می شوند. شرایطی که بر بدن تأثیر گذار اند بر روی رشد مو نیز می توانند تأثیر گذار باشند، زیرا سلامت مو انعکاسی از سلامت کلی بدن است. حفظ تعادل در زندگی بسیار مهم می باشد. ورزش باعث سلامتی بدن و افزایش رشد مو می شود. همچنین باعث افزایش جریان خون در پوست سر و اطراف پوست سر می شود که منجر به رشد بهتر مو می شود.

دکتر راتی Ratey استاد دانشکده پزشکی هاروارد می گوید : اگر ورزش به صورت قرص باشد، به عنوان پرفروش ترین داروی قرن شناخته می شود. ورزش یک فاکتور مهم داشتن موهای زیبا است. اگر هر کاری برای داشتن موهای پرپشت، قوی، ضخیم و دارای رشد مناسب انجام داده اید (مانند: ماساژ درمانی پوست سر همراه با روغن، داشتن رژیم غذایی سالم، استفاده از محصولات طبیعی و نداشتن بیماری های خاص) اما هنوز ریزش مو دارید، شاید کاری که باید انجام دهید ورزش کردن است.

ورزش چه تأثیری بر کم مویی و رشد موی سر دارد؟ با ورزش اکسیژن تازه همراه با خون در رگ ها جاری می شود. افزایش مویرگ ها پس از انجام ورزش های هوازی و قدرتی منجر به افزایش خون رسانی به اندام ها می شود. موها نیز از این پروسه خون رسانی محروم نخواهند ماند. خون حاوی اکسیژن برای تغذیه ریشه مو، بهترین منبع تغذیه است.

استرس برای موها سم می باشد. هنگامی که استرس دارید، بدن هورمون استرس (کورتیزول) تولید می کند. هورمون استرس کل بدن را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است باعث ریزش مو شود. اما ورزش باعث افزایش هورمون شادی (سروتونین) در بدن می شود، که به کاهش استرس کمک می کند. مزایای دیگر ورزش نیز باعث زیبا شدن مو می شود. ورزش یکی از کلیدهای مهم سلامتی و داشتن موهای سالم است. هنگام ورزش از طریق عرق کردن سموم و مواد زائد از منافذ پوست خارج شده و باعث شادابی پوست می شود.

به همین ترتیب عرق کردن پوست سر به باز شدن منافذ بسته شده و فراهم کردن فضای کافی برای رشد موهای جدید کمک می کند. ورزش همچنین باعث افزایش جریان خون در عضلات، پوست و پوست سر می شود. افزایش جریان خون افزایش مواد مغذی و اکسیژن را به همراه دارد. که باعث تغذیه ریشه مو و در نتیجه رشد مو می شود. برخی از اثرات ورزش و ماساژ با روغن قابل مقایسه اند. ورزش و ماساژ با روغن گردش خون را افزایش داده و منافذ بسته شده را باز می کنند. اما ورزش دارای مزیت های بیشتری نسبت به ماساژ با روغن می باشد زیرا محدود به پوست سر نیست و برای کل بدن مفید است.

تاثیر ورزش بر رشد مو

ورزش نکردن چه اثری بر رشد مو دارد؟

زندگی در دنیای امروز مترادف است با استرس. استرس همانطور که گفته شد باعث تولید هورمون کورتیزول می شود که کل بدن از جمله فولیکول های مو را تحت تأثیر قرار می دهد. هورمون استرس رشد فولیکول های مو را متوقف کرده و باعث ریزش مو می شود. ورزش باعث افزایش سطح سروتونین در بدن می شود. مقادیر بالای سروتونین به کاهش استرس و هورمون کورتیزول در بدن کمک کرده و باعث رشد مو می شود.

به علاوه خوردن غذا سالم در صورت ورزش نکردن، مانند مالیدن روغن روی پوست سر بدون ماساژ دادن آن است که تاثیر چندانی ندارد. ورزش نکردن باعث می شود مواد مغذی به عضلات و پوست سر نرسد.

حتماً بخوانید:
تاثیر باورنکردنی استرس بر روی سلامت مو و پوست

تاثیر باورنکردنی استرس بر روی سلامت مو و پوست

اگر دچار استرس هستید باید بدانید این همه استرس چه تاثیرانی بر روی سلامت پوست و موی شما دارد , با دلگرم همراه باشید. تاثیر استرس بر روی سلامت مو و…

چه ورزش هایی برای داشتن موهای سالم مفید هستند؟

ورزش هایی مانند پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری، رقص، زومبا، یوگا و مواری دیگر برای رشد مو مفید هستند. اگر ترجیح می دهید در خانه تمرین کنید، از تردمیل یا کراس ترینر استفاده کنید. ورزش های تنفسی (پرانایاما pranayama) و حرکات یوگا مانند ایستادن روی سر (سیرساسانا sirsasana)، ایستادن روی شانه ها (ساروانگاسانا sarvangasana)، حرکت گاو آهن (هالاسانا halasana)، حرکت سگ با صورت پایین (آدوموکهاشوان آسانا adhomukha svanasana)، پدانگوشت آسانا Padangusthasana، حرکت خم به جلو (اوتاناسانا uttanasana)، و سلام بر خورشید (سوریا ناماسکار surya namaskar) برای رشد موهای سالم بسیار مفید می باشند.

حرکت ایستادن روی سر باعث افزایش جریان خون در پوست سر و تأمین مواد ضروری برای رشد مو می شود. این حرکات ها به رفع عدم تعادل هورمونی که یکی دیگر از عوامل ریزش مو است کمک می کنند. به علاوه به افزایش نشاط، بهبود تمرکز، آرامش اعصاب و هضم غذا کمک می کنند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits