دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه ریزش موی ناشی از کرونا را درمان کنیم ؟
0
زمان مطالعه: 14 دقیقه
ریزش موی ناشی از بیماری ویروسی کووید -۱۹ ممکن است تا 6 ماه بعد از بهبودی ادامه داشته باشد. ریزش موی ناشی از کرونا درمان می شود، ولی تا شش ماه صبر لازم دارد.

ریزش موی ناشی از کرونا

به گزارش دلگرم : بیشتر از یک سال است که ویروس کرونا همه کشورهای جهان را درنوردیده و افراد زیادی را مبتلا کرده است. از میان مبتلایان به این بیماری متاسفانه تعدادی جان خود را از دست داده‌ و خوشبختانه تعداد زیادی بهبود یافته‌اند. این بیماری با علائم مشابه سرماخوردگی آغاز شده و این علائم کم‌کم شدت می‌گیرند. تب، سرفه، سردرد و سرگیجه و بدن‌درد از علائم اولیه ابتلا به این بیماری است. پس‌ازآن کووید 19 با از دست دادن حس بویایی و چشایی و برخی علائم گوارشی نظیر حالت تهوع و اسهال خود را نشان می‌دهد.

در موارد شدید این بیماری ریه‌های فرد بیمار به طور کامل درگیر شده و تنفس برای او مشکل می‌شود. همین موضوع کرونا را به بیماری مرگ‌آور تبدیل می‌کند. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که با مشاهده علائمی نظیر درد یا فشار در قفسه سینه، کبود شدن لب‌ها، صورت یا ناخن‌ها، گیجی و خواب‌آلودگی هرچه سریع‌تر برای تست کرونا به بیمارستان مراجعه شود. در موارد خفیف پزشکان بیماران را به قرنطینه در خانه توصیه می‌کنند و در موارد شدیدتر آن‌ها را در بیمارستان بستری خواهند کرد.

مطالعات بر روی بهبودیافتگان کرونا نشان داده است که اثرات این بیماری حتی پس از بهبود کامل نیز باقی خواهد ماند. اثراتی نظیر تاثیر بر ریه‌ها و تنفس و اختلالات بویایی از آن جمله است. اما یکی از شایع‌ترین عوارض ابتلا به ویروس COVID-19 ریزش موها است. مشکلی که بسیاری از بهبودیافتگان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به نظر می‌رسد که خیال برطرف شدن ندارد. اما سوال اینجا است که چرا کرونا باعث ریزش مو می‌شود و آیا اثرات ناشی از آن تا پایان عمر با افراد باقی می‌ماند؟ آیا راهکاری برای مقابله با این موضوع وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات تا پایان این مطلب با دلگرم همراه باشید.

ریزش مو بعد از ابتلا به covid-19 - کرونا

آیا واقعا ریزش مو یکی از عوارض کروناست؟

در حال حاضر زمان زیادی از ظهور کرونا نگذشته است و به همین دلیل درباره نشانه‌های این بیماری و عوارض آن هنوز نقاط مبهم زیادی وجود دارد. بیشتر مطالعات انجام شده بر روی ریزش موی ناشی از ابتلا به ویروس COVID-19 بر اساس مشاهده است و به همین دلیل نمی‌توان آماری قطعی از احتمال بروز ریزش مو پس از ابتلا به کرونا ارائه داد. یک مطالعه معتبر در سال 2020 عوارض ابتلا به کرونا را در 63 بیمار بهبودیافته بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که حدود 24.1 درصد از شرکت‌کنندگان پس از بهبودی درگیر ریزش موها شده‌اند.

در این مطالعه میانگین زمان ظهور ریزش موها پس از بهبودی کامل 58.6 روز بود. در زمان این مطالعه از میان 14 شرکت‌کننده‌ای که بعد از کرونا دچار ریزش مو شده بودند، 5 نفر به طور کامل بهبود یافتند. اما 9 نفر باقی‌مانده هنوز هم با ریزش موها درگیر بودند. این موضوع نشان می‌دهد که ریزش موها پس از کرونا مشکلی است که در مردان و زنان بهبودیافته از این بیماری ظاهر می‌شود. اما می‌توان امیدوار بود که این ریزش دائمی نیست و پس از مدتی از بین می‌رود.

چرا ابتلا به کرونا باعث ریزش مو می‌شود؟

گزارش‌های افراد بهبودیافته از کرونا نشان داده است که ریزش موی ناشی از ابتلا به کرونا به‌صورت شرایطی به نام تلوژن افلوویوم TE است. در افرادی که به ریزش موی TE مبتلا هستند، ریزش موها به‌صورت ناگهانی و دسته‌ای اتفاق می‌افتد. درواقع در زمان شانه زدن موها یا دوش گرفتن توده‌های بزرگی از موها می‌ریزند. اکثر افرادی که دچار ریزش موی TE می‌شوند، 2 تا 3 ماه پس از یک رویداد تحریک‌کننده، ریزش موی محسوسی را تجربه خواهند کرد. این ریزش مو باعث از دست دادن کمتر از نیمی از موهای سر می‌شود و برای 6 تا 9 ماه ادامه دارد. اما پس از این دوره افراد رویش مجدد موهای از دست رفته را مشاهده خواهند کرد. علت های ریزش مو بخاطر بیماری کرونا را بطور کامل شرح داده ایم :

تب شدید و بالا رفتن دمای بدن

یکی از عوامل احتمالی بروز ریزش موی TE ابتلا به یک بیماری حاد همراه با تب شدید است. یکی از اصلی‌ترین علائم بیماری کرونا نیز تب شدید است. همین موضوع می‌توان یکی از دلایل ریزش موها پس از بهبودی کرونا باشد. از طرف دیگر بالا رفتن دمای بدن خود باعث تحریک سلول‌های مو و ریزش آن‌ها می‌شود. در طول مدت ابتلا به بیماری کرونا به‌خصوص در انواع شدید دمای بدن در حد بسیار بالایی قرار دارد. در نتیجه موها به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته و می‌ریزند.

استرس و نگرانی

استرس یکی دیگر از عوامل محرک بالقوه ریزش موی TE است. مطمئنا در مدت شیوع COVID-19 استرس و نگرانی افراد در خصوص ابتلا به این بیماری بسیار زیاد است. علاوه بر این شخصی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شود، همواره نگران شدیدتر شدن بیماری یا عدم بهبودی است. از طرف دیگر فشارهای قرنطینه و عدم ارتباط با دیگران و نگرانی از ابتلای اعضای خانواده به این بیماری باعث تشدید شرایط استرس‌آور و نگرانی افراد می‌شود. همین موضوع باعث تحریک موها شده و پس از بهبودی بیماری ریزش موها را شروع می‌کند.

درواقع TE زمانی اتفاق می‌افتد که یک عامل استرس‌زا مانع رشد موها شده و آن‌ها را وارد مرحله استراحت یا تلوژن می‌کند. در این مرحله موها برای 2 تا 3 ماه استراحت می‌کنند و برای خارج شدن از این حالت و رویش مجدد، نیازمند یک منبع مغذی و قوی هستند. در دوره ابتلا به کرونا بدن بیمار بسیار ضعیف می‌شود و پس از بهبودی مدت زیادی طول می‌کشد تا بدن بتواند قوای از دست رفته را دوباره برگرداند. به همین دلیل نیروی لازم برای رشد مجدد موها فراهم نشده و فرایند ریزش موی TE اتفاق می‌افتد.

حتماً بخوانید:
دعا و ذکر برای برطرف شدن بیماری سخت : دعای رفع کرونا

دعا و ذکر برای برطرف شدن بیماری سخت : دعای رفع کرونا

دعایی که مختص ویروس کرونا وجود ندارد ولی، دعاهایی هستند که در زمان پیامبران برای بیماری های سخت و بدون درمان استفاده می‌شد که در ادامه به چند مورد…

داروهای درمان کرونا

در حال حاضر داروهای مشخصی برای درمان کرونا وجود ندارد. به همین دلیل پزشکان از داروهای مختلفی برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند. این داروها عوارضی دارند که ریزش مو یکی از آن‌ها است. ریزش موی ناشی از مصرف یک داروی خاص معمولا موقتی است و مدتی پس از قطع مصرف دارو برطرف می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که اگر ریزش موها پس از بهبودی در اثر مصرف داروهای کرونا اتفاق افتاده است، جای نگرانی نیست و پس از مدتی برطرف می‌شود.

درمان ریزش مو مبتلایان به کرونا

راهکارهای خانگی برای کنترل ریزش موی بعد از کرونا

برخی راهکارهای ساده و کم هزینه برای جلوگیری از ریزش موی ناشی از کرونا و یا درمان آن وجود دارد که به اختصار به توضیح آن ها پرداخته ایم. در نظر داشته باشید که استفاده همزمان راهکارهای ارائه شده ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. لذا جهت استفاده هرکدام از آن ها خوب تحقیق کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

تغییر سبک زندگی

تغذیه مناسب و شیوه نگهداری از موها می‌تواند تاثیر زیادی در تقویت آن‌ها و بازگشت موهای از دست رفته داشته باشد. معمولا آرایش موها به شیوه‌های نامناسب از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو است. بنابراین باید در زمان شانه زدن با موها به آرامی برخورد کنید و آن‌ها را با ملایمت شانه بکشید. همچنین بهتر است استفاده از کش موها و نوارهای تنگی را فراموش کنید و آرایش موها به‌صورت دم‌اسبی را به حداقل برسانید. به‌علاوه شستن موها با روغن داغ یا استفاده از مواد تقویت‌کننده نامناسب می‌تواند به موها آسیب وارد کرده و ریزش موقتی بعد از کرونا را به ریزشی دائمی تبدیل کند.

استفاده از ویتامین D

ویتامین D یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی برای رشد موها و حفظ استحکام و زیبایی آن‌ها است. این ویتامین در مواد غذایی مختلفی نظیر ماهی، قارچ، غلات، آب‌پرتقال و شیر کم‌چرب وجود دارد. همچنین نور خورشید منبعی غنی از ویتامین D است. بنابراین قرار دادن موها در معرض نور خورشید می‌تواند باعث حفظ سلامت آن‌ها شود. ویتامین D همچنین با تقویت فولیکول مو باعث رشد مجدد موهای از دست رفته می‌شود. موهایی که می‌توانند جایگزین موهایی شوند که COVID-19 از شخص گرفته است.

مصرف آمینواسیدها

کراتین اصلی‌ترین ماده سازنده مو است که نوعی پروتئین است. آمینواسیدهای تشکیل‌دهنده این پروتئین می‌توانند تاثیر زیادی در سلامت موها و رشد آن‌ها داشته باشند. معمولا بدن قادر به ساخت این آمینواسیدها نیست و شخص باید از طریق مواد غذایی آن‌ها را به دست آورد. کلم بروکلی، شیر، مرغ، جوانه گندم، سفیده تخم‌مرغ و سبزیجات دارای برگ سبز از منابع غنی پروتئین‌ها هستند که می‌توانند آمینواسیدهای مفید برای موها را به آن‌ها برسانند. مصرف این مواد غذایی باعث تقویت موها شده و از شدت ریزش موها پس از کرونا می‌کاهد.

مصرف روغن ماهی

مصرف ماهی به سلامت موها کمک زیادی می‌کند. اما روغن ماهی که از بافت‌های ماهی به دست می‌آید دارای انواع اسیدهای چرب و ویتامین‌هایی است که به سلامت موها کمک می‌کنند. روغن ماهی را می‌توان به‌صورت خوراکی مصرف کرد یا موها را با استفاده از آن ماساژ داد. درصورتی‌که قصد دارید موهای خود را با روغن ماهی ماساژ دهید، باید آماده تحمل بوی ماهی در تمام طول روز باشید. اگر دوست ندارید که مرتب بوی ماهی بدهید، بهتر است این روغن را به‌صورت خوراکی مصرف کنید. البته مصرف خوراکی این روغن ممکن با برخی داروها و مواد غذایی تداخل ایجاد کند که با مشورت با پزشک این مشکل نیز حل خواهد شد.

استفاده از آب پیاز

آب پیاز به رشد مو کمک کرده و از ریزش ناگهانی موها جلوگیری می‌کند. بنابراین می‌تواند درمان مفیدی در برابر ریزش موی ناشی از کرونا باشد. این ماده پرخاصیت موهای شما را درخشان کرده و با برطرف کردن عفونت‌های پوستی نیز به سلامت پوست سر و در نتیجه افزایش رشد موها کمک می‌کند. برای استفاده از آب پیاز بهتر است آن را با روغن نارگیل ترکیب کرده و یک بار در هفته به مدت 1 تا 1.5 ساعت بر روی موهای خود قرار دهید. ترکیب آب پیاز و عسل نیز می‌تواند یک معجون مناسب برای تقویت موها و کمک به رشد مجدد آن‌ها باشد.

ماساژ موها با روغن رزماری

روغن رزماری یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از ریزش و تقویت و رشد مجدد مو است. این روغن با بهبود گردش خون در پوست سر به تقویت ریشه موها کمک کرده و ریزش مو را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. مصرف روغن رزماری پس از بهبودی کرونا باعث برطرف شدن ریزش موهای ناشی از این بیماری شده و به رشد مجدد موهای از دست رفته کمک می‌کند.

درمان ریزش مو بعد از کرونا

راهکارهای پزشکی برای درمان ریزش موها

معمولا راهکارهای خانگی برای درمان ریزش موها در مدت زمان طولانی جواب می‌دهند. برخی افراد به دنبال روش‌هایی هستند که در مدت کوتاه‌تری نتیجه داده و به رشد موهای آن‌ها کمک کند. درمان‌های پزشکی از این روش‌ها است که علاوه بر کمک به رشد مجدد موها از ریزش آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند. در ادامه این بخش تعدادی از راهکارهای پزشکی موثر برای درمان ریزش موها را بیان می‌کنیم.

حتماً بخوانید:
ریزش مو و 6 روش درمان ریزش مو

ریزش مو و 6 روش درمان ریزش مو

ریزش مو و 6 روش درمان ریزش مو ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید. ریزش مو و 6 روش درمان ریزش…

درمان‌های دارویی مانند هیرویت

این دارو به‌صورت قرص‌های خوراکی عرضه می‌شود و تاثیر زیادی در بهبود ریزش موها دارد. هیرویت (HAIR VIT) حاوی انواع ویتامین‌های B1، B2 و B3 است که به رشد مجدد موها کمک زیادی می‌کنند. این دارو همچنین اوی آهن فراوانی است که فرایند خون‌رسانی به موها را بهبود بخشیده و باعث تقویت ریشه و ساقه آن‌ها خواهد شد. روی و بیوتین موجود در این دارو نیز فرایند رشد مجدد موها را سریع‌تر می‌کنند. توجه کنید که درمان‌های دارویی برای ریزش موها پس از کرونا باید حتما تحت نظر پزشک انجام گیرند. پزشکان معمولا مصرف داروی هیرویت را روزی یک بار قبل از صبحانه تجویز می‌کنند.

این دارو باید با آب فراوان میل شود. داروهای ماینوکسیدیل و فیناستراید و بیوتین نیز از دیگر داروهای مفید برای درمان ریزش موها هستند. معمولا داروی فیناستراید برای درمان ریزش مو در مردان تجویز می‌شود، چراکه این دارو بر روی هورمون‌های مردانه تاثیر می‌گذارد و ممکن است در بدن زنان مشکلاتی ایجاد کند. اما داروی ماینوکسیدیل هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان تجویز می‌شود. اگرچه این دارو بدون نسخه نیز به فروش می‌رسد. اما مصرف آن بدون مشورت با پزشک به‌خصوص زمانی که شخص به‌تازگی بیماری کرونا را پشت سر گذاشته است، اصلا توصیه نمی‌شود.

مزوتراپی مو

مزوتراپی مو روش درمانی جدید برای ریزش موها است که در اکثر افراد اثرات مثبتی دارد. در این روش ترکیبی از مواد مغذی مناسب برای مو به درون پوست سر تزریق می‌شود. این مواد با تقویت ریشه و پیاز مو به رشد موها کمک کرده و ز بروز ریزش مو جلوگیری می‌کنند. این روش را می‌توان به‌صورت مستقیم برای درمان ریزش مو استفاده کرد یا به‌عنوان مکمل درمانی برای ریزش موها در نظر گرفت. مزوتراپی مو شیوه‌ای مطمئن و تاثیرگذار برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه است و می‌توان از آن در سنین مختلف استفاده کرد.

آیا ریزش موی بعد از کرونا دائمی است؟

همان‌طور که گفتیم ریزش مو بعد از کرونا از نوع ریزش TE است. این ریزش از انواع ریزش‌های موقتی مو بوده و پس 6 تا 9 ماه برطرف می‌شود. درصورتی‌که شخص پس از بهبودی به موهای خود برسد و با استفاده از روش‌های تقویتی ریشه و ساقه موها را تقویت کند، ریزش موها در زمان کوتاه‌تری متوقف می‌شود و رشد آن‌ها نیز پس از مدتی دوباره آغاز خواهد شد.

چه مدت پس از بهبود کرونا ریزش مو اتفاق می‌افتد؟

ریزش موی بعد از کرونا اغلب چند هفته بعد از ناپدید شدن همه علائم اتفاق می‌افتد. این ریزش معمولا به‌صورت توده‌ای و در اثر بیماری تلوژن افلوویم است.

آیا برای ریزش موی بعد از کرونا باید به پزشک مراجعه کرد؟

این ریزش مو معمولا موقتی است و پس از مدتی برطرف می‌شود. اما برای اینکه مطمئن شوید که دلیل اصلی ریزش مو ابتلا به بیماری کرونا است و دلیل دیگری برای این موضوع وجود ندارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین برای درمان ریزش موها و برگرداندن موهای از دست رفته نیز بهتر است با یک پزشک حاذق مشورت کنید تا بهترین روش مقابله با این موضوع را به شما پیشنهاد دهد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits