دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تشخیص جنس موها : نوع موهای خود را چگونه تشخیص دهیم ؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شناخت جنس مو یک ضرورت است و اگر در شناسایی جنس موی خود مشکل دارید و موهای‌تان در فصول مختلف سال خصوصیات متفاوتی از خود نشان می‌دهند حتما از متخصص پوست و مو کمک بگیرید تا به شما در شناخت جنس موی‌تان کمک کند.

تشخیص جنس مو

به گفته کارشناسان و متخصصان مو، میان شناخت جنس و نوع مو با چگونگی استفاده از رنگ‌های شیمیایی، نوع آن، میزان مصرف و مدت زمانی که روی‌ سر می‌مانند، رابطه مستقیم وجود دارد.

دقت داشته باشید رنگ‌های شیمیایی به خودی خود برای موها عوارض دارند، بنابراین بی‌توجهی به هر کدام از نکاتی که گفته شد می‌تواند سلامت موهای‌تان را به خطر بیندازد .

برای انتخاب شامپو و دیگر محصولات مراقبتی مناسب، باید ابتدا نوع موها و پوست سر خود را تشخیص دهید. استفاده از شامپوهای نامناسب، ممکن است باعث تشدید خشکی یا چربی موها شود. راه های ساده ای برای تشخیص نوع موها وجود دارد.

یک راه مناسب شناخت جنس مو استفاده از اسپری آب است. هنگامی که موها کاملاً خشک هستند، مقداری آب روی آن ها اسپری کنید. در صورتی که آب به سرعت جذب شد، یعنی خلل و فرج موجود روی تارهای مو زیاد است و این امر از خشکی موها سرچشمه می گیرد.

در این حالت باید از شامپوهای مخصوص موهای خشک یا نرمال استفاده کنید که حاوی مواد مرطوب کننده هستند، چراکه موهای شما به رطوبت اضافی نیاز دارد.
اگر بعد از اسپری قطره های آب روی موها سر می خورند، یعنی موها به اندازه ی کافی چربی دارند و استفاده از شامپوی مناسب موهای نرمال تا چرب پیشنهاد می شود.

راههای تشخیص جنس موها

روش های تشخیص جنس موها

روش اول تشخیص جنس موها

  1. به حمام بروید و به خوبی موهای خود را شستشو بشویید.
  2. بعد از حمام تنها کافی است موهای خود را در یک حوله بپیچید و با فشار آهسته موها را خشک کنید. در این مرحله از حرکت حوله روی موها یا ماساژ پوست سر اجتناب کنید.
  3. بعد از 48 ساعت قسمتی از موها را کنار زده به طوریکه فرق سر دیده شود.
  4. با نوک انگشت بر روی پوست سر بکشید.
  5. اگر نوک انگشت کاملاً چرب و براق شده باشد، در این صورت پوست سر شما چرب است و اگر هیچ اثری از چربی روی انگشت نباشد و زبری در زیر انگشت حس شود، مو و پوست سر شما خشک است. اگر موها نرمال و طبیعی باشند علاوه بر اینکه روی انگشت اثر زیادی از چربی دیده نمی شود، در هنگام ماساژ پوست سر نیز چیزی حس نمی کنید. در این حالت موها نرمال و طبیعی هستند.

روش دوم تشخیص جنس موها

  1. به حمام بروید و به خوبی موهای خود را شستشو بشویید.
  2. بعد از حمام تنها کافی است موهای خود را در یک حوله بپیچید و با فشار آهسته موها را خشک کنید. در این مرحله از حرکت حوله روی موها یا ماساژ پوست سر اجتناب کنید.
  3. بعد از 48 ساعت قسمتی از موها را کنار زده به طوری که فرق سر دیده شود.
  4. قطعه ای کاغذ خشک کن (جوهر خشک کن) را به اندازه 2 در 2 سانتی متر بریده و در روی پوست سر قرار داده و با نوک انگشت به آن فشار وارد می کنیم.
  5. پس از یک دقیقه کاغذ را برداشته و آن را دقیقا بررسی می نماییم.
  6. اگر در هر دو طرف کاغذ، لکه چربی دیده شود، پوست سر چرب است. اگر هیچ گونه اثری از چربی بر روی کاغذ وجود نداشته باشد، پوست سر خشک است و اگر فقط یک طرف کاغذ چربی را نشان دهد، جنس مو نرمال و طبیعی است.

تشخیص جنس موها

با سیستم LOIS نوع موهای خود را معین کنید

سیستم LOIS در واقع سیستمی است که می توانید با کمک آن به جنس و ضخامت موهای خود پی ببرید. در این روش موهای شما با حروف انگلیسی L (دارای خمیدگی)، O (مجعد)، L (صاف) و S (مواج) مقایسه می شود. برای استفاده از این روش برای تعیین نوع موی خود ابتدا یم رشته مو از سر خود جدا نموده و آن را با یک دست بگیرید. سپس موی خود را با حروف انگلیسی که در بالا به آن ها اشاره شد مقایسه کنید.

  1. L: موهی شما شبیه یک L است، یعنی شاهد زاویه ای بر روی موی خود هستید و به عبارتی مو از وسط تا شده است. تقریباً این نوع موها حالت زیگزاگی دارند.
  2. O: موی شما در این حالت به شک O است و یا حتی ممکن است از چندیدن O تشکیل شده باشد.
  3. I: ممکن است موی شما صاف باشد که در این حالت شبیه I خواهد بود.
  4. S: موی شما در این وضعیت موج دار و مجعد بوده و شبیه یک S خواهد بود.

ترکیبی: ممکن است موی شما ترکیبی از دو یا چند مورد بالا باشد. برای اینکه ببینید موی شما از کدام نوع است، بهتر است آن را با این 4 حرف انگلیسی مقایسه نمایید، احتمالاً موی شما به یکی از این حروف شبیه تر است. پس همان را به عنوان نوع موی خود در نظر بگیرید.

چطور بفهمید موهای خشک دارید ؟

اگر هنگام شانه کردن موهای‌تان خرد می‌شود و می‌ریزد، شما دچار خشکی مو هستید.

خشکی مو یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به مو است که عوارضی مانند کدری، زبری، بدحالتی و شکننده بودن موها را به همراه دارد. بنابراین باید در اسرع وقت برای درمان آن اقدام کنید.

یکی از بهترین راه‌های ساده و طبیعی برای درمان خشکی مو، ماساژ پوست سر است، چون یکی از عواملی که سبب خشک شدن موها در افراد مختلف می‌شود، کم‌کاری ترشخ غده‌های چربی در پوست سر است.

بنابراین می‌توانیم با ماساژ دادن پوست سر و تحریک غده‌های چربی آن، سبب افزایش فعالیت آن‌ها شویم. افزایش فعالیت غده‌های چربی موجود در پوست سر و ترشح چربی بیشتر به از بین رفتن خشکی، زبری و شکننده بودن موها کمک می‌کند.

چطور بفهمید موهای چرب دارید ؟

همان قدر که خشکی پوست سر و کم‌کاری غدد چربی آن آسیب‌زننده است، پرکاری زیاد این غدد هم می‌تواند به مو صدمه وارد کند.

یکی از آسیب‌های ناشی از تجمع چربی و فعالیت زیاد غدد چربی پوست سر، ریزش شدید مو است. علت ریزش مو این است که انباشته شدن زیاد چربی در پیاز و ریشه مو، تغذیه مو را دچار مشکل می‌کند و به مرور زمان موجب ریزش آن می‌شود.

استرس، اختلالات عصبی و فشارهای هیجانی می‌توانند عوامل مهمی در پرکاری غدد چربی پوست سر باشند. تحقیقات نشان داده است بیشتر کسانی که دچار این عارضه‌اند، افرادی حساس، مضطرب و عصبی هستند، از این رو کارشناسان معتقدند برخی از افراد در مقابل فشارهای عصبی و استرسی که در طول روز در محیط خانه یا کار به آن‌ها وارد می‌شود، این گونه واکنش نشان می‌دهند.

اما تمام افرادی که پرکاری غدد چربی پوست سر دارند لزوما جزو این دسته نیستند، چراکه بسیاری از افراد هم به دلیل داشتن ریشه ژنتیک همواره با این ریزش مو درگیر هستند. در واقع آن‌ها این ویژگی را از پدر یا مادر خود به ارث برده‌اند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits