دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض جبران ناپذیر استفاده از جوش شیرین برای مو
14
زمان مطالعه: 6 دقیقه
استفاده از جوش شیرین می تواند چربی طبیعی را از روی مو حذف کند و منجر به شکنندگی و سستی آنها شود. افرادی که موهای خیلی چربی دارند می تواند بعضی از مزایای استفاده از جوش شیرین را ببینند.

استفاده از جوش شیرین برای مو

استفاده از جوش شیرین برای مو موها را تمیز، براق و نرم می کند. جوش شیرین حل شده در آب به رفع هر نوع تجمع چربی، صابونی و ترکیبات دیگر در محصولات مراقبتی معمول مو کمک می کند. جوش شیرین می تواند با رفع این تجمع از روی سر مو را کاملا تمیز، براق و نرم کند.

همچنین، جوش شیرین پودر شده غلیظ باعث لایه برداری کف سر می شود، از این رو می تواند به حذف سلول های مرده پوست کف سر کمک کند. مردم نگران افزاینده ها در شامپو های تجاری یا هزینه های آنها هستند، بنابراین ممکن است جوش شیرین را به عنوان گزینه جایگزین برای شستن موها ترجیح بدهند.

بعضی از افراد بعد از شستن موها با جوش شیرین با سرکه سیب آنها را آب کشی می کنند. جوش شیرین PH بالایی دارد و آبکشی موها با سرکه سیب ترفندی برای بازسازی تعادل طبیعی PH کف سر می باشد.

ممکن است کسی از این روش برای شستشو هر روز موهایش استفاده کند، اما بیشتر از یک بار در هفته از آن استفاده نکنید. افرادی که موهای خود را با جوش شیرین می شورند نتایج خوبی را گزارش می دهند. با این حال، شواهد علمی این موضوع را تایید نمی کنند.

جوش شیرین برای مو

خطرات استفاده از جوش شیرین برای موها

جوش شیرین بدلیل داشتن ترکیبات سایشی پاک کننده خوبی برای ظرف های گریل و اجاق گاز و سینک های استیل ضد زنگ می باشد.

با این وجود، مقدارکمی از کریستال های جوش شیرین می تواند برای مو خیلی ناملایم باشد.

جوش شیرین نسبت به شامپو های تجاری موجود در بازار حاوی آلکالین بیشتری است و سطح PH بالاتری نسبت به PH پوست کف سر دارد.

1. خشکی موها

درحالی که جوش شیرین موها را به خوبی تمیز می کند، اما ممکن است چربی های طبیعی مو را از بین ببرد و این کار منجر به خشکی مو می شود. مقدار چربی موجود در موی هر فرد متفاوت است.

اگرچه چربی خیلی زیاد موها را چرب نشان می دهد اما کمی چربی برای حفظ سلامت پوست کف سر نیاز می باشد. حذف تمامی چربی ها می تواند ظاهری بدحالت و کدر به موها ببخشد.

شامپوهای معمول تجاری حاوی ترکیباتی هستند که رطوبت مو را حفظ می کنند و آن را تمیز نگه می دارند. استفاده از حالت دهنده های حاوی روغن نارگیل یا ارگان می تواند به بازسازی رطوبت مو کمک کنند.

2. شکنندگی موها

جوش شیرین یک نوع نمک است که از کریستال های ساینده ریزی تشکیل شده است. موها ظریف و حساس هستند و ممکن است این کریستال ها باعث پارگی فیبرهای مو و منجر به مو خوره و شکنندگی انتهای مو شوند.

3. تحریک پوست کف سر

ممکن است جوش شیرین باعث تحریک پوست کف سر نیز شود. استفاده از جوش شیرین برای افرادی که خشکی پوست کف سر، پوست خشک یا شرایطی مانند اگزما دارند توصیه نمی شود.

جوش شیرین برای مو

شواهد درباره مصرف جوش شیرین برای موها چه می گویند

جوش شیرین کربنات سدیم است. جوش شیرین PH حدود 9 دارد که پایه یا خاصیت قلیایی شدیدی برای آن محسوب می شود .PH پوست کف سر و مابقی قسمت های پوست 5/5 است.

تحقیق نشان می دهد که مصرف محصولات با PH بیشتر از 5/5 ممکن است باعث آسیب به پوست کف سر شود. محصولات با سطح PH بالاتر نیز ممکن است الکتریسیته ساکن و سایش میان فیبرهای مو را افزایش دهند، و این اتفاق می تواند باعث آسیب به فیبرها و منجر به وز شدن موها شود.

در نهایت، جوش شیرین می تواند با باز کردن کوتیکول های مو باعث جذب آب شود. اگرچه کمی رطوبت برای موها خوب است اما جذب مقدار زیاد آب می تواند منجر به سستی موها شود.

نحوه آماده کردن شامپو جوش شیرین

به نسبت 3 به 1 جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید به این ترتیب 1 قسمت جوش شیرین و 3 برابر آن آب و این محلول را درون یک بطری بریزید و خوب با هم ترکیب کنید البته شما می‌توانید بسته به بلندی موهای خود مقدار جوش شیرین و آب را به همان نسبت 3 به 1 افزایش دهید.

برای موهای خشک و مرطوب باید شست و شو از ریشه‌ِ مو آغاز کردن و به نوک موها رسید و زمان آن باید از 1 دقیقه تا 3 دقیقه به طول بی‌انجامد بستگی به بلندی یا کوتاهی موهای شما دارد و برای پاک شدن جوش شیرین ازموهای خود بهتراست از آب گرم استفاده کنید.

عدم استفاده از شامپو در طول مدت استفاده از شامپو جوش شیرین ممکن است برای شما مشکل باشد اما بهتر است صبور باشید و منتظر نتیجه بمانید.

بعد از شستن موها با جوش شیرین نوبت به سرکه سیب می‌رسد. ترکیب سرکه سیب با 4 به 1 است یعنی اگر یک لیوان سرکه استفاده می‌کنید. باید 4 لیوان آب با آن مخلوط کنید و برای از بین بردن بوی سرکه می توانید چند قطره اسطوخودوس، کمی نعنا یا اسانس رزماری را با آن مخلوط کنید.

و این محلول را بعد از شستن کامل موهای خود از شامپو جوش شیرین استفاده کنید و حتما به خاطر داشته باشید در هنگام استفاده از این محلول چشم‌های خود را بسته نگه دارید تا مبادا سرکه موجود در آن به چشم‌های شما آسیب وارد کند.

جوش شیرین برای مو

نتیجه :

جوش شیرین PH، نه (9) دارد که خیلی بیشتر از میزان PH پوست کف سر می باشد. استفاده از محصولاتی که حاوی PH بالاتری هستند می تواند به مو آسیب برساند. با گذشت زمان، استفاده از جوش شیرین می تواند چربی طبیعی را از روی مو حذف کند و منجر به شکنندگی و سستی آنها شود.

افرادی که موهای خیلی چربی دارند می تواند بعضی از مزایای استفاده از جوش شیرین را ببینند، اما از این ماده فقط باید برای مدت کوتاه و با احتیاط استفاده شود. بهتر است به خاطر داشته باشید که فقط چون یک چیزی طبیعی است دلیل نمی شود که آن محصول برای شما مناسب هم باشد.

اگرچه جوش شیرین می تواند به حذف چربی بیش از حد مو کمک کند، اما احتمالا برای بیشتر افراد این ماده بهترین انتخاب نیست.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (14 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ساحره | ۳ سال پیش
خیلی خوب بود خوشم اومد
1
7

hits