دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ریزش مو چه ارتباطی با چاقی دارد؟

ریزش مو در افراد چاق بیشتر است یا لاغر؟!

ریزش مو چه ارتباطی با چاقی دارد؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آیا می دانستید ریزش مو می تواند ناشی از اضافه وزن شما باشد و یکی از مهمترین عوامل ریزش مو چاقی افراد است چگونه می توان این عارضه را برطرف کرد و راههای رفع آن کدامند؟

ریزش مو و ارتباط آن با چاقی

عوامل زیادی مانند ژنتیک، فشار خون، مصرف دارویی خاص، تیروئید کم کار و چاقی باعث ریزش مو می شوند.
البته ریزش مو بر اثر چاقی در زنان بیشتر از مردان است.و چاقی بطور مستقیم و غیر مستقیم این معضل را ایجاد می کند.خانم های چاق همواره از چرب بودن کف سر و ریشه ی موهای خود رنج می برندو هر زمان که به موهای آنها توجه کنید، گویی هفته هاست که به حمام نرفته اند.
در حالی که اینطور نیست و بعضی از آنها هر روز و یا چند بار در روز به حمام می روند.علاوه بر آن، خانم های چاق ریزش موی شدید و موهای کم پشتی دارند.بعضی از محققان معتقدند از آنجایی که ریزش بیش از حد مو مختص مردان است،افزایش هورمون مردانه در خانم های چاق باعث ریزش موی آنها می شود.

دلایل ریزش مو در زنان چاق چیست؟

ریزش مو و چاقی

تحرک کم

افراد چاق معمولا کم تحرک هستند.کاهش فعالیت فیزیکی باعث کند شدن گردش خون محیطی می شود.بنابراین، خون در کف سر به خوبی تامین نمی شود و فولیکول های مو ضعیف می شوند.در نتیجه، موها می ریزند.

خوردن غذاهای چرب

آمارها نشان می دهند که افراد چاق بیشتر غذاهای چرب می خورند.این غذاها حاوی اسیدهای چرب اشباع شده هستند که برای سلامت مو مضر است.

استرس

استرس و چاقی یک چرخه را می سازند که در آن، استرس باعث چاقی می شود و چاقی، استرس را بالا می برد.
استرس یکی از عمده ترین دلایل ریزش مو است.

مصرف داروهای مرتبط با چاقی

همانطور که در مقالات دیگر هم به آن اشاره شده است؟ بیماری های مرتبط با چاقی باعث بروز بیماری های بسیاری مثل دیابت، افزایش فشار و کلسترول خون و غیره می شود.داروهای تجویز شده برای این بیماری ها هم می تواند باعث ریزش مو گردد.

برهم خوردن هورمون ها در افراد چاق

افزایش چربی در بدن، هورمون ها را برهم می زند.در مردان چاق افزایش سلول های چربی، تولید هورمون استروژن (هورمون زنانه) را بالا می برد؛در حالی که افزایش سلول های چربی در خانم ها منجر به ترشح هورمون آندروژن (هورمون مردانه) می شود.
از آنجایی که ریزش مو و کچلی بیشتر در مردان شایع است، این عدم تعادل در ترشح هورمون ها می تواند باعث ریزش مو در خانم ها شود.

سوء تغذیه

افراد چاق دچار سوء تغذیه هستند.خوردن غذاهای سرشار از مواد مغذی به جلوگیری از ریزش موهای آن ها کمک می کند.

گرفتن رژیم های سخت

گرفتن رژیم های سخت و سرخود برای کاهش وزن هم یکی از علل ریزش مو است.زمانی که فرد بدون مشورت با پزشک برخی مواد غذایی و حتی یک یا دو وعده ی غذایی را از تغذیه ی روزانه ی خود حذف می کند، کمبود مواد مغذی و املاح در بدن باعث ریزش مو می شود.

کم کاری غده ی تیروئید

کم کاری غده ی تیروئید هم منجر به کاهش متابولیسم بدن و بروز علائمی نظیر چاقی، شکننده شدن و ریزش مو، خشکی پوست و لکه های پوستی می گردد.

اضافه وزن و کچلی

کم آبی بدن

اشخاص چاق برخلاف ظاهرشان بدن کم آبی دارند.کم آبی بدن نیز یکی دیگر از عوامل شکننده شدن و ریزش موهاست.

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟

هرآنچه که برای لاغری لازم است انجام دهید. زمانی که لاغر شوید دیگر از این مشکل خلاص خواهید شد و شاهد رویش مجدد موهایتان خواهید بود. حتی اگر تمامی روش ها را امتحان کردید و به نتیجه ی قابل توجهی نرسیدید، درمورد جراحی لاغری با پزشک خود مشورت کنید.
غذاهای سالمی بخورید که حاوی ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی به میزان کافی هستند.کف سر را با روغن موی ساخته شده از مواد گیاهی ماساژ دهید. وقتی کف سر را با روغن گیاهی گرم ماساژ دهید، گردش خون در آن ناحیه بهبود می یابد و مواد مغذی به فولیکول ها می رسد. ماساژ دادن کف سر همچنین استرس را کاهش می دهد.
سر خود را با آب خیلی گرم نشویید. بعد از اینکه به سر خود شامپو زدید، سعی کنید به هنگام آبکشی از آب کمی سرد استفاده کنید.
در حمام، کف سر را به شدت و طولانی مدت مالش ندهید. مالش کف سر باعث تولید روغن بیشتر می شود. شامپو را با ملایمت به موها بزنید تا رطوبت آن حفظ شود.
برای خشک کردن موها از سشوار استفاده کنید. البته مراقب باشید که باد آن را زیاد به ریشه ی موها نزدیک نکنید و روی درجه ی ملایم قرار دهید. سشوار را در فاصله ی ۱۵ سانتی متری سر و حداکثر ۱۵ ثانیه روی هر ناحیه بگیرید.
هر روز یک لیوان چای سبز بنوشید. چای سبز حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها و چربی سوزهاست. آنتی اکسیدان ها از آسیب به مو جلوگیری می کنند و چربی سوزها از وزن اضافه ی شما می کاهند.
در یک مکان خلوت، یوگا و مدیتیشن کنید تا اضطراب و استرس را از خود دور نمایید.

آیا جراحی لاغری باعث ریزش بیشتر موها می شود؟

اگرچه در ماه های اول بعد از جراحی لاغری، موها به علت کاهش وزن سریع و شدید، نداشتن رژیم غذایی مناسب و عدم مراقبت های تغذیه ای به شدت می ریزند، اما جالب است بدانید ریزش مو یکی از دلایلی است که خانم های چاق برای رفع آن به کلینیک های جراحی لاغری مراجعه می کنند.ریزش مو بعد از جراحی موقتی است و پس از چند ماه، موها دوباره و پرپشت تر از قبل رشد می کنند.
ریزش مو به دلیل جراحی لاغری، ۴ یا ۵ ماه پس از آن شروع می شودزیرا مصرف کالری در بدن به دلیل کاهش وزن سریع، کم می شود.در چنین شرایطی، بدن در حالت قحطی زدگی قرار می گیرد و حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد فولیکول های مو از بین می روند.

حتماً بخوانید:
۱۰ عامل بسیار مهم ریزش مو و راه حل های کم هزینه جهت پیشگیری

۱۰ عامل بسیار مهم ریزش مو و راه حل های کم هزینه جهت پیشگیری

همه افراد در طول زندگی دچار ریزش مو می شوند. روزانه 50 تا 100 تار مو از موهای سر ریزش می نماید که کاملا طبیعی می باشد ،بنابراین نگران نباشید! موهای…

زمانی که بیمار در این مرحله از نقاهت به حمام می رود، زیر دوش می بیند که مانند آرایشگاه ها، یک دسته مو در کف حمام ریخته؛ موهای باقی مانده هم مقاومت و کیفیت چندانی نخواهند داشت.
اما نگران نباشید،این وضعیت موقتی است!۱۲ الی ۱۸ ماه بعد از عمل، زمانی که وزن شما ثابت شود و مواد مغذی به اندازه ی کافی به بدن برسد، از این قحطی جان سالم به در می بریدو موهایی با تراکم و قطر نرمال پیدا می کنید که حتی بهتر از قبل عمل می شود.بطور کلی، احتمال ریزش مو بعد از جراحی بای پس معده بیشتر از روش های اسلیو و باندینگ استزیرا کاهش وزن بعد از این عمل سریع تر و شدیدتر رخ می دهد.برای کنترل این مسئله می توانید از ویتامین ها و مکمل های غذایی استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits