دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش دیتاکس یا سم زدایی مو
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
دیتاکس مو با تحریک فولیکول‌های مو به رشد آن‌ها کمک می‌کند. همچنین پوست سر را از شوره، جوش سر، پوسته و زخم پاک می‌کند. هنگامی که فولیکول مو در بهترین شرایط خود قرار بگیرد، در عرض یک هفته می‌توانید تغییر را در بافت موی خود ببینید.

دیتاکس مو چیست؟

چطور موهای خود را دیتاکس یا سم‌زدایی کنیم؟

بسیاری از افراد به دلیل استفاده طولانی مدت از محصولات بهداشتی رایج مو که مواد شیمیایی سمی یا مواد اولیه بی‌کیفیتی دارند، موهای خود را دیتاکس می‌کنند.
زمانی که تصمیم می‌گیرد دیگر از مواد شیمیایی مضر اجتناب کنید، دیتاکس کردن می‌تواند به متعادل شدن دوباره‌ی پوست سر کمک کند. دیتاکس مو ضمن رساندن مواد مغذی به پوست سر، موها را از شر لایه‌ی خفه‌کننده‌ای که به مرور روی پوست سر و ریشه‌ی موها تشکیل شده است خلاص می‌کند.
در این مطلب از دلگرم یاد می‌گیرید چگونه با استفاده از مواد طبیعی پوست سر خود را سم‌زدایی کنید. همچنین با فواید سم‌زدایی پوست سر و موها آشنا می‌شوید و روش دیتاکس مو در خانه را یاد می‌گیرید.

دیتاکس مو چیست؟

چه زمانی برای دیتاکس مو مناسب است؟

پاسخ این سوال ساده است؛ اگر به خارش سر، پوست سر چرب یا ملتهب، موهای خشک و شکننده، ریزش مو یا هرگونه درد در پوست سر خود دچارید، بهتر است دیتاکس مو را انجام دهید. در ادامه نکاتی را درباره زمان، چگونگی و مراقبت‌های بعد از دیتاکس مو می‌خوانید.

ماسک دیتاکس مو

شاید فکر کنید دیتاکس موها و پوست سر کار پیچیده‌ای باشد اما اکثر دستورالعمل‌های دیتاکس مقرون‌به‌صرفه‌اند، از ۳ ترکیب ساده پیروی می‌کنند و استفاده از آن‌ها ۵ مرحله‌ی ساده دارد. فراموش نکنید مثل تمام روش‌های مراقبت از پوست و موی خانگی دیگر، قبل از شروع حتما تست حساسیت را انجام دهید و اگر هرگونه احساس ناراحتی داشتید، فورا پوست خود را بشویید.

مواد لازم:

پودر بنتونیت خاک رس: این پودر نوعی خاک رس ریزدانه و سرشار از انواع مواد معدنی مثل سیلیکا، کلسیوم، منیزیم، سدیم، آهن و پتاسیم است. پودر بنتونیت خاصیت جذب بالایی دارد و منافذ پوست را که با مواد آرایشی، مواد معدنی سنگین (حتی املاح سنگین موجود در آب) و مواد شیمیایی بسته شده است، باز خواهد کرد.

دتوکس تراپی مو

سرکه سیب: سرشار از ویتامین B ، ویتامین C و مواد معدنی است و همچنین خواص ضد التهابی خوبی دارد که به درمان شوره سر کمک می‌کند.

ژل آلوورا: آنزیم‌های پروتئولیتیک (proteolytic) موجود در ژل آلوورا می‌تواند به ترمیم سلول‌های مرده پوست سر کمک کند. علاوه بر این یک نرم کننده عالی برای مو است و از خارش سر جلوگیری می‌کند.

طرز استفاده:

نصف فنجان پودر بنتونیت رس، نصف فنجان سرکه سیب و نصف فنجان ژل آلوورا را با هم ترکیب کنید.
به آرامی ترکیب را روی کف سر و موها پخش کنید.
یک کلاه کیسه‌ای روی سر خود بکشید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید. سر خود را خوب با کلاه بپوشانید و اجازه ندهید مواد در مجاورت با هوا خشک شوند.
موهای خود را با یک فنجان سرکه سفید بشوریید و اجازه دهید سرکه برای ۱ الی ۳ دقیقه روی موهای شما بماند؛ سپس از شامپو استفاده کنید.
بلافاصله موهای خود را با ترکیبی از نصف فنجان سرکه سیب و یک چهارم فنجان آب تصفیه شده به همراه ۸ قطره روغن طبیعی (روغن رزماری و روغن نعنا معمولا برای انواع مو مناسب است) برای ۲ الی ۳ دقیقه آغشته کنید و سپس موها را آب بکشید.

پوست سر را با روغن ماساژ دهید

برای کسانی که پوست سر حساسی دارند، خصوصا کسانی که اخیرا موهای خود را کراتینه یا صاف کرده‌اند، ماساژ کف سر با روغن می‌تواند بسیار مفید باشد.
روغن طبیعی مناسب موهای خود را انتخاب کنید و برای ۱۵ دقیقه کف سر را با آن ماساژ دهید. سپس می‌توانید یک کلاه پلاستیکی روی موهای خود بکشید و زیر آفتاب بنشینید تا منافذ مو در اثر حرارت باز شوند.

دیتاکس مو

مزایای انواع روغن برای پوست سر و سلامت مو

  • روغن معدنی: افزایش درخشش و شانه پذیری مو
  • روغن تخمه آفتاب گردان: افزایش درخشش و شانه پذیری مو
  • روغن نارگیل: مرطوب کننده موهای آسیب دیده
  • روغن زیتون: مرطوب کننده موهای ضخیم، رنگ شده و آسیب دیده
  • روغن جوجوبا: مرطوب کننده موهای آسیب دیده و برطرف کننده خارش سر
  • روغن آرگان: افزایش سلامت پوست کف سر و محافظت در برار آسیب و ریزش مو
  • روغن‌های اسانس: تقویت کننده و تحریک کننده رشد مو و پیشگیری از خارش و جوش کف سر

همچنین بخوانید:

علل + درمان ریزش مو پس از زایمان

فواید روغن فندق برای پوست و مو

عوامل سفید شدن مو در جوانی

دیتاکس موی مخصوص خودتان را تهیه کنید

اگر امکان یا تمایلی به استفاده از ماسک خاک رس یا ماساژ سر با روغن ندارید، مواد طبیعی زیاد دیگری هم برای دیتاکس کردن موها وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مواد مضر روی سطح پوست سر را پاک کنید.
برای تهیه ماسک موی خانگی موثر یا روغن ماساژی که مو و کف سر شما را سم‌زدایی کند، می‌توانید از مواد زیر بهره بگیرید.

میسلار واتر یا آب پاک کننده: پوست سر را تمیز می‌کند و ناخالصی‌ها را بدون این که پوست را خشک کند، پاک می‌کند.

جوش شیرین: می‌تواند لایه چربی تشکیل شده را پاک کند، اما برای پوست خشک، حساس یا پوست‌هایی که با حرارت آسیب دیده‌اند، اصلا مناسب نیست.

سفیده تخم مرغ: ترکیب سفیده تخم مرغ و روغن زیتون می‌تواند موی سر را قوی کند اما قابلیت پاک کردن لایه‌های چربی تشکیل شده روی سر را ندارد.

سیر: وقتی سیر به صورت ماسک مو استفاده شود، می‌تواند کمک بسیار خوبی به رشد مو داشته باشد. اما از آنجا که سیر ترکیبات قوی دارد، بهتر است آن را با مقداری روغن زیتون ترکیب کنید تا ملایم شود و پوست سر را دچار سوختگی نکند.

دیتاکس مو

دیتاکس واتر لیمو و خیار

برای تهیه‌ی این دیتاکس واتر به ۸ فنجان آب، یک لیموی درسته که باعث تقویت سیستم دفاعی بدن و رفع سموم از بدن میشود، یک خیار متوسط که بدن را خنک نگه داشته و از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند و چند برگ نعنا که علاوه بر موارد ذکر شده باعث هضم بهتر غذا شده و نوشیدنی‌تان را بدون افزودن شکر، شیرین می‌کند نیاز دارید. همه‌ی این مواد را در پارچ ریخته و برای حداقل ۱۰ ساعت در یخچال قرار دهید. این نوع آب طعم دار خاصیت سم زدایی فوق‌العاده‌ای دارد.

دیتاکس واتر گریپ فروت

این دیتاکس واتر علاوه بر اینکه بدنتان را سم زدایی و پاکیزه می‌کند، از آنجایی که گریپ‌فروت خاصیت چربی سوزی دارد، چربی‌های اضافی بدن شما را نیز از بین می‌برد.
بهتر است برای داشتن یک نتیجه‌ی خوب هر روز از این نوشیدنی لاغر کننده استفاده کنید. نصف پارچ آب تصفیه شده به اضافه نصف گریپ‌فروت متوسط، نصف خیار، نصف لیموی زرد، نصف لیموی سبز و تعدادی برگ نعنا را ترکیب و چند ساعتی در یخچال نگهداری کنید.

دیتاکس واتر لیمو و زنجبیل

یک بند انگشت زنجبیل برای تهیه‌ی این نوشیدنی خارق العاده کافی است. تنها لازم است آب‌لیمو را به آب ساده و زنجبیل رنده شده را به آن‌ها اضافه کنید. زنجبیل درد را کاهش می‌دهد بنابراین بهتر است این نوشیدنی را صبح زود میل کنید و تا در تمام طول روز از احساس درد در امان باشید.

دیتاکس مو

دیتاکس واتر کیوی و توت فرنگی

یک نوشیدنی ایده آل تابستانی در انتظار شماست. آب، توت فرنگی که دارای خواص ضد پیری، بسیار مفید برای پوست و همچنین از بین برنده‌ی سلول‌های سرطانی است و کیوی که دارای ویتامین A برای سم زدایی، ویتامین C مفید برای پوست و کمک به سیستم دفاعی میباشد مواد مورد نیاز شما برای تهیه‌ی این نوع از آب طعم دار است. کیوی و توت فرنگی را برش دهید و بعد از افزودن دو لیترآب به آن‌ها چند ساعتی این ترکیب در یخچال نگهداری کنید.

دیتاکس واتر سیب و دارچین

دیتاکس سیب و دارچین دارای طعم بی‌نظیر و خواص زیادی است. مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های موجود درسیب خطر ابتلا به سرطان، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.برای تهیه ی این دیتاکس واتر کافی است یک عدد سیب را به صورت حلقه ای برش دهید و سپس آنرا همراه چوب دارچین داخل آب بریزید.

دیتاکس واتر بلوبری و پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C است که موجب افزایش متابولیسم و بهبود پوست می‌شود هم‌چنین بلوبری نیز مانند یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و فیبر موجود در آن موجب کاهش اشتها می‌شود.برای تهیه ی این دیتاکس واتر کافی است پرتقال را حلقه حلقه کرده و همراه بلوبری داخل آب بریزید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits