دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی 20 باور رایج درباره مو - قسمت دوم
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
افراد برای اینکه زیباترین و درخشان ترین موها را داشته باشند. گاهی اوقات دست به انجام کارهایی می زنند که از درست یا نادرست بودن آنها چندان مطمئن نبوده و صرفا به شنیده هایشان از دوست و آشنا اعتماد می کنند.

افراد برای اینکه زیباترین و درخشان ترین موها را داشته باشند. گاهی اوقات دست به انجام کارهایی می زنند که از درست یا نادرست بودن آنها چندان مطمئن نبوده و صرفا به شنیده هایشان از دوست و آشنا اعتماد می کنند.

بررسی 20 باور رایج درباره مو - قسمت دوم

اگر مو، تیغ انداخته شود پرپشت تر می شود

درست نیست. تار موی بلند و یک موی نیم میلی متری از نظر ساختمانی شبیه هم هستند. فرض کنید خانمی که موی بلند دارد روزی پنج تار از موهایش بریزند. از طرف دیگر مردی را هم درنظر بگیرید که موهایش را تیغ زده است اما روزانه صد تار از موهایش می ریزند.

کدام یک از این ریزش ها بیشتر به چشم می آید؟ طبیعی است که موی بلند. ریزش موی تیغ زده خیلی دیده نمی شود؛ به همین دلیل مردم فکر می کنند تیغ زدن، باعث کاهش ریزش موهایشان شده است؛ درحالی که هیچ تاثیری ندارد.

بافتن مو باعث رشد سریع موها می شود

درست نیست. تار مو که خارج از ریشه است، بافتی مرده محسوب می شود. بنابراین هر بلایی سر این قیمنت مرده بیاید درصورتی که به قسمت ریشه مو آسیب نرساند، هیچ تاثیری روی رشد یا ریزش موها ندارد؛ دقیقا مانند ویتامینه و پروتئینه کردن که هیچ کدام جذب پوست سر نمی شود و صرفا تبلیغاتی برای جذب مشتری است.

اگر قرار باشد ویتامینی جذب موها شود، فقط از راه خوراکی و گردش خون امکان پذیر است. اما بافتن مو باعث بهترشدن ظاهر مو می شود و ممکن است باعث نرم تر شدن آنها شود.

بررسی 20 باور رایج درباره مو - قسمت دوم

ماساژ پوست سر، جلوی سرعت ریزش مو را می گیرد

درست نیست. به طور کلی بافت سر و گردن یک بافت پرخون است و احتیاجی به افزایش خون رسانی برای افزایش رشد مو ندارد. تاثیر روش هایی مانند ماساژ پوست سر با دست، استفاده از شانه های تولیدکننده گرما و لیزری که در آگهی های بازرگانی به عنوان ابزاری برای افزایش گردش خون پوست سر و تسریع رشد مو معرفی می شود، از نظر علمی اثبات شده نیست.

ریزش مو ارتباط مستقیمی با خانواده مادری دارد

درست نیست. ریزش مو می تواند به خانواده و توارث ارتباط پیدا کند اما وابسته به جنسیت نیست.

شستن روزانه موها باعث خشک شدن آنها می شود

بستگی به نوعی مو فرق دارد. موهایی که چرب هستند باید به طور روزانه شسته شوند تا به حال نرمال دربیابند ولی موهایی که خشک هستند درصورتی که هر روز شسته شوند این خشکی تشدید می شود. بنابراین نمی توان نسخه یکسان برای همه انواع موها تجویز کرد.

اما بهتر است فاصله شست و شوی موهای خشک بیشتر با شد. درصورتی که لازم است موهای چرب هر روز شسته شوند اما موهای خشک بهتر است با آب ساده شسته شوند و به دفعات و مقدار کمتری از شامپو استفاده شود.

ریزش مو نشانه فشار خون بالاست

درست نیست. هیچ ارتباط منطقی ای بین ریزش مو و فشار خون بالا وجود ندارد.

استفاده از قرص های ضدبارداری باعث ریزش موها می شوند

بستگی به نوع قرص بارداری دارد. قرص های ضدبارداری که خاصیت آندروژنی (هورمون مردانه) بالایی دارند سبب تشدید ریزش مو در فرد می شوند. اما قرص هایی که دارای خاصیت ضدآندروژنی هستند، باعث بهبود رشد مو طی مصرف می شوند.

کمبود ویتامین های B و E باعث ریزش مو می شوند

درست است. مو برای رشد و بقا به سه ماده مهم و حیاتی آهن، مس و روی نیاز دارد. از خانواده ویتامین ها هم ویتامین های خانواده B نقش مهمی در سوخت و ساز و تغذیه موها دارند و کمبود هریک از آنها سبب به وجود آمدن مشکل در آنها می شود.

آهن، مس و روی را در فرآورده های گوشتی، لبنی و تخم مرغ، خشکبار و حبوبات می توان به وفور یافت. ویتامین های خانواده B هم در میوه ها و سبزیجات تازه وجود دارند. درصورت کمبود این مواد، مشکلاتی در رویش و ساختمان مو به وجود می آید.

بررسی 20 باور رایج درباره مو - قسمت دوم

پیوندزدن مو (کاشت) سبب کاهش ریزش مو می شود

درست است. موهایی که در قسمت جلوی سر قرار دارند یعنی از قسمت پیشانی تا فرق سر، موهایی هستند که آنزیم آلفا-5 ردوکتاز را دارند، بنابراین مستعد ریزش از نوع ارثی هستند.

ولی موهای بقیه قسمت های سر مانند پشت سر، شقیقه و بالای گوش آنزیم یاد شده را ندارند و به همین دلیل در فردی که طاس می شود در سنین کهنسالی نیز موهای کناری حفظ می شود.

وقتی کاشت مو انجام می دهیم موهای پشت سر را به جلوی سر منتقل می کنیم و خوشبختانه ریشه مو خاصیت خود را حین انتقال حفظ می کند (موهای پشت سر نسبت به ریزش مقاوم هستند) بنابراین نمی ریزند.

موهای بعضی افراد به خاطر اندوه شدیدی یکشبه سفید می شود

درست نیست. ممکن است در اثر استرس خیلی شدید و سنگین موهای سیاه شخص بریزند اما موهای سفید باقی می مانند؛ بنابراین فرد فکر می کند که موهایش در اثر استرس شدید یکه به او وارد شده به صورت ناگهانی سفید شده است.

ممکن است بپرسید پس چرا موهای سیاه یک فرد جوان یا بچه ای در اثر استرس شدید شکبه سفید شده اند؟ چنین چیزی امکان ندارد؛ مگر اینکه آن جوان از قبل روی سرش موی سفید زیادی داشته است و با ریزش موهای سیاه، تنها موهای سفید باقی مانده اند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits