دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موی زیر پوستی : علت و درمان خانگی موهای زیر پوستی چیست ؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
موی زیر پوستی: موی زیر پوستی گاهی باعث بروز عفونت و خارش و جوش هایی در ناحیه اصلاح مو می شود. با این حال، با داروهای خانگی موثر در موهای زیر پوستی، می توانید موهای زیر پوستی را درمان کنید.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با درمان موی زیر پوستی بیشتر آشنا شوید

موی زیر پوستی گاهی باعث بروز عفونت و خارش و جوش هایی در ناحیه اصلاح مو می شود. با این حال، با داروهای خانگی موثر در موی زیر پوستی، می توانید موهای زیر پوستی را درمان کنید و از عوارض بعدی آن جلوگیری کنید. برای آشنایی با راهکارهای خانگی موثر با مجله دلگرم همراه باشید.

اصلاح صورت و بدن بخشی طبیعی مراقبت های پوستی زنان و مردان است، اما گاهی اوقات اصلاح موی صورت و بدن می تواند باعث بروز موهای زیر پوستی و در نتیجه باعث تحریک، قرمزی و التهاب شوند. موی زیر پوستی یا موی به درون روییده زمانی بروز می کند که موی اصلاح شده به وسیله نخ یا تیغ، مجددا به درون پوست باز گردد.

موی زیر پوستی چیست؟

زمانی که موهای اصلاح و برداشته شده مجددا به سمت پوست بازگردند و رشد کنند موی زیر پوستی بروز می کند که در نتیجه می تواند باعث التهاب و خارش و جوش شود. مردان بیشترین دچار این آسیب می شوند، به دلیل اینکه موهای ضخیم تر و مقاوم تری دارند که در صورتشان رشد می کند. همچنین اغلب مردان در حال شیو کردن و اصلاح صورت هستند، که همین باعث افزایش احتمال بروز موهای زیرپوستی می شود. با این حال، هر کسی (مرد یا زن) که با نخ یا تیغ، موچین، موم اصلاح می کند می تواند در معرض موهای زیر پوستی قرار بگیرد.

علل و علائم موهای زیر پوستی

هنگام اصلاح و پیرایش، شفت یا ساقه مو(قسمتی که از پوست خارج شده و قابل رویت است) لبه تیز دارد، بنابراین ممکن است به صورت حلقه درآمده و به همان فولیکول مو بازگردند و مجددا شروع به رشد کنند، اگر مو در زیر پوست به دام افتاده باشد، موی زیر پوستی بروز می کند. مو دوباره در زیر پوست رشد می کند و بدن برای مبارزه با موی زیر پوستی واکنش نشان می دهد که نتیجه آن، قرمزی، التهاب و عفونت و خارش می باشد. کمبود رطوبت پوست، موهای ضخیم ریش، انسداد فولیکول های مو به دلیل چربی پوست، رشد سلول های مرده پوست، موهای درشت و زمخت، روش های اصلاحی ضعیف و اصلاح دائم می تواند باعث بروز موهای زیرپوستی و درون روییده شود.

نشانه های رایج از موهای زیر پوستی عبارتند از:

  1. حساسیت مداوم پوستی
  2. برآمدگی های کوچک، ناشی از موهای زیر پوست ملتهب شده
  3. تاول های حاوی چرک
  4. خارش پوست
  5. احساس سوزش و مور مور شدن
  6. ناراحتی خفیف یا شدید
  7. لک، اسکار و جای زخم

divider

رفع موهای زیر پوستی با روش های خانگی

پس از لایه برداری تا اصلاح صورت و بدن، بسیاری از راه حل خانگی ساده برای درمان موهای زیرپوستی وجود دارد. که عبارتند از:

1- مسواک

از مسواک نرم استفاده کنید و به آرامی پوست را قبل از اصلاح بشویید. مالیدن دایره‌وار مسواک بر روی پوست باعث می‌شود که موها از حالت فرخوردگی در بیایند. با حرکت‌های دایره‌وار آرام موها از حالت فرخوردگی در می آیند. مالیدن دایره وار مسواک روی پوست سبب می‌شود تا موها از فولیکول خارج شده و بیرون بیایند و به شما کمک می کند تا موها را از زیر پوست پاکسازی کنید.

2- سوزن

از یک سوزن استریل استفاده کنید و زیر موی زیر پوستی قرار داده و به دقت آن را بالا بکشید این کار سبب می شود که نوک موهایی که در پوست جاسازی شده را از پوست خارج کنید.

3- موچین

با کمک موچین استریل شده موهای زیر پوستی را بیرون بکشید. سپس برای جلوگیری از تحریک و عفونت پوست، یک ضد عفونی کننده مانند الکل یا پراکسید هیدروژن بمالید.

4- لیف گرم

یک کمپرس یا لیف گرم و مرطوب به مدت چند دقیقه روی پوست قرار دهید این کار پوست را نرم می کند تا موی زیر پوستی راحت تر کنده شود.

5- آب و صابون

قبل از اصلاح و شیو ریش، با آب گرم و صابون صورتتان را شستشو دهید تا پوست تمیز و استریل شود و موهای زیر پوستی نرمتر شود. این کار منافذ پوست را پس از اصلاح کاهش می دهد.

6- حوله مرطوب

پس از اصلاح، به مدت چند دقیقه حوله مرطوب را روی صورت خود بگذارید تا تا موهای زیر پوستی نرم تر شوند و راحتر از پوست بیرون کشیده شوند

7- اسکراب صورت جو دوسر

لایه برداری لایه های سطحی پوست مرده را حذف می کند. لایه های سطحی پوست مرده می تواند منافذ پوست را مسدود کند و موهای زیر پوستی را افزایش دهد. با ترکیب دو قاشق چایخوری از پودر بلغور جو دو سر و یک قاشق چای خوری جوش شیرین، اسکراب مخصوص صورت را درست کنید. مخلوط را در آب هم بزنید تا زمانی که خمیری تشکیل شود. این اسکراب را به صورت بمالید و به آرامی با حرکت دایره ای مالش دهید. سپس خوب شستشو دهید و سپس خشک کنید.

8- اسکراب صورت جو دو سر و شکر

ترکیبی از بلغور جو دوسر و شکر نه تنها یه لایه بردار خانگی است، بلکه باعث می شود که شما مانند استحمام آب گرم روزانه احساس خوبی روی پوستتان داشته باشید. دو قاشق غذاخوری پودر شده، دو قاشق غذاخوری شکر، دو قاشق غذاخوری شکر قهوه ای، نصف فنجان سبزیجات یا روغن بادام و یک قاشق چای خوری جوز هندی را با هم ترکیب کنید. مواد تشکیل دهنده را خوب مخلوط کنید و سپس روی صورت مرطوب بمالید. به آرامی مالش دهید، سپس صورتتان را کامل شستشو دهید و خشک کنید.

9- نارون کوهی

با مالیدن عصاره نارون کوهی روی پوست می توانید قرمزی و التهاب موهای زیر پوستی را کاهش دهید.

10- الکل مالشی

یک پنبه توپی را در الکل مالشی فرو برید، و روی پوست بمالید با این کار پوست تحریک شده را می توانید خنک کنید.

11- جهت صحیح اصلاح کردن

اگر موهای تان را در جهت صحیح شیو و اصلاح کنید، از کوتاه شدن زیاد مو خودداری می کنید. توصیه می شود که مردان گونه ها، چانه و سبیل صورتشان را به سمت پایین اصلاح کنند و گردن را به سمت بالا اصلاح کنند. زنان باید موهای پاها را به سمت پایین اصلاح کنند. اصلاح کردن مو در خلاف جهت باعث بدتر شدن شرایط و افزایش موهای زیر پوستی بیشتر می شود.

12- تغییر تیغ

گاهی اوقات، مشکل ما نحوه اصلاح کردن نیست، بلکه تیغی است که با آن اصلاح می کنیم. برای اصلاح موهای در حال رشد، زود به زود تیغ را تعویض کنید این کار از عفونت نیز جلوگیری می کند.

13- پماد هیدروکورتیزون

اگر در منزل پماد هیدروکورتیزون دارید، روی پوست خود بمالید تا التهاب و خارش ناشی از موهای زیرپوستی درمان شود.

ترجمه و تولید مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits