دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه خارش سر را درمان کنیم؟
8
زمان مطالعه: 4 دقیقه
چگونه خارش سر را درمان کنیم؟:علت های خارش کف سر چیست ؟ چگونه خارش سر را درمان کنیم ؟ برای درمان خارش سر چه باید کرد؟با دلگرم همراه باشید..

علت های خارش کف سر چیست ؟ چگونه خارش سر را درمان کنیم ؟

برای درمان خارش سر چه باید کرد؟با دلگرم همراه باشید..

درمان خارش سر

درمان خارش سر

خارش سر گاهی با چند راه‌ حل ساده خانگی بهبود پیدا می‌کند و گاهی به دلیل مشکلات جدی، نیاز به درمان پزشکی است. با تشخیص علت می‌توانید درمان مناسب را پیدا کنید.

خارش کف سر یک بیماری مزمن رایج است که علل متفاوتی دارد، از جمله خارش بدن که باعث درگیری پوست سر هم می‌شود.

خارش سر علاوه بر این‌که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، گاهی منجر به ایجاد مشکلات فراوانی می‌شود. به لحاظ اجتماعی نیز چندان خوشایند نیست که فرد در مقابل دیگران سرش را بخاراند و به‌دلیل همین خارش همیشه روی لباس و به‌خصوص شانه‌ها برفک‌های ریز دیده می‌شود و در نتیجه لباس‌های فرد را نامرتب جلوه می‌دهد.

اگر از خارش پوست کف سر شکایت دارید و به‌دنبال علت و درمان خارش هستید، این مطلب برای شماست.

درمان خارش سر

دلایل خارش سر چیست؟

حدود 3 تا 5 درصد از افراد جامعه مبتلا به اگزمای سبوره هستند بنابراین بیمای شایعی بوده که با درمان قابل کنترل است .

داشتن پوست خشک می تواند این مسببان اصلی این مشکل باشد که پوست آن ها به اندازه کافی چربی تولید نمی کند. به این دلیل پوست شما خشک خواهد شد و شروع به خارش خواهد کرد

قارچ پوستی در صورت که با داشتن آن دانه هایی مانند شوره روی سرتان مشاهده خواهید کرد. تفاوت آن ها با شوره در رنگ آن ها و سختی آن هاست. رنگ قارچ ها بیشتر مایل به زرد است. در این حالت پوست سر دچار تورم نیز خواهد شد. در این شرایط حتماً به پزشک مراجعه کنید.

برخی بیماری های داخلی نیز سبب خارش های پوستی می شود. از آن جمله می توان به کم خونی، فقر آهن، کم کاری یا پرکاری غدد تیروئید، انگل های روده ای، اختلالات کبدی و کلیوی اشاره کرد که سبب افزایش مواد زائد دفعی در خون و رسوب آن ها در پوست و در نتیجه خارش پوست می شود.

علاوه بر موارد یادشده بیماران دیابتی در ناحیه سر خارش احساس می کنند و در افراد مبتلا به بیماری های روانی مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی خارش های عمومی در پوست دیده می شود.

خارش سر در کودکان می تواند ناشی از ابتلا به شپش سر باشد که اتفاقا در مهد کودک ها بیماری شایعی است و این کودکان بخصوص دختران در مهد کودک و یا اوایل دبستان به علت عدم رعایت بهداشت یا سابقه مسافرت و اقامت در مسافرخانه ها دچار خارش سر بخصوص در ناحیه پشت گردن می شوند و گاهی به علت شدت خارش، زرد زخم در کف سر ایجاد می شود.

رنگ کردن مو ، ژل زدن به مو و فر کردن موها که حاوی مواد شیمیایی هستند می تواند خارش سر ایجاد کند. پیش از مصرف، ابتدا آن ها را آزمایش کنید.

شستن کم موها می تواند باعث افزایش چربی و سلول مرده کف سر و درنتیجه به وجود آمدن برفک های شوره ای شود. از طرف دیگر شستن زیاد می تواند خارش سر را به وجود بیاورد چون تمام چربی های محافظت کننده پوست کف سر شسته می شود.

استرس نیز می تواند روی شوره تاثیر بگذارد. درواقع استرس باعث به وجود آمدن حالت هایی چون التهابات به صورت سبوره می شود و در نتیجه آن برفک هایی سفید یا قهوه ای زرد روی پوست کف سر ایجاد می شود و در نهایت خارش سر اتفاق می افتد.

درمان خارش سر

درمان خارش سر

چگونه خارش سر را درمان کنید؟

  • درمان مناسبی که بتواند خارش سر را التیام دهد، کاملا وابسته به‌علتی است که خارش را به‌وجود آورده ‌است.
  • نخستین قدم برای مبارزه با خارش سر، استفاده از راه‌حل‌های خانگی چون شامپوی مناسب و... است. برای جلوگیری از خشک شدن پوست سر که باعث خارش می‌شود، باید شامپوی دارای PH متناسب مصرف کنید. PH شامپو باید بین 4.5 و 5.5 باشد، معمولا می‌توانید PH شامپو را روی برچسبش بخوانید. گاهی همین عوض کردن شامپو می‌تواند بسیار موثر باشد.
  • اما موردهایی هستند که به این راحتی‌ها از بین نمی‌روند و بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه شود. مثلا عفونت‌های قارچی حتما به درمان‌های پزشکی نیاز دارد. درمان این عفونت‌ها بیشتر از شش هفته طول می‌کشد و احتیاج به ضدقارچ‌های موضعی یا خوراکی دارد.
  • اما مشکلی مثل شپش به‌راحتی در خانه درمان می‌شود و شامپوهایی که موادی چون هگزا کلرید گاما بنزن یا پرمترین دارند، می‌توانند شپش‌ها را بکشند.

درمان خارش سر

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (8 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رویا | ۷ سال پیش
سلام کف سر من خیلی میخاره دوستانم میگن بخاطر عرق کردن زیاد عرق کردن میتونه باعث خارش ریزش مو شود سپاس از سایت خبری خوب دلگرم.
0
0
امیرکاظم | ۷ سال پیش
آیا به دلیل استفاده اشتباهی از شامپوسلونیوم سولفاید۲/۵درصد.
ریزش موایجادمیشود.لط
فاپاسخ دهیدمنتظرپاسخ تشکر از دلگرم
0
0
کیمیا | ۷ سال پیش
من یه سال پیش که سه روز متوالی رنگ گذاشتم و بعدش دکاپاژ کف سرم کلا میخاره و خوب نشده...پوسته پوسته ام نشده....اگه میشه راهنمایی کنین
0
0

hits