دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای کامل لباس پوشیدن به سبک استایل لولیتا
2
زمان مطالعه: 13 دقیقه
استایل لولیتا، یکی از استایل های دنیای مد است که از ژاپن سرچشمه گرفته شده است. این استایل به صورت عروسکی می باشد. در ادامه شما را با انواع سبک های استایل لولیتا و تم های آن آشنا می کنیم.

استایل لولیتا چیست ؟

لولیتا (ロリータ) یک مد ژاپنی است که از لباس ها و سبک های دوران ویکتوریا از دوره روکوکو الهام گرفته شده است. این ناشی از تمایل زنان جوان به لباس پوشیدن برای خود به گونه ای بود که نظرات مردان را نادیده می گرفت. استایل لولیتا با یک شبح متمایز مشخص می شود که از پوشیدن کت های کوچک زیر لباس یا دامن هایی با برش خاص به دست می آید.

در میان تمام گرایش های مد عجیب و غریب و از نظر بصری خیره کننده، مد لولیتا یکی از برجسته ترین آنهاست.این استایل لولیتا در دهه 1980 پدیدار شد و در طول دهه ها، دنیای غرب را در طوفان فرو برد و تا حدودی یک انقلاب ناز ایجاد کرد.
اما، مانند هر خرده فرهنگ دیگری که ارزش نمک آن را دارد، مد لولیتا و تاریخ آن کمی عمیق تر از زیبایی به تنهایی است.
قبل از اینکه بیشتر به کاوش بپردازیم، شایان ذکر است که مد لولیتا هیچ ارتباطی با مفاهیم جنسی غربی مرتبط با رمان ولادیمیر ناباکوف به همین نام ندارد. در فرهنگ ژاپنی، اصطلاح لولیتا نشان دهنده ناز، ظرافت و فروتنی است، از این رو زیبایی شناسی عالی آن است.

آشنایی با استایل لولیتا و انواع آن

سبک های مختلف استایل لولیتا

لولیتا را می توان به زیر سبک های مختلف، به ویژه کلاسیک، شیرین و گوتیک، با چندین سبک فرعی تقسیم کرد.

1. لولیتا کلاسیک

لولیتا کلاسیک یک سبک بالغ تر از لولیتا است که بر ظرافت تمرکز دارد تا ناز. این سبک بسیار بیشتر از سایر سبک های فرعی الهام گرفته شده است. دامن های A-line در این سبک به دلیل فرمی که دارند محبوبیت بیشتری دارند. رنگ ها و الگوهای استفاده شده در لولیتای کلاسیک نسبت به سبک های دیگر ملایم تر هستند. رنگ های محبوب قهوه ای، قرمز شرابی، سبز مریم گلی، آبی گل ذرت و عاج هستند. این سبک دارای تعداد زیادی رنگ ثابت است، اما تم های گلدار محبوب هستند، و همچنین چاپ چکرز، طبیعت، تارتان، و هنر تاریخی.
روسری های محبوب شامل کلاه، پاپیون و کلاهک هستند، اگرچه هر اکسسوری تا زمانی که مکمل هماهنگی باشد امکان پذیر است. کفش ها و لوازم جانبی کمتر عجیب و غریب و کاربردی تر هستند. کیف ها معمولا ساده هستند، اما دیدن یک کیف به شکل مهره شطرنج یا ویولن غیرمعمول نیست.
آرایش استفاده شده در لولیتای کلاسیک اغلب بی صدا و طبیعی است و ویژگی های طبیعی لولیتا را برجسته می کند.لولیتا کلاسیک یک سبک بالغ تر از لولیتا است.

2. لولیتای شیرین

لولیتا شیرین یکی از محبوب ترین زیر سبک های لولیتا است. این سبک با رنگ های روشن تر و نقوش عجیب تر مشخص می شود.شکلی مشابه با سبک های دیگر دارد، اما به طور کلی به عنوان "پوفیتر" شناخته می شود، با کت های بزرگتر. این استایل اغلب شامل تزئینات بیشتری مانند توری، پاپیون و روفله است. رنگ های محبوب صورتی کودک، آبی روشن، زرد و سفید هستند. چاپ ها اغلب حاوی میوه، گل، توری، پاپیون، غذاهای شیرین، آب نبات، حیوانات زیبا و روبان هستند.

روسری، کلاه و پاپیون یکی از لوازم جانبی محبوب مو برای ظاهر شیرین لولیتا است. کفش ها به دلیل طراحی زیبایشان معمولاً کفش های مهمانی چای هستند. کیف ها اغلب شکل میوه ها، تاج ها، قلب ها، ستاره ها و حیوانات عروسکی را به خود می گیرند.
آرایش برای لولیتا شیرین بسیار عجیب و زیبا است. رنگ های پاستلی و زرق و برق ملایم عناصر محبوبی هستند که برای متعادل کردن انحطاط لباس هستند.
از سال 2009 تا 2014، لولیتای شیرین بسیار محبوب بود و پوشیدن چندین اکسسوری مو، کلاه گیس، لنزهای دایره ای، مژه مصنوعی، ناخن های دکو و آرایش دقیق تر بسیار محبوب بود. این سبک اکنون OTT (Over The Top) لولیتای شیرین نامیده می شود.لولیتا شیرین یکی از محبوب ترین زیر سبک های لولیتا است.

لولیتا گوتیک

3. لولیتا گوتیک

لولیتای گوتیک با زیبایی تاریک ترش مشخص می شود. این سبک فرعی تلفیقی از مد لولیتا و خرده فرهنگ گوتیک ژاپنی دهه 1990 است.مد گوتیک لولیتا با رنگ ها و تم های تیره تر مشخص می شود. بیشتر تجربی است. رنگ های محبوب عبارتند از مشکی، خاکستری، آبی سرمه ای، قرمز تیره، بنفش، سفید و عاج. دیدن نقوش صلیب ها، معماری گوتیک، خفاش‌ها، تابوت‌ها و لوسترها رایج است.
لوازم جانبی لولیتا گوتیک می تواند آزمایشی تر باشد. روسری های مستطیلی، کلاه و پاپیون محبوب هستند، اما می توانید کلاه های لبه پهن، تاج یا شاخ را نیز ببینید. کفش ها بسیار متفاوت هستند - مری جین، چکمه ها و کفش های پلت فرم همگی قابل قبول هستند. کیف ها می توانند ساده یا به شکل تابوت یا خفاش و غیره باشند.
آرایش برای لولیتا گوتیک می تواند تیره و دراماتیک باشد. مشکی برای چشم ها و لب ها محبوب است، اما چیزی که با لباس مشکی مطابقت دارد پایانی ندارد.

4. پانک لولیتا

پانک لولیتا زیر مجموعه استایل لولیتا است که از پانک غربی الهام گرفته شده است. از نقوش مشابهی مانند تارتان، دیکانستراکشن، زنجیر، ناودانی، سنجاق قفلی، سجاف نامتقارن، ریپ، گرومت، سگک و میخ استفاده می کند. این فیلم از ویوین وست وود و تأثیرات او در بریتانیا الهام گرفته شده است. برخلاف سبک پانک وسترن، پانک لولیتا می‌تواند شامل دامن‌های فرفری باشد که با برش ها یا بلوز ظریف تر با دامن محکمتر ست شده و سپس با اکسسوری های زنانه برای روشن تر شدن ظاهر استفاده می شود. نقوش چاپی عبارتند از: تاج، پروانه، گل رز، کت و شلوار کارت بازی، جمجمه، و شخصیت‌های ناز ژولیده یا کمی خزنده.

5. ملوان لولیتا

ملوان لولیتا شکلی از سبک لولیتا است که تم های دریایی و ملوانی را در خود جای داده است. این می تواند شامل یقه و کراوات ملوانی، کلاه ملوانی و راه راه باشد.

6. هیمه لولیتا

Hime Lolita (یا پرنسس لولیتا) یک سبک فرعی لولیتا است که دارای تم های سلطنتی و ظریف است. این سبک از مد Hime Gyaru الهام گرفته و در عین حال شبح لولیتا را حفظ کرده است. از دوره روکوکو الهام گرفته شده است که به اسراف و ظرافت معروف است. تم های رایج عبارتند از تاج های مینیاتوری، مروارید، دستکش توری و کفش پاشنه بلند. گاهی اوقات ممکن است لباس ها کوتاه تر از بسیاری از لباس های لولیتا باشند.

7. گورو لولیتا

گورو لولیتا سبکی از لولیتا است که کمتر بر روی شیرینی یا ظرافت تمرکز دارد و بیشتر بر روی وحشت تمرکز دارد. پاشیدن خون، بانداژ، لکه های چشمی و کبودی های ساختگی همگی موضوعات رایج در گورو لولیتا هستند. ایده ظاهر «عروسک شکسته» یک موضوع در حال اجرا است.
لباس ها معمولاً سفید هستند و در خون جعلی پاشیده می شوند. لوازم جانبی ممکن است شامل تم های پزشکی، مانند آویزهایی به شکل سرنگ باشد. با وجود تم ترسناک و غم انگیزش، هنوز تم معصومیت و ظاهر عروسکی خود را حفظ کرده است. یک جایگزین برای لباس خون پاشیده، پانسمان کردن است.

سبک لولیتا

8. ارو لولیتا

Ero Lolita سبکی از لولیتا است که بر روی لباس ها با کمی اروتیسم تمرکز دارد. این یک سبک بحث برانگیز در نظر گرفته می شود زیرا بسیاری از افراد ناآشنا با سبک مد لولیتا ممکن است آن را اشتباه بگیرند. این استایل حاوی عناصر فتیش بیشتری مانند چرم، یقه و کرست است که ممکن است در هیچ سبک لولیتا دیگری نتوان آن ها را به کار برد و در عین حال حیا را حفظ کرد. دامن های این مدل ممکن است کمی کوتاه تر از حد معمول باشند، اما هیچ چیز بیش از حد تحریک کننده نیستند.

9. وا لولیتا

وا لولیتا سبکی است که از لباس سنتی ژاپنی الهام گرفته شده است. وا لولیتا شامل «سود» یا آستین بلند و «ابی» یا ارسی‌هایی است که از لباس های کیمونو/یوکاتا گرفته شده و با دامن زنگوله‌ای لولیتا ترکیب شده است. پارچه های وا لولیتا معمولاً دارای جزئیات بسیار زیادی هستند که شامل سبک هنر سنتی ژاپنی است. گیره های سنتی کانزاشی ژاپنی یا گیره های موی گل اغلب با این مدل در جای سر لباس لولیتا پوشیده می شوند.

10. چی لولیتا

چی لولیتا از لباس های سنتی چینی مانند Qipao یا Hanfu الهام گرفته شده است. دامن ها اغلب پانل دار یا چاک مانند qipao هستند. بدنه ها نیز معمولاً از مدل qipao با یقه سوراخ کلید و قورباغه ای ساخته می شوند. پارچه ها می توانند چاپ های سنتی چینی یا حتی بیشتر بروکادهای ویکتوریایی باشند. آرایش مو و آرایش سنتی چینی به خوبی با این سبک ست می شود.

11. لولیتا طبیعی

لولیتا طبیعی که به نام موری لولیتا نیز شناخته می شود، ترکیبی از مد لولیتا با دختر موری است که حول مواد طبیعی و قدیمی می چرخد. نام و سبک اولین بار توسط برند MiELette Tautou ابداع شد.

12. لولیتای نظامی

لولیتای نظامی یک زیر سبک از لولیتا است که از تم های نظامی در مد لولیتا استفاده می کند. لطفا توجه داشته باشید که برخی از هماهنگی ها شبیه لباس های نازی و فاشیست است و استفاده از کپی مدال های واقعی نظامی بی احترامی به سربازان واقعی است.

13. بخار لولیتا

استیم لولیتا ترکیبی از مد لولیتا با مد استیمپانک است که یک سبک وسترن است که حول یک دوره ویکتوریایی آینده نگر می چرخد.

14. دزد دریایی لولیتا

دزدان دریایی لولیتا سبکی است که توسط برند آلیس و دزدان دریایی رایج شده است. مشابه Sailor Lolita با تم های دریایی اش، اما شامل لوازم کلاسیک دزدان دریایی از جمله شمشیر، کلاه سه شاخ، کت بلند، صندوق گنج، چشم، طوطی و غیره است.

معرفی استایل دخترانه و فانتزی لولیتا

15. لولیتا سایبر

لولیتا سایبر ترکیبی از مد لولیتا با سایبرگوت است که حول تصاویر آینده نگر می چرخد. جلوه های بصری آن اغلب شبیه ارو لولیتا است.

16. راهبه لولیتا

راهبه لولیتا تمی است که از لباس های سبک راهبه استفاده می کند که اغلب توسط برندهای گوتیک لولیتا به فروش می رسد.

17. پرستار لولیتا

Nurse Lolita سبکی از لولیتا است که بسیار از تصاویر بیمارستان الهام گرفته شده است و به طور کلی تحت عنوان گورو لولیتا قرار می گیرد.

18. حجاب لولیتا

حجاب لولیتا اصطلاحی است که برای توصیف لباس های حجابی، زنانی که از روپوش مسلمان استفاده می کنند، استفاده می شود که از مد لولیتا پیروی می کنند.

19. شیرو/کورو لولیتا

شیرو و کورو لولیتا سبک های تک رنگ مختصات هستند. شیرو به معنای سفید و کورو به معنای سیاه است. این سبک های مختصات اغلب با هم انجام می شوند تا با یکدیگر تضاد داشته باشند.
کورو لولیتا مد لولیتا یک لباس تمام مشکی است و هیچ رنگ دیگری ندارد، در حالی که شیرو لولیتا کاملاً مقابل رنگ است و بر روی مختصات لولیتا تمرکز می کند که تماماً به رنگ سفید است. مانند Kuro، موها نیازی به سفید بودن ندارند، لوازم جانبی کوچک ممکن است رنگ دیگری برای تاثیرگذاری بیشتر باشد تا زمانی که تقریباً تمام لباس سفید باشد، و بیشتر لباس های Shiro Lolita با سبک شیرین لولیتا مطابقت دارند.

20. لولیتا معمولی

لولیتا گاه به گاه یک نسخه کم رنگ تر از مد است، در حالی که هنوز عناصر اصلی لولیتا را حفظ کرده است. خیلی سخت است که یک لباس معمولی لولیتا را کنار هم بچینید، مگر اینکه سال ها تجربه داشته باشید یا در آن کار طبیعی داشته باشید.

21. لولیتا قدیمی

Old-School Lolita نسخه قدیمی (دهه 90، اوایل دهه 2000) از مد لولیتا است. از نظر بصری بسیار متفاوت از لولیتای مدرن است، بنابراین اغلب به عنوان یک سبک فرعی جداگانه از آن یاد می شود. در مقایسه با لولیتا اکنون، "ترک" تر بود. پارچه ها اغلب جامد، تارتان یا گوبلین بودند. کت و شلوار، هماهنگی و ترکیب کامل قطعات لولیتا ضروری نبود. لولیتای قدیمی هنوز هم در این روزگار اغلب استفاده می شود که باعث خوشحالی کهنه سربازان نوستالژیک می شود.

22. دکو لولیتا

دکو لولیتا، نیز به عنوان OTT لولیتا در غرب شناخته شده است، اشاره دارد به لباس لولیتا با مقدار بیش از حد دکوراسیون. این سبک کل لباس را از سر تا پا با مقدار زیادی اکسسوری مانند گیره مو، روبان، دستبند و لایه های مختلف تزئین می کند.

بوی استایل که بسته به سبک فرعی با نام های اوجی، دندی یا کودونا نیز شناخته می شود، یک مد خیابانی ژاپنی است که مانند اریستوکرات اغلب با لولیتا مرتبط است. سبک لولیتا در نظر گرفته نمی شود اما زیبایی شناسی بسیاری با لولیتا به اشتراک می گذارد زیرا همتای مردانه سبک است. علیرغم اینکه Boystyle معادل مردانه لولیتا است، Boystyle می تواند توسط افراد از هر جنسیت استفاده شود، همانطور که Lolita می تواند باشد. می تواند عناصر زیادی مانند گل ها، آرایش و لوازم جانبی داشته باشد که معمولاً مردانه دیده نمی‌شوند، اما می‌توانند به اندازه لولیتا دارای زیرسبک هایی باشند (مانند شیرین، گوتیک، کلاسیک و موارد دیگر).

سبک لولیتا

حقایق شگفت انگیز مد و استایل لولیتا

اکنون برای درک کاملی از تاریخچه مد لولیتا دارید، در اینجا چند چیز شگفت انگیز وجود دارد که احتمالاً در مورد این گزیده ترین خرده فرهنگ ها نمی دانستید :

علاوه بر مد عروسک، لولیتا نیز به شدت از سبک های لباس و لباس ویکتوریایی ، ادواردیایی و روکوکو الهام گرفته شده است.
اصطلاح عامیانه Ita-Lolita به کسی اطلاق می شود که به سبک مد لولیتا لباس می پوشد اما در آن واقعا بد است. در کل به آن اصلا نمی آید.
عبارات ژاپنی مانند Kuro (黒) / Shiro (白) به معنای سیاه و سفید، شاخه ای از مد لولیتا را بر اساس مجموعه ای محدود از رنگ ها تشکیل می دهند در حالی که Kawaii یا Cute Lolita بر روی پاستل ها و تم های OTT بسیار بیشتر تمرکز دارد.

مردانی که از لباس لولیتا استفاده می کنند، برولیتا نامیده می شوند. و این افراد می دانند چگونه لباس بپوشند.
همانطور که احتمالاً تا به حال متوجه شده اید: مد لولیتا یک حرکت بسیار باورنکردنی است و همانطور که به رشد خود ادامه می دهد، به توانمندسازی، الهام بخشیدن، تحت تاثیر قرار دادن و متحیر کردن افراد از تمام طبقات زندگی در سراسر جهان کمک می کند.
با وجود بسیاری از شاخه های مختلف این گرایش (ملوان لولیتا و ...)، هرگز زمان بهتری برای گم شدن در دنیای مد لولیتا وجود ندارد - و اگر به اندازه کافی خلاق هستید، حتی ممکن است یک سبک فرعی جدید از خودتان شروع کنید.
مد لولیتا روز به روز بزرگتر و بهتر و مرتبط تر می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits