دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با 10 اصطلاح رایج در دنیای مد و فشن
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آشنایی با اصطلاحات مد و فشن عنوان مقاله ای است که در این قسمت در اختیار شما همراهان دلگرم قرار داده ایم.

آشنایی با اصطلاحات مد و فشن

اگر از علاقمندان به دنیای مد و فشن هستید حتما تاکنون با واژه های متعددی در این زمینه آشنا شده اید .

واژه هایی مانند «ترند» ، «کت واک» و دیگر لغاتی هستند که در لیست اصطلاحات مد و فشن بسیار شنیده ایم .

شاید بخواهید معنا و مفهوم این اصطلاحات را متوجه شوید . ما در این مقاله شما را با اصطلاحات مد و فشن و معنای آنها بیشتر آشنا خواهیم کرد .

چرا باید با اصطلاحات دنیای مد آشنا شویم؟

برخی علل لزوم شناخت اصطلاحات و مد و فشن عبارتند از :

  • اطلاعات ما در زمینه اخبار ، گزارشات و .. را نسبت به موضوع های مطرح شده بالا می رود.
  • دید ما نسبت به مطلب ها ی دنیای مد بازتر و کامل تر می شود.
  • درک ما در رابطه با موضوعات دنیای مد افزایش می دهد.
  • باعث بالا رفتن اطلاعات ما در زمینه مد و لباس می شود و امکان ایجاد کسب و کار مختلف برای ما دارد .
  • آشنایی با اصطلاحات تخصصی مد، خلاقیت ذهنی و هنری ما را بیشتر می کند و با زبان های مختلف و زیبای مد آشنا می شویم.

آشنایی با اصطلاحات مد و فشن

کلمات مربوط به مد و فشن

در این قسمت قصد داریم تا به صورت کامل به معرفی اصطلاحات رایح دنیای مد و فشن بپردازیم تا درک بسیار متفاوت تر و بهتری از اخبار دنیای مد و فشن داشته باشیم.

1- معنی برند

برند ، علامت تجاری نام ، برچسب یا علامتی است که توسط تولید کننده یا توزیع کننده آن به یک محصول اختصاص داده شده است. علامت تجاری کلمه ، طرح یا دستگاهی است که توسط مالک به کالا یا خدمات اختصاص داده شده است. علائم تجاری را می توان به گونه ای ثبت کرد که هیچ شخص یا شرکت دیگری نتواند از نام یا نشان استفاده کند. اگر علامت تجاری در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده ثبت شود ، می تواند علامت تجاری باشد.


2- معنی ترند چیست ؟

ترند به معنای آخرین و یا به روزترین و یا به نوع دیگر رایج ترین پوشاک می باشد. ترند را می توان آخرین مد نیز ارائه کرد. التبه گاهی ترند به معنای آخرین مدی است که قرار است ارائه شود و هنوز به بازار نیامده است.

به طور مثال می توان به استفاده از شلوارهای پاچه گشاد، در دهه ۵۰ و یا ۶۰ کشورمان اشاره کنیم که استفاده از این مدل شلوارها در میان مردم بسیار رایج بود. ترندها هرساله در زمینه های مختلف اعم از پوشاک و ترند های آرایشی زنان معرفی می شود.

مرحله قبل از به وجود آمدن مد ترند نام دارد یعنی وقتی ترند معرفی می شود در صورت استقبال جامعه برند تبدیل به مد می شود ولی اگر مورد پسند عموم نباشد در همان مرحله ترند زودگذر می ماند
به عبارتی هر مدی روزی ترند بوده اما هر ترندی تبدیل به مد نمی‌شود.


3- معنی کت واک چیست ؟

کت واک از نظر لغوی به معنای نوع راه رفتن یا خرامیدن شبیه گربه است.در کت واک مدل ها بر روی استیج یا سکوی نمایش راه می روند.

سکوهای کت واک معمولا به صورت T شکل هستند و با فرش های قرمز پوشیده می شوند. دیگر اصطلاحی که به عنوان کت واک از آن یاد می شود، ” دفلیه” می باشد. نکته جالبی که در خصوص کت واک می باشد این هست ،مدل هایی که با برند ها برای کت واک قرارداد می بندند، در مدت قرار داد اجازه ای برای همکاری با دیگر برند ها ندارند و به همین دلیل مبالغ قرار دادشان زیاد می باشد.


4- معنی تیپ کژوال

اگر با نگاهی سطحی به معنای این کلمه توجه کنیم، کژوال در واقع به معنای لباس های راحتی می باشد.

التبه اگر کمی بیشتر به معنای این واژه و محصولات قرار داده شده برند ها در دسته کژوال دقت کنیم، می توان به این اصطلاح معنای لباس های روزمره را داد. ماجرای آنجایی جالب تر می شود که برند ها معتبر دارای کژوال های رسمی و غیر رسمی نیز می باشند، بنابراین چه افرادی که استایل رسمی را می پسند و چه افرادی که استایل های اسپرت را می پسندند، با توجه به سلیقه شان می توانند یک استایل کژوال را نیز تجربه کنند.


5- معنی کانسپت در لباس

کانسپت به معنای ایده ی بزرگ پشت یک طرح است. کانسپت یک تفکر سازمان بخش است که معمولا به شکل یک دیاگرام یا جمله ارائه می شود.

شاید در مراسمات رونمایی بیشتر از هر جای دیگر از این اصطلاح استفاده شود. کانسبت به معنای یک طرح پیش فرض و مفهومی می باشد. به طور مثال اگر گفته شود که مراسم رو نمایی از کانسپ کالکشن جدید برند گوچی، این موضوع را می شود برداشت کرد که برند گوچی قرار است از ایده یا طرح مفهومی مجموعه جدید اش رونمایی کند.


6- معنی واژه مولاژ

مولاژ نام دیگر اصلاح تخصصی معروف در حوزه مد و فشن می باشد. ریشه این اصطلاح به زبان فرانسوی باز می گردد. ترجمه لغوی این واژع به معنای قالب، حجم سازی و ساختار می باشد. با جستجویی که داشتم اصطلاح مولاژ را می توان به مانکن های مصنوعی ربط دارد.

مولاژ معمولا در بسیاری از مواقع برای آموزش طراحی و الگو نیز مورد استفاده قرارمی گیرند.همچنین از مولاژها برای ارائه نمونه کار خود به افراد استفاده می شود.


7- معنی تاپستری

تاپستری به معنای ساده یعنی پارچه ای که بافت ساده ای دارد که پود آن روی تار را بپوشاند تا نقش های متفاوتی ایجاد شود. این اصطلاح بیشنر از آنکه مورد کاربرد افراد عمومی باشد، بیشتر مورد توجه و کاربرد طراحان و تولید کنندگان پارچه می باشد. در واقع هنر تاپستری هنر بافت مد روز و یا همان بافت زیر و رو که مادر همه ی بافت ها محسوب می شود.

ریشه این اصطلاح به فرهنگ زبان انگلیسی باز می گردد. فرانسوی ها که خود در حوزه مد و فشن جز سه کشور برتر به حساب می آیند این واژه را تاپیسری می گویند. به طور کلی پارچه های بافت ساده و یا گلیم بافت را تاپستری می گویند.

8- معنی اکسسوری چیست ؟

در دنیای فشن اکسسوری به لوازمی گفته می شود که با هدف تزئین یا کاربردی برای تکمیل لباس از آن استفاده می شود. اکسسوری ها شامل این موارد می شوند:

  • کمربند
  • عینک
  • کیف و کفش
  • دستکش
  • دستمال گردن
  • روسری
  • جواهرات
  • کراوات
  • پاپیون
  • ساعت


9- انیمه چیست ؟

انیمه کوتاه شده ی واژه ی انیمیشن است و اشاره به استایلی دارد که از روی کارتون های انیمه ژاپنی الهام گرفته شده و بیشتر شامل استایل پانک می شود.


10- آنتی فشن چیست ؟

اصطلاحی در مد و فشن که به سبک لباس پوشیدن مخالف با ترند روز اطلاق می شود؛ بی تفاوتی نسبت به ترند و مد روز.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits