دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکاتی در مورد طراحی دکوراسیون داخلی
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نکاتی در مورد طراحی دکوراسیون داخلی-دکوراسیون-دکوراسیون داخلی-طراحی دکوراسیون-دکوراسیون دمنزل و ظراحی دکوراشسون داخلی و رنگ های دکوراسیون و دکوراسیون مدرن و دکوراسیون جیست؟

1(385)

نکاتی در مورد طراحی دکوراسیون داخلی

بطور متوسط مردم عصر ما متجاوز از سه چهارم از عمر خود را در منزل یا محل کار خود و بطور کلی در فضاهای بسته می گذرانند.

پس از نیازهای اصلی آنها ایجاد فضای مناسب برا ی زندگی می باشد. پس با توجه به این نیاز بحث دکوراسیون داخلی بسیار قابل توجه خواهد بود. علم تجربی دکوراسیون داخلی از نظر ظاهری و تاثیر روانی به این موضوع می پبردازد و با جزئیات بیشتری نسبت به معماری به فضای زندگی توجه می کند.

دکوراسیون داخلی به شاخه های تخصصی تری همانند نورپردازی ساختمان و نما, طراحی دکوراسیون داخلی مغازه, طراحی دکوراسیون داخلی آرایشگاه زنانه و مردانه, طراحی رستوران, طراحی داخلی ویلا, طراحی حیاط و نمای ویلا, طراحی داخلی موزه, طراحی دکوراسیون استخر, طراحی پارتیشن اداری, طراحی دکوراسیون بیمارستان,طراحی دکوراسیونداخلی آشپزخانه, اتاق خواب, و بسیار موضوعات دیگر تقسیم می شود.

معماري داخلي (Interior Design) یک حرفه هنری و صنعتی است که نقش مهمی در بهینه سازی و ایجاد فضای مناسب و ایده آل برای زندگی بشر ایفا می کند.

نوع چيدمان و تقسيم بندي فضا، جنس و رنگ پوشش دیوارها ،كف و سقف ، مبلـمان و مجموعه عوامل موثر ديگر از جمله نورپردازی زيبايي و كار آمدي فضاهاي داخلي را تعیین می کند. امروزه تاثير معماري داخلي بر آرامش ( مجموعه هنجارهاي عصبي ) ، راندمان ( در فضاهاي اداري ) ، اثر بخشي ( در فضاهاي تجاري ) بسيار بديهي و ضروری به نظر ميرسد. هدف معماري يا طراحي داخلي عبارت است از بهبود كارکرد فيزيکي و رواني فضاهاي داخلي ساختمان‎ها، جهت تسهيل انجام فعاليتهاي روزمره زندگي در آنها.

بدين‎ترتيب، فضا اصلي‎ترين عنصر طراحي داخلي به شمار مي ‎رود و حتي مي‎توان از طراحي داخلي به فضاسازي داخلي نيز تعبير نمود. طراحي داخلي در حقيقت با عنصر فضا آغاز مي‎شود و در نهايت بايستي به ارتقاي كيفيت فضا بيا‎نجامد. از اين‎رو، كيفيت فضايي طرح يكي از پارامترها و معيارهاي بسيار مهم در ارزش‎يابي پروژه‎هاي طراحي داخلي محسوب مي‎شود.

نکته: مهمترین نکته در دکوراسیون یک فضا به هیچ وجه خود دکوراسیون نیست. بلکه نکته مهم این است که فضایی را خلق کنید که بازتاب شخصیت شما باشد و شما را معرفی کند.

مهم این است که در خانه خود احساس راحتی و آرامش کنید. " قوانین و قواعد " را فراموش کنید، "خوش سلیقه " بودن را فراموش کنید! تنها و تنها فراموش نکنید که کی هستید.

دکوراسیون مدرن چیست ؟

"هرچه کمتر بهتر" . این یکی از اصول دکوراسیون مدرن است. در دکوراسیون مدرن هر چه مبلمان کمتر باشد، جلوه بیشتری دارد. در اتاق‌های مدرن امروزی بیش از هر چیز سادگی وسایل مورد تاکید است و اغلب از رنگ‌های تیره یا سیاه استفاده می‌شود

عناصر اصلی دکوراسیون

1. پوشش های اصلی فضاها شامل دیوارها، کف ها، سقف ها و درها.

2. لوازم دکوراسیون شامل مبلمان، پرده ها، فرش و غیره.

در مقام مقایسه این دو قالب با هم، به لحاظ نقش دکوراسیونی شان در محیط، پوشش های فضا از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند زیرا که نسبت به لوازم دکوراسیونی ثابت تر بوده و به گونه ای نقش پس زمینه را برای آن لوازم اجرا می کنند.

در میان این پوشش ها، دیوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا، جایگاه ویژه ای داشته و میزان تأثیر گذاریشان بر دیگر لوازم دکوراسیونی بسیار چشمگیرتر است. گذشته از موضوع تأثیر بر روی دیگر لوازم محیط، دیوارها و رنگ انتخابشان در تغییر وسعت و نور فضا نیز بسیار مؤثر است.

home-decoration-saidaonline

رنگ سفید

رنگ سفید القاء کننده آرامش و آسایش است.

این رنگ یکی از پرکاربردترین ها در طراحی دکوراسیون فضا است و این بدلیل قابل ترکیب بودن سفید با سایر رنگ هاست. ( ترکیب به معنای کنار هم قرار گرفتن ) بکار گیری رنگ سفید برای پوشش محیط های کوچک و کم نور به منظور روشن کردن محیط و همچنین بزرگتر جلوه دادن محیط توصیه می شود و مد نظر دکوراتور ها می باشد.

نورپدازی پوشش های سفید با نور های طبیعی یک رنگ گرم و با نورهای مصنوعی رگی سرد را ایجاد می کند و در نتیجه با اضافه کردن نورهای زرد، قرمز و قهوه ای در کنار نور مصنوعی مانند فلورسنت و یا افزودن لوازمی به یک و یا چند رنگ یاد شده در محیط تغییر می کند.

این رنگ ها از کیفیت سفید کم نمی کنند بلکه آنرا گرم تر می کنند. رنگ سفید جهت ایجاد هماهنگی بین سبک های متفاوت معماری و فضاهایی با معماری قدیمی بسیار مناسب است.

رنگ های خنثی

به رنگ هایی از درصد بالای سفید تشکیل شده و ولی به هیچکدام از رنگ های اولیه و ثانویه مایل نیستند رنگ خنثی می گویند. رنگ های کم مایه مانند صورتی و نارنجی کم رنگ یا آبی آسمانی جزء رنگهای خنثی نیستند ولی رنگ کرم و خاکستری از رنگ های خنثی به حساب می آیند. مواد طبیعی مانند سنگ ها، خاک، زمین، چوب ، حصیر، شن و... همچنین در برخی از موارد مصنوعی مانند فلز، شیشه، سیمان و غیره دیده می شوند.

در هنر دکوراسیون، رنگ های خنثی دارای اهمیت بسیار بالایی بوده بسیار پرکاربرد هستند.

خنثی بودن رنگ های به شما اجازه می دهد تا براحتی در کنار رنگ های دیگر ،ترکیبهای زیبایی را رای فضا ایجاد نمایید. با توجه به ملایم و آرامش بخش بودن این رنگ ها .

با رنگ میزی دیوارها با یکی از آنها می توان پس زمینه مناسبی جهت نصب تابلو ، نوارهای چاپی و کاغذی ، پرده ها و بطور کلی دیوارکوب ها بوجود آورد. یکی از راههای ایجاد تعادل در ارامش بخش بودن محیط در فضاهایی که از وسایل دکوری و زینتی مملو است بطوریکه نیاز به کم کردو لوازم نباشد ،استفاده از رنگهای خنثی در پوشش سطوح اصلی یا تعویض پوشش های ثانویه مانند رومبلی، پرده و غیره به یکی از رنگ های خنثی است.

زمانی که می خواهید بخشی از محیط مثل دیوار، در، پنجره و یا خرده ریزهایی مانند چوب پرده،دستگیره های درب رلوازم موجود در محیط که در معرض دید بیننده قرار دارد را رنگ آمیزی کنید حتما یکی آز خنثی ها را بکار ببرید. رنگ های خنثی جهت برطرف کردن معایب معماری و فرورفتگی ها و حتی شکستگی ها بسیار ایده آل هستند! همچنین رنگ های خنثی برای اهداف مخبلف دیگر در محیط ،مورد استفاده زیادی برای دکوراتور دارد.

برای نمونه نصب یک تابلو به یکی از رنگ های گرم مانند زرد در یک محیط که با رنگ آمزیز خنثی پوشانده شده است دارای اهداف زیر می باشد:

1. معطوف کردن توجه بیننده به این تابلو که به صورت مناسب نیز نورپردازی شده است.

2-خارج کردن محیط رنگ آمیزی شده با رنگهای گرم و پر انرژی از یکنواختی بطور کلی و بارز می توان از این مثال استفاده کرد که نمایاندن برجستگی ها و فرورفتگی های کنار دیوار و یا داه پله ها و ... با قرار دادن رنگ های گرم در کنار رنگ های خنثی ممکن است و بالعکس همانطور که قبلا هم اشاره شد برای پوشاندن عیوب و یا برجتگی و فرو رفتگی ها استفاده رنگ های خنثی به تنهایی کفایت می کند.

برگردان توسط مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits