دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نکات طلایی و مهمی که هنگام خرید جهیزیه باید بدانید
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
از آنجا که خرید جهیزیه پرخرج ترین و پرزحمت ترین بخش از تدارکات عروسی است، داشتن اطلاعات درست و کافی در این امر مهم، تا حد زیادی می تواند دغدغه های شما را در این زمینه کاهش دهد. با دلگرم همراه باشید تا شما را در این راه یاری نماید.

نکات مهم برای خرید جهیزیه

در خرید جهیزیه همه چیز بستگی به بودجه ای دارد که شما برای خرید جهیزیه تان در نظر گرفته اید. اما می توانید با یک برنامه ریزی صحیح از بودجه در نظر گرفته شده استفاده بهتری را نمائید.

به یاد داشته باشید شما فقط با صرف پول هنگفت نمی توانید بهترین جهیزیه را داشته باشید بنابراین سعی کنید کاملاً عقلانی تصمیم بگیرید.

1. حذف اقلام غیر ضروری در جهیزیه

اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید و یا قصد دارید زندگی مشترک تان را از یک خانه کوچک و نقلی شروع کنید بهتر است در خرید جهیزیه اقلام غیر ضروری و دست و پا گیر را مشخص و از خرید آن ها صرف نظر کنید.

به یاد داشته باشید همیشه اقلامی وجود دارد که شما می توانید بعد از شروع زندگی مشترک اقدام به خرید آن ها کنید. رضایت شخصی را سر لوحه همه خریدهایتان قرار دهید.

مناسب ترین روش برای این کار، تهیه لیست خرید جهیزیه و فهرست کردن اقلام مورد نیاز با توجه به کاربرد و نیاز شما به آن ها و سپس حذف وسایل غیر ضروری است.

برای این منظور وسایل مورد نیاز برای آشپزخانه در یک دسته، وسایل اتاق خواب در یک دسته و .... جای دهید. با این روش در هنگام خرید جهیزیه دچار بی نظمی و فراموشی هم نخواهید شد.
انتخاب رنگ

قبل از هر خریدی رنگ مورد نظرتان را برای اتاق ها، آشپزخانه و پذیرایی مشخص کنید و در مورد رنگ غالب لوازم خانه تصمیم بگیرید.

2. پرس و جو درمورد خرید جهیزیه

مشورت قبل از خرید جهیزیه را دست کم نگیرید. بهترین روش برای تحقیق در مورد مارک ها و مدل های مختلف لوازم خانگی پرس و جو از دوستان و آشنایانی است که به تازگی کالای مشابهی را خریداری کرده اند.

مسلماً کسانی که از یک کالا استفاده کرده اند بهتر از فروشندگان، می توانند شما را راهنمایی کنند. مزیت دیگر پرس و جو کسب اطلاعات درست و دقیق تر و گیر نیفتادن در تله تبلیغاتی برخی از فروشندگان خواهد بود.

3. در خرید جهیزیه مقایسه هرگز

هنگام خرید جهیزیه به این نکته توجه داشته باشید که این اقلام تنها برای رفع نیازهای شما خریداری می شوند، پس شما تنها کسی هستید که حق دارید روی خوب و بد آن ها اظهار نظر کنید.

برای خرید جهیزیه خود به جای مقایسه و چشم و هم چشمی، به نیاز، بودجه و عرف خانواده خود نگاه کنید، تا به جای همراه شدن با موج تنش ها در ابتدای زندگی، با آرامش و خوشی قدم در خانه خود بگذارید.

4. برای خرید جهیزیه بهتر است از چه وسایلی شروع کنیم ؟

اگر بودجه قابل توجهی دارید و ترجیح می دهید خریدتان را به صورت یک جا و نقد انجام دهید، باید از وسایل بزرگ اعم از یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و ... شروع کنید. چرا که این وسایل نیاز به بودجه بیشتری دارند.

اغلب افراد برای خرید این وسایل وسواس بیشتری به خرج می دهند، چون علاقمند هستند که سال های زیادی از این وسایل استفاده کنند. قدم بعدی خرید خورده ریزهای آشپزخانه از قبیل، سرویس چینی، وسایل برقی، سرویس قابلمه و ... است.

خرید سرویس چوب، فرش و مبلمان معمولاً در آخرین مراحل خرید جهیزیه قرار می گیرد.

چرا که این وسایل جای بیشتری اشغال می کنند، همچنین به فضا و متراژ منزل شما نیز وابسته است، بنابراین عقلانی ترین روش این است که بعد از مشخص شدن خانه نو عروس اقدام به خرید آن ها کرده تا مستقیماً در منزل نو عروس مستقر شوند.

در این صورت هم احتمال صدمه و آسیب به این وسایل کمتر شده و هم در هزینه های ایاب و ذهاب صرفه جویی می شود.

وسایل ضروری برای جهیزیه

5. در تهیه جهیزیه از چه مارک هایی خرید کنیم؟

متأسفانه در ایران خرید کالای خارجی به عنوان یک هنر برتر شناخته می شود، در صورتی که برخی از کالاهای ایرانی بسیار با کیفیت هستند. در اینکه کالای ایرانی بخریم یا خارجی توصیه ما خرید جنس خوب و با کیفیت است.

به عنوان مثال زمانی که در صنعت فرش، کریستال و مبلمان جنس های خوب و با کیفیت ایرانی در اختیار ماست چه لزومی دارد که در این زمینه ها به سراغ جنس های وارداتی برویم.

6. وسایل غیر ضروری در خرید جهیزیه کدامند؟

برخی از خانواده ها برای اینکه جهیزیه خود را پر زرق و برق کنند، اقدام به خرید انواع تابلوها و لوازم تزئینی گران قیمت کرده، در صورتی که خرید لوازمی چون بوفه، تابلو، گلدان های تزئینی و ... غیر ضروری بوده و در صورت نیاز عروس و داماد بعد از مدتی می توانند آن ها را تهیه کنند.

خریدن لوازم مارک دار و غیر ضروری تنها باعث بالا رفتن هزینه جهیزیه می شود، و این در صورتی است که تجربه ثابت کرده یک جهیزیه گران قیمت یا یک مهریه سنگین به هیچ وجه تضمینی برای خوشبختی زوجین نبوده است.

وسایل غیر ضروری جهیزیه

7. نکات مهم خرید فرش برای جهیزیه

حین خرید جهیزیه در نظر داشته باشید تک تک عناصر انتخابی توسط شما در یک سبد دکوراسیون جای بگیرند.

یک فرش مدرن در کنار مبلمان استیل نمای جالبی نخواهد داشت، همچنین یک فرش ابریشمی دستباف با طرح های اسلیمی در کنار مبلمان فانتزی و مدرن اصلاً زیبا نیست، زیرا یک ترکیب نامناسب باعث کم شدن جلوه تک تک عناصر و در نهایت مجموع دکوراسیون شما خواهد شد.

بهتر است زمان انتخاب فرش برای خرید جهیزیه علاوه بر توجه به سبک مبلمان و رنگ کفپوش ها به هارمونی رنگ در فضا هم دقت کنید.

8. خرید مبلمان برای نو عروسان

معمولاً انواع مبل های راحتی در سبد خرید جهیزیه نو عروسان قرار می گیرد.

چرا که امروزه اغلب منازل ابعاد کوچکی داشته و امکان استفاده از یک سرویس استیل به همراه یک سرویس راحتی میسر نمی باشد و از آنجا که مبل های راحتی، آرامش و راحتی بیشتری را فراهم می کنند معمولاً افراد از این مبلمان برای استفاده روزمره ی خود بهره می گیرند.

لازم است هنگام خرید مبل به مواردی از قبیل محکم بودن و ست بودن رنگ آن با قالی ها و پرده ها دقت کنید.

9. خرید سرویس خواب برای جهیزیه عروس

از آنجا که زیبایی و جلوه سرویس خواب مانند امپراتوری بر دکوراسیون اتاق خواب حکمرانی می کند، انتخاب رنگ و طرح و تشخیص کیفیت آن از مهم ترین ویژگی های خرید جهیزیه برای اتاق خواب محسوب می شود.

بهتر است حین انتخاب سبک سرویس خواب، سبک کلی چیدمان خانه و وسایل جهیزیه خود را در نظر بگیرید. همچنین به هارمونی رنگ بین سرویس خواب و دیوارها، پرده، فرش، و مبلمان اتاق توجه کنید.

توصیه می شود اگر اتاق خواب کوچکی دارید برای خرید سرویس خواب جهیزیه فقط اقلام اصلی مانند تخت و میز آرایش را انتخاب کنید. اگر میز آرایش شما به صورت دراور باشد که بتوانید از فضای قسمت زیر آن نیز استفاده کنید بسیار بهتر است.

اگر تخت هم دارای کشو باشد بهتر است و یا از تخت های جکدار استفاده کنید که بتوانید از فضای زیر تخت نیز استفاده کنید.

10. جایگاه وسایل تزئینی در خرید جهیزیه

همان طور که پیش تر از این هم گفته شد، خرید جهیزیه کاملاً بستگی به میزان بودجه شما دارد.

در صورتی که محدودیت بودجه دارید خرید لوازم دکوری و تزئینی در زمره ی وسایل غیر ضروری دسته بندی می شوند.

توصیه‌ ی پایانی

در اینکه جنس ایرانی بخریم یا خارجی، توصیه‌ ی اصلی ما خرید جنس خوب و با کیفیت است. به عنوان مثال وقتی در صنعت چینی و کریستال، جنس‌ های خوب ایرانی در اختیار ماست که هم کیفیت بالایی دارند و هم قیمت مناسبی، لزومی ندارد که به سراغ جنس‌ های وارداتی برویم.

حمایت از کالای ایرانی حمایت از کارگر و صنعت ایرانی است. اگر از تولید ملی حمایت شود بی شک کیفیت و خدمات این محصولات هم افزایش خواهد یافت. در صنعت فرش دست بافت، استیل و همین طور مبلمان، اجناس ایرانی هم پای اجناس خارجی رقابت کرده و محصولات با کیفیتی عرضه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین راهنمای خرید فرش جهیزیه

لیست کامل جهیزیه داماد | وسایلی که خرید آن به عهده داماد است

لیست کامل جهیزیه عروس / لوازم ضروری و مورد نیاز جهیزیه

راهنمایی برای انتخاب و خرید ست مبلمان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits