دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی 6 مورد از بهترین پارچه ها برای دوخت لباس راحتی خانگی
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
در این مقاله به معرفی چند نوع از بهترین پارچه‌ها برای دوخت لباس راحتی خانگی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

انتخاب پارچه مهم‌ترین مرحله در دوخت یا خرید لباس است. انتخاب اشتباه می‌تواند بسیار دردسرساز و ناامیدکننده باشد. خوشبختانه امروزه با توجه به تنوع پارچه‌های موجود در بازار، تعداد پارچه‌های مناسب برای هر لباس بسیار زیاد است و هر لباس را با بیش از یک نوع پارچه مناسب می‌توانید بدوزید. لباس‌های راحتی خانگی یکی از مهم‌ترین لباس‌هایی است که برای دوخت آن باید بهترین جنس پارچه موجود را تهیه کنید که علاوه بر ایجاد حس راحتی برای شما، بتوانید از آن برای مدت طولانی استفاده کنید و زود از مد نرود. باید توجه داشته باشید که در هنگام خرید پارچه برای این چند سوال مهم پاسخ مناسبی داشته باشید.

آیا این پارچه هوا را از خود عبور می‌دهد؟ آیا این پارچه مستعد آب‌رفتگی است؟ این پارچه دمای مناسب اتوکشی را تحمل می‌کند یا خیر؟

در این مقاله به معرفی چند نوع از بهترین پارچه‌ها برای دوخت لباس راحتی خانگی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

معرفی 6 مورد از بهترین پارچه ها برای دوخت لباس راحتی خانگی

اهمیت انتخاب پارچه مناسب

احساسی که در هنگام پوشیدن لباس خواهید داشت بسیار مهم است، نحوه رفتار پارچه با پوست بدن شما، رفتار پارچه در هنگام دوخت و شست‌و‌شو، دوام و ماندگاری پارچه و بسیاری موارد دیگر که به جنس آن برمی‌گردد در کنار طرح و رنگ آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

هنگام خرید، اولین چیزی که باید در ذهن داشته باشید این است که بدانید چه نوع پارچه‌ای را برای لباس خود در ذهن تصور کرده‌اید.

انواع کلی پارچه‌ها جهت دوخت لباس

امروزه منسوجات موجود در بازار به دو دسته منسوجات طبیعی و مصنوعی دسته‌بندی می‌شوند. عمده منسوجات طبیعی شامل پنبه، ابریشم، جین، فلانل، کنف، چرم، کتان، مخمل و پشم است. و منسوجات مصنوعی شامل نایلون، پلی‌استر، استات، اکلریک، پشم گوسفند و جانوان، ریون و ... است.

جالب است بدانید که پارچه‌های تهیه شده از الیاف طبیعی بسیار جاذب و نرم هستند در حالی که مراقبت از آنها نیز آسان است. ضد حساسیت هستند و برای افرادی که دارای پوست حساس باشند به شدت توصیه می‌شود و در فرآیند تولید و ساخت آنها از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود.

الیافت مصنوعی بسیار مقاومند و پارچه‌های تهیه شده از این نوع الیاف در برابر کشش مقاومت دارند و اگر بخواهید لباس شما دوام داشته باشد مخصوصا برای لباس‌های بیرونی می‌توانند گزینه‌ی خوبی باشند. این نوع پارچه‌ها بسیار سریع خشک می‌شوند و برای کسانی که در محیط گرم کار و فعالیت می‌کنند و یا به طور منظم در حال تمرین هستند و نمی‌خواهند لباسشان رطوبت را حفظ کند بسیار عالی هستند.

البته باید بدانید که پارچه‌های مصنوعی برای لباس‌هایی که در تماس مستقیم با پوست هستند گزینه مناسبی نبوده و درصد زیادی از افراد پوستشان در تماس با این الیاف حساسیت نشان می‌دهد.

بهترین پارچه برای دوخت لباس راحتی خانگی

همانطور که گفته شد پارچه‌های با الیاف طبیعی جزو بهترین گزینه برای انتخاب و دوخت لباس‌های خانگی هستند. الیاف به کار رفته در آنها و لطافت و نرمی این نوع پارچه‌ها آنها را به گزینه‌ی مناسبی برای دوخت لباس‌های راحتی بدل کرده که در زیر چند مورد از آنها را معرفی می‌کنیم.

1. پارچه‌های نخ پنبه

پارچه‌های نخ پنبه دارای بیش از 100 نوع مختلف هستند. در الیاف این پارچه‌ها نخ طبیعی استفاده شده و یکی از بهترین نوع پارچه‌ها برای دوخت لباس‌های راحت خانگی هستند که توصیه می‌شود اولین انتخاب شما برای خرید باشند. این پارچه‌ها هوا را به راحتی عبور می‌دهند و می‌توانند باعث احساس خنکی و تعادل دمای بدن در حین فعالیت‌های روزمره شوند. از این رو هنگام خرید انواع سوتین به ویژه ورزشی، شیردهی و فنردار به جنس پارچه آن توجه داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین موارد در انتخاب پارچه‌های نخ پنبه، خیاطی آسان با این پارچه‌ها است. اگر می‌خواهید لباس راحتی خانگی، یا انواع سوتین را بدوزید پارچه‌های نخ پنبه بهترین گزینه برای شما خواهند بود.

پارچه‌های نخ پنبه با الیاف پنبه‌ای ضخیم‌تر و گرم‌تری نیز وجود دارند که برای گرم کردن بدن در فصول سرد کاربرد دارند.

به دلیل اینکه این نوع پارچه‌ها پس از شستن آب می‌روند باید قبل از برش و دوخت یکبار شسته شوند. گاهی نیز ممکن است بسته به کیفیت رنگ موجود در آنها، رنگ پس دهند. از دیگر موراد قابل ذکر درباره‌ی پارچه‌های نخ پنبه چروک شدن آنها است اما با توجه به اینکه قابلیت اتوکشی دارند، می‌توانید به سادگی آنها را اتو کنید.

2. پارچه‌های کتان

پارچه‌های کتان با پارچه‌های نخ پنبه ویژگی مشابهی دارند. از لحاظ کیفیت بسیار به پارچه نخ پنبه نزدیک هستند و علاوه بر آن ظرافت بیشتری دارند. پارچه‌های کتان خنک، ترد، با دوام و صد در صد ضد آلرژی هستند. این نوع پارچه‌ها برای دوخت لباس‌های راحتی خانگی انواع سنین افراد خانواده مناسب است و در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی نیز در بازار موجود می‌باشند.

برای دوخت لباس با این پارچه ابتدا قبل از دوخت آنرا به روش مناسب و با دمای مناسب بشویید و پس از دوخت نیز به یاد داشته باشید که روش شست‌و‌شوی این پارچه همیشه به همان روش خواهد بود. زیرا شست‌و‌شو در دمای بیش از حد کم باعث آب‌رفتگی لباس خواهد شد.

3. پارچه ابریشم و گیپور

ابریشم پارچه‌ای لوکس و زیباست و جزو بهترین پارچه‌ها برای دوخت لباس‌های راحتی است. ظرفیت جذب و لطافت این پارچه بسیار بالاست و بهترین گزینه برای دوخت لباس راحتی خانگی مانند پیراهن و یا روبدوشامبر در فصول گرم سال است. امروزه پارچه‌های گیپور یکی از جذاب‌ترین پارچه‌هایی است که برای تهیه و دوخت لباس خواب زنانه بسیار پرکاربرد شده‌اند. این پارچه‌ها هنگام شست‌وشو قابلیت کمی جمع شدگی دارد که با اتوکشی مجدد به حالت اول خود بازمی‌گردد. برای خرید آنلاین انواع لباس خواب فانتزی و بادی مجلسی از این لینک کمک بگیرید.

تنها عیب این پارچه را می‌توان این مورد دانست که نیازمند دقت بسیار در زمان دوخت است و باید با ظرافت و دقت و حوصله‌ی بسیار دوخته شود.

معرفی 6 مورد از بهترین پارچه ها برای دوخت لباس راحتی خانگی

4. پارچه‌های پنبه چاپی

پارچه‌های پنبه‌ای چاپی، پارچه پرطرفدار برای دوخت انواع لباس‌های دخترانه و زنانه است. چاپ آنها از کیفیت مرغوبی برخوردار است و برای دوخت تاپ، لباس خواب زنانه و لباس راحتی فانتزی در سایز متنوع استفاده شود. این پارچه‌ها امروزه از ترندهای بسیار جالب لباس‌های راحتی خانگی شناخته شده‌اند.

5. پارچه پلی‌پنبه

این پارچه ترکیبی از الیاف پلی استر و پنبه است که دارای مشخصات هر دو الیاف به کار برده در آن می‌باشد. این پارچه در انواع رنگ‌های متنوع موجود است و ضد چین و چروک است. به دلیل داشتن الیاف مصنوعی پلی‌استر قابل اتوکشی نیست و یا باید از اتو با حرارت بسیار کم استفاده کنید.

مراقبت از این پارچه‌ها آسان است. این نوع پارچه‌ها در کیفیت‌های متنوعی تولید می‌شوند. توجه داشته باشید که در هنگام خرید برای دوخت لباس راحتی خانگی جنس با کیفیت بهتر آن را خریداری کنید. زیرا لباس راحتی قرار است با پوست شما در تماس باشد.

6. پارچه پوپلین

پارچه‌های پاپلین نخی و پنبه‌ای و همچنین پاپلین کشی برای دوخت لباس‌های راحتی و خانگی بسیار مورد توجه بوده‌اند. پاپلین پنبه‌ای پارچه‌ای بسیار راحت و خوب برای دوخت لباس راحتی توسط خودتان است. این پارچه در عین نازکی و سبکی پارچه‌ای بسیار قوی برای لباس‌هایی است که روزانه مصرف می‌کنید.

از محاسن این پارچه می‌توان به این مورد اشاره کرد که به سادگی چروک نمی‌شوند و برای دوخت لباس و تاپ بسیار کاربرد دارد. در اینجا با واقعیت‌هایی درباره پارچه پوپلین آشنا شوید.

کلام آخر

انتخاب پارچه مناسب سهم زیادی در ارزش‌یابی کیفی لباس دارد. امروزه در صنعت نساجی روز به روز شاهد بروز انواع متنوعی از پارچه‌های جدید هستیم که رابطه‌ی مستقیمی با کیفیت و کشف استانداردهای تازه‌ای در این صنعت هستند. هرچه میزان آگاهی ما از مواد مورد استفاده بیشتر باشد به حتم به نتایج با کیفیت بیشتری دست خواهیم یافت. همچنین توجه داشته باشیم که پارچه به کار رفته در یک لباس درصد زیادی از قیمت آن لباس را شامل خواهد شد. پس سعی کنیم با توجه به هزینه‌ای که صرف می‌کنیم محصول با کیفیت مناسب دریافت کنیم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits