دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض پوشیدن ساپورت : ۱۶ عارضه جبران ناپذیر پوشیدن ساپورت
8
زمان مطالعه: 12 دقیقه
عوارض پوشیدن ساپورت یکی از موضوعات مهم است و بسیاری از کسانی که از ساپورت استفاده می‌کنند به آن بی توجه هستند. البته گاهی این پوشش توسط پزشک پیشنهاد می‌شود که در این صورت استفاده از آن فواید بسیار زیادی برای شما خواهد داشت.

عوارض پوشیدن ساپورت

عوارض پوشیدن ساپورت : امروزه ساپورت‌ها طرفداران فراوانی در کشور پیدا کرده اند. اما پوشیدن ساپورت ضمن مزایایی که فرد به آن‌ها فکر می‌کند، می‌تواند عوارضی نیز به دنبال داشته باشد. در این مقاله سعی می‌کنیم عوارض پوشیدن ساپورت را با شما در میان بگذاریم.

ساپورت چیست ؟

ساپورت نوعی لباس پلاستیکی قابل پوشیدن است. این لباس به نوبه خود قطر رگ‌های منبسط شده را کاهش داده و سرعت جریان خون سیاهرگی و تأثیرگذاری دریچه را افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، آن‌ها فشار شریانی که موجب بازگشت خون بیشتر به قلب و جمع شدن خون کمتر در پا‌ها می‌شود را افزایش می‌دهند. اما در هر صورت، پوشیدن ساپورت می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

ساپورت را معمولاً پزشکان برای تسکین هر نوع پیدایش بیماری سیاهرگی مزمن و جلوگیری از مشکلات سیاهرگی تجویز می‌کنند. اگر یکی از شرایط زیر را تجربه کرده اید، پس احتمال اینکه ساپورت پوشیده باشید، وجود دارد.

  1. ادم (Edema)
  2. نارسایی سیاهرگی مزمن
  3. رگ‌های واریسی
  4. ترومبوز ورید‌های عمقی
  5. خیز لنفاوی
  6. التهاب سیاهرگ‌ها
  7. لیپودرماتوسلرزی (lipodermatosclerosis)

به دلیل اینکه کارکرد اصلی ساپورت‌ها بهبود جریان خون در پا‌ها است، گاهی اوقات افرادی که زیاد به مسافرت می‌روند علی رغم اینکه از نظر جسمانی سالم هستند ترجیح می‌دهند در پرواز‌های طولانی مدت ساپورت بپوشند. البته پوشیدن ساپورت می‌تواند خطر ترومبوز ورید‌های عمقی و همچنین ادم را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

ساپورت همچنین با بارداری سازگار است. هورمون‌هایی که در دوران بارداری رها می‌شوند و نیز خود رحم (که فشار روی ورید اجوف تحتانی – یک رگ اصلی که خون را به قلب باز می‌گرداند – را افزایش می‌دهد) می‌توانند بر رگ‌های پا تأثیر بگذارند. به همین دلیل است که زنان باردار آن‌ها را برای جلوگیری از جمع شدن خون در رگ‌ها و پایین آوردن روند افزایش ضربان قلب خود و نوزاد می‌پوشند.

اما علی رغم این موارد، پوشیدن ساپورت می‌تواند عوارضی را نیز به دنبال داشته باشد. در این مقاله تلاش ما بر این است که عوارض پوشیدن ساپورت را با شما در میان بگذاریم.

عوارض پوشیدن ساپورت کدامند ؟

در صورتی که علائم زیر را در خود مشاهده کردید، ساپورت خود را از تن در آورید و با پزشک متخصص مشورت کنید.

قبل از هر چیزی باید بدانید که استفاده از ساپورت یک اندازه، مناسب برای همه نیست. بلکه کاملاً برعکس، پژوهش‌های گوناگونی نشان داده اند که استفاده نادرست از ساپورت حتی در بیمارستان و سایر مکان‌های مراقبت از بیمار، یک مشکل نسبتاً گسترده است.

یکی از مطالعات نشریه آمریکایی پرستاری نشان داد که در ۲۹ درصد از موارد به شیوه نادرستی از ساپورت استفاده شده است. به علاوه، ۲۶ درصد از شرکت کنندگان این پژوهش سایز اشتباه ساپورت‌ها را پوشیده بودند.

وقتی که درباره عوارض پوشیدن ساپورت صحبت می‌کنیم، در واقع منظور ما عبارت است از استفاده نادرست از ساپورت.

1. به پوست تان خون نمی رسد

خون در سلامت و بیماری یا حتی در مرگ و زندگی شما نقش اصلی را ایفا می کند و اگر به هر دلیلی خون رسانی در بدن تان درست انجام نشود، خطری جدی متوجه سلامت تان خواهد شد.لباس های تنگ خون رسانی به پوست را کاهش می دهند و بیشتر از آنچه تصور می کنید به بافت های زیرین بدن تان آسیب می رسانند.

وقتی شلوار تنگ یا ساپورت می پوشید، بافت های زیرین در بدن تان دچار آسیب های جدی می شوند، اما نشانه این آسیب دیدگی ها خیلی زود آشکار نمی شود. شاید همین تاخیر در بروز نشانه ها باعث شود مدت بیشتری از این لباس ها استفاده کنید و فرصت درمان به موقع را از شما بگیرد.

2. اعصاب تان آسیب می بیند

اعصاب در تمام قسمت های بدن شما حضور دارد و کوچک ترین اشتباهات شما می تواند به آنها آسیبی جدی وارد کند. اعصاب پوست قسمت های زیرین بدن بر اثر پوشیدن شلوار تنگ و ساپورت آسیب می بیند اما چون علامت آسیب دیدگی مخفی است، شما متوجه این آسیب دیدگی نخواهید شد. بی خبر ماندن از آسیب دیدگی ها و نادیده گرفتن آنها شدت مشکلات را بیشتر می کند.

کسانی که مدام از ساپورت و شلوارهای تنگ استفاده می کنند، بعد از مدت نسبتا طولانی بعضی نواحی پوست شان گزگز کرده و به مرور وسعت و شدت این نشانه ها گسترش پیدا می کند. این افراد گاهی اوقات می‌گویند در پاهایشان نوعی بی‌حسی دارند و زمانی که می‌ایستند، احساس می‌کنند پاهایشان حسی ندارد. این شرایط به خودی خود خطرناک نیست، اما اگر افراد به‌طور دائمی لباس‌های تنگ بپوشند و در طول چند روز پشت‌سر هم آن را تکرار کنند، باعث آسیب جدی به اعصاب حسی و محیطی بدن خود می‌شوند.

یک نوع عارضه عصبی به نام meralgia paresthetica وجود دارد که زخم یا ضایعه پوستی ایجاد نمی کند، اما قسمت ران پا را دچار درد سوزشی و بی حسی می کند و عجیب نیست اگر ساپورت پوش ها بعد از چند سال مجبور به تحمل این درد شوند. در این بیماری، عصب حسی که از لگن خاصره منشعب می‌شود و به ران حس می‌بخشد، آسیب می‌بیند.

3. معده شما به خطر می اندازد

پوشیدن ساپورت به تنهایی نمی تواند برای دستگاه گوارش مشکلی ایجاد کند، مثلا در عمل هضم موثر نیست، ولی افرادی که از قبل به ریفلاکس معده دچار هستند، نباید شلوار تنگ بپوشند چون باعث می شود محتویات معده به مری بریزد و بیماری شان را تشدید می کند.

برای اینکه بدانید ریفلاکس معده دارید یا خیر، کافی است ببینید آیا به اصطلاح ترش می کنید یا نه. اگر این طور بود، برای معالجه هم به پزشک مراجعه کنید و هم لباس تنگ نپوشید.برخی تحقیق ها هم ثابت کرده اند که کمر تنگ شلوار، در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان معده را بیشتر می کند.از آنجایی که شلوارهای تنگ دستگاه گوارشی افراد را دچار مشکل می کند، یبوست یکی از شایع ترین عوارض است

4. نابارور می شوید

یکی از آسیب های جدی ناشی از پوشیدن ساپورت در مردان، ناباروری است.
علت این است که اسپرم در بیضه تولید می شود و حرارت مناسب برای تولید اسپرم سالم، 33 درجه سانتی گراد است، اما آقایانی که ساپروت می پوشند، بیضه ها را در تماس با پوست بدن قرار می دهند که به بالا رفتن حرارت آنها می انجامد.تداوم چنین حالتی بدن را دچار اختلال در تولید اسپرم می کند یا اسپرم های ناهنجار تولید می شوند که توانایی باروری ندارند.

5. بد بو می شوید

کسانی که ساپورت و شلوار تنگ می پوشند، معمولا متوجه بوی بد عرق در اندام تناسلی و پاهای شان می شوند. ساپورت ها تنگ هستند و باعث گرم شدن سطح پوست می شوند. باکتری هایی که روی سطح پوست زندگی می کنند، بر اثر گرما تجزیه می شوند و مواد بودار می سازند. هر چه زمان پوشیدن ساپورت یا شلوار تنگ بیشتر باشد، پوست گرم تر می شود و بیشتر عرق می کند، در نتیجه باکتری های بیشتری تجزیه می شوند و بوی بد بیشتری هم ایجاد می شود.

شاید در اوایل برطرف کردن این بدبویی با شوینده های خوشبو آسان باشد، اما در طولانی مدت از بین بردن این بوی بد کار سختی می شود که با شست وشو هم قابل برطرف شدن نیست.

6. کهیر می زنید

پوشیدن ساپورت و شلوار تنگ باعث بروز کهیر فشاری تاخیری می شود. به این ترتیب که چهار تا شش ساعت بعد از پوشیدن آنها، لکه های کهیر نمایان می شوند و معمولا با تورم، خارش و سوزش و درد همراه هستند. برای از بین رفتن آثار کهیر فشاری، هشت تا 72 ساعت زمان لازم است.
کهیر فشاری گاهی سردرد، ضعف و خستگی هم ایجاد می کند.

7. دچار اگزمای تماسی می شوید

پوشیدن شلوارها و ساپورت های پلاستیکی تنگ و ضخیم راه را بر جریان هوا می بندد و به پوست اجازه نفس کشیدن نمی دهد. همچنین مواد پلاستیکی به کار رفته در ساپورت، نوعی حساسیت پوستی به نام اگزمای تماسی را به وجود می آورد.مواد حساسیت زا در تماس طولانی و مستقیم با پوست قرار دارند و به درون آن نفوذ می کنند و در نتیجه پایین تنه دچار قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن می شود.

شاید ساپورت پوش ها از دلیل دچار شدن به این مشکل بی خبر باشند و با کرم ها و لوسیون های مختلف برای برطرف شدن این مشکلات تلاش کنند، اما با وجود دیدن اثرهای موقتی، تا زمانی که فرد پوشش مناسبی را انتخاب نکند، نمی تواند انتظار برطرف شدن کامل این عوارض را داشته باشد.

8. خارش سوارکار می گیرید

خارش سوارکار یک نوع عفونت قارچی پوست است که در ناحیه اندام تناسلی، داخل کشاله ران و باسن دیده می شود. در خارش سوارکار، بثورات پوستی خارش دار، قرمزرنگ و اغلب با شکل گرد در قسمت های مرطوب و گرم بدن بروز می کنند. قارچ های مولد خارش سوارکار در محیط های گرم و مرطوب بهتر رشد می کنند. بنابراین پوشیدن ساپورت یا شلوار تنگ، باعث گرما و تعریق بیشتر می‌شود و در نتیجه پایین تنه را به محیط مطلوب برای رشد این قارچ ها تبدیل می‌کند

9. ناراحتی

اگر ساپورت را به طرز صحیح آن نپوشید، احساس ناراحتی یکی از اولین عوارض پوشیدن ساپورت خواهد بود. برخی از مردم پس از درآوردن ساپورت احساس درد می‌کنند، حتی بعضی افراد احساس سوزش، درد و احساسات ناخوشایند دیگری را خواهند داشت. این امر زمانی رخ می‌دهد که برای مدت زیادی ساپورت را پوشیده باشید. این نوع از ساپورت باید در طول روز پوشیده شود و قبل از خواب از تن درآورده شود. هنگام خواب، جاذبه همان تأثیر پوشیدن ساپورت را روی پا‌های شما دارد.

10. میخچه و کولوس

این لایه‌های سخت پوستی هنگامی ایجاد می‌شوند که پوست تلاش می‌کند در برابر اصطکاک و فشار از خود محافظت کند. میخچه‌ غالباً روی پا‌ها و انگشتان پا و در نتیجه پوشیدن ساپورت‌های بسیار تنگ به وجود می‌آید.

11. مورمور شدن و بی حسی پا

مورمور شدن باعث ایجاد بی حسی، داغی و خارش پوست می‌شود. این حالت هنگامی پدید می‌آید که ساپورت شما برای پا‌های تان بسیار تنگ باشد.

12. سوزش و خارش پوست

عوارض پوشیدن ساپورت می‌تواند شامل خارش ناحیه‌ای از بدن که تحت فشار قرار گرفته شود. اگر با چنین حالتی مواجه شدید باید آزمایش حساسیت دهید، چون احتمالاً پوست شما در برابر مواد فیبری واکنش نشان می‌دهد.

13. درد مفاصل زانو

ساپورت در واقع باعث تسکین درد مفاصل زانو می‌شود، اما اگر سایز ساپورت شما درست نباشد، نتیجه‌ای کاملاً برعکس را خواهید دید. اگر چنین حالتی پدید آمد فوراً با پزشک متخصص مشورت کنید.

14. ایجاد اختلال در گردش خون

یکی دیگر از عوارض پوشیدن ساپورت عبارت است از ایجاد اختلال در گردش خون. البته ساپورت در اصل برای کمک به گردش مناسب طراحی شده است، اما اگر ساپورت شما به هر طریقی ایراد داشته باشد، یکی از اولین علائم آن ایجاد اختلال در گردش خواهد بود.

15. انقباض عضلانی انگشتان پا

اگر با هرگونه انقباض ناگهانی، شدید و ناخواسته در انگشت یا انگشتان خود روبرو شدید و همزمان درد ناگهانی و توقف کارکرد، ایجاد حرکات ناگهانی و غیر ارادی و همچنین تغییر شکل و پیچیدگی را احساس کردید، باید بدانید که ساپورت شما به جای فایده به شما ضرر می‌رساند.

16. ورم انگشتان

یکی دیگر از عوارض پوشیدن ساپورت، ورم کردن انگشتان است. در صورتی که هرگونه اشتباهی در پوشیدن ساپورت وجود داشته باشد، احتمالاً با این عارضه نیز روبرو خواهید شد.

پس، آیا ساپورت می‌تواند به شما آسیب برساند ؟ پاسخ مثبت است.

اگر به صورت نادرستی از ساپورت استفاده کنید و یا سایز اشتباهی را بپوشید، احتمال اینکه با عوارض جانبی ناخوشایندی روبرو شوید وجود دارد. اولین علائم مشکل زمانی ظاهر می‌شود که ساپورت به سختی پوشیده شود یا در آوردن آن با دشواری همراه باشد

پس از تحقیقات جامعی که انجام شده است، می‌توانیم بگوییم که پوشیدن مناسب ساپورت آسیبی به شما نمی‌رساند. در واقع افراد بسیاری می‌توانند از مزایای ساپورت بهره‌مند شوند. جنسیت شما یا اینکه مشکلات سلامتی دارید یا خیر، مهم نیستند. ولی باید دانست که عوارض پوشیدن ساپورت زمانی به وجود می‌آیند که آن‌ها به روشی نادرست پوشیده و یا انتخاب شوند. پس در صورتی که با علائمی که در این مقاله ذکر شدند، مواجه شدید، ساپورت خود را تغییر دهید. به این صورت می‌توانید خود را در برابر عوارض آن ایمن کرده و از پوشیدن ساپورت سودمند شوید نه ضررمند.


بیشتر بخوانید:

ست کیف و کفش زنانه مجلسی ۲۰۱۸

چرا کفش پاشنه بلند خطرناک است؟!

لیست قیمت انواع شلوار زنانه در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits