دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با خواندن این مقاله دیگر تفاله چای را دور نمیریزید!
25
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تفاله‌ های چای معمولا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما دارای فواید بسیار زیادی است، یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از تفاله چای هم برای گیاهان و باغبانی می‌ باشد.

تفاله چای به عنوان کود

استفاده از تفاله چای برای باغبانی : چای محبوب‌ترین نوشیدنی گرم در مشرق زمین است. این نوشیدنی تلخ، در برگ‌های خود مقادیر فراوانی کافئین، تیانین و آنتی‌اکسیدان دارد. البته این تنها بخش کوچکی از فواید چای است. بخش عمده‌ای از خواص چای به آب جوشی که با آن دم کشیده، منتقل می‌شود ولی این گیاه پس از دم کشیدن هم قابل‌استفاده است.

تفاله چای بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود. تفاله چای به‌مرورزمان به خاکی غنی برای گیاهان تبدیل می‌شود. با ما همراه باشید تا با شیوه استفاده از تفاله چای برای باغبانی آشنا شوید.

استفاده از تفاله چای برای باغبانی

استفاده از تفاله چای برای باغبانی

کمپوست چای که به شکل مایع تولید می‌شود یک کود عالی برای گیاهان، گل‌ها و سبزی‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از باغبانان از این کود ارزان و در دسترس برای بهبود کیفیت خاک استفاده می‌کنند.

برگ چای به‌عنوان یک مکمل ارگانیک سرشار از مواد مغذی است که به‌صورت مایع یا خشک برای تقویت خاک به کار گرفته می‌شود. استفاده از چای به‌عنوان کود، مختص فصل خاصی نیست و در هرزمانی از سال قابل‌استفاده است.

فواید تفاله چای برای گیاهان

تفاله چای را به‌هیچ‌وجه دور نریزید. این ماده خواص فراوانی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

1. تقویت گیاهان

تفاله چای سرشار از مواد مغذی است که منجر به سبزی، بزرگ شدن و زیبایی بیشتر برگ گیاهان می‌شود. همچنین تفاله چای باعث تقویت ریشه گیاهان خواهد شد.

2. افزایش رشد گیاهان

کمپوست چای مملو از مواد مغذی و معدنی است که منجر به سبزی، بزرگ شدن و زیبایی بیشتر برگهای گیاهان میشود و اندازه و میزان محصولات سبزیجات را افزایش میدهد.

3. شفافیت برگ های گیاهان

کود تفاله چای موجب شفاف و روشن‌تر شدن برگ گیاهان می‌شود و کنتراست رنگ آن‌ها را بالا می‌برد.

4. غنی کردن خاک گیاهان

وقتی از تفاله چای به‌عنوان کود استفاده می‌کنید، سطح برگ‌ گیاهان با میکروب‌های مفید پر می‌شود و برای فعالیت موجودات مضر و آسیب‌رسان جایی باقی نمی‌ماند. گیاهانی که با کمپوست چای کود دهی می‌شوند معمولاً تحت تأثیر کپک‌ها، قارچ‌ها و بیماری‌های پژمردگی قرار نمی‌گیرند.

5. تامین ارگانیسم های مفید برای گیاهان

میکروبهای مفید و زنده باعث افزایش ایمنی گیاه و خاک میشوند. رشد باکتریهای مفید خاک منجر به تقویت سلامتی گیاهان و مقاومت بیشتر آنها در مقابل استرس میشود. مواد ریز مغذی چای به راحتی توسط گیاهان قابل جذب است.

6. کمک به از بین بردن بیماری های گیاهی

تعادل سالم و درست بین خاک و گیاه باعث افزایش توانایی در از بین بردن آفتها، بیماریهای قارچی و سایر انواع بیماریها میشود.

عملکرد میکروبی کمپوست چای به این صورت است: با میکروبهای بیماری زا رقابت میکند، باعث تجزیه مواد شیمیایی و آفت کش های سمی میشود، هورمونهای رشد در گیاه را تحریک میکند، میزان مواد معدنی در دسترس گیاه را افزایش میدهد، نیتروژن را برای مصرف بهینه گیاه تثبیت میکند.

7. جایگزینی مواد شیمیایی سمی خاک

شاید بزرگترین مزیت استفاده از چای به عنوان کمپوست این است که از سمومی که برای مقابله با آفت زدگی و حشرات مضر در محیط باغچه و بستر کشت استفاده کرده بودید (که برای خودتان و محصولاتتان مضر است) خلاص میشوید.

توجه داشته باشید که کمپوست چای هرگز ریشه یا برگهای گیاه را نمیسوزاند.

8. پرورش ارگانیک گیاهان

کمپوست چای راهی برای نجات زمین و پرورش محصولات ارگانیک است. به این ترتیب محصولات شما مواد سمی کمتری داشته و برای مصرف مناسب تر می باشد.

9. جلوگیری از رشد علف های هرز

با قرار دادن تفاله چای در نزدیکی ریشه گیاهان، گیاهان از آب استفاده بهتری می ‎کنند و از به وجود آمدن علف‌های هرز نیز جلوگیری می‌شود.

10. تفاله چای، بهترین مکمل کود برای گیاهان

بهترین نوع استفاده از تفاله چای قرار دادن آن‌ها درون کود مورد نیاز گیاهان و ریختن آن‌ها در خاک مورد استفاده برای گل و گیاهان است. در این حالت، با قرار گرفتن تفاله چای درون کود گیاهان این مواد توسط کرم‌های خاکی تجزیه می ‎شوند و اثر بخشی آن‌ها افزایش پیدا می ‎کند.

از آن جایی که کرم‌های خاکی در فرآیند تجزیه نقش مهمی را ایفا می‎ کنند، شما می ‎توانید تفاله‌های چای مصرفی خود را به راحتی درون کود گیاهان تان قرار دهید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

خواص آب تفاله چای برای آبیاری گیاهان

خواص آب تفاله چای برای آبیاری گیاهان

اگر علاقه‌ای به دفن تفاله چای در خاک ندارید، کافی است که آن را درون ظرفی از آب بریزید و اجازه دهید که آب تغییر رنگ دهد و سپس تفاله چای را از آب جدا کنید و از آب مورد نظر برای آبیاری گیاهان خود استفاده کنید و از مزایای آن برای گیاهان تان بهره‌مند شوید.

بهتر است بعد از مصرف چای خود، از تفاله آن در حالی که هنوز خیس و مرطوب است استفاده کنید تا خواص مفید آن برای گیاهانتان کاهش پیدا نکند.

نحوه استفاده از تفاله چای برای گیاهان

به‌کارگیری تفاله چای برای تقویت خاک و رشد گیاهان کار چنان پیچیده‌ای نیست. البته لازم به ذکر است که علاوه بر تفاله چای، از چای کیسه‌ای هم می‌توان به‌عنوان کود آلی برای گیاهان استفاده کرد.

دو راه برای اضافه کردن کود تفاله چای به خاک وجود دارد؛ یا آن را با خاک خود ترکیب کنید و یا به‌صورت مستقیم روی خاک بریزید.

ریختن تفاله چای روی خاک گلدان باعث می‌شود که گیاه به‌صورت مستقیم از طریق ریشه، آن را دریافت کند. این روش علاوه بر اینکه به تأمین مواد مغذی موردنیاز گیاه کمک می‌کند، باعث حفظ رطوبت در محدوده ریشه گیاه و جلوگیری از رویش علف‌های هرز نیز می‌شود.

نحوه ایجاد خاک غنی از تفاله چای

اگر در خانه خود تراس یا حیاط کوچکی دارید، به‌طوری‌که آفتاب به آن بتابد، می‌توانید یک خاک غنی با تفاله چای درست کنید. شیوه کار به این صورت است که گلدانی را تا نصف از خاک پرکنید؛ سپس تفاله چای، دم‌نوش و پوست میوه‌هایی که مصرف می‌کنید را در گلدان بریزید و در معرض خورشید قرار دهید. پس از مدتی، خاک گلدان سرشار از مواد مغذی برای رشد گیاهان می‌شود.

استفاده از تفاله چای کیسه ای

استفاده از تفاله چای کیسه ای

اگر می‌خواهید از چای کیسه‌ای به‌عنوان کود استفاده کنید ابتدا باید مطمئن شوید کیسه چای، تجزیه‌پذیر باشد. اگر کیسه چای تجزیه‌پذیر نباشد باید کیسه آن را باز و محتوای آن را خالی کنید و کیسه را در سطل زباله بیندازید. دقت داشته باشید، چای‌های کیسه‌ای که از جنس کاغذ، ابریشم و پارچه باشند، قابل‌تجزیه هستند. چای کیسه‌ای را درون خاک قرار دهید.

نه تنها میتوانید از چای کیسه ای به عنوان کمپوست در ظرف تهیه کمپوست استفاده کنید بلکه از خود تفاله چای نیز میتوانید استفاده کنید و میتوانید تفاله چای و چای کیسه ای را مستقیما اطراف خاک گیاه بریزید. استفاده از چای کیسه ای در کمپوست ترکیبات غنی از نیتروژن در اختیار خاک قرار میدهد و مواد غنی از کربن را متعادل میکند.

میتوانید پس از مصرف چای، تفاله آن را در اطراف گیاه بریزید تا گیاه مستقیما از طریق سیستم ریشه آن را دریافت نماید. این استفاده از چای یا چای کیسه ای برای رشد گیاه مشکلی ایجاد نمیکند چرا که نه تنها با تجزیه مواد چای مواد مغذی به گیاه میرسد بلکه به حفظ رطوبت در محدوده سیستم ریشه گیاه و جلوگیری از رویش علفهای هرز نیز کمک میکند.

محتوای کافئین موجود در چای به نظر نمیرسد تاثیر نامطلوبی بر گیاه بگذارد یا اسیدیته خاک را افزایش دهد.

سخن پایانی

چای از جمله گیاهان شگفت‌انگیزی است که خواص فراوانی دارد. بعد از دم کشیدن برگ چای در آب داغ، می‌توان از تفاله چای برای مصارف متعددی استفاده کرد.

خوب است بدانید برگ خشک‌شده چای غیر از نوشیدن، کاربردهای دیگری هم دارد؛ رفع تیرگی پوست، از بین بردن بوی بد پا و استفاده به‌عنوان ماسک صورت تنها گوشه‌ای از قابلیت‌های این گیاه است.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای چای، استفاده از تفاله آن به‌عنوان کود برای باغبانی است. کود تهیه‌شده از تفاله چای باعث شفافیت و رشد سریع گیاه، غنی شدن خاک و جلوگیری از رشد باکتری‌ها در خاک می‌شود؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه تفاله چای را دور نریزید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (25 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits