دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه می توانیم آینده ی خود را بسازیم ؟
14
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در این مطلب به چگونگی رسیدن به موفقیت و ساختن آینده خود ، می پردازیم .

چگونه آینده خود را بسازیم ؟

یکی از مواردی که ممکن است همیشه ذهن ما را به خود مشغول کند این است که چگونه آینده خود را بسازیم ؟ آیا همیشه باید این دغدغه و نگرانی با ما باشد؟

در طی یک بررسی که روی هزاران افراد موفق و ناموفق صورت گرفت مشخص شد افراد موفق و ناموفق کاملا متفاوت از هم فکر می‌کنند.

افراد موفق، اغلب به آینده‌ فکر می‌کنند، به این فکر می‌کنند که می‌خواهند به کجا بروند و مقصدشان چیست و چه کارهایی می‌توانند انجام بدهند که به آنجا برسند و سپس تمام تمرکزشان را روی زمان حال و کارهایی که می‌توانند انجام دهند تا به مقصد و هدف شان برسند می‌گذارند.

توجه کنید افراد موفق، به آینده فکر می‌کنند ولی تمرکزشان روی دو چیز است:

  1. – اول روی زمان حال است، یعنی اینکه به گذشته زیاد توجهی نمی‌کنند.
  2. – دوم روی کارهایی که می‌توانند انجام دهند، نه اینکه کارهایی که از عهده‌شان خارج است.

افراد ناموفق به مسائل موجود که با آنها درست به گریبان‌اند و همینطور مسائل و مشکلاتی که ممکن است در آینده برای آنها پیش بیاید فکر می‌کنند، آنها بیشتر مواقع به گذشته فکر می‌کنند و به کارهای اشتباهی که در گذشته مرتکب شدند می‌اندیشند، به چیزهایی فکر می‌کنند که قدرت تغییرشان را ندارند.

گذشته مانند رد یک کشتی در دریا است، همانطور که کشتی در حال حرکت است از خود ردی باقی می‌گذارد، این رد هیچ کمکی به پیش رفتن کشتی نمی‌کند، اصلا قدرتی ندارد که بخواهد کمک کند، پس اگر در گذشته اشتباهاتی مرتکب شده باشید، خودتان را سرزنش نکنید، به آنها قدرت ندهید، سعی کنید حتی توجهی به آنها نکنید، مگر اینکه گذشته خوبی داشته باشید، پیروزی‌هایی به دست آورده باشید که در آن صورت فقط به پیروزی‌ها می‌توانید فکر کنید.

بنابراین اگر می‌خواهیم جزو افراد موفق باشیم یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهیم و شاید یکی از بزرگترین چالش‌های ما این باشد که تمرکزمان را از گذشته و مسائل موجود برداریم و روی آینده، اهداف و خواسته‌هایمان و همینطور روی کارهایی که در زمان حال می‌توانیم انجام دهیم، بگذاریم.

شاید این سوال پیش آید که:

من الان درگیر مسائلی هستم که باید حلشان کنم، چطوری می‌توانم وقتی درگیر چنین مسائلی هستم، به آینده فکر کنم و روی آن تمرکز کنم؟

نکته‌ی بسیار مهم:
افراد موفق هم درگیر مسائل هستند و باید آنها را برطرف کنند و حتی ممکن است مسائل آنها چندین برابر مسائل یک فرد معمول باشد ولی آنها یاد گرفتند که روی آینده و کارهایی که می‌توانند انجام دهند تمرکز کنند.

اگر بخواهید روی مسائل موجود تمرکز کنید، دائم به اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده‌اید فکر کنید، با این کار فقط دارید به مسائل موجود و اشتباهات گذشته قدرت می‌بخشید و آنها کنترل اوضاع را دست می‌گیرند و بیشتر و بیشتر تشدید می‌شوند و طبق قانون تمرکز شما مسائل و مشکلات بیشتر را جذب می‌کنید.

یک کشتی زمانی که می‌خواهد تغییر مسیر بدهد شاید فقط چند درجه سکان را به چپ یا راست بچرخاند و این تغییر آنقدر کم است که حتی ملموس نیست و شاید کسی هم متوجه چنین تغییر مسیری نشود ولی هرچقدر کشتی در مسیر جدید پیش می‌رود، به همان میزان فاصله‌اش با مسیر قبلی بیشتر می‌شود.

این موضوع در مورد ما هم صدق می‌کند، هر چقدر بیشتر روی آینده و کارهایی که در زمان حال می‌توانیم انجام دهید تا به مقصد و هدفمان برسیم، تمرکز کنیم، به همان میزان می‌توانیم از مسیر اشتباه فعلی فاصله بگیریم.

همچنین بخوانید :

چگونه می توانیم از صفر شروع کنیم ؟

چگونه می توانیم ۲۴ ساعت را زندگی کنیم ؟

چگونه آینده خود را بسازیم ؟

چگونه می‌توانیم روی آینده تمرکز کنیم؟

دکتر ادوارد بنفیلد، استاد دانشگاه هاروارد، 50 سال از عمر خود را به تحقیق در مورد «رهبری و آینده‌نگری» اختصاص داد و نتیجه‌ی این 50 سال تحقیق و پژوهش را اینطور عنوان کرد:

«چشم‌اندازی بلندمدت» مهمترین عامل تعیین کننده موفقیت شخصی و مالی در زندگی است.

از نظر وی، «چشم‌انداز بلندمدت» یعنی اینکه بتوانیم از چند سال قبل به آینده‌ای که هنوز نرسیده، فکر کنیم. یعنی اگر ما یک هدف 5 ساله انتخاب کنیم و به این فکر کنیم که در 5 سال بعد به این هدف رسیده‌ایم و تمام نتایجی که با رسیدن به این هدف 5 ساله به دست می‌آوریم را تصور کنیم، در این صورت ما دارای یک چشم‌انداز بلندمدت 5 ساله هستیم.

هر چقدر بیشتر به این هدف 5 ساله فکر کنیم، در لحظه‌ی حال تصمیمات بهتری می‌توانیم بگیریم، و هر چی تصمیمات بهتری بگیریم، به همان میزان اشتباهات و مسائل موجود کاهش پیدا می‌کنند.

تا می‌توانید به این سوالات فکر کنید و روی آنها تمرکز کنید:

  • – 5 سال بعد زندگی شما چطور خواهد بود؟
  • – کجا زندگی خواهید کرد؟
  • – چه کارهایی انجام خواهید داد؟
  • – با چه کسانی کار خواهید کرد؟
  • – چه سبک زندگی خواهید داشت؟
  • – در چگونه خانه‌ای زندگی خواهید کرد؟
  • – چه اتومبیلی خواهید داشت؟
  • – و …

بنابر این ساختن آینده از نگرش ما شروع می‌شود، اینکه چه اهدافی انتخاب کنیم، چه چشم‌اندازی داشته باشیم و روی چه مواردی تمرکز کنیم.

موفقیت تصادفی نیست. ما روزانه به چه چیزهایی فکر می کنیم؟ در تاکسی، در خیابان، در محل کار… آیا به آینده خودمان و اینکه چطور آینده بهتری بسازیم فکر می کنیم؟ یا به اینکه فلانی پشت سرمان چه حرفی زده؟ چطوری روی فلانی را کم کنم؟ و از این جور تفکرات خاله زنکی؟

هیچ آدم ثروتمندی را ندیدم که همچنین دغدغه هایی داشته باشد و وقتش را با این مسایل کوچک و کم اهمیت هدر کند. بهتر نیست از خودمان سوال گنیم که چرا افراد ثروتمند، شاد و موفق تا این حد تفکرات متفاوتی با افراد عادی دارند؟دنبال نشانه واضح تری نباشید. تفاوت در همین نگرش است. اگر نگرش مشابه آنها در ما ایجاد شود؛ شرایط آن ها و موفقیتشان را تجربه خواهیم کرد.

اگر همین الان لحظه مرگم فرا برسد و تنها فرصت داشته باشم تا 1 نکته برای موفقیت بازگو کنم آن نکته قطعا این خواهد بود:

“اهداف واضح داشته باشید، اهدافتان را بنویسید، برای رسیدن به آن ها برنامه ریزی کنید و هر لحظه گامی برای نزدیک شدن به سمتشان بردارید.”

از ثروتمندی پرسیدند که راه موفقیت چیست؟ پاسخ داد موفقیت تنها یک راه دارد:

  1. کاملا واضح بدانید که چه چیزی را می خواهید.
  2. بدایند که قیمت رسیدن به خواسته اتان چیست و مشغول پرداخت قیمتش شوید.

گاهی ساخت آینده بهتر قیمتش کمتر خوابیدن است، گاهی قطع کردن رابطه های مضر، گاهی باید کمتر تفریح کرد، گاهی باید کمتر خرج کرد و بیشتر پس انداز کرد.

هرچه که باشد، قیمتش را باید داد و راهی جز این نیست. چراکه هیچ چیز در این دنیا رایگان نیست. حتی نفس کشیدن هم زحمت دارد.

به خودت بگو من خالق زندگی خودم هستم، من تمام قدرت مورد نیازم را دارم، هر روز روی خودم و قدرت درونم تمرکز می کنم، من مسئول زندگی خودم هستم و همین امروز دست به کار شو، اهدافت را بنویس و به آن ها فکر کن.

هرچه بیشتر به اهدافت فکر کنی، سریع تر باورشان می کنی و کافی است باور کنی تا آینده ات تضمین شود دوست من. در طوفان زندگی ناخدایِ باخدا بودن از همه چیز بهتر است.

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (14 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits