دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
وصول لایحه چیست و چه تفاوتی با دادخواست دارد؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اظهارات در دادگاه می تواند به صورت شفاهی یا به صورت کتبی باشد که شکل کتبی آن را لایحه میگویند به هر اظهاری که فرد برای ضمیمه کردن به پرونده انجام میدهد و حال شامل اظهارات و دفاع و… است لایحه گفته می شود.

​در دادگاه ها و محاکم ما با اصطلاحات خاص قانونی مواجه هستیم. همچنین با یک سری اوراق مثل دادخواست، درخواست، احضاریه، شکوائیه، ابلاغیه، لایحه و موارد دیگر نیز سر و کار اما هر کدام از این ها در طول دادرسی معنای خاص خود را دارند.
برای مثال وقتی ما بخواهیم اقامه دعوا کنیم با دادخواست روبرو هستیم و وقتی بخواهیم دفاعی را با مطلبی مرتبط را به اطلاع دادگاه برسانیم به آن لایحه دفاعی می گویند. در ادامه این بخش از دلگرم به این خواهیم پرداخت که لایحه برای کدام قسمت است و وصول لایحه یعنی چه؟

لایحه چیست؟

همانطور که می دانید دادگاه طرفین را هنگام دادرسی دعوت می کند که هر یک، از حقوق خود دفاع کند و این دفاع که به صورت گفتگو دو طرفه انجام می شود به صورت شفاهی خواهد بود که دادگاه موارد مهم این دفاعیات را که برای حل پرونده قابل اتکا باشد را مکتوب می کند.
حال به جز این دفاع شفاهی طرفین یا وکلای آنها ممکن است که بخشی دیگر از دفاعیات خود را به صورت مکتوب و از قبل نوشته به اطلاع دادگاه برسانند.

این دفاعیات مکتوب شکل خاصی ندارد و روی برگه های معمولی مثل A4 قابل نوشتن هستند که به آن لایحه دفاعی گفته می شود.
پس لایحه دفاعی به برگه ای گفته می شود که دفاعیات طرفین چه حقوقی و چه کیفری در آن بر مبنای استدلال و منطق حقوقی نوشته می شود و تحویل دادگاه می شود.

از طرفی به لایحه دفاعی لایحه قضایی نیز می گویند. برای مثال در دعوای مطالبه مهریه زن به جز دفاعیات شفاهی لایحه ای نیز تنظیم می کند تا قاضی با مطالعه آن به کم و کیف قضیه آگاه باشد نوشتن این لایحه الزامی نیست. اما در دادگاه تجدید نظر دعوا به صورت تبادل لوایح پیش می رود.در واقع در لایحه دفاعی اطلاعاتی به دادگاه داده می شود که در دادخواست ذکر نشده است.

لایحه چیست

تفاوت لایحه با دادخواست چیست؟

دادخواست سند اقامه دعواست و با تکمیل دادخواست، دادگاه مکلف به رسیدگی خواهد شد. دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی تنظیم می شود. در صورتی که لایحه این طور نیست.
اطلاعات مندرج در دادخواست یا شکوائیه معمولا به صورت خلاصه می باشد. و اصل کار و شرح آن برای زمانی است که طرفین در حضور دادگاه دفاع کنند. اما در مقابل، لایحه که آن را می توان همزمان با دفاع شفاهی به دادگاه ارائه داد تفصیلی تر می باشد.
تنظیم دادخواست امری ضروری می باشد و بدون آن دعوا شروع نمی شود. اما لایحه الزامی نیست و به نوعی فرد برای محکم کاری و مرتب بودن نحوه دفاع یا استدلال های حقوقی پرونده لایحه را تنظیم می کند. پس افراد می توانند به همان صحبت های شفاهی استناد کنند. اما تنظیم لایحه حالتی تکمیلی دارد که اشاره کردیم.

حتماً بخوانید:
دادخواست چیست ؟ مراحل تنظیم دادخواست چگونه است ؟

دادخواست چیست ؟ مراحل تنظیم دادخواست چگونه است ؟

دادخواست ، مهمترین و نخستین برگه قضایی است که با شرایط مندرج در قانون تنظیم می شود. این برگه دارای بار قانونی برای خواهان ، خوانده و دادگاه است . در…

منظور از وصول لایحه چیست؟

با توجه به مواردی که در بالا از لایحه ذکر کردیم ممکن است هر یک از طرفین قبل از ختم دعوا بخواهند دفاع جدیدی و استدلال تازه ای را تقدیم دادگاه کنند که این دفاع از طریق لایحه امکان پذیر است.لذا با توجه به این که مراتب شکلی اطلاع طرفین از جزئیات پرونده و دعوا از طریق سامانه ثنا انجام می شود.

اگر در سامانه و بخش کاربری فرد طرف دعوا عبارت وصول لایحه دیده شد به این معناست که یکی از طرفین دعوا لایحه ای نوشته است و تقدیم دادگاه کرده است که البته شما نیز می توانید با مراجعه به شعبه دادگاه از نحوه و جزئیات آن لایحه کسب اطلاع کنید تا معلوم شود فرد طرف دعوا به چه مواردی برای دفاع استناد کرده که در صورت لزوم و ضرورت شما نیز بتوانید دفاع مربوطه را ارائه دهید.

نتیجه گیری : لایحه از لوازم اختیاری دفاع هر یک از طرفین چه در دادگاه حقوقی و چه کیفری می باشد.در واقع طرفین علاوه به دفاع شفاهی و حضوری می توانند برای دادگاه و برای تکمیل دفاعیات لایحه نیز تنظیم کند که به آن لایحه دفاعی می گویند.اگر هر یک از طرفین دعوا لایحه ای تنظیم و تقدیم دادگاه کرد از طریق سامانه عبارت وصول لایحه درج می شود که به همان معنای مزبور می باشد.
نکته دیگر این که فرد می تواند پس از آگاهی از این که طرف دعوای وی دفاعیات کتبی تقدیم دادگاه کرده است به شعبه مورد نظر مراجعه کند و از کم و کیف آن اطلاع یابد برای طرح دفاع مقتضی.

فرق لایحه با دادخواست

سوالات متداول

وصول لایحه به چه معناست؟

عبارتی که در سامانه قضایی ثنا با آن افراد روبروی می شوند و به این معناست که یکی از طرفین دعوا لایحه دفاعی تقدیم دادگاه کرده و به پرونده اضافه کرده است که می توان با رجوع به دادگاه لایحه مزبور را مطالعه کرد.

حتماً بخوانید:
شرایط نوشتن لایحه در قانون چگونه است ؟

شرایط نوشتن لایحه در قانون چگونه است ؟

لایحه به نوشتارهایی گفته می‌شود که از سوی اصحاب دعوا یا وکلای آن‌ها چه دعاوی حقوقی چه دعاوی کیفری - به مقام قضایی تقدیم می‌شود.

لایحه یعنی چه؟

نوشته ای است که ار یک از طرفین دعوا دفاعیات خود را در آن مکتوب کرده اند و تقدیم دادگاه می کنند.

تفاوت لایحه و دادخواست در چیست؟

در بالا به این امر اشاره شد و مواردی را تحت این عنوان نام بردیم مثل آن که دادخواست برای شروع طرح دعواست در حالی که لایحه برای تکمیل دفاعیات طرفین است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits