دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
صلح نامه تقسیم ارث چیست و چه اهمیتی دارد ؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
تقسیم ارث و میراث یکی از معضلات اجتماعی بسیار پر رنگ در جامعه کنونی ما می‌باشد. در حال حاضر کار به جایی رسیده است که وراث چند روز قبل از فوت پدر و ارث دهنده بر سر تقسیم اموال به جان هم می‌افتند.

صلح نامه تقسیم ارث چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

به گزارش دلگرم : تقسیم ارث و میراث یکی از معضلات اجتماعی بسیار پر رنگ در جامعه کنونی ما می‌باشد. در حال حاضر کار به جایی رسیده است که وراث چند روز قبل از فوت پدر و ارث دهنده بر سر تقسیم اموال به جان هم می‌افتند. برای رهایی از دردسرها و پشت درب دادگاه نشستن و منتظر ماندن تنها با یک جلسه مشاوره حقوقی می‌توان تمام موارد مربوط به آن را برطرف نمود. خدمات موسسه حقوقی صاحب اندیشه با دارا بودن وکیل ارث و میراث آماده ارائه مشاوره‌های حقوقی و قانونی به کاربران است تا یک بار برای همیشه دعوای ارث و میراث را کنار بگذارند.

تقسیم ارث یک معضل اجتماعی

قبل از پرداختن به تعریف و اهمیت آن برای خانواده‌ها، لازم دانستیم تا شرح مختصری درباره پیامدهای تقسیم ارث در جامعه ارائه نماییم. تقسیم ارث یک قانون مشخصی است که نه فقط در ایران بلکه در همه جای دنیا از آن تبعیت می‌شود و وراث به طبع نزدیکی و قرابتی که با فرد فوت شده دارند، می‌توانند از حق و حقوق خود برخوردار شوند.

در ایران اما درصد بالایی از مردم ترجیح می‌دهند گره‌ای که با دست باز می‌شود را با دندان باز کنند. عدم اطلاع از قوانین و مفاد بندهای قانونی باعث می‌شود تا از همان شروع صحبت به جان هم بیفتند. روابط خانوادگی بین آنها تیره و تار می‌شود و پایان بخش این چنین بحث‌هایی هم همیشه دخالت پلیس و دادگاه و دادسرا است. تمام این نزاع‌ها تنها با یک جلسه مشاوره حقوقی ارث به پایا نخواهد رسید و وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند با راهنمایی‌های خود راه را برای وراث هموار نماید. وراث هم با امضاء صلح نامه تقسیم ارث در میان خود برای همیشه به این جر و بحث بی‌انتها پایان داده و با خیال راحت در صلح و آرامش به زندگی خود ادامه خواهند داد.

صلح نامه تقسیم ارث چیست؟

تعریف صلح نامه تقسیم ارث

ماده 752 و 753 قانون مدنی مبین کننده مفاد مربوط به صلح نامه تقسیم ارث می‌باشند. در ماده 752 این سند برای جلوگیری از نزاع‌های خانوادگی بر سر ارث و میراث از جمله عقود معین تعریف شده و در ماده 753 نیز شرایط آن تبیین گشته است. قانون اعتبار این صلح نامه و اهلیت آن را در تصرف در اموال مشروع و شرکت تنها وراث قانونی در این صلح نامه می‌داند. طبق این صلح نامه میزان سهم هر فرد از اموال ماترک مشخص شده و با ذکر نام و مشخصات وراث در یک صلح نامه کامل درج و به امضاء همگان می‌رسد. چنین صلح‌نامه‌هایی به عنوان یک سند کامل جای بحث و نزاع را می‌گیرند و دیگر حرفی هم در میان نخواهد بود.

علاوه بر این قانون حتی پیش‌بینی کرده است که افراد می‌توانند قبل از فوت نسبت به پر کردن صلح نامه تقسیم ارث اقدام نموده و در زمان حیات اموال خود را در بین فرزندان وراث تقسیم نمایند. این کار هم مزیت‌های خاص خود را دارد و وراث بعد از فوت هر کدام می‌دانند که چه چیزی به ارث خواهند برد و هیچ جنگ و دعوایی هم در میان نخواهد بود. طبق چنین صلح‌نامه‌هایی اموال فرد تا زمان حیات در اختیار وی قرار داشته و هیچ کس حق دخل و تصرف در آن را ندارد. بعد از فوت هم هر کس به سهم خود آگاه است.

حتماً بخوانید:
تحت چه شرایطی نوه جزء ورثه حساب می شود و ارث می برد ؟

تحت چه شرایطی نوه جزء ورثه حساب می شود و ارث می برد ؟

شرایط ارث بردن نوه : برای ارث بردن نوادگان از مادربزرگ یا پدربزرگ خود یک قاعده کلی وجود دارد آن هم این است که برای تحقق این امر فرزندی از متوفی نباید…

مفاد صلح نامه تقسیم ارث

هر چند در صلح نامه تقسیم ارث اصل کار بر تقسیم ارث باقیمانده می‌باشد، اما نکات و موارد دیگری نیز در آن وجود دارد که کاربران باید دقت کافی و لازم را نسبت به آن داشته باشند. با توجه به برخی نکات حقوقی حتماً توصیه می‌کنیم که برای پر کردن این صلح نامه از خدمات مشاوره حقوقی نیز بهره‌مند شوید؛ زیرا شما بایستی مواردی از قبیل مالیات بر ارث، بدهی‌های متوفی و سایر موارد قانونی را نیز در آن در نظر بگیرید تا مشکل و حرف و حدیثی از این بابت در آینده پیش نیاید. از این گذشته اعتبار سندی که در دفترخانه تنظیم و مهر و مو شده باشد نیز به مراتب بیشتر از عادی خواهد بود.

قانون هم از این عقد حمایت کرده و آن را جزء اسناد قانونی می‌پندارد. از این رو هیچ اعتراضی برای آن قابل قبول نبوده و امضاء کنندگان بعد از توافق انجام یافته بایستی به تعهدات خود پایبند باشند. البته در جایی هم که تقسیم ارث بر روی اموال غیر مشروع متوفی صورت پذیرد، قانون ورود کرده و صلح نامه تقسیم ارث را نامعتبر می‌داند.

دلیل اهمیت صلح نامه تقسیم ارث

اگر سری به دادگاه‌های انقلاب بزنید و با پرونده‌های حقوقی مختلفی که در این دادگاه‌ها وجود دارد آشنا شوید، خود به خود متوجه اهمیت صلح نامه تقسیم ارث خواهید شد. کاربران زیادی به دلایل مختلف در هنگام تقسیم ارث کار را به جاهای باریک کشانده و دعواهای بسیار سخت‌تری راه می‌اندازند. برادر با بردار و خواهر با خواهر شروع به دشمنی کرده و همین اختلاف در زندگی آینده خانواده نیز ریشه می‌دواند. در بسیاری از موارد حتی کار به زد و خوردهای سخت نیز می‌کشد که باعث کسر شان افراد شده و هم احترام متوفی در بین اطرافیان از بین می‌رود.

صلح نامه تقسیم ارث اگر در زمان حیات متوفی پر شود نیز به مراتب می‌تواند کارکرد بهتری داشته باشد. به واسطه این عمل دیگری مالی وجود نخواهد داشت که تکلیف آن مشخص نیست. از این گذشته خود متوفی نیز در امر تقسیم ارث دخیل بوده و بهترین تصمیم را برای عزیزان خود صادر می‌نماید. از این گذشته امکان مشاوره حقوقی با وکیل ارث نیز وجود دارد تا تقسیم ارث در صلح نامه تقسیم ارث کاملاً بر اساس قانون اسلامی صورت گرفته و هیچ جای بحثی باقی نگذارد. در حال حاضر افراد زیادی در حال استفاده از صلح نامه تقسیم ارث می‌باشند. ادامه‌دار شدنم این روند می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور، فرهنگ بد نزاع‌های بعد از فوت را بر سر ارث و میراث از بین ببرد.

نمونه متن یک قرارداد صلح سهم الارث

متن قرارداد صلح سهم ارث

ماده 1- طرفین قرارداد صلح

بند یک : مصالحین

1- آقای .... فرزند ........... متولد ........ به شماره شناسنامه ......... و کدملی ...... صادره از ....... به نشانی ......... تلفن.......... .

2- خانم .... فرزند .......... متولد ........ به شماره شناسنامه ......... و کدملی ...... صادره از ....... به نشانی ......... تلفن.......... .

بند دو : متصالح

1- آقای .... فرزند ........... متولد ........ به شماره شناسنامه ......... و کدملی ...... صادره از ....... به نشانی ......... تلفن.......... .

ماده 2- مورد صلح

انتقال کلیه حقوق عینی اصلی و تبعی و حقوق دینی سهم الارث مصالحین هریک به میزان یک ششم از تمام ترکه متوفی اعم از امول و اوراق بهادار و املاک و هر آنچه ارزش مالی دارد( آقای ..... فرزند....... فوت شده به تاریخ......... ) چه اموالی که تعلق مالکیت آنها به متوفی در زمان این قرارداد مشخص است و چه اموالی که مالکیت و تعلق آن به متوفی پس از انعقاد این قرارداد مشخص شود.

ماده3- عوض صلح

یک شاخه نبات به ارزش یک هزار تومان که از سوی متصالح تسلیم مصالحین گردید.

ماده4- شرایط قرارداد صلح

بند یک : مصالحین به موجب این قرارداد کلیه حقوق ناشی از مالکیت سهم الارث خود را به طرف دیگر (متصالح) صلح نموده و هیچ گونه ادعایی در این خصوص نخواهند داشت.

بند دو : هیچ گونه اختیار فسخ در این معامله درج نشده است و قرارداد فی مابین طرفین لازم الاجرا می باشد.

بند سه : مصالحین به موجب این قرارداد ملزم گردیدند در تاریخ ....... در دفترخانه رسمی شماره ......... به نشانی ......... حاضر گردیده و نسبت به تنظیم سند رسمی صلح در حق متصالح اقدام نمایند.

بند چهار: پرداخت هزینه های انتقال اعم از هزینه فک رهن اموال متوفی ، مالیات بر ارث ، مالیات و نقل و انتقال و عوارض شهرداری و هزینه های تنظیم سند رسمی انتقال به عهده متصالح می باشد.

توضیحات : به استناد گواهی حصر وراثت به شماره ............صادره از شعبه .........شورای حل اختلاف ورثه متوفی (........) عبارت از پدر و مادر متوفی و همسر و دختر متوفی می باشند که موضوع این صلح نامه مجموع سهم الارث پدر و مادر (یعنی یک سوم ماترک متوفی) می باشد.این قرارداد فی مابین مصالح و متصالح در کمال صحت عقل و سلامت اراده و بدون اجبار و اکراه تنظیم گردیده است.کلیه معاملات و قراردادهای مغایر با متن این صلح نامه بین مصال با افراد دیگر باطل و بی اعتبار بوده و فاقد اثر است.مصالح متعهد نموده و اقرار می نماید که هیچ گونه معامله و عقد تملیکی نسبت به موضوع صلحنامه منعقد ننموده است و هرگونه قرارداد توفق بعد از این قرارداد بی اعتبار است .

(مهم ترین بخش در نگارش یک قرارداد همین قسمت شرایط قرارداد است که می تواند حسب مورد و با توجه به توافقات طرفین و ویژگی های معامله متفاوت باشد.توصیه می شود این قسمت حتما تحت نظر و بعد از مشاوره با یک وکیل تنظیم شود و در صورت امکان بهتر است نگارش کلی یک قرارداد خصوصاً بخش شرایط قرارداد را به یک وکیل متخصص دعاوی حقوقی و قراردادها بسپارید.)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits