دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سن قانونی برای معامله موتور سیکلت و ماشین
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
در قانون ایران برای معاملات نیاز است که اشخاص به سن رشد رسیده باشند. یکی از مواردی که نشان می‌دهد شخص به سن رشد رسیده است، رسیدن به سن ۱۸ سالگی است. در این نوشتار از مجله دلگرم به بررسی سن قانونی افراد برای معامله ماشین و موتورسیکلت پرداخته می‌شود.

سن قانونی برای معامله ماشین و موتور سیکلت

قطعا افراد مختلف با داشتن هرگونه شرایطی، مجاز به انجام معامله نیستند. به دلیل وجود حساسیت‌های فراوان در خصوص معامله، قانون گذار داشتن یک‌سری شرایط را برای معامله کننده در نظر گرفته است.

انجام معامله توسط افراد زیر ۱۸ سال چگونه است ؟

همانطور که گفته شد سن قانونی، جهت معامله کردن، مطابق قانون ۱۸ سال تمام در نظر گرفته شده است. البته افراد قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال نیز با اجازه پدر یا قیم سرپرست خود می‌توانند معامله کنند.

البته این اجازه به صورت کتبی، در یکی از دفتر خانه‌های اسناد رسمی از طرف پدر یا سرپرست فرد، باید به او داده شده باشد.اگر قرار است فردی که زیر ۱۸ سال سن دارد بخواهد مال خود را بفروشد باید سرپرست او این کار را انجام دهد، سرپرست او می‌تواند پدرش باشد و یا اشخاصی که در قانون تعیین و مشخص شده‌اند. همچنین تنظیم سند رسمی هم به عهده پدر است.

سن قانونی برای سند زدن ماشین و موتور

سن قانونی برای معامله موتورسیکلت و ماشین چند سالگی است ؟

سن قانونی برای سند زدن ماشین و موتور سیکلت از چند سالگی است ؟

همانطور که گفته شد اگر کسی بخواهد معامله‌ای کند برای مثال ماشینی که دارد را بفروشد و زیر ۱۸ سال سن داشته باشد، در چنین مواقعی به عنوان مثال پدر و یا در نبود پدر، پدربزرگش می‌تواند برای او این معامله را انجام دهد.

فرض کنید فردی ۱۶ سال سن دارد و پدر او قصد دارد موتورسیکلتی را برای فرزندش خریداری کند در اینجا خود فرد نمی‌تواند معامله کند و ولی قهری یا همان پدرش می‌تواند از جانب او معامله را انجام دهد. همچنین پدر می‌تواند سند ماشین یا موتور سیکلت را به نام فردی که سنش زیر ۱۸ سال تنظیم نماید.

حال اگر همین فرد که سنش به ۱۸ سال نرسیده است بخواهد موتور سیکلت را بفروشد باز هم پدر او باید این معامله را انجام دهد و سند را به نام خریدار انتقال دهد.بالغ بودن در ایران در پسران ۱۵ سال تمام قمری و در دختران ۹ سال قمری در نظر گرفته شده است.

عاقل بودن به این معنا که فرد باید مبتلا به جنون نباشد و در سلامت عقلی به سر ببرد. و رشید بودن به این معنا سفیه نباشد یا این که تصرف و دخالت در اموالش به صورت عاقلانه باشد نه به صورت سفیهانه.

رشید کسی است که عقل معاش دارد و سود و زیان را تشخیص می دهد.در قانون ایران برای معاملات افراد داشتن رشد لازم است و یکی از مواردی که نشان از به سن رشد رسیدن فرد است، سن ۱۸ سالگی است.

لذا افراد قبل از این سن با اجازه پدر یا قیم خود می توانند معامله کنند و پس از این سن خود در امور مالی استقلال خواهند داشت.البته اجازه و اذن سرپرست صغیر یا فرد محجور برای معامله هایی است که در آن سود و زیان است اما در معامله هایی که فقط نافع هستند به حال محجور (صغیر و سفیه) باید گفت این معاملات صحیح هستند.

برای مثال فردی مالی را به صغیر هبه می کند این معامله چون رایگان است صحیح می باشد.در سند زدن هم همینطور است؛ اگر قرار است فردی که صغیر یا سفیه است به کسی مال خود را بفروشد باید سرپرست وی این کار را انجام دهد مثل ولی قهری یا همان پدر او و سند زدن هم با خود پدر است.

سن قانونی برای معامله موتورسیکلت و ماشین

میشه سند خودرو یا موتور را بنام شخصی که سنش 18 سال تمام نشده زد ؟

سن قانونی برای معامله ماشین و موتور سیکلت

آنچنان که گفتیم بلوغ و داشتن رشد برای امور مالی شرط است و کسی که بالغ نیست نمی تواند معامله ماشین یا موتور سیکلت کند و این کار باید با اجازه نماینده اش (ولی یا قیم) انجام شود.

معامله صغیر ممیز و سفیه بدون اجازه ولی غیر نافذ است و اگر شخص، صغیر غیر ممیز باشد مثل کودک ۷ ساله و مجنون معامله وی باطل است.البته آنچه گفتیم دوباره متذکر می شویم برای وقتی است که فرد قصد معامله معوض و داد و ستد گونه دارد و گرنه در صورتی که فرد دیگر به رایگان موتور سیکلت و ماشینی را به او هبه کند یا به شکلی به او برسد این امر صحیح است و می توان سند آن را به نام وی زد اگرچه هنوز به سن رشد نرسیده است.

برای مثال فردی برای برادر کوچکتر از خودش است یک دستگاه موتور سیکلت برای سالهای بعدش می خرد و به او هبه می کند در این حالت چون رایگان است و ضرری متوجه شخص محجور نیست باید گفت که معامله صحیح است‌.

نتیجه گیری :

برای امور مالی و غیر مالی داشتن اهلیت لازم است به خصوص در امور مالی که علاوه بر بلوغ به رشد هم نیاز است.برای معامله ماشین و موتور سیکلت و هر مال دیگری، اما با وجود این می توان برای افراد زیر ۱۸ سال هم سند به نام آنها زد.برای مثال سند یک دستگاه موتور سیکلت را پدر می تواند به نام فرزند خود بزند.

اما برای معامله کردن شخص صغیر یا کسی که زیر ۱۸ سال است باید اجازه ولی او وجود داشته باشد در غیر این صورت معامله او غیر نافذ باقی می ماند مگر آنکه فرد بالغ زیر ۱۸ سال که می توان گفت صغیر ممیز است و توان تشخیص ضرر و زیان را دارد قبل از انعقاد معامله از ولی خود اذن بگیرد.

به طور خلاصه سن قانونی برای معامله از جمله معامله موتور سیکلت و ماشین ۱۸ سالگی است.

سوالات متداول در ارتباط با سن قانونی برای سند زدن خودرو و موتور سیکلت

سن قانونی برای سند زدن موتور سیکلت و ماشین چیست؟

می توان سند این اموال را به نام افراد زیر ۱۸ سال هم زد زیرا این ها اهلیت دارا شدن دارند.

سن قانونی برای انجام معامله ماشین و موتور سیکلت چیست؟

سن قانونی برای انجام معامله ۱۸ سال تمام است و قبل از این تاریخ معامله وی منوط به تنفیذ ولی یا قیم خواهد بود.

آیا پدر می تواند سند ماشین خود را به نام فرزند صغیر خود بزند؟

بله این امر امکان پذیر است.

معامله فردی که به ۱۸ سال تمام نرسیده چه حکمی دارد؟

این معامله غیر نافذ و منوط به تنفیذ ولی یا نماینده قانونی اوست‌.

همچنین بخوانید :

سن قانونی برای سند زدن ملک از چند سالگی است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits