دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اجرای قانون جدید صدور چک از ابتدای سال جدید

جزئیات اصلاحیه جدید صدور چک در سال 1400

اجرای قانون جدید صدور چک از ابتدای سال جدید
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: قانون جدید صدور چک از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد و براساس آن چک‌های جدید که با رنگ بنفش چاپ و منتشر می‌شوند همزمان با صدور و دریافت باید در سامانه صیاد ثبت و تایید شوند.

قانون جدید چک برای سال ۱۴۰۰

از روابط عمومی بانک مرکزی، صفحه اختصاصی قانون جدید چک با هدف اطلاع‌رسانی و آموزش محتوای قانون جدید صدور چک به عموم مردم در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی ایجاد شده است.

افراد می‌توانند با مراجعه به آدرس www.cbi.ir/page/۲۰۹۱۴.aspx به این صفحه دسترسی داشته باشند.همچنین سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی به شماره تماس ۲۷۰۶ پاسخگوی هموطنان گرامی در خصوص قانون جدید صدور چک است.

گفتنی است قانون جدید صدور چک از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود و براساس آن چک‌های جدید که با رنگ بنفش چاپ و منتشر می‌شوند همزمان با صدور و دریافت باید در سامانه صیاد ثبت و تایید شوند.پشت نویسی و صدور این چک ها در وجه حامل مجاز نیست و انتقال آنها صرفا از طریق سامانه صیاد صورت می‌گیرد.

قانون جدید صدور چک با توجه به ضرورت ارتقای آگاهی آحاد جامعه و فرهنگ‌سازی در زمینه قانون چک و کاهش چالش‌های پیش روی کسب‌وکارها، به صورت مرحله‌ای و به تدریج اجرایی می‌شود.

در این زمینه مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرده است: تعیین صحت و سلامت چک از مزایای قانون جدید محسوب می‌شود و ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، این امکان را به مردم می‌دهد تا از تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی صادرکننده اطلاع دقیق پیدا کنند.

separator line

اجرای قانون جدید صدور چک از ابتدای سال جدید

کاهش معنادار چک‌های برگشتی با اجرای قانون جدید چک

مشکلاتی که چک برای مردم و خصوصاً فعالان اقتصادی ایجاد کرده بود موجب شد تا در سال ۹۷ قانون صدور چک در مجلس اصلاح شود. با تصویب قانون جدید چک، رویکرد برخورد پسینی و تنبیهی نسبت به صادرکننده چک برگشتی، تغییر کرده و رویکرد پیشگیری از صدور چک بلامحل جایگزین آن شده است.

در نتیجه این تغییر رویکرد، فرایند بررسی دادخواست‌های مربوط به مطالبه وجه چک بهینه شد و این امر باعث شد تا دارنده چک با صرف هزینه و زمان کمتر به حقوق خود برسد. بر اساس قانون جدید چک، کافی است دارنده چک برای مطالبه وجه چک به شعب بانک عامل مراجعه کند و از بانک درخواست ثبت شناسه عدم پرداخت نماید و سپس به دفاتر خدمات قضائی مراجعه کرده و با استفاده از شناسه عدم پرداخت نسبت به صدور اجراییه اقدام کند.

در حال حاضر با توجه به بهینه شدن فرایند مطالبه وجه چک، میزان چک‌های برگشتی به شدت کاهش یافته است و در یک سال منتهی به آبان ۹۹ تعداد و ارزش چک‌های برگشتی نسبت به کل چک‌های صادره به ۱۰ و ۱۱ درصد هم رسیده است.

separator line

افزایش اعتبار چک با الزامی شدن ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد

کاهش میزان چک‌های برگشتی نسبت به کل چک‌ها و تأثیری که این موضوع بر افزایش اعتبار چک گذاشته است تنها نتیجه اجرای بخشی از قانون جدید چک است و انتظار می‌رود با اجرای دیگر بخش‌های این قانون، اعتبار در بین فعالان اقتصادی افزایش پیدا کند.

یکی از بخش‌های مهم قانون چک که بانک مرکزی موظف بود در آذر ۹۹ آن را اجرایی کند، الزام به ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد بانک مرکزی است. گرچه این تکلیف قانونی در موعد مقرر خود اجرایی نشد اما مسئولان بانک مرکزی قول داده‌اند که با آغاز سال ۱۴۰۰ نسبت به اجرای ثبت سیستمی چک در سامانه صیاد اقدام کنند.

در این زمینه داود محمدبیگی، مدیراداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به اجرای ثبت سیستمی چک از فرودین ۱۴۰۰ برای کسانی که دسته چک جدید از بانک‌ها دریافت می‌کنند، گفت: «صادرکننده چک‌های جدید، بعد از صدور چک حتماً باید اطلاعات آن را در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت کند؛ ضمن اینکه برای ثبت اطلاعات در سامانه صیاد، صادرکنندگان چک راههای متنوعی را پیش رو دارند».

با الزامی شدن ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد گام دیگری برای افزایش اعتبار چک در معاملات گذاشته می‌شود زیرا امکان برقراری تقارن اطلاعاتی برای دریافت کننده چک را فراهم می‌آورد.

بر این اساس با اجرای ثبت سیستمی چک امکان استعلام آخرین وضعیت صادرکننده چک شامل سقف اعتبار مجاز، سابقه چک برگشتی در سه سال اخیر و میزان تعهدات چک‌های تسویه نشده توسط گیرنده چک فراهم می‌شود و گیرنده بعد از آگاهی از خوش حسابی یا بد حسابی صادر کننده چک نسبت به دریافت چک اقدام می‌کند.

separator line

چک

احتمال مقاومت برخی از بانک‌ها در مقابل الزامی شدن ثبت سیستمی چک

در این شرایط که همه منتظر اجرایی شدن بخش دیگری از قانون جدید چک در سال ۱۴۰۰ هستند اخباری مبنی بر قصد برخی بانک‌ها برای جلوگیری از اجرایی شدن این بخش از قانون جدید چک به گوش می‌رسد. یک مقام مسئول در یکی از بانک‌های کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : که برخی از بانک‌ها قصد دارند با ادعای آماده نبودن زیر ساخت، اجرای قانون را به تعویق بیندازند تا بلکه رضایت برخی از مشتریان خاص خود را جلب کنند.

وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، افزود: با الزامی شدن ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، شفافیت بیشتری بر فرایند صدور چک حاکم می‌شود و این شفافیت برای برخی مشتریان خاص بانک‌ها، خوشایند نیست. به همین دلیل به بانک‌ها فشار می‌آورند تا مانع اجرای این بند از قانون شوند.

وی گفت: حداقل منفعتی که از این گروه از مشتریان خاص بانک‌ها به خطر می‌افتد، این است که رویه این مشتریان کشیدن چک بلا محل بوده است. به همین دلیل برخی از بانک‌ها در نظر دارند با بهانه‌های مختلف اجرای این مرحله از قانون جدید چک را به عقب بیندازند.

با توجه به احتمال کم کاری برخی از بانک‌ها در فرایند اجرای این بخش از قانون جدید چک؛ محمد حسین فرهنگی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره لزوم اجرای کامل قانون جدید چک گفت: بانک مرکزی باید قانون جدید چک را به طور کامل اجرا کند زیرا قانون جدید چک از جمله قوانین پیشرو و اثرگذار حوزه پول و بانک کشور است که در مجلس دهم با دقت فراوان بررسی و تصویب شده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی هرچه سریع‌تر باید قانون جدید را به طور کامل اجرا کند و از همین جهت می‌بایست صدور چک الکترونیکی و ثبت سیستمی چک در سامانه صیاد هم با آغاز سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود. در این زمینه مجلس شورای اسلامی در کنار بانک مرکزی است و تمام تلاش خود را برای اجرای هرچه سریع‌تر قانون جدید می‌کند.

separator line

لزوم برخورد نهادهای نظارتی با تخلفات بانک‌ها

سنگ اندازی احتمالی برخی از بانک‌ها جلو اجرای قانون جدید چک در شرایطی صورت می‌گیرد که بانک مرکزی مکلف است از سال ۱۴۰۰ تنها بر اساس سامانه صیاد نسبت به صدور و انتقال چک جدید اقدام نماید و در صورتی که برخی از بانک‌ها بخواهند از اجرای قانون استنکاف کنند، بانک مرکزی می‌تواند صدور دسته چک در بانک‌های متخلف را متوقف کند.

براین اساس لازم است تا دیگر نهادهای نظارتی نیز همراه با بانک مرکزی واکنش مناسبی در مقابل تخلفات نشان دهند تا اجرای این بخش از قانون جدید چک هم مانند بخش‌های قبلی موجب افزایش اعتبار چک در میان مبادله کنندگان شود.

همچنین بخوانید:

چگونه می توان از چک های برگشتی استعلام گرفت؟

چک ضمانت بدون تاریخ چه مشکل هایی دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits