دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از چه طریقی می توان فایل صوتی مکالمه تلفنی را دریافت کرد؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آیا اگر کسی بدون مدرک به دادگاه مراجعه کند و از کسی به جرم توهین و افترای تلفنی شکایت کند قاضی دستور پرینت مکالمه ی تلفنی رو صادر می کند و تنها با استناد به همان مکالمه و کارشناسی کردن صدا متهم رو احضار می کند؟

آیا میتوان فایل صوتی مکالمه تلفنی را دریافت کرد؟

فایل صوتی تنها در صورت شنود و حکم قضایی مبنی بر ضبط شنود قابل دسترسی است و براساس پرینت حکم صرفا جهت مزاحمت ان هم بسته به نظر قاضی صادر می شود.

شکایت و دریافت فایل صوتی تماس از مخابرات امکان پذیر است؟

سلام یه نفر چند ماه گذشته حرفهایی در مورد همسرم بهم گفت ( اینکه همسرم قبل از ازدواج دوستی های نامتعارف داشته و خیلی چیزای دیگه) اون موقعه من ۸ ماهه باردار بودم و این حرفا تاثیر خیلی بدی روم گذاشت و باعث شد زایمان زود راس داشته باشم هرچند من این حرفارو به شوهرم گفتم و اون گفت همش دروغه و ازم خواست.

تمام این حرفهارو به پدرو مادرش بگم که منم گفتم وقتی من خونه نبودم اونها هم به خانواده جاریم و خودش میگن این موضوع که چرا همچین حرفایی زده که اون به موبایلم زنگ زد و اعتراف کرد که دروغ گفته و ازم خواهش کرد بگم که اون نگفته منم با شوهرمو خانوادش صحبت کردم که کاریش نداشته باشن آخه اون موقعه جاریم میگفتم افسردگی و ناراحتی قلبی داره و دلم نیومد اتفاقی براش بیوفته.

اما تا الان هر روز داره وضع بدتر میشه خودش و خانواده اش همه جا گفتن من باعث شدم دخترشون مریض بشه و همه ی این حرفارو من از خودم دراوردم حتی خانواده شوهرم و خود شوهرم هم حرفای اونو باور کردن چون من هیچ مدرکی ندارم ثابت کنم.زندگیم داره از هم میپاشه.میخواستم بدونم اگه من شکایت کنم فایل صوتی تماسمو بهم میدن تا ثابت کنم؟ یا چجوری میتونم ثابت کنم واقعا سردرگمم. با تشکر

خیر فایل های صوتی موبایل را به شما نخواهند داد و معمولا هم به این درخواست رسیدگی نخواهد شد لذا فایل صوتی هم اماره میباشد نه دلیل.

ایا اگر کسی بدون مدرک به دادگاه مراجعه کنه و از کسی به جرم توهین وافترای تلفنی شکایت کنه قاضی دستور پرینت مکالمه ی تلفنی رو صادر میکنه.وتنها بااستناد به همون مکالمه و کارشناسی کردن صدا متهم رو احضار میکنه؟

خیر پرینت مکالمه صوتی صادر نخواهد شد.

separator line

آیا ضبط صدا توسط افراد عادی جرم است؟

آیا ضبط صدا توسط افراد عادی جرم است؟

برخی افراد به واسطه شغلی که دارند اقتضای کارشان ضبط مکالمه طرف مقابل است.

مثلا روزنامه نگاران و خبرنگاران که در پی مصاحبه با اشخاص هستند غالبا باید از وسیله ضبط صدا یا مکالمات استفاده کنند.در میان وکلا هم برخی برای اینکه نکاتی فراموش نشود ممکن است صدای موکل را ضبط کنند.یا در تماس با خیلی از مؤسسات خصوصی و دولتی در ابتدای برقراری ارتباط اعلام می‌کنند این گفتگو برای مقاصد آموزشی و نظارتی ضبط می‌شود.

علی رغم تاکید شدید قانون اساسی بر حفظ حریم شخصی افراد، صِرف ضبط صدا، برای افراد عادی جرم انگاری نشده است.به عبارت روان‌تر، نمی‌توان شخصی را به اتهام ضبط صدا در دادگاه متهم کرد، مگر اینکه از صدای ضبط شده، علیه شخص استفاده کرده به طوری که آبرو و حیثیت وی را خدشه‌دار نماید یا موجبات ضرر به وی را فراهم سازد.

لذا در صورت سوء استفاده از مطالب ضبط شده توسط هر یک از طرفین، اگر این سوء استفاده منطبق با سایر عناوین مجرمانه مثل توهین، تهمت، افترا، قذف، اخاذی و… باشد می‌تواند دارای مسئولیت کیفری شود.

اما صرف ضبط مکالمه و یا گفتار رد و بدل شده توسط اشخاص حاضر در آن، فاقد هرگونه وصف مجرمانه است و هیچ گونه رویه قضایی نیز مبنی بر مجرمانه بودن صرف ضبط مکالمات شخصی وجود ندارد.

separator line

جرم انگاری ضبط صدا توسط مأمورین و کارکنان دولتی

به موجب قانون مجازات اسلامی، هر یک از مستخدمین و مأمورین دولتی، مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده حسب مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع نماید یا بدون اجازه‌ی صاحبان آنها مطالب آنها را افشاء نماید به حبس از یک سال تاسه سال و یا جزای نقدی از شش تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

نکته : اداره حقوقی قوه قضائیه در نظریه مشورتی مورخ ۱۶/۸/۱۳۷۷ در این مورد چنین نظر داده است:

ضبط کردن یا استراق سمع مذاکرات تلفنی توسط مستخدمان و ماموران دولتی جرم و مشمول ماده ۸۵۲ قانون مجازات اسلامی است، لکن چنانچه شخص ثالثی که مرتکب اعمال مذکور شده از مستخدمان و ماموران دولتی نباشد قابل تعقیب کیفری نیست مگر اینکه ارتکاب اعمال مذکور، مستلزم مزاحمت تلفنی (مشمول ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی) یا استفاده غیرمجاز از تلفن (مشمول ماده ۶۶۰ قانون مجازات اسلامی) باشد که در این صورت به جهات اخیرالذکر قابل تعقیب کیفری خواهد بود.

separator line

آیا صدای ضبط شده می تواند مستند صدور حکم و به عنوان دلیل به دادگاه ارائه شود؟

استفاده از صدای ضبط شده اشخاص به عنوان مدرک در دادگاه فاقد اعتبار است، زیرا ارائه ادله‌ای که از طریق غیرقانونی به دست آمده باشد مورد قبول نیست.

اما ارائه‌کننده صدای ضبط شده اشخاص در مراجع رسمی و دادگاه، طبق قانون اساسی و ماده ۵۸۲ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، قابل تعقیب کیفری است.بنابراین ضبط صدا و انتشار آن به صورت غیرقانونی و در صورتی که علیه فرد باشد مورد قبول دادگاه نیست و ادله قانونی به حساب نمی‌آید.

نکته: چنانچه صدای ضبط شده چه در مکالمه تلفنی و غیر آن، متضمن اقرار شخص علیه خودش باشد (مثلا فرد بگوید من به تو دو میلیون تومان بدهکارم) و فرد مقابل از ضبط شدن صدای خود مطلع نباشد، اقرار قانونی محسوب نمی گردد و از درجه اعتبار ساقط است.

هرچند چنانچه مدارک و دلایل دیگری مبنی بر بدهکاری شخص موجود باشد، این اقرار، در علم قاضی موثر است و اصطلاحا تنها به عنوان یک اماره (نشانه) در نظر گرفته می شود.

همچنین بخوانید:

صدای ضبط شده نمی تواند دلیلی برای اثبات ادعا در دادگاه باشد

آیا تصویر برداری و فیلم برداری مخفیانه جرم است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits