دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جزئیات دیه 1400
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه نرخ دیه سال 1400 را اعلام کرد .

مبلغ دیه در سال 1400 چقدر است ؟

قوه قضاییه اسفند هر سال نرخ دیه را برای سال بعد مشخص می‌کند تا بر مبنای آن، حق بیمه شخص ثالث توسط بیمه مرکزی تعیین شود.

تعیین نرخ دیه در قوه قضائیه و ابلاغ نهایی آن توسط قاضی‌القضات، از جمله تصمیمات مهم اجتماعی و اقتصادی کشور است که در واپسین روزهای هر سال انجام می‌شود و بر مبنای آن حق بیمه شخص ثالث تعیین می‌گردد.

به موجب قانون در پایان هر سال باید مبلغ دیه توسط قوه قضاییه تعیین و تکلیف شود. این موضوع در دو جلسه متوالی روز گذشته و دوشنبه 25 اسفندماه سال جاری در شورای عالی قوه قضاییه مطرح شد.

کلیدواژه این اقدام قوه قضائیه، «احقاق حقوم عامه» است که بر مبنای آن، هرگونه حق‌کشی، اضرار به مال غیر و توقف در امر خدمت‌رسانی را از پاشنه آشیل‌های جدی این نهاد مهم تعریف می‌کند.

مبلغ دیه 1400

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با رسانه‌ها درباره تعیین میزان دیه برای سال آینده گفت: این موضوع به موجب قانون در پایان سال توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود و بر اساس آن در دو جلسه متوالی شورای عالی قضائی مطرح شد و در نهایت مصوبه این شد که برای 1400 نرخ دیه قتل غیرعمد فرد مسلمان 480 میلیون تومان و این نرخ از 1 فروردین 1400 لازم‌الاجراست.

به‌این ترتیب و با توجه به تغلیظ دیه به میزان یک‌سوم در ماه‌های حرام (محرم، ذی القعده، ذی الحجه و رجب) میزان دیه در ماه‌های حرام ۶۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

گفتنی‌ است که نرخ دیه در سال ۱۳۹۹ در ماه‌های عادی ۳۳۰ و در ماه‌های حرام ۴۴۰ میلیون تومان بود.


جزئیات میزان دیه در سال 1400

میزان دیه تعیین شده برای انسان کامل در سال ۱۴۰۰ لازم است توسط قوه قضاییه تعیین و از سوی رییس آن قوه به تفکیک ماه‌های غیرحرام و ماه‌های حرام ابلاغ شود.

در صورتی که جنایاتی که علیه جان افراد انجام شده و یا سلامتی اعضای آنها را دچار آسیب کرده باشد ، می توان دیه تعیین و پرداخت نمود که در واقع ، مال معینی است که میزان آن در شرع مقدس تعیین شده است.

به همین مناسبت، همه ساله با توجه به ملاک های تعیین شده در شرع، نرخ دیه ای توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود که سال ۱۴۰۰ نیز از این موضوع مستثنی نبوده و برای آن، نرخ و میزان دیه کامل انسان مشخص خواهد شد.

در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۰ چقدر است و در صورتی که شخصی محکوم به پرداخت دیه کامل در سال ۱۴۰۰ شود، چه مبلغی از دیه برای وی تعیین خواهد شد ؟ همچنین، مبلغ دیه سال ۱۴۰۰ در ماه های حرام و غیر حرام نیز محاسبه و جدول قیمت دیه را توضیح خواهیم داد.

نرخ دیه سال 1400

دیه چیست ؟

یکی از مهم ترین انواع مجازات هایی که برای برخی از جرایم در قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته شده است، دیه است. دیه در ماده ۴۴۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ تعریف شده است که بر اساس ماده مذکور: "دیه مقدر ، مال معینی است که در شرع مقدس ، به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس ، عضو ، یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است".

با توجه به تعریفی که از دیه ارائه شد، می‌توان گفت در صورتی که جرایم غیر عمدی سبب آسیب به جان، اعضای بدن (جرح) و منافع دیگری صورت گرفته باشد، به حکم شرع میزانی دیه تعیین می‌شود که مجرم باید به شخص بزه دیده و یا ورثه او بپردازد.

علاوه بر این ، در شرایطی که جرم ، از نوع عمدی بوده باشد ولی به دلایلی نتوان مرتکب را قصاص نمود، می‌توان دیه تعیین و پرداخت کرد . یا اینکه گاهی ممکن است حکم قصاص برای جرمی صادر شده باشد، اما خود بزه‌دیده و یا اولیای دم وی، به دریافت دیه به جای قصاص راضی شوند و به اصطلاح دیه بگیرند که در ادامه این مقاله به بررسی جدول قیمت دیه برای سال ۹۹ خواهیم پرداخت.

مبلغ دیه 1400

نحوه تعیین نرخ دیه

در قسمت قبل به تعریف مختصری از دیه به عنوان یکی از مجازات های پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی پرداخته شد؛ با این حال نکته مهمی که در ارتباط با دیه وجود دارد ، نرخ و مبلغی از دیه است که برای مجرم تعیین شده و وی محکوم به پرداخت آن می باشد .

بررسی این موضوع یعنی نرخ و میزان دیه کامل انسان ، از آن جهت مهم و ضروری است که مبلغ و نرخ دیه در هر سال با سال قبل تفاوت دارد ؛ چرا که تورم موجود در کشور نیز اقتضا می‌کند همه ساله نرخ دیه مشخصی تعیین شود که تنها برای همان سال قابل اعمال است و دیه سال ۱۴۰۰ نیز از این قضیه مستثنی نیست.

در همین راستا، نرخ قیمت دیه کامل انسان در هر سال طبق نظر کارشناسان و با توجه به درصد تورمی که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود ، تعیین شده و در اختیار رئیس قوه قضاییه قرار می گیرد که رئیس قوه قضاییه نیز آن را به اطلاع عموم می‌رساند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits