دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معنی سرقت به عنف : جزئیات دقیق مجازات سرقت به عنف
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سرقت یعنی برداشتن، ربودن یا به اصطلاح عرفی (کش رفتن) مالی که متعلق به کسی دیگر است. عنف در لغت به معنای خشونت و بی رحمی است. پس سرقت به عنف به سرقتی می گویند که همراه با خشونت و زور و بی رحمی باشد.

سرقت به عنف یعنی چه ؟

سرقت به عنف همان زورگیری است . یکی از حالت های وقوع جرم که در ابتدا این جرم تنها با تهدید سلاح سرد از قبیل کارد و قمه صورت می گرفت ولی با گسترش آن در بین جامعه بزهکارن با شگردهای جدیدتری از قبیل سرقت به عنف تحت پوشش مسافرکش ، سرقت تحت پوشش مامورین دولتی و سرقت وسائط نقلیه و تحت پوشش مسافر ، استفاده از خوراکی آغشته به مواد بی هوشی و سرقت از کودکان در جامعه به وقوع می پیوندد .

سرقت به عنف ، خفت گیری ، زورگیری

سرقت به عنف چیست ؟

برداشتن یا تلاش برای برداشتن هر چیز ارزشمندی از یک شخص به زور و یا با تهدید که به صورت غیر منتظره، ناگهانی و گاهی اوقات همراه با ترسانیدن را سرقت به زور یا به اصطلاح سرقت به عنف می گویند.

اموال مورد هدف در سرقت به عنف :اموال به سرقت رفته بیشتر گوشی تلفن همراه و وجه نقد و طلاجات بوده و سایر شامل سرقت خودرو ، موتورسیکلت و سرقت وسائل جوشکاری از اماکن نیمه کاره است .

سرقت به عنف ، خفت گیری ، زورگیری

ویژگیهای سارقین: ویژگی مشترک در تمام این نوع سرقت ها عبارت است از اینکه مجرم با فرد قربانی مواجه می شود .

سایر ویژگی های سارق به عنف

  • سارقان در سرقتهای به عنف بیشتر از موتور سیکلت و در سایر موارد از خودرو استفاده می کنند.
  • زورگیرها در نقاط خلوت قربانی خود را انتخاب کرده و با تهدید و زور، محتویات جیب وی را خالی نموده و فرار می کنند.
  • اکثر سارقان در سنین نوجوانی به سر می بردند و مهارت زیادی در رانندگی با موتور سیکلت دارند و بسیار جسور هستند.
  • معمولا اکثر سرقت ها در ساعات خلوت از شبانه روز (14_17)و بعد از ساعت 22 در مکان های خلوت و تاریک صورت می گرفت که سارق زمان و فضای کافی برای سرقت داشته باشد.
  • کثرا دو نفر با موتورسیکلت یا ماشین های ناشناس بوده است که یکی از سارقین معمولا پیاده می شود و با استفاده از سلاح سرد اقدام به تهدید و گرفتن شی مورد سرقت (گوشی،کیف پول ، طلا و جواهرات)می کند.
  • برخی مواقع نیز شکل سرقت ها متفاوت بوده و افرادی که خود را مسافر و نیازمند جلوه می داده اند و از طریق فریفتن راننده او را به مکان های دور از شلوغی شهر می برده اند .

سرقت به عنف ، خفت گیری ، زورگیری

مجازات سرقت به عنف

اما قانون چه مجازاتی را برای سرقت به عنف تعیین کرده و سارق چگونه مجازات می شود.

باید دانست که سرقت به عنف از جرم ها و سرقت هایی محسوب می شود که مجازات آن از سرقت ساده شدید تر است یا به اصطلاح (سرقت مشدده) محسوب می شود. از طرف دیگر بعضی از سرقت ها هم وجود دارند که اگرچه به عنف نیست اما باز هم مجازات هایی شدید تر برای آن در نظر گرفته شده است مثل موارد ماده ۶۵۶ تعزیرات.

طبق ماده ۶۵۲ قانون مجازات اسلامی : «هرگاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد، به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود و اگر جرحی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌گردد.»

در این مورد قاضی باید به هر دو مجازات با هم حکم کند یعنی زندان و شلاق با هم هستند. با توجه به آن که طبق قانون جدید “کاهش مجازات حبس تعزیزی” در سال ۱۳۹۹ مجازات حبس برخی جرایم کاهش پیدا کرده است لازم به ذکر است مجازات جرم این ماده دستخوش هیچ تغییری نگشته است.

بر اساس ماده ۶۱۷: «هرکس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌ نمایی کند، یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد، یا با کسی گلاویز شود، در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

در این مورد هم قاضی باید به هر دو مجازات حکم بدهد. در قانون جدید کاهش مجازات حبس تعزیری این مجازات تغییری نکرده است.

طبق ماده 651 : هر گاه سرقت جامع شرایط حد نباشد ولی مقرون به تمام شرط ذیل باشد مرتکب از پنج تا بیست سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌گردد: سرقت در شب واقع شده باشد.سارقین دو نفر یا بیشتر باشند ، یک یا چند نفر از آن ها حامل سلاح ظاهر یا مخفی بوده باشند ، تهید با انواع اسلحه شکاری ، ضمنِ سرقت ، کسی را آزار یا تهدید کرده باشند.

نکته ای که دوباره باید تاکید شود این است مجازات ۵ تا ۲۰ سال و شلاق موضوع این ماده در صورتی است که تمام این پنج مورد باهم وجود داشته باشند و اگر هر کدام از این موارد نباشد دیگر این مجازات وجود نخواهد بود و حسب مورد مجازاتی دیگر را که قانون گذار پیش بینی کرده خواهد داشت.

سرقت به عنف ، خفت گیری ، زورگیری

تفاوت سرقت مسلحانه و محاربه

بر اساس ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ «محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن‌ها است، به‌ نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی ‌‌با انگیزه ‌شخصی به‌ سوی یک یا چند شخص خاص سلاح ‌بکشد و عمل ‌او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی‌شود.»


توصیه های پلیسی

برای در امان ماندن از سرقت به عنف و یا همان زورگیری موارد زیر را رعایت کنید

  • تا جایی که ممکن است در منطقه های پر رفت و آمد و روشن توقف کنید
  • شبها و صبح زود از سوار کردن مسافران جوان و مشکوک که کرایه بالاتری پیشنهاد می کنند و یا به مقصد های فرعی و دور افتاده قصد حرکت دارند پرهیز کنید.
  • حتی الامکان از انتقال مسافران به مسیرهایی که اصلا آشنایی ندارید پرهیز کنید.
  • از پذیرفتن هر گونه خوراکی ، نوشیدنی ، و خوشبو کننده ها از مسافرین ناشناس امتناع ورزید.
  • سارقان گاهی تحت پوشش خانوادگی رانندگان را به مناطق خلوت کشانده اقدام به اخاذی یا سرقت اتومبیل می کنند.
  • سارقان ممکن است با شگردهای مختلف از جمله خوابیدن کنار جاده و تظاهر به بیماری و ... اقدام به سرقت یا زورگیری کنند، در صورت مواجهه با این گونه موارد، بیشتر مراقب بوده و جانب احتیاط را حفظ کنید.
  • در زمان سوار شدن به وسیله نقلیه با هوشیاری کامل مراقب وسایل وجه نقد و زیورآلات خود بوده و آنها را در معرض دید و معرفی به دیگران قرار ندهید
  • در بین راه از قبول هر گونه پیشنهاد یا قول واهی در زمینه پیدا کردن شغل ، تهیه وام، از مسافران ناشناس خودداری کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits