دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دیه کودک : قوانین جدید مربوط به میزان دیه کودک
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دیه کودک در مواردی چون تصادف ، تنبیه ، کودک آزاری و ... در قوانین جمهوری اسلامی چگونه است؟

دیه کودک چقدر است ؟

برای اینکه بدانید دیه کودک نابالغ چقدر است ؟ در ابتدا مفهوم کودک را در قوانین جمهموری اسلامی بررسی می کنیم.

تعریف کودک در قانون ایران

براساس قوانین اسلامی، هرکس که به سن بلوغ شرعی یعنی 9 سال تمام برای دختر و 15 سال تمام قمری برای پسر نرسیده باشد، کودک محسوب می‌شود.

دیه مالی است که به دلیل قتل یا نقص عضو، به کسی که صدمه دیده یا بازماندگان او پرداخت می‌شود.


دیه در سال 99

نرخ دیه در سال 1399 با رشد 20 درصدی نسبت به سال 1398 تعیین شده است .

  • خسارات جانی ثالث معادل مبلغ 440٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون تومان است (یعنی تا سقف دیه کامل در ماه حرام)
  • خسارات جانی راننده مقصر حادثه معادل مبلغ 330٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون تومان است (یعنی تا سقف دیه کامل در ماه عادی).

در پرداخت دیه اشاره ای به سن افراد نمی شود و حتی مرد یا زن بودن هم فرقی ندارد دیه کامل پرداخت می گردد

طبق ماده ۲۹۷ قانون مجازات اسلامی یکی از اموری است که در این ماده ذکر شده و فرقی نمی‌کند مقتول خردسال(صغیر) یا بزرگسال(کبیر) باشد.

دیه کودک ، دیه کودک در تصادفات

دیه کودک در تصادف

با توجه به اینکه دیه کودک با بزرگسال تفاوتی ندارد ، در مورد دیه کودک در تصادفات مطالب زیر مد نظر قرار گیرد .

اگر تصادفی کرده‌اید که منجربه به خسارت بدنی و یا جانی باشد باید به چند موضوع توجه داشته باشید.
بر اساس ماده ۱۶ قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه ” اگر در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی حسب مورد موظفند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل ۵۰درصد از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان‌دیده پرداخت کرده و باقی‌مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند.”

تبصره– در حوادث رانندگی منجر به فوت، شرکت های بیمه می‌توانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه متوفی، بدون نیاز به رأی مراجع قضائی، دیه و دیگر خسارت‌های بدنی وارده را پرداخت نمایند.

به یاد داشته باشید که در حوادث رانندگی منجر به فوت شرکت‌های بیمه می‌توانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و وراث متوفی بدون نیاز به رای مراجع قضایی، دیه و دیگر خسارت‌های بدنی وارده را پرداخت کنند.

دیه کودک ، دیه کودک در تصادفات

قوانین دیه در تصادفات منجر به فوت کودک

تصادفات منجر به فوت عموما دارای دو جنبه عمومی و خصوصی می‌باشند که مجازات حبس یا جزای نقدی به جنبه عمومی آن بر می‌گردد و پرداخت دیه مجازات خصوصی است که در صورت مطالبه اولیای دم قابل اجرا و پرداخت است.

  • براساس ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی هرگاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده ( اعم از وسائط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی ) یا راننده وسیله موتوری منتهی به قتل غیر عمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم می‌شود.
  • همچنین رانندگی در حال مستی، نداشتن گواهینامه رانندگی، داشتن سرعت غیر مجاز، حرکت دادن اتومبیل با علم به وجود نقص فنی، عدم رعایت محل عبور عابر پیاده و عبور از محل های عبور ممنوع از عوامل تشدید کننده مجازات است که حداقل مجازات را به میزان ۳/۲ حداکثر مجازات مذکور در این ماده افزایش می‌دهد.
  • قتل ناشی از تصادفات رانندگی، قتل غیر عمدی محسوب می شود و در نتیجه مقصر ضامن پرداخت دیه کامل می باشد.
  • در مواردی که مصدوم دچار صدمات متعدد می گردد و پس از آن فوت می نماید براساس بند ب ماده ۵۳۸ قانون مجازات جدید در صورت تعدد صدمات چنانچه مرگ یا قطع عضو یا آسیب بیشتر، در اثر سرایت تمام صدمات باشد، تنها دیه نفس یا عضو یا آسیب بزرگتر ثابت می‌شود و اگر مرگ یا قطع عضو یا آسیب بزرگتر در اثر سرایت برخی از صدمات باشد، دیه صدمات مسری در دیه نفس یا عضو یا آسیب بزرگتر تداخل می‌کند و دیه صدمات غیرمسری، جداگانه محاسبه و مورد حکم واقع می‌شود.
  • شرکت‌های بیمه بر اساس بیمه نامه ای که هر فرد دارد مسئول پرداخت دیه می باشند ولی این خسارات باید در حکم دادگاه قید شود زیرادر غیر این صورت اداره بیمه خود را موظف به پرداخت نمی داند و از این جهت مشکلاتی برای طرفین ایجاد می گردد.
  • اما در خصوص هزینه های مازاد بر دیه از جمله هزینه بیمارستان و درمان اگرچه به نظر می رسد اختلاف رویه در میان دادگاه‌ها وجود دارد، اما معمولا هزینه‌های مازاد بر دیه قابل مطالبه است و زیان دیده می‌تواند با تقدیم دادخواست حقوقی، این هزینه‌ها را از مقصر مطالبه نمود.
  • نکته قابل توجه دیگر آن است که بر اساس قوانین ایران خسارات معنوی قابل مطالبه نیستند و در نتیجه از باب تاملات روحی که ممکن است مصدوم و یا خانواده‌اش متحمل شده باشند نمی‌توان درخواست خسارت کرد.

دیه کودک ، دیه کودک در تصادفات

دیه تنبیه کودک (زدن کودک )

در مورد دیه کتک زدن کودک مواردی متفاوت وجود دارد که با ذکر مثال در ادامه توضیح داده شده :

  • دیه تنبیه بدنی دانش آموز در صورت جاری شدن خون مثلا اگر معلمی با چوب به کف دست دانش آموزی به قصد تأدیب بزند نه به قصد آسیب رساندن و به اندازه ی یک سانتی متر مربع خون جاری شود ( چوب دارای لبه تیز بوده و معلم اطلاع نداشته) چقدر باید دیه پرداخت کند؟
  • پاسخ : احتیاط واجب آن است که به اندازه قیمت دو شتر به او داده شود یا با وی مصالحه کند.
  • تفاوت بین والدین و افراد دیگر در تعلّق دیه به تنبیه کودک مثلا بعضى از کودکان توسط پدر و مادر شدیداً مورد ضرب و جرح قرار مى گیرند، و گاه آثار این شکنجه ها در بیمارستان دیده مى شود، و متأسّفانه قانونى جهت منع آن موارد وجود ندارد،حکم آن چیست؟
  • پاسخ : این گونه شکنجه ها محکوم به دیه و ارش است و فرقى با جنایات دیگران ندارد.
  • تعلّق گرفتن دیه در صورت سیاه شدن عضو بر اثر تنبیه کودک مثلا اگر پدر یا مادرى فرزند خود را براى تربیت یا از روى غضب بزند و جاى آن سیاه یا کبود و یا قرمز بشود، آیا دیه دارد؟
  • پاسخ : در فرض سؤال دیه دارد.
  • دیه در صورت اذیّت کردن کودکان از روی محبّت مثلا اذیّت کردن کودکان (بستگان) از روی محبت و دیگر اینکه بسیار شیرین هستند، حقّ النّاس بر گردن انسان می افتد؟ اگر حقّ النّاس است چگونه باید آنرا ادا کند؟
  • پاسخ : در صورتیکه بدن مجروح شود یا کبودی و سرخی و مانند آن بر بدن بماند دیه دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits