دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت ضبط و مصادره اموال چیست ؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در تفاوت ضبط و مصادره باید گفت ضبط با امید به اعداه به جایگاه قبلی صورت می گیرد اما مصادره توقیف مال به قهر و برای همیشه است .

تفاوت توقیف ضبط و مصادره اموال چیست ؟

مجرمین برای ارتکاب جرمی که قصد ارتکاب آن را کرده اند، امکان دارد از طرق و وسایل مختلفی استفاده نمایند که با توجه به آن ها وقوع جرم را تسهیل می نماید، حال امکان دارد که ذات و ماهیت این گونه وسایل خطرناک نبوده باشد و یا این که این گونه وسایل خطرناک بوده و خود آن ها به خاطر خطرناک بودن ، وسیله ی ارتکاب جرم محسوب شوند، مثل اسید که در جرم اسید پاشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت حتی در مواردی هم امکان دارد که خود وسیله ی ارتکاب جرم و داشتن آن جرم نباشد، ولی در موضوع جرم مورد استفاده واقع شود و یا این که نگهداری آن وسیله خود جرم تلقی شود.

بعد از کشف و شناسایی مجرم و رسیدگی به اتهام و جرم انتسابی به وی ، اگر از وسایلی برای ارتکاب جرم استفاده شده باشد، در جریان رسیدگی امکان دارد که آن اشیا هم توقیف شود تا به روشن شدن قضیه و جریان وقوع جرم کمک شایانی نماید.

از طرفی هم به خاطر خطرناک بودن ماهیت برخی از وسایل برای ارتکاب جرم مصلحت ایجاب می نماید تا آن ها ضبط و در نتیجه معدوم شوند. امکان دارد که اموالی وجود داشته باشد که ناشی از ارتکاب جرم بوده و یا به وسیله ی جرم تحصیل شده باشد و پس از دستگیری مجرم، می بایست تکلیف آن اموال مشخص گردد و به مالکین آن مسترد شود.

این احتمال هم وجود خواهد داشت که مال ناشی از جرم یا وسیله ی ارتکاب جرم هم به نفع دولت ضبط و مصادره اموال خواهد شد و متعلق دولت قرار خواهد گرفت با ما تا انتهای مقاله ضبط و مصادره اموال همراه باشید.

توقیف اموال به چه معناست ؟

توقیف اموال عملی حقوقی و موقت است ، لذا اموال توقیف شده پس از برائت خوانده و یا پس از تادیه دیون به خواهان ، ” قابل برگشت” به مالک اولیه اموال می‌باشد.

ضبط اموال به چه معناست ؟

ضبط اموال عملی حقوقی و دائم است ، لذا اموال مضبوط در یک پرونده مطروحه همیشه به نفع دولت جمع آوری می‌گردد و “غیر قابل برگشت” به مالک اولیه اموال می‌باشد. تمثیلا عملکرد سازمان جمع آوری اموال تملیکی کشور چنین عملی است.

مصادره اموال به چه معناست ؟

مصادره اموال در واقع این عنوان حقوقی به ضبط اموالی تلقی می گردد که مصرح قانونی در منطوق قانون(متن قانون) داشته باشد، از جمله مفاد منطوق صریح قانون اساسی در اصل ۴۹، که مبین استحصال ثروتهای نامشروع توسط فرد یا افراد می‌باشد.

شرایط تحقق معامله به قصد فرار از دین

شرایط تحقق معامله به قصد فرار از دین : برای تحقق معامله به قصد فرار از دین باید شرایطی فراهم شود که در صورت فقدان یکی از این شرایط نمی‌توان علیه مدیون اقامه دعوا کرد.

تشکیل معامله

مفهوم واژه معامله همانند واژه معامله مذکور در عنوان فصل دوم (در شرایط اساسی برای صحت معامله) و ماده ۱۹۰ قانون مدنی (برای صحت هر معامله شرایط ذیل اساسی است) و به قرینه مندرجات بندهای یک و ۲ این ماده که قصد، رضا و اهلیت را به طرفین معامله نسبت داده است و نیز مقررات مواد بعدی منحصرا شامل اعمال حقوقی دو طرفه یعنی عقود است.

طلب باید مسلم و قابل مطالبه باشد

طلب باید مسلم بوده و مورد اختلاف نباشد؛ در غیر این صورت نیاز به حکم دادگاه دارد.

نفع طلبکاران در اقامه دعوی

طلبکاری که اقامه دعوا می‌کند، باید توجه داشته باشد که اگر نتیجه دعوایی که او اقامه کرده است، صدور حکم علیه مدیون باشد، قابلیت این را دارد که سودی به او برساند.

قصد فرار از دین

طلبکار باید ثابت کند که انگیزه مدیون از انجام معامله، فرار از دین بوده است و این به دو طریق ثابت می شود: نخست به وسیله گواهانی که اقرار او را بر این امر شنیده‌اند، دوم به وسیله قراینی که این امر را می‌رساند، از جمله فرا رسیدن موعد پرداخت، نداشتن اموالی دیگر، وضعیت معامله و امثال آن .

تشخیص ارزش چنین قراینی با دادگاه است زیرا ظواهری هستند که به طور مستقیم به واقعیت دلالت دارد و قانون نیز آن را معتبر می‌داند. (مواد ۱۳۲۱ و ۱۳۲۴ قانون مدنی)

همچنین به نظر می‌رسد، اگر طرف معامله بدون آگاهی از این امر مبادرت به انجام معامله کند، آن معامله غیرنافذ است زیرا این حکم جنبه حمایتی از طلبکار متضرر را دارد. بنابراین علم و جهل طرف معامله نباید هیچ تاثیری بر این مصلحت داشته باشد.

ضرری بودن معامله

طلبکار هنگامی می‌تواند مدعی معامله به قصد فرار از دین شود که مدیون هیچ مالی برای پرداخت بدهی خود نداشته باشد زیرا با وجود اموال دیگر طلبکار می‌تواند دین خود را استیفا کند. بنابراین معامله به قصد فرار از دین آخرین دارایی مدیون را از ید او خارج می‌سازد، به طوری که طلبکار نمی‌تواند به هیچ طریق ممکن دین خود را استیفا کند.

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits