دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قانون کسر و توقیف حقوق بابت مهریه
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
طبق قانون فقط حقوق و مزایای کارکنان دولت قابل توقیف است و سایر دریافتی‌های آنان مثل عائله‌مندی و اضافه‌کاری و ماموریت قابل توقیف نیست.

نحوه درخواست توقیف حقوق بابت مهریه

اما چنانچه مرد کارمند باشد، زن می‌تواند برای دریافت مهریه اقدام به کسر از حقوق وی کند. زوجه از طریق دادگاه یا اجرائیات ثبت می‌تواند برای مطالبه مهریه اقدام کند.

در صورتی که از طریق دادگاه اقدام کند با قرار تامین خواسته و اگر از طریق اجراییات ثبت باشد، با درخواست توقیف حساب بانکی به منظور توقیف حقوق همسر می‌تواند اقدام به مطالبه مهریه کند.

توقیف حقوق کارمندان دولت و میزان توقیف

بر اساس ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی اگر محکوم کارمند یکی از ادارات دولتی یا وابسته به دولت باشد در صورت تجرد و نداشتن فرزند تا میزان یک سوم از حقوق وی بایت پرداخت مهریه به زوجه توقیف می شود. و اگر مرد دارای همسر یا فرزند باشد (منظور همسر دوم است) میزان حقوقی که قابل توقیف است به یک چهارم کاهش پیدا می کند.

علت این امر هم این است که فردی که دارای همسر و فرزند باشد هزینه های بیشتری در زندگی دارد. به همین علت مقنن برای جلوگیری از اخلال در زندگی مدیون شرایط تاهل و کاهش میزان توقیف حقوق تا یک چهارم را وضع کرده است.

توقیف حقوق بازنشستگی برای مهریه

بازنشستگی به معنای کناره گیری از ادامه شغل در اثر بالا بودن سن است. شخص بازنشسته تا زمانی که زنده است مستحق استفاده از حقوق و مزایایی است که قانون مشخص کرده است. طبق تبصره ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی توقیف حقوق بازنشستگی فقط تا میزان یک چهارم مجاز خواهد بود. این حکم بدون قید و شرط بیان شده است.

حتی اگر فرد بازنشسته مجرد باشد یا دارای فرزندی نباشد. دلیل مقنن شاید این باشد که هزینه های زندگی فرد بازنشسته بنا به شرایط سنی بیشتر از افراد دیگر است و به جهت جلوگیری از اختلال در زندگی فرد؛ مقنن این حکم را وضع کرده است.

توقیف حقوق و مزایای نظامیان در زمان جنگ

طبق تبصره ۲ ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی توقیف حقوق فرد نظامی در زمان جنگ به هیچ وجه ممکن نیست. ماده ۱ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح مواردی که نظامی محسوب می شوند را به صورت حصری بیان کرده است و جنگ هم به حالت درگیری فیزیکی بین دو سپاه است.

قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح

‌ماده ۱ – دادگاههای نظامی به جرائم مربوط به وظائف خاص نظامی و انتظامی ‌کلیه‌ افراد زیر که در این قانون به اختصار «‌نظامی» خوانده می‌شوند رسیدگی می‌کنند:

  1. ‌کارکنان ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سازمان های وابسته.
  2. کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سازمان های وابسته.
  3. کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و سازمانهای وابسته و اعضای ‌بسیج
  4. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
  5. کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته.
  6. ‌کارکنان مشمول قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
  7. ‌کارکنان وظیفه از تاریخ شروع خدمت تا پایان آن.
  8. ‌محصلان – موضوع قوانین استخدامی نیروهای مسلح – مراکز آموزش نظامی و‌ انتظامی در داخل و خارج از کشور و نیز مراکز آموزش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای ‌مسلح.
  9. کسانی که به طور موقت در خدمت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ‌هستند و طبق قوانین استخدامی نیروهای مسلح در مدت مزبور از اعضاء نیروهای مسلح‌ محسوب می‌شوند.

دلیل این اقدام مقنن حمایت از فرد نظامی در زمان جنگ است که جان خود را در جهت حفظ آرامش و کیان جامعه و کشور به خطر می اندازد.

توقیف مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور

مقنن در جهت ایجاد برابری و عدالت اجتماعی، امر به تاسیس نهادهایی چون کمیته امداد و سازمان بهزیستی کرده است.

هدف این نهادها کمک به افراد نیازمند در جهت توانمندسازی و جلوگیری از اختلال در زندگی آنها است و در راه تحقق این هدف اقدام به پرداخت مستمری به افراد نیازمند می کند. مقنن در ماده ۱ آیین نامه چگونگی تشخیص و تعیین افراد نیازمند به تعریف این گروه پرداخته است.

افراد مزبور عبارتند از:

  • از کار افتادگان و معلولان نیازمند که توانایی مالی اداره زندگی خود را ندارند و افراد تحت تکفل آنها.
  • زنان و کودکان بی‌سرپرست و نیازمند موضوع قانون تأمین زنان و کودکان بی‌سرپرست، مصوب ۱۳۷۱.
  • خانواده‌های زندانیان نیازمند، در مدت زندانی بودن سرپرست خانواده.
  • آسیب‌ دیدگان ناشی از حوادث طبیعی و غیر طبیعی که امکانات اولیه زندگی خود یا وسایل اشتغال خود را از دست داده‌اند تا زمانی که امکانات اولیه یا‌ وسایل اشتغال خود را به دست آورند.
  • عایله نیازمند تحت تکفل سربازانی که درآمدی برای اداره زندگی ندارند، در مدت سربازی و حداکثر تا پایان سال ۱۳۷۴
  • مشمولان طرح شهید رجایی.
  • سایر مواردی که مشمول بندهای فوق نیستند و تحت پوشش سازمانهای امدادی از قبیل کمیته امداد امام خمینی (‌ره) یا سازمان بهزیستی کشور هستند یا ‌باید تحت پوشش سازمانهای یاد شده قرار گیرند، با تشخیص کمیته امداد امام خمینی (‌ره).

توقیف حقوق و مزایای وظیفه

حقوق وظیفه بر ۲ نوع است:

  1. حقوق وظیفه از کارافتادگی: مستمری ثابتی است که در صورت از کار افتادگی یا نقص عضو کارمند به او پرداخت می شود.
  2. حقوق وظیفه وراث: مستمری ثابتی است که در صورت فوت کارمند به وراث او پرداخت می شود.

در هر حال حقوق و مزایای وظیفه، قابل توقیف تا یک چهارم است با این شرط که بدهی مربوط به شخص وظیفه بگیر باشد

توقیف عیدی و پاداش بابت مهریه

طبق قانون فقط حقوق و مزایای کارکنان دولت قابل توقیف است و سایر دریافتی‌های آنان مثل عائله‌مندی و اضافه‌کاری و ماموریت قابل توقیف نیست.

مطابق نظریه شماره ۷/۵۵۴ اداره حقوقی قوه قضائیه :

از مجموع دریافتی‌های مستخدم و آنچه مربوط به کار و فعالیت بیش از حد تکلیف و وظایف قانونی باشد مانند اضافه کار، حق التدریس، حق التالیف و غیره و همچنین وجوهی که وزارتخانه یا سازمان مزبور علاوه بر دریافتی ماهانه مستخدم مانند پاداش و عیدی و کمک خواروبار و غیره به او می‌پردازند، جزء مزایای مستمر یا غیر‌مستمر نبوده و در نتیجه بابت بدهی کسر نمی‌شوند. اما فوق‌العاده شغل مثل بدی آب و هوا، سختی کار بابت بدهی کسر می‌شود.

نحوه توقیف حقوق کارمندان بابت مهریه

طبق ماده ۹۷ قانون اجرای احکام مدنی مدیر اجرا توقیف حقوق محکوم علیه کارمند را به اداره یا سازمانی که وی در آن در حال اشتغال است ابلاغ می کند.

رئیس یا مدیر آن سازمان موظف است که به مقدار مذکور از حقوق محکوم علیه کسر کرده و آن را برای مسئولین اجرا بفرستد. مدیر اجرا هم این مبلغ را در اختیار زوجه قرار میدهد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits