دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جرم وعده دروغ ازدواج چیست و چه مجازاتی دارد ؟
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
صرف وعده ازدواج به دیگری و یا حتی تنظیم قول و قرار ازدواج بدون اینکه سو رفتار با طرف مقابل داشته باشد، منجر به تحقق عمل مجرمانه و قابل مجازات نخواهد بود؛ مگر اینکه در شرایط خاص که در ادامه ذکر خواهیم کرد .

جرم وعده دروغ ازدواج

اخلاق و حقوق می توانند حیطه مشترکی داشته باشند یعنی امری هم غیراخلاقی باشد و هم جرم تلقی شود ولی گاهاً برخی مسایل صرفاً جنبه اخلاقی داشته و ضمانت اجرای حقوقی ندارد.متاسفانه در جوامع درحال گذار مانند ایران گاهاً در روابط شخصی افراد با ناهنجاری های اخلاقی مواجه می شویم.

یکی از مواردی که در این باب متاسفانه مشاهده می شود روابط دختر و پسر در جامعه ماست که گاهاً دختران با هدف ازدواج وارد این رابطه می شوند منتها پسران قصد سواستفاده دارند.

با توجه به اینکه یکسری از افراد می‌خواهند از طرف مقابل سوء استفاده کنند به قول ها و قرارهایی که داده اند عمل نمی کنند؛ بنابراین لازم است که افراد آگاه باشند و تفاوت بین راست و دروغ را بفهمند و از اتفاقات و عواقب ناخوشایندی که برای آنها قرار است بیفتد جلوگیری به عمل آورند.

جرم وعده دروغ برای ازدواج چیست ؟

در کل باید اینگونه عنوان کرد که وعده دروغ ازدواج خود به تنهایی جرم نمی باشد و شخصی صرفاً به خاطر دادن یک وعده به طرف مقابل عمل مجرمانه ای به وقوع نپیوسته است و قابل مجازات نمی باشد زیرا هر کسی اختیار این را دارد که در ازدواج خود تصمیم گیری های انجام دهد و اگر خلاف آن اثبات شد به صرف به هم زدن وعده ازدواج نمی تواند جرم محسوب گردد و طرف مقابل را مجبور به پرداخت خسارت کرد و اینکه صرف دروغ گویی در قانون مجازات ایران جرم انگاری نشده است مگر اینکه دروغ در مقام شهادت و در محضر دادگاه باشد.

اما اگر شخصی در نتیجه این دروغ گویی های مکرر خود برای جلب نظر دیگری و جلب اعتماد او باعث گردد که مالی به او سپرده شود و یا مال شخص فریب خورده را از این طریق تملک کند می تواند خیانت در امانت باشد و واجد عنوان کیفری گردد.

اگر هم صرف دروغگویی نباشد و مجموع عملیاتی باشد که شخص در نتیجه آن فریب خورده، مال خود را در اختیار او قرار دهد می توان شکایت کلاهبرداری مطرح نمود.

فرق بین وعده دروغین ازدواج و فریب در ازدواج

فریب در ازدواج

یعنی یک شخصی دارای آن صفاتی که می گوید نیست و یکسری صفات و مشخصات دروغ به خود نسبت می دهد و شخص مقابل را تحت تاثیر قرار می دهد که با او ازدواج کند مانند اینکه یک شخص عادی خود را یک دکتر سرشناس قلب معرفی نماید حال اگر این ازدواج اتفاق بیفتد طرف مقابل باید مجازات شود زیرا عمل مجرمانه انجام داده است.

وعده دروغ در ازدواج

در وعده دروغ در ازدواج، خود ازدواج محقق نمی گردد و شخص فقط یک سری دروغ در مورد وعده ازدواج به طرف مقابل بیان می کند و طرف را امیدوار به شکل گیری نکاح می کند در این صورت ازدواج محقق نگردیده است که شخص به جرم محکوم گردد؛ ولی اگر تحت تاثیر این دروغ عوامل دیگری اتفاق بیفتد که مجرمانه باشد باید مجازات گردد.

وعده دروغین ازدواج و جرم آن

طبق قانون مجازات اسلامی هر فعلی و یا ترک فعلی که قانون برای آن مجازات تعیین کرده باشد جرم محسوب می گردد. بنابراین در قانون اسلامی برای وعده ازدواج دروغین مجازات تعیین نگردیده است زیرا عملی انجام نگرفته است.

وعده دروغین ازدواج یک عمل غیر اخلاقی و غیر انسانی می باشد که بین دختر و پسر اتفاق می افتد که طرف مقابل خود را برای ازدواج با خود تشویق می کند بدون اینکه اصلا از ابتدا قصد و نیت انجام چنین کاری را داشته باشد.

تنها در این صورت می توان به دلیل اینکه طرف مقابل را دچار خسارت های روحی و معنوی کرده است از او شکایت کرد و جبران خسارت کرد.

مواردی که بادادن وعده دروغ ازدواج، قابل مجازات است

درست است که صرف اینکه شخصی وعده دروغ ازدواج به دیگری بدهد جرم محسوب نمی شود و مجرم نیست اما در بعضی از موارد به وسیله وعده دروغین ازدواج می‌تواند خسارت‌های به طرف مقابل بزند بهترین صورت جرایمی را که به وسیله وعده دروغین ازدواج صورت داده است قابل پیگیری است.

  • برقرار کردن رابطه نامشروع:

اگر مردی از دختری درخواست ازدواج دروغی کند و به واسطه این ازدواج از او درخواست رابطه نامشروع داشته باشد و دختر هم به دلیل این که در نهایت با این مرد ازدواج خواهد کرد به خواسته او جواب مثبت می دهد ولی بعد از مدتی دختر متوجه این موضوع می گردد که او فریب خورده است و طرف مقابل قصد ازدواج ندارد در این صورت با ادله و داشتن مدارک لازم می تواند از آن مرد شکایت کیفری به عمل آورد.

اگر دلایل برای دادگاه به اثبات برسد آن مرد محکوم به مجازات و ۹۹ ضربه شلاق می‌‌گردد ولی دختر هم به دلیل انجام دادن رابطه نامشروع به مجازات تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم می گردد. مگر اینکه ثابت کند رابطه اش مربوط به عنف بوده است که در اکثر موارد با رضایت هر دو انجام می گیرد.

  • گرفتن مبلغی پول از طرف مقابل با توجه به وعده های دروغین ازدواج:

اگر مرد یا زنی با توجه به وعده دروغین ازدواج از طرف مقابل مبلغ پول دریافت کند؛ شخص زیان دیده می تواند به عنوان کلاهبرداری از طرف مقابل به دادگاه شکایت کند.

  • رابطه زنا با توجه به وعده دروغین ازدواج:

اگر مردی با توجه به وعده دروغین ازدواج، زنی را به زنا ترغیب کند همچنین آن زن یا دختر به خاطر وعده ازدواج این کار را انجام دهد در این صورت زن میتواند به دادگاه شکایت کند و شکایت آن این باشد که رابطه نامشروع تحت عنوان زنا.

البته این در صورتی برای دادگاه قابل استناد میباشد که دختر برای انجام این عمل دلایل و مستندات کافی را داشته باشد از آن جمله چهار شاهد و یا چهار اقرار دختر و مرد همچنین اگر دختر نتواند این شکایت خود را ثابت کند می‌تواند منجر به محکومیت دختر گردد و حکمی که برای بریده می شود صد ضربه شلاق حدی می باشد. و مگر اینکه دختر ثابت کند تمایلی به زنا نداشته و مرد به عنف با او اقدام که زنا کرده است.

در صورت رضایت دختر این امر منتفی می باشد حتی با وعده ازدواج دروغین.

تحریک و ترغیب طرف مقابل برای ازدواج دروغین: اگر کسی طرف مقابل را به وعده ازدواج دروغین ترغیب کند و باعث شود که او یک سری جرایمی انجام دهد هر چند که شخصی که خودش مرتکب جرم شده است مورد مجازات قرار می گیرد اما آن شخصی هم که او را ترغیب کرده است به‌ دلیل معاونت در جرم مورد مجازات قرار می گیرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits