دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا مرد/زن می‌تواند به دلیل افسردگی همسرش از او طلاق بگیرد ؟
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
افسردگی در زوجین با عوارض بسیاری همراه است که میتواند با طلاق و نارضایتی یکی از زوجین همراه باشد . اما شرایط طلاق بعد از افسردگی زوجین چگونه است ؟

طلاق به دلیل افسردگی

زمانی که یکی از زوجین به افسردگی مبتلا می‌شود زندگی بسیار سخت می‌شود زیرا عموماً فرد ناراحت، منفی باف، ناراضی و…. است و طرف مقابل دیگر تمایلاتش نسبت به فرد از بین می‌رود و از این رو افراد بیشتر در معرض طلاق افسردگی قرار می‌گیرند.

افسردگی شدت متفاوتی دارد، اما در تمامی درجاتش مخرب یک رابطه است و بر افکار، روابط جنسی، رانندگی، سطح انرژی، پرخاشگری و …. تأثیر منفی بسزایی خواهد داشت.

علاوه بر موارد مذکور، از بزرگترین مشکلات زوجین، عدم سواد عاطفی است، افسردگی در بیشتر مواقع یک وضعیتی است که قابلیت حل شدن دارد، لکن زوجین اطلاعات کافی در این خصوص ندارند و به جای درمان و کنار آمدن با وضعیت موجود، با همسر دشمنی کرده و شرایط او را عموماً وخیم‌تر می‌کنند.

طلاق به دلیل افسردگی

آیا مرد می‌تواند به دلیل افسردگی همسرش از او طلاق بگیرد ؟

بله. در ابتدا باید دانست که حق طلاق شرعاً و قانونا با مرد است و مرد برای طلاق همسرش نیازی ندارد که دلیل و مدرکی را ارائه بنماید. البته نکته حائز اهمیت آن است که اگر دلیل موجهی مانند بیماری‌های صعب العلاج، بیماری‌های روانی و یا حتی خیانت را ارائه نماید باز هم مهریه زن از بین نمی‌رود.

به عبارت دیگر فارغ از مسائل اخلاقی و انسانی،‌ مرد بر اساس شرع و بر اساس قانون هر زمان که تشخیص دهد با پرداخت حقوق مالی همسرش می‌تواند او را طلاق دهد و بیماری و یا عدم بیماری زن در روند طلاق تاثیری نخواهد داشت.

آیا زن می‌تواند به دلیل افسردگی از شوهرش طلاق بگیرد؟

بله، البته باید در نظر داشت که همانطور که بیان شد افسردگی درجات متعددی دارد و هر افسردگی خفیفی موجب طلاق زن نیست بلکه افسردگی موجب طلاق است که صعب العلاج و شدید باشد.

در صورتی که مرد دچار بیماری صعب العلاجی گردد و یا دچار بیماری شود که باعث سوء رفتار و معاشرت مرد باشد، زن می‌تواند که تقاضای طلاق بنماید حتی اگر مرد مخالف این امر باشد.

چگونه می‌توان افسردگی مرد را برای طلاق در دادگاه ثابت کرد ؟

مهم‌ترین بخش در خصوص طلاق به دلیل افسردگی مرد، بخش اثبات بیماری اوست. زن به گونه‌ای باید از طریق سوابق پزشکی، شهادت شهود، تحقیقات محلی، معاینه پزشکی قانونی و …. بیماری را اثبات کند و این موارد باعث اثبات دعوی و قانع نمودن قاضی می‌شود.

در اصل راه استناد در دادگاه به دو روش انجام می‌شود:

یا در یکی از شروط ۱۲ گانه ضمن عقدنامه که اشاره به بیماری و سو رفتار همسر می نماید وجود داشته باشد:

عموماً در بندهای ۲-۳-۴ به این موضوع اشاره است و زوجه می‌تواند با استناد به این بندهای ذکر شده نزد دادگاه رفته و طلاق بگیرد.

بند ۲: در صورتی که مرد سوء رفتار و یا سوء معاشرت داشته باشد و زندگی برای زن غیر قابل تحمل باشد؛ زن می‌تواند نزد دادگاه رفته و درخواست طلاق بنماید.

بند ۳: اگر مرد به بیماری‌های صعب العلاجی مبتلا گردد و ادامه زندگی مشترک برای زن خطرناک باشد، زن می‌تواند نزد دادگاه رفته و درخواست طلاق بنماید.

بند ۴: جنون زوج نیز از مواردی است که زن می‌تواند نزد دادگاه برود و درخواست طلاق بنماید.

اثبات عسر و حرج زوجه

بر اساس بند ۵ ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی، اگر زوج به بیماری‌های صعب العلاجی اعم از مسری یا روانی و… مبتلا شود که زندگی را تحت تأثیر قرار دهد و یا باعث ایجاد اختلال در روابط گردد،‌ از موجبات عسر و حرج زن می‌باشد که در این صورت،‌ زوج باید که نزد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رفته و دادخواستی مبنی بر درخواست طلاق به دلیل بیماری مرد تنظیم کرده و پس از ارجاع به دادگاه،‌ دادگاه مورد را بررسی می‌نماید و در صورت صلاحدید، زوج را اجبار به طلاق و اجبار به حضور در دفاتر طلاق می‌کند و اگر مرد در دفتر طلاق حضور پیدا نکند بر اساس حکم دادگاه طلاق یک طرفه اجرا می‌شود، به عبارت دیگر اگر زوج به این طلاق تن ندهد، دادگاه راسا طلاق را ثبت می‌کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits