دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مجازات فرار از صحنه تصادف در رانندگی چیست ؟
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بر اساس قانون فرار از صحنه تصادف جرم غیرقانونی به حساب می‌آید و فردی که چنین عملی را انجام داده باید مجازات شود. تا انتها با دلگرم همراه باشید.

مجازات فرار از صحنه تصادف

مجازات راننده فراری : در صورتی که راننده خودرو با شخص دیگری تصادف کند و موجب کشته شدن او شود، اگر این حادثه عمدی نباشد، چنین قتلی شبه‎ عمد خواهد بود.

مهم‌ترین مجازاتی که برای این جرم در نظر گرفته شده پرداخت دیه است که امروزه شرکت‌های بیمه پرداخت آن را تضمین می‌کنند.

قتل در نتیجه تصادف رانندگی به قصاص منتهی نمی‌شود؛ با این وجود، گاهی برخی رانندگان بعد از تصادف با فرار از صحنه تصادف، مجروح را به امان خدا رها کرده تا شاید از مجازات‌های این جرم فرار کنند.

طبق قانون اگر بعد از تصادف، مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته باشد و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی از این کار خودداری یا برای فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند برای هر یک از موارد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم خواهد شد. دادگاه نمی‌تواند در این مورد برای محکوم تخفیف قائل شود.

قانونگذار نیز مقرر کرده است: بی ‎احتیاطی یا عدم رعایت مقررات، عدم‎ مهارت راننده که منجر به ایجاد صدمه بدنی به دیگری یا نقص و ضعف دائم یکی از اعضای بدن یا از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم شود، یا برخی از آسیب های دیگر از جمله وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی را باعث شود مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم خواهد شد.

چه مواردی جرم راننده فراری را زیاد می کند ؟

علاوه بر فرار از صحنه تصادف برخی از اعمال قبل از تصادف هم موجب می‌شود که مجازات مجرم شدیدتر شود که به شرح زیر است:

  • مست بودن راننده
  • نداشتن گواهینامه
  • سرعت غیر مجاز
  • نقص فنی خودرو
  • رعایت نکردن مقررات عبور و مرور و رعایت نکردن حق تقدم عابران پیاده

در تمام موارد یاد شده راننده به دو سوم مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

درباره افرادی که مقصر اصلی حادثه را فراری دهند یا به او در ارتکاب جرم کمک کنند طبق قانون مجرم شناخته می‌شوند البته میزان مجازات بستگی به نوع جرم دارد.

در صورتی که راننده برای نجات یا کم کردن آسیب‌های ناشی از رانندگی به مصدوم کمک کند برای او امتیازاتی در نظر گرفته شده است:

اول اینکه راننده می‌تواند برای کمک به مصدوم وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد؛ البته به این شرط که برای کمک به مصدوم متوسل شدن به طریق دیگر ممکن نباشد.

علاوه بر این، هرگاه راننده مصدوم را به مکان‎هایی برای درمان و استراحت منتقل یا ماموران مربوط را از حادثه آگاه و یا به هر نحو موجبات معالجه و استراحت مصدوم را فراهم کند، دادگاه تخفیف را درباره او اعمال خواهد کرد.

اگر راننده‌ای غیر از مقصر حادثه، مصدوم را به بیمارستان یا نزد نیروهای انتظامی منتقل کند این راننده نیز تحت حمایت قانون قرار خواهد گرفت.

مگر اینکه خود فرد یا مصدوم یا افراد دیگری او را مقصر قلمداد کنند یا دلایل و قرائن دیگری بر انتساب اتهام به وی دلالت داشته باشد.

 مجازات فرار از صحنه تصادف | فرار از صحنه تصادف

فرار از صحنه تصادف چه مجازاتی دارد

امتیازات راننده ای که فرار نکرده است چیست ؟

در مقابل مجازات‌هایی که برای راننده فراری در نظر گرفته شده است در صورتی که راننده برای نجات مصدوم یا کم کردن آسیب‌های ناشی از رانندگی به او کمک کند برای او امتیازاتی در نظر گرفته شده است:

اول اینکه راننده می‌تواند برای کمک به مصدوم وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد؛ البته به این شرط که برای کمک رسانیدن به مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد.

علاوه بر این در تمام موارد مذکور هرگاه راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند یا ماموران مربوط را از واقعه آگاه کند یا به هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند دادگاه مقررات تخفیف را درباره او رعایت خواهد کرد.

اگر راننده‌ای غیر از مقصر حادثه مصدوم را به بیمارستان یا نزد نیروهای انتظامی انتقال دهد چنین راننده با وجدانی هم مورد حمایت قانون قرار خواهد گرفت.

دلیل فرار کردن برخی رانندگان از صحنه تصادف

وجدان بیشتر رانندگان به آسانی حاضر نمی‌شود کسی را با وضعیت جسمی وخیم در کنار خیابان رها کند و فرار کند؛ به خصوص اینکه این شخص به دلیل اشتباه خود راننده به این حال و روز افتاده باشد؛ بنابراین معمولاً فرار از صحنه تصادف یک تصمیم اشتباه لحظه‌ای است.

تشدید مجازات راننده هم برای برخورد با همین اشتباه لحظه‌ای و پشت کردن به نوع‌دوستی است.

ترس، بی‌تجربگی و بی‌اطلاعی مهم‌ترین دلایلی هستند که موجب فرار یک راننده حادثه‌ساز از صحنه تصادف می‌شوند.

برای اینکه خسارت‌های مصدوم در صورت فرار راننده جبران شود قانون صندوق خسارت‌های بدنی را پیش‌بینی کرده است که در چنین شرایطی خسارت قربانی تصادف را پرداخت می‌کند.

اگرچه ممکن است راننده به دلایل مختلف صحنه تصادف را ترک کند، کسان دیگری که در اطراف تصادف هستند می‌توانند در نجات جان مصدوم نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

در این شرایط دیگران می‌توانند به جبران این اشتباه بپردازند و مصدوم را به بیمارستان منتقل کنند.

برای کسانی که نگران عواقب این کار هستند هم اطمینان می‌دهیم که به پشتوانه قانون بازداشت نخواهند شد.

ممکن است شخصی از ترس اینکه بعد از انتقال مصدوم به بیمارستان با مقصر اصلی حادثه اشتباه گرفته شود از انجام این کار خودداری کند؛ اما برای اینکه این نگرانی از بین برود «قانون ممنوعیت بازداشت کسانی که مصدومان را به مراکز درمانی منتقل می‌نمایند» به تصویب رسیده است.

در این قانون کوتاه تاکید شده است:
از تاریخ تصویب این قانون نگهداری و بازداشت کسانی که مصدومان را به مراکز درمانی یا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و غیره منتقل می‌کنند توسط مراجع مذکور ممنوع است مگر اینکه خود فرد یا مصدوم یا افراد دیگری او را مقصر قلمداد کنند یا دلایل و قرائن دیگری دلالت بر انتساب اتهام به وی کند.

 مجازات فرار از صحنه تصادف | فرار از صحنه تصادف

مجازات فرار از صحنه تصادف چیست ؟

نتیجه :

در صورتی که بر اثر بی مبالاتی و رعایت نکردن نظامات دولتی و نداشتن مهارت رانندگی تصادفی رخ دهد که منجر به قتل غیر عمد فردی دیگر شود، راننده متخلف به ۶ ماه تا ۳ سال حبس و پرداخت دیه به اولیای دم محکوم می‌شود.

البته اگر رانندگی در حالت مستی، بدون گواهینامه، با سرعت غیر مجاز انجام شود و فرد با سرعت غیرمجاز یا با خودرویی که دارای نقص فنی موثر است و در محل ویژه عبور عابران پیاده حرکت کند، دادگاه می‌تواند متهم را تا ۵ سال از رانندگی محروم کند.

فردی که با دیگری تصادف کرده موظف است که به هنگام تصادف رانندگی به مصدوم و سانحه دیده کمک کند و او را بلافاصله به مراکز درمانی منتقل کند، اما اگر از این وظایف خودداری و محل حادثه را ترک کند، این فرد به دو سوم حداکثر مجازات قانونی محکوم خواهد شد.

علاوه بر آن اگر متهم به موقع به مصدوم کمک نکند، دادگاه نمی‌تواند تخفیفی در مجازات او قائل شود و اگر فردی مقصر اصلی حادثه را فراری دهد، مطابق با قانون مجازات اسلامی با او برخورد می‌شود.

حتماً بخوانید:
بعد از تصادف با عابر پیاده چه کار باید کرد ؟

بعد از تصادف با عابر پیاده چه کار باید کرد ؟

رانندگان و عابرین پیاده با انجام یک سری از تخلفات مانند بی توجهی به چراغ قرمز ، باعث تصادفات رانندگی می‌شوند که متاسفانه می تواند منجر به صدمات جبران…



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

آرشام روشن زاده | ۳ سال پیش
عالی بود من که خیلی خوشم آمد عالی
0
0

hits