دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شرایط و مراحل دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اگر می خواهید در خصوص دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل اطلاعاتی را به دست بیاورید تا انتهای این مقاله با ما ما همراه باشید و نظرات خود را برای ما ارسال نمایید .

دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

در مورد دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل می توان گفت: همانطور که میدانیم داشتن مسکن از ملزمات شروع زندگی مشترک است.

یکی از اهداف زوجین از ازدواج تشکیل خانواده و سکنی در کنار یکدیگر است .از طرفی به محض وقوع عقد نکاح زوجین دارای حقوق و تکالیف نسبت به هم می شوند.

تمکین حق شوهر (زوج) و دریافت نفقه از حقوق زن (زوج) است.

مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی اصلاحی ۱۹/۸/۱۳۸۱ نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، اثاث منزل، هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه یا مرض.

خوب کاملا مشخص است که از جمله حقوق زن و در دایره نفقه او مسکن متناسب شان زوجه و اثاث منزل مورد نیاز است.

در این راستا زوجه (زن) می تواند با دادن دادخواست الزام به تهیه مسکن به طرفیت شوهر (دادخواست الزام به تهیه مسکن) از دادگاه تقاضای الزام خوانده به تهیه مسکن مستقل کند و زوج موظف خواهد بود که منزلی در شان زوجه که تشخیص آن با دادگاه خانواده رسیدگی کننده است تهیه کند.

خواه خریداری کرده یا رهن و اجاره نماید. البته الزامی به آنها هم نیست. به عنوان مثال زوج می تواند مستنداتی به دادگاه ارائه نماید که منزل مورد نظر توسط شخصی مثل پدر در اختیار او جهت زندگی مشترک قرار گرفته است.

در بحث دادخواست الزام به تمکین زوجه که توسط زوج (شوهر) تقدیم دادگاه میشود، قبلا توضیح داده شد که زوج می بایستی مقدمات تمکین مثل تهیه مسکن و (اثاث منزل) را تهیه کند.

رویه عملی دادگاه های خانواده سراسر کشور چنین است که در مرحله رسیدگی یا اجرای حکم بوسیله مددکاری، کلانتری و غیره دستور بازدید از مسکن تهیه شده توسط زوج را صادر می شود.

به هر حال چه اینکه زن دادخواست تهیه مسکن مستقل بدهد یا شوهر دادخواست الزام به تمکین زوجه بدهد در هردو فرض شوهر مکلف به تهیه مسکن متناسب با شان زوج است.

مطابق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی زن باید درمنزلی که شوهر تعیین میکند سکنی نماید مگر اینکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد.

در این خصوص چند نکته حائز اهمیت است:

  • اختیار تعیین مسکن با زوج است مگر اینکه خلاف آن در عقدنامه یا در سند دیگری بعد از عقد شرط شده باشد که به آن شرط حق مسکن زوجه گفته میشود.
  • اگر زن بدون دلیل از سکونت در منزل تهیه شده توسط زوج خودداری کند و به وظیفه تمکین خود حق عمل نکند ناشزه محسوب می شود و مستحق نفقه نخواهد بود.
  • مستبط از ماده ۱۱۰۷قانون مدنی در تهیه مسکن ملاک شان زن است نه استطاعت مالی زوج و تشخیص با دادگاه است.
نکته مهم اینکه شوهر باید در شهر محل سکونت خود منزل برای زوجه تهیه کند.

در پرونده های بسیاری دیده ایم که شوهر جهت سنگ اندازی اقدام به تهیه مسکن مستقل در شهر دیگری کرده است که در مقم دفاع گفته شده که هدف تهیه مسکن مستقل زندگی مشترک زوجین است ونه تنهایی زندگی کردن زوجه.

مضافا بر اینکه زوج عملا در شهر دیگری مشغول به کار است وامکان سکونت در منزل یا در شهر دیگرنیست.

همانطور که گفته شد در نهایت دادگاه زوج را ملزم به تهیه مسکن متناسب با شان زوج میکند. حال سوال اینجاست که اگر شوهر به رای دادگاه عمل نکند چه ضمانت اجرایی خواهد داشت؟

بدیهی است که زوجه می تواند به استناد رای دادگاه و اقدام نکردن شوهر به تهیه مسکن مطالبه نفقه کند اما نکته مهم این است این موضوع از موجبات عسر و حرج زوجه و طلاق نیز هست.

دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

حق انتخاب مسکن زوجه

زندگی در منزل اشتراکی پدر شوهر

گفتیم که اولا وظیفه شوهر تهیه مسکن است و ثانیا باید در شان زوج باشد اما نکته سوم اینکه زن با توجه به وظایف و شرایطش می تواند از شوهر و دادگاه تقاضای مسکن مستقل نماید تا زندگی خصوصی زوجین و خاصه زوجه به مخاطره نیفتد.

بنابراین یک روی دیگر دادخواست الزام به تهیه مسکن و حتی دادخواست الزام به تمکین زن، این است که زوج می بایستی منزلی تهیه کند که در عرف مستقل محسوب شود البته درهمه این موارد در دادگاه شان زوجه و وضعیت زندگی قبل ایشان را در نظر قرار میدهد و سپس تصمیم گیری و اقدام به صدوررای میکند.

مراحل الزام به تهیه مسکن علیحده

در قوانین موضوعه ایران داشتن وکیل دادگستری موضوعی اختیاری است و اجباری در این زمینه وجود ندارد.

اما اگر پرونده الزام به تهیه مسکن و یا امور دادخواست الزام به تهیه مسکن را به وکیل مجرب میسپارید.

در تمام مراحل از ابتدا تا اخذ رای توسط وکیل انجام خواهد شد، اما اگر شخصا تمایل به طی مراحل دارد باید مدارک لازم که برای دادخواست تهیه مسکن مثل عقدنامه یا رونوشت آن، شناسنامه و کارت ملی را در اختیار داشته باشید و وبعد از آن به دفتر خدمات الکترونیک قضایی برای ثبت دادخواست مراجعه کنید.

هزینه دادرسی معادل دعاوی غیر مالی در دفترمذکور اخذ می شود و پرونده به دادگاه خانواده ارجاع داده میشود و از طریق پیامک و ابلاغ الکترونیک وقت رسیدگی و شعبه رسیدگی کننده به شما ابلاغ می شود.

قبل از ثبت دادخواست بایستی در سامانه ثنا (ابلاغ الکترونیک قضایی ) ثبت نام کنید.

دادگاه با تعیین وقت و اخطار به شوهر جلسه رسیدگی تشکیل میدهد و استماع خواسته زوجه و دفاعیات زوج میکند و در نهایت اقدام به تصمیم گیری میکند.

دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل

الزام به تهیه مسکن

دلایل رد دادخواست الزام به تمکین

  1. مرد خانه مورد نیاز برای شروع یا ادامه زندگی مشترک را فراهم نکرده است و یا اثاثیه لازم برای زندگی مشترک را تهیه نکرده است. در چنین مواردی در واقع خود مرد هم تمایل به تمکین زوجه ندارد و فقط برای بدست آوردن مزایای آن به تعبیری تله تمکین را به پا می کند. اما باید توجه داشت دادخواست تمکین مستلزم تهیه مسکن و اثاثیه متناسب با شان زوجه است.
  2. زن اگر بتواند ثابت کند عدم تمکین او به دلیل سوء رفتار و سوء معاشرت زوج می باشد مثل ضرب و جرح، اعتیاد شدید، مصرف بی رویه الکل، توهین، تهدید و … دادخواست تمکین شوهر رد می شود.
  3. استفاده از حق حبس زوجه هم از دلایل موجه عدم تمکین است.
  4. توانایی نپرداختن نفقه زوجه و همچنین نپرداختن نفقه زن نیز می تواند از دلایل موجه عدم تمکین باشد.
  5. اگر زن بتواند ثابت کند که زوج صوری درخواست تمکین داده و در عمل علاقه ای به ادامه زندگی و همسر ندارد، می تواند از دلایلی باشد که موجب رد دادخواست الزام به تمکین شود.
  6. عدم حضور زوجه در جلسه دادرسی نیز از دلایل رد درخواست تمکین است .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits