دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شرایط اجازه شوهر برای عمل زیبایی زن چگونه است ؟
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در حال حاضر در خصوص ضرورت اجازه شوهر برای عمل جراحی زن قانونی وجود ندارد و صرفاً بحث اجازه از خود فرد مطرح است.

آیا جراحی زیبایی زن نیازمند اجازه شوهر است ؟

در بند 2 از ماده 59 قانون مجازات اسلامی آمده است: هر نوع عمل جراحی یا طبی مشروع که با رضایت شخص یا اولیا یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی آنها و رعایت موازین فنی و علمی و نظامات دولتی انجام شود، در موارد فوری اخذ رضایت ضروری نخواهد بود.

این ماده قانونی تصریح دارد به اینکه در عمل جراحی باید رضایت شخص یا اولیا سرپرست بیمار گرفته شود، اشخاص اعم از زن و مرد از دیدگاه قانون، پس از رسیدن به سن بلوغ رشید محسوب شده مگر آنکه عدم رشد یا جنون آنان اثبات شود و زنان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و فقط افراد محجور( غیررشید و مجنون) تحت سرپرستی و قیمومت هستند.

دریک دهه اخیر و خصوصا سالهای اخیربه پیشرفت های پزشکی و فضای اجتماعی جامعه بسیاری از زنان به جراحی زیبایی اعضاء مختلف بدن خود و انواع خالکوبی ها تمایل پیدا کرده اند.

به هرحال هرانسانی اصطلاحا تسلط بربدن خود دارد و می تواند هرتصمیم معقول و مشروعی در این خصوص اتخاذ کنند.

از طرفی با ازدواج و تشکیل خانواده مقداری از آزادی های فرد کم می شود و محدودیت هایی به وجود می آورد

حال سوال اصلی این است که درصورت مخالفت شوهر جمع بین تسلط بر بدن و تمکین و مصالح خانواده چه وضعیتی پیدا میکند ؟

درخصوص وضعیت فقهی و شرعی کسانی که تمایل دارند می بایستی از مراجع متخصص سئوال کند اما از مبحث رویه قضایی و حقوقی :
باید بپذیریم که با قبول ازدواج تکالیفی بر ما بار می شود که اگر بخواهیم زندگی آرامش بخشی داشته باشیم دچار تبعات حقوقی نشویم ناگزیر به رعایت آن هستیم .

همانطورکه گفته شد بحث جایی است که از لحاظ پزشکی عمل یا … برای حفظ سلامتی ضروری نیست، ظهور و بروز بیرونی بر روی بدن زن دارد و ازطرفی شوهر مخالف است.

یکی از وظایف زن در مقابل شوهر تمکین است که برعام و خاص تقسیم می شود که به زبان ساده تمکین عام یعنی پذیرش ریاست خانواده مرد ازسوی زن آنچنان که هم در قانون و هم در قرآن منعکس شده است.

قانون مدنی در ماده ۱۱۰۲ زن و شوهر را به حسن معاشرت با هم تکلیف کرده است. حفظ نهاد خانواده آنچنان ارزشمند است که بایستی برای تمکین آن از بعضی منافع شخصی گذشت.

در هر صورت فرض می کنیم خانمی عمل جراحی زیبایی یا خالکوبی دارد در قوانین ما مقرره ای وجود ندارد که مرد بتواند به طور رسمی و قانونی جلوی این کار را بگیرد و رضایت و اذن شوهر هم برای این دست جراحی ها شرط نشده است بنابراین مراکز درمانی و غیرنیازی به گرفتگی اجازه و اذن شوهر ندارند.

از نظرمشورتی شماره ۱۸۳۰/۷ مورخ ۱۱/۳/۷۱ اداره حقوقی قوه قضاییه هم اینطور برداشت می شود. اما به تحلیل حقوقی می توان این عمل زن را درصورت مخافت شوهر با بررسی همه جوانب از مصادیق مورد معاشرت زوجه دانست.

نکته دیگر آنکه پرداخت هزینه های درمان غیر متعارف مثل کوچک کردن بینی، رفع چین وچروک، بزرگ کردن یاکوچک کردن سینه و….. از تکالیف شرعی و قانونی زوج نیست و هزینه های درمان متعارف و ضروری جزء نفقه و از وظایف شوهر است.

حضانت اجرای سوء معاشرت زن چیست ؟

درحال حاضر طلاق از سوی مرد نیازمند دلیل موجه نیست ولی قانون در شرف تغییر است و احتمال زیاد درآینده درصورت داشتن دلیل موجه مرد می تواند زوجه را علی رغم مخالفتی طلاق دهد.

از طرفی طلاق با اثبات سوء معاشرت زوجه از مواردی است که شرط تنصیف دارایی را از زوجه سلب می کند. به دیگر بیان درصورت طلاق از سوی مرد با سوء معاشرت زوجه، امکان اخذ تنصیف دارایی وجود نخواهد داشت اما مهریه پا برجاست.

اگر سن متقاضی عمل، کمتر از 18 سال باشد از نظر قانونی اجازه پدر الزامی بوده و لازم است پدر، رضایت‌نامه عمل جراحی را به هنگام پذیرش در بیمارستان امضا کند.

ولی اگر فرد متقاضی عمل بالاتر از سن 18 سال باشد، چه متأهل و چه مجرد، نیازی به امضا و رضایت ولی و یا شوهر خود ندارد و بر اساس قانون می‌تواند به تنهایی برای جراحی زیبایی و یا هر عمل دیگری اقدام کند.

بیشتر بخوانید :

آیا نذر زن بدون اجازه شوهر، جایز نیست؟

اجازه خروج از کشور زنان متاهل و مجرد چگونه است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits