دلگرم
امروز: دوشنبه, ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ برابر با ۰۲ شوّال ۱۴۴۱ قمری و ۲۵ مه ۲۰۲۰ میلادی
مجازات خالکوبی زدن در قانون چیست ؟

خالکوبی چه مجازاتی دارد ؟

مجازات خالکوبی زدن در قانون چیست ؟
4
241
زمان مطالعه: 9 دقیقه
در فرهنگ و عرف اکثریت مردم ایران،‌ خالکوبی امری ضد ارزش و قبیح محسوب می‌شود؛ اما در قانون برای آن مجازاتی پیش بینی نشده است بنابراین با وجود ضد ارزش بودن، جرم محسوب نمی‌شود و مجازاتی ندارد.

آیا خالکوبی داشتن جرم است ؟

در ایران،‌ خالکوبی امری ضد ارزش و قبیح محسوب می شود اما در قانون برای آن مجازاتی پیش بینی نشده است بنابراین با وجود ضد ارزش بودن جرم محسوب نمی شود و مجازاتی ندارد.

مگر این که شخصی تصاویر مستهجن یا غیر متعارفی را در صورتش یا در بعضی از نقاط بدنش که قابل روئیت است در دستها و بازوها... خالکوبی کند! در این صورت این عمل به دلیل جریحه دار کردن عفت عمومی جرم بوده و قابل مجازات است.

از لحاظ شرعی نیز،‌ اکثریت مراجع و فقهای مشهور در این خصوص معتقدند که چنانچه خالکوبی موجب ضرر جسمی برای شخص باشد و سلامت وی را تهدید کند یا حاوی تصاویر مستهجن باشد، حرام است و در غیر این صورت منع شرعی ندارد.

ممنوعیت خالکوبی و تتو

البته وزارت بهداشت برای کسانی که اقدام به خالکوبی و تتو می کنند محدودیتهای خاصی وضع نموده و انجام تتو در آرایشگاه ها و دیگر اماکن را در صورتی که زیر نظر پزشک نباشد، ممنوع کرده است دلیل این ممنوعیت هم انتقال بیماریهایی مانند ایدز،‌هپاتیت،‌عفونتهای پوستی و غیره می باشد.

خالکوبی جرم نیست

محمد نسل، جرم‌شناس در پاسخ این پرسش به «شهروند» می‌گوید: «هیچ منع قانونی برای خالکوبی وجود ندارد و برخوردهایی که با این پدیده انجام می‌شود، کاملا سیلقه‌ای است.»

او ادامه می‌دهد: «نشان دادن تصاویر برهنه مجرمان و خلافکارانی که قسمتی از بدنشان را خالکوبی کرده‌اند، به نوعی سعی در ایجاد ارتباط بین بزهکاری و خالکوبی است.

هر چند به نظر من هیچ ارتباطی بین آن دو مقوله نیست ولی خب بخشی از جامعه آن هم به دلایل فرهنگی خالکوبی را عملی ضد ارزش می‌دانند؛ در حالی‌ که خالکوبی یکی از مواردی است که از گذشته‌های دور وجود داشته است.»

قدمت خالکوبی در ایران

این استاد دانشگاه (محمد نسل )با رد این ادعا که خالکوبی یک فرهنگ وارداتی از غرب است، درباره قدمت خالکوبی در ایران می‌گوید: «داستان مردی که به حمام می‌رود و از دلاک می‌خواهد که تصویر شیری را روی بدنش خالکوبی کند، به تفضیل و زیبایی در مثنوی معنوی آمده است.

همان مصرع معروف «شیر بی‌ یال و دم و اشکم که دید» مربوط به همین داستان است. خب این مسأله نشان‌دهنده این است که خالکوبی در ایران قدمت دارد.

پس حتی نمی‌توان تتو یا همان خالکوبی را به غرب نسبت داد. البته که در دیگر جوامع از غرب تا شرق بنا بر فرهنگ و باورهایشان نمادهایی را به‌ عنوان خالکوبی انتخاب می‌کنند اما در ایران هم این موضوع سابقه زیادی دارد.»

او اضافه می‌کند: «البته تکنیک‌ها، نمادها و نوع خالکوبی در سال‌های اخیر تغییر کرده است ولی ماهیت کار همان است که از گذشته‌های دور وجود داشته است. ما حتی خالکوبی را در بین فتیان و قلندران هم می‌بینیم که ادامه آن هنوز هم در بین پهلوانان قدیمی زورخانه‌ها دیده می‌شود.»

«محمد نسل» در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تقسیم خالکوبی به دو دسته تقلیدی و نماد بزهکاری در این‌ باره توضیح می‌دهد: «در خالکوبی تقلیدی که بیشتر نوجوانان و جوانان به آن گرایش دارند، نوعی مد و الگوبرداری از گروه‌های مرجع مثل ورزشکاران و هنرمندان است که نوعی ایجاد تمایز می‌کند.

به همین دلیل هم خالکوبی‌های موقت بیشتر در بین جوانان دیده می‌شود اما قسمتی از خالکوبی‌ها مربوط به گروه‌های بزهکار و مافیایی است؛ مانند نمادهایی که گروه‌های نئونازی، افراط‌گرایان نژادپرست یا برخی باندهای بزرگ مافیایی در اروپا، آمریکا و خاور دور از آن استفاده می‌کنند.

با این‌ همه در هیچ یک از این کشورها خود خالکوبی عمل ضد ارزشی تلقی نمی‌شود بلکه به نمادهای مورد استفاده دقت می‌شود.»

خالکوبی چه مجازاتی دارد ؟

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود عدم منع قانونی خالکوبی، پلیس سعی در انتشار این تصاویر دارد، می‌گوید: «این پرسشی است که در چند ‌سال اخیر بارها مطرح شده است.

نه‌ تنها پخش تصاویر برهنه و خالکوبی مجرمان بلکه گرداندن آنها در انظار عمومی هم کار درستی نیست. نقدهای زیادی به این حرکت پلیس از سوی صاحبنظران مطرح شده است اما متاسفانه تا کنون هیچ نتیجه‌ای دربرنداشته است.»

او در توضیح بیشتر دلایل مخالفت با این اقدام نیروی انتظامی می‌گوید: «باید دید هدف از این کارها واقعا چیست؟ اگر مقصود بازدارندگی است که با این کار خلافکاری و بزهکاری به نوعی برای نوجوانان الگو می‌شود.

شما اگر به تصاویر منتشر شده این افراد دستگیر شده نگاه کنید، این بزهکاران با آن نقش و نگارهای عجیب و غریب روی بدنشان فیگوری گرفته‌اند که انگار در مسابقات مستر المپیا (مسابقات قهرمانی بدنسازی) شرکت کرده‌اند. خب اینها خودش برای جوانان و نوجوانان الگو می‌شود.»

او اضافه می‌کند: «واقعا مشخص نیست که این دست از اقدامات با چه توجیه عقلی و منطقی انجام می‌شود. همان‌طور که گفتم بیشتر این کارها سلیقه‌ای است. ما در کشورمان از این‌گونه موارد کم نداریم، مثل پیراهن آستین کوتاه، موی بلند برای آقایان، پوشیدن شلوار جین و...»

برخورد پلیس با مراکز خالکوبی غیر مجاز

سرهنگ رضا غنی‌لو معاون اجتماعی تهران بزرگ، در رابطه با انگیزه اغلب افرادی که خالکوبی می‌کنند، بیان داشت : دو دلیل عمده برای این کار وجود دارد یک گروهی از افراد همواره می خواهند خاص و منحصر به فرد بودن خود نسبت به بقیه را به‌گونه ای نشان دهند و دوم افرادی هم با خالکوبی قصد دارند عضویت و وابستگی خود به یک دارو دسته و فرهنگ خاص را به نمایش بگذارند.

سرهنگ رضا غنی‌لو معاون با اشاره به تعریف خالکوبی گفت: خالکوبی به معنای حک کردن تصویر، طرح و نوشته‌های دایمی روی پوست است که این کار با استفاده از سوزن و وارد کردن جوهر به زیر پوست انجام می‌شود.

خالکوبی چه مجازاتی دارد ؟

وی اظهار داشت: گفته می شود تقریباً 20 درصد افراد 18 تا 30 ساله در کل دنیا خالکوبی دارند که پیش بینی می‌شود ظرف چند سال آینده این مقدار با توجه به گسترش رفتارهای نمایشگرانه و هویت طلبی افزایش یابد و برخلاف تصور عمومی بیش از 65 درصد کسانی‌که در جهان خالکوبی می‌کنند، زن هستند.

سرهنگ غنی‌لو افزود: کسانی که در ایران خالکوبی می‌کنند صنف خاصی ندارند و مخفیانه و زیرزمینی کار می‌کنند البته این کارشان دلیل دارد و خودشان هم می‌دانند که بنابر اعلام وزارت بهداشت خالکوبی یا هر نوع اقدام مشابه آن مثل تاتو در آرایشگاه‌ها و دیگر اماکن در صورتی که زیر نظر پزشک و مورد تأیید آنها نباشد جرم و ممنوع اعلام شده است.

معاون اجتماعی تهران بزرگ گفت: خالکوبی در زمان‌های نه چندان دور راهی برای ابراز علاقه‌های فردی بوده است، اما این روزها همه این نگارگری های پوستی از شکل سنتی خارج شده و به شکل مد اجتماعی در آمده و برای بعضی از جوانان مقلد و سطحی نگر به غلط شاید به عنوان یک پرستیژ اجتماعی و متاسفانه نشانه‌ای برای به روز بودن افراد تلقی می‌شود.

انگیزه مردم از تتو به نظر پلیس

سرهنگ غنی‌لو در رابطه با انگیزه اغلب افرادی که خالکوبی می‌کنند، بیان داشت : دو دلیل عمده برای این کار وجود دارد یک گروهی از افراد همواره می خواهند خاص و منحصر به فرد بودن خود نسبت به بقیه را به‌گونه ای نشان دهند و دوم افرادی هم با خالکوبی قصد دارند عضویت و وابستگی خود به یک دارو دسته و فرهنگ خاص را به نمایش بگذارند.

سرهنگ غنی لو افزود: در زمان‌های بسیار دور برای این که افراد یک قبیله میان سایر قبایل شناخته شوند از یک نماد ویژه که معمولاً توسط بزرگ قبیله انتخاب می‌شد استفاده می‌کردند، با این تعریف انتظار می‌رفت با ورود به دوران مدرن و گسترش شهرنشینی دیگر جایی برای بروز آیین ها و رسومات قبیله‌ای باقی نمانده باشد اما متاسفانه آن طور که از شواهد پیداست انگار این روزها فرقه‌های نوظهور با انواع و اقسام آیین های متنوع جایگزین آن ها شده‌اند.

مهم‌ترین عامل رواج خالکوبی

سرهنگ غنی لو مهم‌ترین عامل رواج این پدیده را در جامعه ما کم‌کاری نقش تربیتی و نظارتی خانواده‌ها و دستگاه‌های فرهنگی - اطلاع رسانی عنوان کرد و بیان داشت: پلیس به عنوان ضابط قضایی در چهار چوب جرایم ضد عفت، اخلاق عمومی و یا دخالت غیرمجاز در امور پزشکی و بهداشتی چناچه گزارشی دریافت و یا مصادیقی را مشاهده نماید برخورد می‌کند.

سرهنگ غنی‌لو افزود: در صورت اثبات اتهام در این خصوص با نظارت مقامات قضایی و هماهنگی بازرسان بهداشت نسبت به پلمپ واحد متخلف از طریق اداره اماکن عمومی اقدام می‌شود.


دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید
hits