دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است ؟
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
طلاق در دوران عقد موضوع مهمی است. به باور کارشناسان بیش از ۲۰ درصد از طلاق‌ها در دوران عقد به وقوع می‌پیوندند؛ آماری که زنگ خطری اجتماعی را هم به صدا درمی‌آورد. در این مقاله به بررسی طلاق در دوران عقد و نامزدی خواهیم پرداخت با دلگرم همراه باشید.

طلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است ؟

چندی پیش آماری از سوی رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران کشور منتشر شد مبنی بر این که در سال ۹۲ به ازای هر ۲٫۹ ازدواج یک طلاق در تهران رخ داده است.

این در حالی است که به باور کارشناسان بیش از ۲۰ درصد از طلاق ها در دوران عقد به وقوع می پیوندند. آماری که زنگ خطری اجتماعی را هم به صدا در می آورد.

separator lineطلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است ؟

از هر چهار طلاق؛ یکی در دوران عقد اتفاق میفتد

این که چرا طلاق در سال ۹۲ به قله نموار سینوسی خود رسیده و ما در این سال با افزایش شوک آور موارد طلاق روبرو شدیم بیش از هر چی معلول رخدادهایی که در این سال و در سالهای پیش از آن به بطن جامعه ما تزریق شد.

این در حالی است که از هر چهار طلاق سال ۹۲ ، یک مورد در دوران عقد که شیرین ترین دوره زندگی مشترک محسوب می شود، رخ داده است.

یکی از پیامدهایی که باعث افزایش موارد طلاق در دوران عقد در سال گذشته شد، ماجرای تغییرات نرخ ارز و تورم چند برابری قیمت هایی بود که در سال ۹۲ به جامعه ما تزریق شد.

افزایش چند برابری قیمت ها باعث شد که جوانانی که در روزهای خوش دوران عقد به سر می بردند و در حال تدارک برنامه های ازدواج بودند، به ناگاه متوجه شوند که با این پس اندازی که برای تهیه منزل مستقل و هزینه ازدواج و خرید جهیزیه در نظر گرفته اند،

نمی توانند از پس این قیمت های جدید بر بیایند و این مسئله جوانان را با بهت و سرخوردگی روبرو کرد و باعث شد برخی ها به دلیل این که نمی توانند از پس برآوردن هزینه های تشکیل زندگی بربیایند، به طور کلی از خیر ازدواج بگذرند و بیراهه طلاق را به عنوان مفری از این باتلاقی که به آن دچار شده اند، برگزینند و مشکل طلاق در دوران عقد به طور جدی تر نمایان شود.

separator lineطلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است ؟

شناخت بیشتر همسر در دوران عقد !

یکی از خطراتی که دوام ازدواج را در دروان عقد تهدید می کند، این است که برخی از افراد پس از ازدواج به ناگاه روی دیگری از شخصیت خود را نمایان می کنند و رفتارهایی را بروز می دهند که ناقض ادعاهای پیش از عقدشان است.

از سوی دیگر به مرور زمان برخی از زوجین دیگر اشتیاق روز اول خود را ندارند و این مسئله باعث می شود که متوجه عیب هایی از طرف مقابلشان بشوند که تا پیش آن نمی دیدند در چنینی همسرشان را فردی می یابند که شباهتی به فردی که در تصورشان بوده ندارد و بعضی ها تصمیم می گیرند این رابطه را برای همیشه به پایان برسانند.

separator lineطلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است ؟

عقدهای طولانی چه آثار زیان باری خواهد داشت ؟

مشکلات اقتصادی از جهت دیگری هم باعث افزایش طلاق شد، به این ترتیب که برخی از جوانان زمانی که دیدند در زمان مقرری که پیش از این درباره اش به توافق رسیده اند، نمی توانند مراسم عروسی را برگزار کنند، تصمیم گرفتند که زمان ازدواج را به تعویق بیندازند.

تعویق زمان عروسی و طولانی شدن دوران عقد هم که یکی از عوامل افزایش اختلاف ها است از دیگر مسائلی بود که در ادامه باعث شد که دوران عقد برخی از زوج ها هیچ وقت به مراسم عروسی و ازدواج ختم نشود.

separator lineطلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است ؟

آیا ازدواج های زود هنگام آغازی برای طلاق در دوران عقد میباشد ؟

یکی از دلایل این که آمار طلاق در دروان عقد در سالهای گذشته تا به این اندازه افزایش پیدا کرده، وقوع ازدواج های زودهنگامی است که بدون شناخت کافی و در کمترین مدت زمان آشنایی صورت می گیرد.

این که برخی از جوانان به بهانه ازدواج روابطی را کلید می زنند و در نهایت پس از چند سال نه تنها ازدواج نمی کنند، بلکه با کوله باری از آسیب از این رابطه های خارج می شوند،

به هیچ عنوان به نفع بنیان خانواده و جامعه ما نیست اما این مسئله دلیل نمی شود که برخی از والدین با محدودیت های بیش از حد امکان شناخت طرفین پیش از عقد را از میان ببرند و کار را به جایی برسانند که دختر و پسر برای رهایی از محدودیت های بی مورد والدین تن به عقدی زود هنگام بدهند و زمانی پی به شخصیت یکدیگر ببرند که دیگر دیر شده است.

متاسفانه برخی از خانواده ها به دلیل این که آشنایی پیش از عقد را خطرناک می پندارند، حتی اجازه این که طرفین بتوانند در جلساتی به گفتگو و شناخت هم بنشنیند را هم نمی دهند و الزام آنها به عقد زود هنگام می تواند آغازی برای یک طلاق در دوران عقد زود هنگام باشد.

بیشتر بخوانید:

پس گرفتن هدیه بعد از بهم خوردن نامزدی چه شرایطی دارد ؟

گرفتن خسارت به هم خوردن نامزدی چگونه است ؟

separator lineطلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است ؟

درخواست طلاق از طرف زن در دوران عقد

اگر طلاق توافقی نباشد و زوج (شوهر) رضایت به طلاق نداشته باشد و طلاق از طرف زن باشد زوجه بایستی عسر و حرج خود را به دادگاه ثابت نماید یا تحقق یکی از شروط ۱۲ گانه مندرج در عقدنامه البته به شرطی که زوج آن ها را امضاء کرده باشد.

بدیهی است که عقد نکاحی که تازه تشکیل شده و هنوز زندگی مشترک آغاز نشده است اثبات عسر و حرج بسیار دشوار است مگر این که مدت طولانی به تشخیص عرف از عقد گذشته باشد و زوجه بلاتکلیف باشد. پس فقط می ماند اثبات یکی از بندهای ۱۲ گانه سند ازدواج.

با ملاحظه اجمالی ۱۲ شرط عقدنامه مشخص می شود که بعضی از شروط اساسا برای درخواست طلاق از طرف زن در دوران عقد مثل شرط ۱۰ عقدنامه مصداق ندارد و فقط در سایر شرط ها امکان تحقق در دوران عقد متصور است.

بیشتر بخوانید:

۱۲ شرطی که حق طلاق به زن داده میشود

بنابراین با توجه به سخت بودن طلاق در دوران عقد اگر زنی مصر به طلاق باشد مرسوم است از طریق مطالبه مهریه، مطالبه نفقه و با استناد به حق حبس خود به تعبیر عامیانه به زوج فشار وارد می کند تا راضی به طلاق گردد و معمولا هم زوج به طلاق توافقی راضی خواهد شد

به این صورت که یا زوجه کل مهریه استحقاقی را در قبال طلاق بذل می کند یا بر سر مقداری از مهریه توافق می کنند و باقی مانده را زوجه در راستای طلاق بذل می کند.

طلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است ؟

بدیهی است مواردی که در بالا گفته شد مشمول زنی که از شوهر وکالت در طلاق دارد نمی شود زیرا اگر وکالت طلاق زوجه ای کامل باشد می تواند از طریق طلاق توافقی و انتخاب وکیل برای شوهر، خود را از قید زوجیت رها کند.

بیشتر بخوانید:

حق طلاق زن (وکالت زن در طلاق) چه شرایطی دارد ؟

از دیگر راه های طلاق استفاده از دادخواست الزام به تهیه مسکن است. می دانیم که از وظایف زوج این است که برای همسرش منزل به جهت شروع زندگی مشترک تهیه کند که در عرف موکول به بعد از مراسم عروسی است.

در مواردی که بعد از عقد نکاح، شوهر به دلایلی زن را بلاتکلیف رها کرده می توان از طریق این دادخواست، گرفتن رای لازم، مقدمات دلایل درخواست طلاق را فراهم کرد. به عبارت دیگر بلاتکلیف گذاشتن زن در دوران عقد برای مدت زمان غیر متعارف از دلایل طلاق است.

separator lineطلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است ؟

مهریه در دوران عقد

مهریه در دوران عقد از سوی زوجه قابل مطالبه است و از حیث مراحل مطالبه مهریه فرقی بین دوران قبل و بعد از عقد نیست. اما اگر سئوال مفروض این باشد که در دوران عقد امکان گرفتن مهریه و طلاق توامان وجود دارد یا خیر؟

کاملا بستگی به دلایل طلاق زن دارد و این که طلاق به استناد عسر و حرج باشد یا شروط ضمن عقد نکاح.

separator lineطلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است ؟

در صورت باکره بودن چه مقدار مهریه به زن تعلق می گیرد ؟

به محض این که عقد ازدواج میان زن و مرد بسته شد ، زن می تواند مهریه را دریافت کند و هیچ ارتباطی به تمکین یا عدم تمکین او ندارد .

لذا در صورتی که زن ناشزه باشد یا عدم تمکین او ثابت شود نیز تاثیری در پرداخت مهریه نخواهد داشت و مرد همچنان موظف به پرداخت آن است

منتها پرداخت مهریه در خصوص دختر باکره کمی متفاوت است. بر اساس قانون مدنی، مهریه دختر باکره نصف می شود .

منظور آن است که در صورتی که زن و مرد در دوران عقد تصمیم به جدایی بگیرند و بین آنها اعمال زناشویی رخ نداده باشد و دختر باکره باشد، مهریه ای که مرد باید به زن بپردازد نصف مهریه ای است که تعیین شده است .

بیشتر بخوانید:

در صورت باکره بودن چه مقدار مهریه به زن تعلق می گیرد ؟

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که ممکن است زن در دوران عقد بخواهد مهریه اش را به اجرا بگذارد ؛ اما بحث جدایی و طلاق در میان نباشد. در این صورت ، باز هم مرد موظف به پرداخت کل مهریه به زن است.

منتها اگر زن در همان دوران عقد و در حالت باکره بودن از شوهر خود جدا بشود، موظف است مقدار نصف مهریه ای که دریافت کرده است را به مرد بازگرداند؛ چرا که در آن شرایط مستحق نصف مهریه بوده است.

به همین دلیل ، ملاک نصف شدن مهریه زن در دوران عقد، باکره بودن زن است . چنانچه زن باکره باشد می تواند نصف مهر و در صورتی که باکره نباشد می تواند کل مهریه را از مرد مطالبه کند.

مهریه دختر باکره با به همراه داشتن گواهی پزشکی قانونی که مبتنی بر باکره بودن دختر می باشد نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت.

separator lineطلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است ؟

مشکلات طلاق توافقی چیست ؟

معمولا پس از صدور حکم طلاق توافقی، شوهر هیچ اجباری برای آمدن به محضر ندارد و چون این طلاق با توافق طرفین صورت می‌گیرد، به لحاظ قانونی رفتن به محضر هم باید با توافق طرفین باشد و نمی‌شود توافق طرفین را با الزام همراه کرد.

بنابراین برای حل این مشکل شاید بهترین راهکار این باشد که طرفین الزام رفتن به محضر را نیز جزیی از تعهدات خود در دادخواست ذکر کنند تا در نهایت در حکم دادگاه منعکس شود.

در این صورت می‌توان الزام شوهر را به آنچه خود تعهد داده است، از دادگاه درخواست کرد.

separator lineطلاق در دوران عقد و نامزدی چگونه است ؟

طلاق توافقی چه مزایایی دارد ؟

  • عدم تشکیل پرونده‌های متعدد در دادگستری.
  • جلوگیری از رجوع مکرر زوجین به محل دادگستری.
  • دخالت طرفین در طلاق و صدور گواهی‌ عدم امکان سازش.
  • کوتاه بودن زمان صدور گواهی مربوط برای جواز اجرای طلاق.
  • مدت‌دار بودن این گواهی در عرض ۳ ماه که سبب حفظ دوام عقد نکاح است. در حالی‌ که در حکم طلاق، که بدون مدت اجرایی است، هر لحظه دوام زندگی تهدید می‌شود.
  • درگیری کمتر و کاهش تنش بین خانواده‌های زوجین.
  • احتمال رجوع بیشتر زوجین در آینده به یکدیگر و تشکیل مجدد زندگی مشترک به دلیل مورد ششم.
  • کاهش استرس فرزندان.

بیشتر بخوانید:

مراحل طلاق از طرف زن در دوران عقد + شرایط گرفتن مهریه

بدون این ۷ شرط پای سفره عقد نشستن ممنوع !

طلاق توافقی در دوران عقد چگونه است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits