دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دیه فک در قانون مجازات اسلامی چقدر است ؟
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
طبق ماده 629 قانون مجازات اسلامی قطع کردن و یا از بین بردن دو استخوان چپ و راست فک که محل رویش داندان های پایین است دیه کامل هر کدام از آنها نصف دیه کامل و مقداری از آنها به همان نسبت دیه دارد.

دیه فک

دیه مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو ، به مجنی علیه یا ولی یا اولیای دم او داده می‌شود، دیه مقدر مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس عضو یا منفعت یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد مقرر شده است.

در ادامه مبحث دیات در قانون مجازات‌های اسلامی به مبحث دیه فک و نحوه محاسبه می‌پردازیم. تاثیر هر یک از آسیب‌ها (شکستگی، قطع و از بین بردن، کندن، فلج کردن و …) در میزان دیه‌فک با توجه به نسبت آن به کل دیه محاسبه می‌شود.

در شرایطی که حدود و اندازه دیه فک در قوانین مشخص نشده باشد، به آن نوع آسیب ارش تعلق می‌گیرد.

دیه فک مستقل از دیه دندان محاسبه می‌گردد.

دیه قطع کردن و یا از بین بردن فک

ماده 629 قانون مجازات اسلامی

قطع کردن و یا از بین بردن دو استخوان چپ و راست فک که محل رویش دندان‌های پایین است، دیه کامل، هر کدام از آنها نصف دیه کامل و مقداری از آنها به همان نسبت دیه دارد.

منظور از دیه کامل، همان دیه 270 میلیون است و اگر جنایت در ماه حرام باشد مصادف میشود با 360 میلیون.

ماده 630 قانون مجازات اسلامی

دیه فک، مستقل از دیه دندان و سایر ‌اعضا است و اگر با فک، دندان یا غیر آن از بین برود یا آسیب ببیند هر کدام دیه یا ارش جداگانه دارد.

دیه کُندی حرکت فک

ماده 631 قانون مجازات اسلامی

حادثه‌ای که موجب کندی حرکت فک شود، ارش دارد و چنانچه مانع جویدن یا موجب نقص آن شود، ارش آن نیز افزوده می‌شود.

دیه از بین رفتن فک بالا

ماده 632 قانون مجازات اسلامی

از بین بردن تمام یا قسمتی از فک بالا، موجب ارش است.

دیه شکستگی استخوان فک

ماده 633 قانون مجازات اسلامی

  • شکستگی استخوان فک پایین مشمول حکم شکستگی استخوان است.
  • شکستگی استخوان فک بالا مشمول حکم شکستگی استخوان‌های سر و صورت است.

دیه فلج کردن فک پایین

ماده 634 قانون مجازات اسلامی

فلج کردن فک پایین، دو سوم دیه کامل و قطع فک فلج، یک سوم دیه کامل دارد.

سوال و جواب در مورد دیه فک

سوال: با سلام لطفا دیه شکستگی فک پایین در وسط و سمت راست چقدر است؟ آیا هاشمه محاسبه می شود؟باتشکرازسایت خوبتان

جواب: با سلام

ماده ۶۳۳- شکستگی استخوان فک پایین مشمول حکم شکستگی استخوان و شکستگی استخوان فک بالا مشمول حکم شکستگی استخوانهای سر و صورت است.

یعنی دیه شکستگی فک معادل ٨ درصد دیه کامل می باشد.

سوال: با سلام، همسر من در دعوایی که ایشون را با فرد دیگه ای اشتباه گرفته بودن مورد حمله قرار گرفت و باعث شد که فک بالا سمت چپشون بشکنه و طی عمل جراحی دندان عقل رو خارج کردن و جای شکستگی رو با پیچ و مهره به هم وصل کردن که حدود یک ماه اصلا نتونست هیچی بخوره و از کار افتاد و سختیها و دردهای زیادی کشید.
با توجه به این که اتفاق در ماه رجب بوده و بیحسی لب پایین رو هم منجر شده که دکتر گفتن یکسال دیگه شاید حس لب برگرده و این که دندان عقل خارج شده و خراشیدگی قسمت فوقانی قفسه سینه هم اتفاق افتاده بود، مقدار دیه برای تک تک اینها چند درصد میشه؟
چون پزشکی قانونی نامه رو داده و گفتن هشت میلیون میشه اما همسرم میگن اونا پارتی بازی کردن..

جواب: خیر پارتی بازی در پزشکی قانونی معنایی نخواهد داشت و پس از صدور گواهی دادگاه دیه را تعیین خواهد کرد.

سوال: دیه شکستگی 2فقره فک تحتانی راست وفک تحتانی چپ وهمراه با جراحی وعمل پلاتین گذاشتن داخل فک تحتانی و6ماه طول درمان حساب میشه ارشش چقدره چنددرصد کلا

جواب: با سلام .... بر اساس ماده 633 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 شکستگی فک استخوان پائین مشمول دیه شکستگی استخوان میگردد لذا دیه دوفقره شکستگی فک تحتانی و التیام بدون عیب بمیزان 16 درصد دیه ثابت و ارش تجیهزات پزشکی(پلاتین) شامل ارش 2الی 4 درصد خواهد بود.

معادل مبلغ : حداقل 415/800/000 ریال و حداکثر 462/000/000 ریال

سوال: با سلام، دیه شکستگی در بخش دندانی فک فوقانی با انتشار به قدام حفره فک فوقانی ( هاشمه) چه مبلغی میباشد . در گزارش بیمارستان دو بند جدا برای شکستگی فوق امده است ولی گزارش پزشک قانونی یک بند فوق نوشته ایا تنها یک هاشمه محاسبه مشود . ممنون

جواب: میزان دیه را پزشکی قانونی تعیین خواهد کرد و معمولا نظر پزشکی قانونی در این موارد صحیح میباشد.

تعریف دیه

ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی در تعریف دیه می‌گوید:

«دیه مقدار مالِ معینی است و در شرع مقدس به سبب جنایات غیرعمدی بر نَفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد، مقرر شده‌ است.»

البته این تعریف در ماده ۴۵۰ تکمیل و معلوم می‌شود که در جنایت شبه‌عمد، خطای محض و جنایت عمدی که قاضی برابر قانون نتواند حکم قصاص را صادر کند، در صورتی که ولی‌دم بخواهد، حکم به پرداخت دیه صادر می‌شود.

جرایمی که موجب دیه میشوند

در ابتدا باید بدانید که برای چه جرایمی مجازات دیه در نظر گرفته می‌شود؛ در موارد زیر دیه پرداخت می‌شود:

  • قتل یا جرح یا نقص عضو که به طور خطای محض واقع می‌شود و آن در صورتی است که جانی نه قصد جنایت نسبت به ‌مجنی ‌علیه را داشته باشد نه درصدد انجام عملی بوده است که مقتول را بکشد، مانند آن که تیری را به قصد شکاری رها و به شخصی برخورد کند و آن شخص کشته شود.
  • قتل یا جرح یا نقص عضو که به طور خطای شبیه عمد واقع می‌شود و آن در صورتی است که جانی قصد فعلی را که نوعاً سبب ‌جنایت نمی‌شود داشته باشد.
  • مواردی از جنایت عمدی که قصاص در آنها جایز نیست‌.
  • برابر قانون مجازات، جنایت‌های عمدی و شبه‌عمدی دیوانه و نابالغ به منزله خطای محض است‌؛ همچنین اگر شخصی کسی را به اعتقاد قصاص یا به اعتقاد مهدورالدم بودن به قتل برساند و این امر بر دادگاه ثابت شود، قتل به منزله‌ خطای شبیه عمد است‌.

دیه به ارث هم می‌رسد

برابر قانون مجازات اسلامی دیه به ارث می‌رسد. یعنی وقتی خدای ناکرده شخصی کشته شود و برابر قانون، ولی دم تقاضای دریافت دیه کنند، این دیه به تمام وراث مقتول به جز بستگان مادری وی ارث می‌رسد آن هم به همان شیوه‌ای که بقیه اموال وی بین وراث تقسیم می‌شود. این را نیز بدانید که وقتی چند نفر در قتلی دست داشته باشند همه افردی که در این جرم شریک بوده‌اند در پرداخت دیه نیز شریک هستند و به طور مساوی باید سهم خود را از رقم دیه پرداخت کنند.

چه کسی دیه را پرداخت می‌کند ؟

حتما در برابر این سوال که مسئول پرداخت دیه کیست ؟ به سرعت می‌گویید: «کسی که قتل را انجام داده است» اما درست نیست، این فقط یکی از روش‌های پرداخت دیه به حساب می‌آید. یعنی برابر ماده ۴۶۲قانون مجازات اسلامی در قتل عمد و شبه‌عمد پرداخت دیه با خود فرد مجرم است اما برابر ماده ۴۶۳ اگر قتل در اثر خطای محض صورت گیرد و با قسم یا دلیل به قاضی هم ثابت شود که خطای محض بوده است.

البته روش دیگری نیز وجود دارد که اقوام مجرم که قانون آنان را عاقله می‌نامد مسئول پرداخت دیه شوند و آن زمانی است که یکی از این افراد بعد از آن که قاتل اقرار کرد که قتل به دلیل خطای محض صورت گرفته است، وی را تایید کند، به این ترتیب خود فرد به عنوان عاقله مسئول پرداخت دیه است.

در این باره یک نکته را نیز بد نیست بدانید و آن زمانی است که مجرم قتل را در اثر خطای محض اعتراف کند اما عاقله که یکی از اقوام اوست، اعلام کنند که این قتل در اثر خطای محض نبوده است، در این شرایط مجرم باید دیه را بپردازد و مسئولیت از عاقله ساقط می‌‌شود.

حالا فرض کنید که شخصی سنگی را پرتاب کرده است، این سنگ بعد از برخورد با یک شیشه و شکستن آن و از بین بردن گلدان گران‌قیمتی که در نزدیکی شیشه بوده است، به سر کسی برخورد و باعث قتل وی شده است. این قتل خطای محض است و مردهای فامیل باید دیه را بپردازند اما برابر قانون آنها مسئول جبران خسارت شیشه و گلدانی که شکسته شده است، نیستند.

دیه در ماه عادی و حرام

حال این سوال مطرح می‌شود که اگر کسی در ماه عادی صدمه ببیند، اما در ماه حرام فوت کند،‌ یا برعکس، دیه چطور تعیین می‌شود. این مورد نیز در قانون پیش‌بینی شده است و پرداخت دیه وابسته به این است که صدمه وارده و فوت هر دو در یکی از ماه‌های حرام یا در حرم مکه واقع شده باشند. یعنی به طور مثال صدمه در ماه رجب وارد آمده و مصدوم در همان ماه فوت کند.

بنابراین اگر صدمه وارده در ماه محرم و فوت فرد در ماه صفر انجام پذیرد، این امر موجب تغلیظ قرار نمی‌گیرد. اما اگر صدمه در ماه ذیحجه وارد آمده و فرد در ماه محرم فوت کرده باشد، دیه تغلیظ و تشدید می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیه دندان در قانون مجازات اسلامی چقدر است ؟

دیه صدمه دیدن لب در قانون مجازات اسلامی چقدر است ؟

دیه بینی و از بین رفتن حس بویایی چقدر است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سلمان | ۴ سال پیش
22 درصد دیه شکستگی فک چه مقدار دیه تعلق میگیرد
3
7

hits