دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین بیمه شخص ثالث را کدام شرکت دارد ؟
1
زمان مطالعه: 13 دقیقه
خرید بیمه شخص ثالث مقوله‌ای است که سالی یک‌بار با آن مواجه می‌شویم. اغلب ماها این‌قدر درگیر زندگی روزمره هستیم که شاید هرسال همان بیمه قبلی را تمدید کنیم و به این فکر که آیا بیمه‌ای که داریم بیمه خوبی است یا نه نیفتیم. ولی برای ما باید خیلی مهم باشد...

بیمه شخص ثالث

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب شرکت بیمه مناسب، نحوه پرداخت خسارت، زمان رسیدگی به شکایت و رعایت انصاف در ارزیابی خسارت است. در بیمه ثالث، ما عملا با بیمه مقصر سروکار داریم، ولی در بیمه بدنه ماشین، بیمه عمر و حوادث و بیمه مسافرتی و… با بیمه‌نامه‌های خودمان سروکار داریم، این‌جاست که پرداخت به‌موقع و عادلانه اهمیت پیدا می‌کند؛ در اکثر موارد، ما اقدام به خرید بیمه می‌کنیم، تا در مواردی که به آن احتیاج داریم از ما به خوبی حمایت کند.

حال اگر شرکتِ بیمه، در موقع پرداخت خسارت، آن‌طور که انتظار داریم پرداخت نکند یا آن‌قدر روند پرداختش طولانی باشد که از گرفتن خسارت صرف‌نظر کنیم، عملاً خرید بیمه چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد ؟

در این مقاله قصد داریم نحوه پرداخت خسارت و رسیدگی به شکایت شرکتهای بیمه را بررسی کنیم تا بتوانید با چشم‌باز خرید کنید.

بهترین بیمه شخص ثالث را از کدام شرکت بخرم؟

امروزه با توجه به محدود بودن منابع مالی، مدیریت مالی در زندگی تمامی افراد از اقشار مختلف جامعه نقش مهمی یافته است. به این صورت که تلاش بر این است که بتوان با حفظ کیفیت خدمات، هزینه‌ها را به حداقل کاهش داد. این حساسیت روی ابعادی از زندگی که ضروری هستند، ملموس‌تر است.

این موارد شامل محصولات و خدمات مربوط به نیازهای اولیه زندگی شهری امروزی مثل خوراک، پوشاک، حمل‌و‌نقل، درمان، آموزش می‌باشند. انواع خدمات بیمه‌ای نیز از این قاعده مستثنا نیستند؛ به‌ویژه در مواردی که این بیمه‌ها اجباری هستند؛ مثل بیمه شخص ثالث. متقاضیان بیمه به دنبال یافتن بهترین بیمه شخص ثالث هستند

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه شخص ثالث

همان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور که پیشتر نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث به‌تفصیل بیان شد، بیمه شخص ثالث یکی از انواع بیمه اتومبیل است که برای تمام دارندگان وسایل نقلیه موتوری اجباری می‌باشد و به همین دلیل این بیمه دامنه مخاطب گسترده‌ای دارد.

به دلیل پرجمعیت بودن بازار بیمه شخص ثالث، تقریباً تمامی شرکت‌های فعال در زمینه بیمه، در ارائه ارزان‌ترین و بهترین بیمه شخص ثالث رقابت دارند تا بتوانند سهم بیش‌تری از بازار داشته باشند.

عوامل مؤثر در انتخاب ارزان‌ترین و بهترین بیمه شخص ثالث

بیمه مرکزی، سالانه آماری را منتشر می‌کند که در آن شرکت‌های بیمه بر اساس معیارهایی که در‌ ادامه به‌تفصیل توضیح داده خواهد شد رتبه‌بندی می‌شوند. با کمک این اطلاعات می‌توان بهترین بیمه شخص ثالث را انتخاب کرد. آگاهی از این عوامل به دو صورت ممکن است.

اولین راه که نسبتاً زمان‌بر هم هست، جستجوی این آمار در اینترنت است. روش دوم نیز دسترسی به این اطلاعات به‌صورت طبقه‌بندی‌شده در وب‌سایت‌های استعلام و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث است.

حال به توضیح این عوامل برای مقایسه کیفیت می‌پردازیم:

رضایت کلی

در گزارش‌های سالانه بیمه مرکزی، فاکتور رضایت کلی از جمله عواملی است که در ارزیابی عملکرد شرکت‌های بیمه و انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث مورد توجه قرار می‌گیرد. مجموعه‌ای از عوامل زیر بر این فاکتور، تأثیر می‌گذارد که جداگانه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

لزوماً بالا بودن رتبه یک شرکت بیمه در این فاکتور به معنای ارائه بهترین بیمه شخص ثالث نیست. بلکه برای انتخاب ارزان‌ترین و بهترین بیمه شخص ثالث باید تمامی فاکتورهای زیر در نظر گرفته شود و با توجه به اولویت‌ها و شرایط فرد، گزینه مناسب انتخاب شود.

تناسب شرایط بیمه‌نامه با نیاز مشتری

بیمه‌های مختلف می‌توانند شرایط متفاوتی را به لحاظ میزان پوشش، مدت اعتبار، قیمت بیمه و… فراهم کنند. در این حالت فرد می‌تواند متناسب با نیاز خود و بر اساس توانمندی مالی و اولویت‌هایش بهترین بیمه شخص ثالث را خریداری کند.

برخی از شرکت‌های بیمه شرایط متنوع‌تری را نسبت به رقبای خود برای بیمه‌گزاران فراهم می‌کنند که در ادامه به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم:

الف) سطح پوشش:

سطح پوشش یا همان سقف تعهدات بیمه‌گر (شرکت بیمه) در قبال بیمه‌گزار (بیمه شونده)، حداکثر هزینه‌ای است که شرکت بیمه برای خسارت‌های ناشی از تصادفات رانندگی وسیله نقلیه تحت پوشش بیمه می‌پردازد. حداقل میزان پوشش، هرساله توسط بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌شود.

این میزان بر اساس مبلغ تعیین‌شده به عنوان دیه کامل یک انسان در ماه حرام محاسبه می‌شود. حداقل سقف خسارات جانی برابر با قیمت دیه کامل در ماه حرام و حداقل سقف خسارات مالی برابر با یک‌چهلم قیمت دیه کامل در ماه حرام است. در سال 98 میزان دیه در ماه حرام، 360 میلیون تومان و حداقل خسارت مالی، 9 میلیون تومان تعیین گردیده است. می‌توان با افزایش حق بیمه پرداختی این سقف را بالا برد.

شرکت‌های بیمه، سقف خسارات مالی متنوعی را ارائه می‌دهند که در سال 98 این میزان، حداقل 9 میلیون تومان و حداکثر 180 میلیون تومان می‌باشد. برخی از شرکت‌های بیمه محدوده کوچک‌تری از این طیف قیمت را پوشش می‌دهند و همین می‌تواند باعث تمایز شرکت‌های بیمه از لحاظ تناسب بیمه‌نامه با نیاز مشتری باشد.

همان‌طور که قبلاً گفته شد، حق بیمه پرداختی تا حد زیادی به مبلغ پوشش بیمه شخص ثالث بستگی دارد و طبعاً ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث مربوط به حداقل میزان پوشش یعنی 9 میلیون تومان می‌باشد. بهترین بیمه شخص ثالث، ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث نیست؛ چرا که درصورتی‌که هزینه‌های خسارات ناشی از حادثه رانندگی بیشتر از 9 میلیون تومان شود، پرداخت مابه‌تفاوت بر عهده بیمه‌گزار (بیمه‌شونده) خواهد بود و با توجه به تردد خودروهای گران‌قیمت در سطح شهر امکان بروز چنین شرایطی بسیار محتمل است. از این رو بسیاری از بیمه‌گزاران ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث را انتخاب نمی‌کنند.

از آنجایی که برای یافتن ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث با مطلوب‌ترین پوشش خسارت، باید از تمامی شرکت‌های بیمه به‌صورت جداگانه استعلام گرفت و این کاری بسیار زمان‌بر است، بهتر است از سامانه استعلام آنلاین قیمت بیمه شخص ثالث استفاده کرد. از این طریق می‌توان قیمت بیمه شخص ثالث شرکت‌های مختلف را برای انواع پوشش مقایسه کرد و در نهایت ارزان‌ترین و بهترین بیمه شخص ثالث را به‌صورت آنلاین خریداری کرد؛ چراکه حق بیمه شرکت‌های مختلف به ویژه در پوشش‌های بالا متفاوت است.

با انتخاب میزان پوشش بالاتر، تعهدات شرکت بیمه در قبال خسارت بدنی و مالی افزایش می‌یابد.

شفافیت و سرعت در پاسخگویی

برای بسیاری از بیمه‌گزاران پیش آمده است که هنگام صدور بیمه‌نامه یا در زمان وقوع حادثه رانندگی، برای به دست آوردن اطلاعات لازم دچار مشکل شده‌اند و بعضاً به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، در خرید بیمه‌نامه مناسب خود اشتباه کرده‌اند یا برای دریافت خسارت و پیگیری مورد تصادف خود وارد روندی پیچیده و زمان‌بر شده‌اند. به همین دلیل فاکتور شفافیت و سرعت پاسخگویی شرکت‌های بیمه برای بسیاری از بیمه‌گزاران حائز اهمیت و ملاک انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث است.

بهترین بیمه شخص ثالث از نظر دانش کارکنان

همان‌طور که در مطلب پیشین توضیح داده شد، برای خیلی از بیمه‌گزاران شفافیت و سرعت پاسخگویی شرکت یا نماینده بیمه جزو اولویت‌ها است. لازمه بالا بودن کیفیت پاسخگویی، داشتن دانش و اطلاعات کافی است. از طرفی بالا بودن دانش کارمندان یک شرکت یا نمایندگی بیمه مزیت دیگری نیز دارد که آن سنجش شرایط بیمه‌گزار و در نتیجه پیشنهاد بهترین بیمه شخص ثالث متناسب با شرایط به او است.

بهترین بیمه شخص ثالث از نظر ارائه اطلاعات مناسب به بیمه‌گزار حین بروز خسارت

خیلی از بیمه‌گزاران پیش‌تر با این مسأله مواجه شده‌اند. در بسیاری از مواقع زیان‌دیده یا مقصر طی روند پیگیری دریافت یا پرداخت خسارت با مراحل پیچیده و طولانی روبه‌رو بوده‌اند. در بیشتر اوقات فرد به دلیل عدم آگاهی از مراحل دریافت خسارت، مدارک لازم، روند اداری و… دچار سردرگمی می‌شود. در این میان شرکت‌های بیمه‌ای که در چنین شرایطی به موقع پاسخگوی نیازهای زیان‌دیدگان باشند و اطلاعات درستی در اختیارشان قرار دهند نسبت به رقبای خود در جایگاه بهتری در بازار بیمه قرار خواهند گرفت.

بهترین بیمه شخص ثالث از نظر ارائه اطلاعات مناسب به بیمه‌گزار حین صدور

یکی دیگر از مراحلی که بیمه‌گزار نیازمند اطلاعات صحیح برای تصمیم‌گیری است مرحله صدور بیمه‌نامه است. در این شرایط درصورتی‌که شرکت بیمه اطلاعات صحیحی شامل نحوه خدمات‌دهی شرکت در محل زندگی بیمه‌گزار، مدارک مورد‌ نیاز، میزان پوشش، حق بیمه و … در اختیار متقاضی بیمه قرار دهد و با توجه به شرایط متقاضی، بهترین بیمه شخص ثالث را به او پیشنهاد دهد، متقاضی بیمه انتخاب بهتری خواهد داشت و نتیجه این انتخاب به‌صورت مثبت در سهم بازار شرکت بیمه تأثیرگزار خواهد بود.

بهترین بیمه شخص ثالث از نظر رسیدگی به شکایات

در بسیاری از مواقع بیمه‌گزار بعد از خرید بیمه شخص ثالث در مراحل مختلف اعم از حادثه رانندگی، انتقال بیمه، دریافت خدمات و… برای پیگیری به شرکت بیمه‌گر باز‌می‌گردد. در این شرایط بسیاری از شرکت‌های بیمه، کار خود را تمام‌شده می‌بینند و به درستی پاسخگوی شکایات بیمه‌گزار نیستند که این مسأله موجب سردرگمی او می‌شود؛ به همین دلیل این فاکتور برای بسیاری از متقاضیان بیمه شخص ثالث به عنوان ملاکی برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث تأثیرگذار است.

بهترین بیمه شخص ثالث از نظر رضایت مالی در پرداخت حق بیمه

هر‌ساله بیمه مرکزی مبلغ مشخصی را به عنوان حق بیمه به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند که شرکت‌های بیمه اجازه ندارند بیشتر از این مبلغ را از بیمه‌گزاران دریافت کنند. با این حال نرخ بیمه شخص ثالث بیمه ایران، آسیا، پارسیان و… می‌تواند متفاوت باشد. این تفاوت به دلیل تخفیف‌هایی است که شرکت‌های بیمه روی نرخ اعلام شده توسط بیمه مرکزی اعمال می‌کنند تا قیمت بیمه شخص ثالث را کاهش دهند و بهترین بیمه شخص ثالث را از لحاظ قیمتی ارائه دهند.

حداکثر میزان این تخفیف 2/5% است که توسط بیمه مرکزی تعیین‌شده است.تعرفه بیمه شخص ثالث در شرکت‌های بیمه، متفاوت است.

بهترین بیمه شخص ثالث از نظر رضایت مالی در مبلغ خسارت دریافتی

بعد از حادثه رانندگی، زیان دیده خسارت خود را از شرکت بیمه‌گر راننده مقصر دریافت می‌کند. کارشناسان بیمه بعد از استعلام میزان خسارت وارده از مراکز مربوط، مبلغی را برای پرداخت به زیان‌دیده تعیین می‌کنند. مبلغ پرداختی تعیین‌شده در شرکت‌‌های بیمه مختلف، متفاوت است که در نتیجه میزان رضایت مالی از میزان خسارت دریافتی نیز تفاوت خواهد داشت که همین می‌تواند عاملی متمایز‌کننده برای رقابت در بازار بیمه و تعیین‌کننده برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث باشد.

بهترین بیمه شخص ثالث از نظر سادگی و سرعت در پرداخت خسارت

یکی از معضل‌های اصلی روند دریافت خسارت، طولانی و پیچیده بودن مراحل اداری است که باید طی شود. از این رو شرکت‌های بیمه می‌توانند از این عامل برای حفظ مشتریان خود استفاده کنند و با بالا بردن سرعت پرداخت خسارت، مخاطب بیشتری را جذب کنند.

این فاکتور برای تعداد زیادی از بیمه‌گزاران ویژگی بهترین بیمه شخص ثالث محسوب می‌شود.

بهترین بیمه شخص ثالث از نظر کیفیت ارتباط با مشتری

این فاکتور در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات قرار گرفته است. در این مورد نحوه پاسخگویی به نیازها و سوالات مشتری مورد توجه است. البته در سامانه‌های استعلام و خرید آنلاین بیمه، بیمه‌گزار در حین خرید و صدور بیمه‌نامه با نمایندگی بیمه به‌صورت مستقیم ارتباط نخواهد داشت. البته این وب‌سایت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تلاش این وب‌سایت‌ها در جهت ایجاد فضایی مناسب برای کاربر و امکان دسترسی آسان به اطلاعات لازم برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث می‌باشد.

بهترین بیمه شخص ثالث از نظر سهم بازار

این فاکتور به معنای تعداد بیمه‌گزاران یک شرکت بیمه نسبت به تمامی بیمه‌گزاران در سراسر کشور می‌باشد. این فاکتور می‌تواند ملاکی برای کیفیت ارائه خدمات به بیمه‌گزاران باشد. به این صورت که بهتر بودن رتبه یک شرکت بیمه نسبت به دیگری در این فاکتور نتیجه بالا بودن کیفیت خدماتی است که ارائه می‌دهد و این موجب می‌شود که متقاضیان، بیشتر به این شرکت تمایل نشان دهند. از طرفی رتبه بالای یک شرکت بیمه در این فاکتور می‌تواند نتیجه امکانات این شرکت در زمینه همکاری با تولید‌کنندگان خودرو یا از این دست شرکت‌ها باشد که باید حین انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید:

۱۲ مورد از چالش برانگیزترین سوالات بیمه شخص ثالث

معرفی بهترین و ارزان ترین بیمه شخص ثالث

خسارت بیمه شخص ثالث | انواع و میزان خسارت ثالث

بیمه شخص ثالث چگونه منتقل میشود ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits