دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ایست خدمت سربازی چیست و چه شرایطی دارد ؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
به دلیل آن که امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود ندارد ، لازم است سربازانی که در حین انجام خدمت سربازی ، در مقاطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته می شوند با مراجعه به دانشگاه خود ، برای انجام مراحل ایست خدمت سربازی اقدام کنند.

ایست خدمت سربازی چیست ؟

ایست خدمت سربازی با توجه به ارتقا سطح علمی کشور و همچنین تاکید مقام معظم رهبری نسبت افزایش مهارت علمی جوانان، در نظر گرفته شده است. عده ای این تصور را از خدمت سربازی دارند که در صورت رفتن به خدمت سربازی باید در پادگانی محبوس باشند و شرایط سخت را سپری کنند.

در واقع دوران سربازی نیز از قوانین تبعیت میکند و به حق و حقوق یک سرباز در دوران سربازی اهمیت داده می شود.

جهت ادامه تحصیل در حین خدمت سربازی چه اقداماتی باید انجام داد؟

شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی چیست؟

ایست خدمت برای چه سربازهایی امکان پذیر است؟

مراحل درخواست ایست خدمت چیست؟

رفتن به سربازی به این معنا نیست که فرد نمی تواند به امور زندگی خود برسد. ایست خدمت سربازی در واقع مختص سربازهای در حال خدمت سربازی می باشد که قصد ادامه تحصیل را دارند. در این مقاله قصد داریم در خصوص ایست خدمت و شرایط ایست خدمت و … توضیحات بیشتری را ارائه دهیم.

این دسته از مشمولان باید پس از مراجعه به دانشگاه و دریافت برگه معافیت تحصیلی ، از طریق مراجعه به سازمان وظیفه عمومی محل اعزام به خدمت خود ، پیگیر ایست خدمتی باشند.

سازمان وظیفه عمومی پس از بررسی شرایط و وضعیت مشمولان ، تایید نهایی را به دانشگاه مورد نظر ارسال می کند و داوطلب می تواند پس از گذراندن مراحل تسویه حساب ، ثبت نام خود را در دانشگاه پذیرفته شده انجام دهد.

مشمولانی که در زمان انجام خدمت سربازی فرار کرده اند ، نمی توانند از ایست خدمت نظام وظیفه بهره مند شوند.

ادامه تحصیل در حین خدمت سربازی

بسیارند کسانی که تحصیلات خود را دیگر ادامه نداده اند و مشغول به کار و دیگر فعالیت ها شده اند. پس از گذشت مدتی تصمیم به ادامه تحصیل و ارتقای مدرک تحصیلی خود می گیرند. چه بسا بسیاری از این افراد هم کاملا در رسیدن به هدفشان موفق بوده اند.

دوران خدمت سربازی هم مانند اشتغال و دیگر امور در جامعه می باشد. در صورتی که فرد سرباز در حین خدمت سربازی قصد ادامه تحصیل را داشته باشد، می تواند از قانون ایست خدمت استفاده نماید و به ادامه تحصیل بپردازد.

ادامه تحصیل همزمان با خدمت سربازی فقط در مقاطع متوسطه و پایین تر امکان پذیر می باشد. یعنی یک سرباز همزمان با خدمت سربازی می تواند با استفاده از کتاب ها و جزوات به صورت غیر حضوری دروس مربوطه را بخواند.

سپس با شرکت در امتحانات، مدرک سیکل، دیپلم و یا پیش دانشگاهی را اخذ نماید.

آیا در حین خدمت سربازی می توان وارد دانشگاه شد ؟

همانگونه که گفته شد فقط تا پایان دوره پیش دانشگاهی می توان همزمان با خدمت سربازی به ادامه تحصیل پرداخت. اگر فرد سرباز قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را داشته باشد نیز می تواند ادامه تحصیل دهد. اما به صورت همزمان با خدمت سربازی امکان پذیر نیست.

چرا که باید به صورت حضوری در کلاس های دانشگاه حاضر شود. در اینجا قانون نظام وظیفه موضوع ایست خدمت سربازی را برای این دسته از سربازان در نظر گرفته است.

ایست خدمت به این معنی است که فرد سرباز برای ادامه تحصیل در مدتی مشخص، از ادامه سربازی انصراف می دهد.

پس از گذشت زمان مشخص و پایان تحصیلات خود در دانشگاه موظف است به ادامه خدمت سربازی خود در همان محلی که قبلا مشغول به خدمت سربازی بوده، بپردازد.

شرایط دریافت ایست خدمت سربازی

در صورتی که سربازان متقاضی ایست خدمت ، غیبت داشته باشند نمی توانند برای آن اقدام کنند زیرا برگه معافیت تحصیلی به مشمولان دارای غیبت صادر نمی شود.
آن دسته از سربازانی که در حین انجام خدمت نظام وظیفه ، فرار کرده اند حتی در صورت نداشتن غیبت ، مجاز به استفاده از ایست خدمت نمی باشند.
با توجه به قوانین و مقررات نظام وظیفه ، پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی و بالاتر می توانند از ایست خدمت سربازی استفاده کنند به عبارت دیگر ایست خدمت سربازی برای قبول شدگان دوره های کاردانی صادر نمی شود.
امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود ندارد و حتی در صورت موافقت دانشگاه مورد نظر ، از سوی نظام وظیفه این موضوع امکان پذیر نمی باشد.

مشمولانی که از ایست خدمت سربازی استفاده می کنند باید پس از اتمام مدت تحصیل ، برای انجام خدمت سربازی اعزام شوند.
در جهت فراهم نمودن امکانات و شرایط مساعد برای تحصیل داوطلبان آقا ، محدودیت یکساله فراغت از تحصیل تا اشتغال به تحصیل در مقطع بعدی برای این دسته از داوطلبان لحاظ نمی شود و اگر از زمان انصراف آن ها بیش از یکسال نیز گذشته باشند ، از خدمت ترخیص خواهند شد.

شرایط دریافت ایست خدمت پزشکی

مشمولانی که دارای بیماری هایی هستند که موجب معافیت دائم یا موقت از خدمت نظام وظیفه می شود ، بر اساس نوع بیماری خود از معافیت دائم یا ایست خدمت پزشکی بهره مند می شوند. این دسته از افراد بنا به تشخیص شورای پزشکی شامل یکی از بند های زیر می باشند:

  • کافی نبودن رشد و نمو عضلانی و جسمی و ناتوانی در انجام تکالیف نظامی (ایست خدمت دائم)
  • افت احشاء به همراه اختلال های عملی (ایست خدمت دائم)
  • مبتلا شدن به بیماری های قابل علاج که مدت زمان لازم برای درمان بیشتر از یک ماه می باشد و همینطور عمل جراحی ، بنا به تشخیص شورای پزشکی از 6 ماه الی 1 سال ایست خدمت موقت بهره مند می شود.
  • بیماری های پوستی ، بیماری های غدد مترشحه داخلی ، بیماری های داخلی اعصاب و مغز ، بیماری های روانپزشکی ، بیماری های ریه ، بیماری های اسکلتی ، بیماری های دستگاه تناسلی ادراری نیز از جمله بیماری هایی هستند که شامل ایست خدمت سربازی می باشند.

قوانین و اصطلاحات خدمت سربازی

مشمول : مشمول به فردی گفته می شود که در شمول قانون خدمت وظیفه عمومی باشد. افراد از 18 سالگی تمام تا 50 سالگی تمام شامل قانون وظیفه عمومی می باشند.

دوره آموزشی : خدمت سربازی به دو دوره آموزشی و خدمت سربازی تقسیم می شود. دوره اول که 2 تا 3 ماه به طول می انجامد دوره آموزشی نام دارد. در این دوره ، آموزش های مختلفی مانند اسلحه شناسی ، مسیریابی در شب و روز ، تیراندازی و … به سربازان تعلیم داده می شود.

دوره خدمت : پس از اتمام دوره آموزشی دوره خدمت شروع می شود. سربازان پس از اتمام دوره آموزشی با توجه به میزان تحصیلات خود درجه نظامی اخذ می کنند و پس از تقسیم ، جهت انجام خدمت سربازی به شهرهای مختلفی اعزام می شوند.

اضافه خدمت : وقتی فردی که به سن قانونی برای اعزام به خدمت می رسد ولی خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نمی کند و یا سربازی که در طول دوران خدمت به هر دلیلی تنبیه می شود که مدت زمان بیشتری از زمان قانونی به خدمت ادامه دهد ، به آن اصطلاح اضافه خدمت اطلاق می شود.

معافیت تحصیلی : مشمولانی که مشغول به تحصیل هستند تا زمانی که در حال تحصیل هستند ، به آن ها معافیت تحصیلی تعلق می گیرد. در واقع معافیت تحصیلی از نوع معافیت موقت است چرا که پس از اتمام تحصیل می بایست به خدمت بروند و فقط تا زمان تحصیل معاف از خدمت می باشند.

قوانین مشمولانی که وضعیت سربازی خود را مشخص نکرده اند

  • ممنوعیت از دریافت هر گونه وام ، کمک های کشاورزی ، صنعتی ، دامداری و مسکن از طریق بانک‌ها ، وزارتخانه ها و موسسات دولتی
  • ممنوعیت از کاندید شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • عدم صدور پروانه کسب
  • عدم استخدام رسمی در وزارتخانه ها و موسسات دولتی

مراحل اخذ ایست خدمت سربازی

در صورتی که فرد سرباز با شرکت در کنکور شرایط قبولی در دانشگاه را به دست آورد، پس از قبولی در دانشگاه باید به دانشگاه مذکور مراجعه نماید و فرم درخواست معافیت تحصیلی را اخذ نماید. پس از دریافت فرم به سازمان نظام وظیفه مراجعه و فرم را تحویل می دهد.

پس از بررسی های لازم توسط سازمان نظام وظیفه و دارا بودن شرایط لازم، سرباز را چهت انجام تسویه و امور مربوطه به یگان مربوطه معرفی می نمایند. در نهایت فرد جهت دریافت فرم معافیت تحصیلی به سازمان نظام وظیفه مراجعه می نماید.

پرسش و پاسخ در مورد ایست خدمت سربازی

سوال: سلام ببخشید من دانشجوی کارشناسی پیام نور بودم انصراف دادم و میخوام برم خدمت سربازی ایا میتونم برای کنکور ۱۳۹۹ تلاش کنم و اگه قبول شدم از ایست خدمت استفاده کنم؟ قبول میکنن آیا با توجه به این که دانشجوی کارشناسی بودم و انصراف دادم؟؟؟؟؟

جواب: با سلام، بله در صورتی که وارد دوره غیبت نشده باشید می توانید بعد از اعزام به خدمت در کنکور سراسری شرکت نموده و در صورت قبولی از قانون ایست خدمت استفاده نمایید.

سوال: سلام من لیسانس تربیت بدنی معدل ۱۶و۶۰ دارم ،البته حین سربازی هستم،ایا میتوانم در ازمون استخدامی اموزش و پرورش ثبت نام کنم؟؟ایا برگه اشتغال ب خدمت نیازمه؟

جواب: با سلام، خیر شما برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش حتما می بایست کارت پایان خدمت خود را اخذ کرده باشید و سربازان در حین خدمت مجاز به شرکت نخواهند بود.

سوال: سلام آیا میشه حین خدمت کنکور داد و انتخاب رشته کرد؟و بعد خدمت که جواب دانشگاه اومد مشغول به تحصیل شد؟(احتمالا وقتی کنکور بدم سربازم و وقتی جوال دانشگاه اومده باشه سربازیم تموم شده)ممنون میشم جواب بدین

جواب: با سلام، بله شما می توانید در کنکور سراسری شرکت نموده و در صورت قبولی در دانشگاه و رشته مد نظر از قانون ایست خدمت استفاده نموده و بعد از اتمام دوره تحصیل ادامه خدمت سربازی را بگذرانید.

بیشتر بخوانید:

معافیت کارت قرمز سربازی چیست و چه شرایطی دارد ؟

معافیت تحصیلی خدمت سربازی چه شرایطی دارد ؟

معافیت کفالت مادر برای سربازی چه شرایط و مدارکی نیاز دارد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مرتضی | ۳ سال پیش
سلام ببخشید من دیپلم دارم و الان سربازم آیا میتونم وارد دانشگاه بشم و از ایست خدمت استفاده کنم؟؟
0
0
آرمان مولایی | ۳ سال پیش
سلام خسته نباشید ببخشید من قبلا از دانشگاه آزاد انصراف زدم‌و الان پیام نور هستم اگه برم خدمت و در حین خدمت کنکور بدم و انشالله فرهنگیان قبول شم میتونم ایست سربازی بزنم ؟ چون نظام وظیفه گفته نمیشه ولی بیشتر سایت های ***ه گفتن میشه زندگیم مونده به این حرف
0
2
امیرحسین | ۳ سال پیش
سلام من هر جا که خوندم جایی ننوشته دانشجویان اخراجی ایست خدمت نمیخورند من بخاطر مشروطی از دانشگاه اخراج شدم و کلأ سه ترم درس خوندم سه ترم هم متأسفانه بنا به دلایلی مشروط و بدون فرجه اخراج الان باید دفترچه پست کنم خود دانشگاهمم بهم گفت مشکلی واسه کنکور مجدد نداری از نظر نظام وظیفه الان میخام دفترچه پست کنم و ایست بخورم ولی هرکدوم از پلیس+10ها یه چیز برا خودشون میگند یکی میگه بهت ایست خدمت تعلق نمیگیره یکی میگه تعلق میگیره الان من اگه کنکور قبول شم و دانشگاه مقصدم برام درخواست معافیت تحصیلی کنه ایست میخورم اخر یانه؟کلأ سه ترم خوندم کارشناسی بودم و سنوات تحصیلیم هم خالیه کامل ینی از لحاظ قانونی باید هشت ترم دیگه بتونم تحصیل کنم
0
0

hits