دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مهریه دختر باکره چگونه است ؟
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
میزان مهریه که در دوران عقد و در صورت باکره بودن به زن تعلق می گیرد، نصف میزانی است که تعیین شده. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به بررسی این که مهریه چیست و مهریه دختر باکره چه میزان است بپردازیم .

مهریه چیست ؟

یکی از مهمترین حقوق مالی که به موجب قانون به زنان تعلق می گیرد ، مهریه می باشد .بر اساس ماده 1082 قانون مدنی به محض عقد ، زن مالک مهر می شود و می تواند هرگونه تصرفی که بخواهد در آن بنماید . بنابراین ، زن از هنگام عقد و هر زمان که اراده نماید می تواند آن را مطالبه کند .یکی از مهمترین حقوق مالی که به محض عقد ازدواج میان زن و مرد به زنان تعلق می گیرد مهریه است .به موجب قانون مدنی ، زنان به محض انعقاد عقد ، چه عقد دائم و چه عقد موقت مالک مهریه محسوب می شوند و می توانند هر زمان که بخواهند آن را مطالبه کنند و از این لحاظ تفاوتی نمی کند که زن و مرد در دوران عقد باشند یا با هم عروسی کرده باشندعلیرغم این تصور که پرداخت مهریه در صورت برقراری رابطه نامشروع توسط زن منتفی است ، اشتباه است. به دلیل این که مهریه هدیه ای است که مرد به هنگام عقد ازدواج پرداخت آن در قبال زن را بر عهده گرفته است .البته در برخی از اوقات هم ممکن است که زن مستحق مهریه نباشد که این امر استثنایی است.به همین دلیل قانونگذار موارد معافیت مرد از پرداخت مهریه را مشخص کرده است در این مقاله مهریه دختر باکره را بررسی خواهیم کرد.

مهریه دختر باکره

به محض این که عقد ازدواج میان زن و مرد بسته شد ، زن می تواند مهریه را دریافت کند و هیچ ارتباطی به تمکین یا عدم تمکین او ندارد . لذا در صورتی که زن ناشزه باشد یا عدم تمکین او ثابت شود نیز تاثیری در پرداخت مهریه نخواهد داشت و مرد همچنان موظف به پرداخت آن است .در برخی موارد دختر و پسر پس از مدتی به این نتیجه می رسند که با یکدیگر تفاهم ندارند و یا همدیگر را درک نمیکنند و یا حتی ممکن است قبل از جاری شدن خطبه عقد شناخت کافی روی هم نداشته باشند و پس از آن با شناخت بهتری که در رابطه با اخلاق و رفتار هم کسب میکنند بخواهند از هم جدا شوند.

مهریه دختر باکره

حال این سوال مطرح است که به دختره باکره چه میزان از مهریه تعلق خواهد گرفت ؟

منتها پرداخت مهریه در خصوص دختر باکره کمی متفاوت است. بر اساس قانون مدنی، مهریه دختر باکره نصف می شود . منظور آن است که در صورتی که زن و مرد در دوران عقد تصمیم به جدایی بگیرند و بین آنها اعمال زناشویی رخ نداده باشد و دختر باکره باشد، مهریه ای که مرد باید به زن بپردازد نصف مهریه ای است که تعیین شده است . نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که ممکن است زن در دوران عقد بخواهد مهریه اش را به اجرا بگذارد ؛ اما بحث جدایی و طلاق در میان نباشد.در این صورت ، باز هم مرد موظف به پرداخت کل مهریه به زن است. منتها اگر زن در همان دوران عقد و در حالت باکره بودن از شوهر خود جدا بشود، موظف است مقدار نصف مهریه ای که دریافت کرده است را به مرد بازگرداند؛ چرا که در آن شرایط مستحق نصف مهریه بوده است.

حتماً بخوانید:
۳۰ پرسش و پاسخ در مورد مهریه

۳۰ پرسش و پاسخ در مورد مهریه

مهریه یا به شکل کهن‌تر آن، کابین به مالی گفته می‌شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می‌پردازد یا مکلف به پرداختِ آن می‌شود. با ما در…

به همین دلیل ، ملاک نصف شدن مهریه زن در دوران عقد، باکره بودن زن است . چنانچه زن باکره باشد می تواند نصف مهر و در صورتی که باکره نباشد می تواند کل مهریه را از مرد مطالبه کند.مهریه دختر باکره با به همراه داشتن گواهی پزشکی قانونی که مبتنی بر باکره بودن دختر می باشد نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت.اگر مهریه عندالمطالبه در سند عقد ذکر شده باشد ، پس از ثبت آن در سند ازدواج زن مالک مهریه و مرد در صورت درخواست و مطالبه مهریه توسط زن می باشد.به هر حال مرد باید در صورت درخواست مهریه توسط زن کل مهریه را به او بدهد، حتی اگر مهریه دختر باکره قسط بندی شده باشد و نمی تواند زن را ملزم به تمکین نماید.علاوه بر نکات ذکر شده در این شرایط نفقه زن قطع نخواهد شد و در صورت عدم تمکین نیز مهریه به او تعلق خواهد گرفت.

مهریه در دوران عقد | مهریه دختر باکره

انواع مهریه

مهر المتعه

یکی دیگر از انواع مهریه که در قانون مدنی به آن پرداخته شده است مهرالمتعه می باشد. مطابق ماده 1093 قانون مدنی « هرگاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد ، زن مستحق مهرالمتعه است.»مهرالمتعه مانند مهرالمثل ناظر به مواردی است که مهریه در زمان عقد و در سند ازدواج تعیین نشده باشد. مهرالمتعه به موردی اختصاص دارد که مرد بخواهد زن را قبل از وقوع رابطه زناشویی طلاق بدهد.همچنین بر اساس ماده 1094 قانون مدنی : «برای تعیین مهرالمتعه حال مرد از حیث غنا و فقر ملاحظه می شود.» بنابر آنچه گفته شد در تعیین مهرالمتعه سه نکته مد نظر قرار می گیرد :

  1. مهریه در زمان عقد تعیین نشده باشد.
  2. رابطه زناشویی بین زوجین رخ نداده باشد.
  3. برخلاف مهر المثل که در تعیین میزان آن به وضعیت زن توجه می شود ، در تعیین مهرالمتعه وضعیت اقتصادی مرد در نظر گرفته می شود.

در خصوص تعلق این نوع مهر به زوجه، وجود طلاق حائز اهمیت می باشد و فوت زوج شامل این نوع مهر نمی شود.

حتماً بخوانید:
شرایط دریافت مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه طلا چیست ؟

شرایط دریافت مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه طلا چیست ؟

هنوز اختلافات بر سر ماهیت مهریه ونحوه وصول مهریه، در جامعه حقوقی کشور حل نشده بود که قانون جدید حمایت خانواده مصوب سال1391، تاسیس جدیدی درنحوه تعیین…

مهر المسمّی

مهری است که زن و شوهر قبل از انعقاد عقد نسبت به مقدار و میزان آن توافق نموده و در عقد ذکر می کنند. تعیین مقدار مهریه مطابق ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی منوط به تراضی طرفین است و محدودیتی در این خصوص در قانون پیش بینی نشده است؛طبق ماده ۱۰۷۹قانون مدنی : «مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت بشود معلوم باشد.»مهر المسمی در حین عقد و با توافق طرفین تعیین می شود.مهرالمسمّی یکی از انواع مهریه است که در قانون مدنی تعریفی از آن ارائه نشده است ، اما آن گونه که از فقه و مواد قانون مدنی در مورد مهریه بر می آید ، می توان گفت مهرالمسمّی مال معین و مشخصی است که با توافق زن و شوهر تعیین می شود.در واقع مهرالمسمّی همان مهری است که اکثر افراد به هنگام انعقاد عقد ازدواج درباره آن توافق می کنند و آن را در سند ازدواج ثبت می کنند. همچنین زوجین می توانند شخصی را تعیین کنند تا میزان مهریه را مشخص کند که اصطلاحا به آن داور گفته می شود. مهم ترین نکته این است که در صورتی که در زمان عقد مهرالمسمّی تعیین شده باشد و مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد ، دو حالت متصور است :

  1. اگر طلاق بعد از رابطه زناشویی باشد، زن مستحق دریافت تمام مهریه است.
  2. در صورتی که طلاق قبل از رابطه زناشویی اتفاق بیفتد، زن تنها مستحق نصف مهریه خواهد بود.

مهر المثل

ممکن است که در زمان عقد دائم ، طرفین مهریه و میزان آن را تعیین نکرده باشند. اما اینکه مهریه به موجب توافق طرفین در زمان انعقاد عقد تعیین نشده باشد، سبب نمی شود که زن حق خود را بابت مطالبه مهریه از دست بدهد و مستحق مهریه نباشد بر اساس ماده 1093 قانون مدنی : « هر گاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهرالمتعه است و اگر بعد از ‌آن طلاق دهد مستحق مهرالمثل خواهد بود.»بنابراین ، یکی از مهمترین مواردی که مهرالمثل به زن تعلق می گیرد این است که مهریه تعیین نشده باشد و مرد بعد از وقوع رابطه زناشویی بخواهد همسر خود را طلاق بدهد.
در مواردی که مهریه به موجب عقد تعیین نشده باشد، میزان مهریه بر حسب عرف و با توجه به وضعیت زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی وی ، زیبایی و مواردی از این دست با در نظر گرفتن مقتضیات زمان و محل سکونت وی تعیین می شود.

به موجب ماده 1091 قانون مدنی :« برای تعیین مهرالمثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به امثال و اقران و اقارب و همچنین معمول محل و غیره در نظر گرفته شود.» بررسی این موارد برای تعیین میزان مهرالمثل ، از طریق کارشناس رسمی دادگستری انجام می شود.در حالت دیگر، اگر زن و مرد در زمان عقد، مهریه را تعیین کرده باشند لکن مهریه به جهتی از جهات مانند نامشروع بودن یا مالیت نداشتن، باطل اعلام شود (شرایط لازم برای صحت مهریه موجود نباشد)، مانند مهریه قرار دادن مشروبات الکلی یا آلات و ادوات قمار، در حالی که نزدیکی بین زن و مرد رخ داده باشد در این صورت زوجه مستحق مهرالمثل است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits