دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا دیه بیضه ی چپ دو برابر بیضه سمت راست است ؟
7
زمان مطالعه: 8 دقیقه
با توجه به آنچه در قانونه مجازات اسلامی مقرر شده است دیه بیضه چپ مردان بیشتر از دیه بیضه راستشان میباشد. اما دلیل این موضوع چیست ؟ آیا حقیقت دارد که دیه بیضه چپ مردان از دیه کامل یک زن بیشتر است ؟ برای پاسخ به این پرسش ها با دلگرم همراه باشید.

دیه بیضه سمت چپ دو برابر دیه بیضه سمت راست

در آقایان بیضه چپ پایین تر از بیضه راست است و وریدهایی که خون این بیضه را تخلیه می کنند به ورید کلیوی چپ می ریزند در صورتی که در بیضه راست خون وریدها به ورید اجوف تحتانی ریخته می شود ، ورید اجوف تحتانی بسیار بزرگ بوده در صورتی که ورید کلیه سمت چپ بسیار باریک است این امر سبب می شود در صورتی که ضربه به بیضه چپ وارد شود به راحتی در کلیه چپ لخته تشکیل شده باعث گرفتن و آمبولی وریدی در کلیه چپ و نارسایی کلیه چپ شود ، به این دلیل آناتومیک از زمان قدیم دیه بیضه چپ دو برابر دیه راست است .

به زبان عامیانه:

خون بیضه راست یک راست می رود داخل آنجایی که باید برود (ورید اجوف تحتانی ) خون بیضه چپ اول می رود تو کلیه چپ بعد وارد گردش خون می شود . اگر ضربه ای به بیضه چپ وارد شود، کلیه چپش هم از کار می افتد. ولی اگر ضربه به بیضه راست اثابت کند، فقط یک بیضه اش از کار می افته ولی کلیه اش سالم می ماند.

ورید چیست ؟

در ضمن چون ورید بیضه چپ به ورید کلیه چپ می ریزد فشار خون و برگشت خون در آن بیشتر است و واریکوسل بیضه چپ بیشتر و این احتمال که با یک ضربه کوچک خون داخل بیضه چپ لخته و این لخته بره بالا و کلیه چپ را از کار بندازد بسیار بیشتر از بیضه راست است.

البته این حکمت ها دلیل قطعی احکام الهی نیستند و فقط سوسوی کوچکی از دانسته های بشر در اعماق کویر تاریک جهالت های آدمی است !

separator line

روایات در مورد دو برابر بودن دیه بیضه ی چپ

خوشبختانه در مورد حکمت این دستور حقوقی اسلام :

در روایتی با سند صحیح از عبدالله بن سنان داریم که:

«از امام صادق (ع) پرسیدم مردی که یک بیضه اش را از دست داده, چه حکمی دارد ؟

حضرت فرمود: اگر بیضه چپ باشد، دو سوّم دیه دارد.

پرسیدم به چه علّت ؟ مگر شما نفرمودی هرچه در بدن زوج (دوتایی ) باشد, در یکی از آن، نصف دیه است.

حضرت(ع) پاسخ داد: علت این که دیه بیضه چپ بیش تر از بیضه راست است آن است که فرزند از بیضه چپ به دست می آید.»

separator line

دیه بیضه چپ مردان از دیه زن بیشتر است

شبهه ای است که ذهن مردم را در گیر میکند که مثلا چرا دیه بیضه چپ مرد از دیه زن بیشتر است یعنی ارزش بیضه چپ یه مرد از زن بیشتر است ؟

دیه در اسلام بر معیار ارزش معنوی انسان نیست .نشانه آن این است که اسلام بسیاری از افراد اعم از زن و مرد را که دارای اختلاف علمی یا عملی هستند متفاوت می بیند و تساوی آن ها را نفی می کند و در عین حال دیه آنها را مساوی می داند.

مثلا درباره عالم و جاهل می گوید:

« آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابر هستند.»

سوره زمر ٩

یا درباره مومنان مجاهد و غیر مجاهد می گوید:

« مومنان خانه نشین که زیان دیده نیستند با ان مجاهدانی که با مال خود در راه خدا جهاد می کنند برابر نیستند»

سوره نساء ٩٥

غرض آن که اگر چه اسلام از لحاظ معنوی بین افراد تفاوت قائل است اما از لحاظ جسمانی هیچ تفاوتی بین جان انسان ها قائل نیست و بین عالم و جاهل و ...تفاوتی قائل نمیشود.

بنابراین تساوی دیه عالم و جاهل نه از ارج و منزلت عالم می کاهد و نه بر مقام جاهل می افزاید و نیز تفاوت دیه مرد و زن نه بر منزلت مرد می افزاید و نه از مقام زن می کاهد زیرا برخی از تفاوت های مادی و مالی هیچگونه ارتباطی به مقام های معنوی ندارد.

دیه صرفا برای یک امر اقتصادی است همچنان که در شریعت برای سگ دیه تعیین شده است برای تن انسان نیز دیه تعیین شده است و در آن مهمترین شخصیت های اسلامی با ساده ترین افراد یکسان است دیه مرجع تقلید ،دیه یک انسان متخصص ،دیه یک انسان متکبر، با دیه یک کارگر ساده در اسلام یکی است به این دلیل که دیه عامل تعیین ارزش نیست بلکه تنها یک ابزار است معیار ارزش همان است که در قرآن امده است.

چون مساله دیه مربوط به جنبه بدنی است لذا اگر بدن در مسائل اقتصادی قویتر باشد دیه آن بیشتر است و چون مردها در مسائل اقتصادی معمولا بیشتر از زن ها بازدهی اقتصادی دارند دیه آنها نیز بیشتر است و این بدان معنا نیست که در اسلام مرد ارزشمندتر از زن باشد.

مردان غالبأ در خانواده عضو مؤثر اقتصادی خانواده هستد و مخارج خانواده را متحمل میشوند وبا فعالیتهای اقتصادی خود، چرخ زندگی خانواده را به گردش درمیاورند، بنابراین تفاوت میان از بین رفتن مرد و زن یا خسارت وارده بر اعضای آنها از نظر اقتصادی و جنبه های مالی بر کسی پوشیده نیست که اگر این تفاوت مراعات نشود، خسارت بی دلیل به بازماندگان مرد مقتول یا مجروح وفرزندان بی گناه او وارد میشود.

دیه برخی از اعضا نیز دارای دیه کامل یا نزدیک به دیه کامل است از این جهت که در بازدهی اقتصادی مرد موثر تر است و مرد با نبود آن اعضا نمی تواند این وظیفه اقتصادی خود را به سر انجام برساند لذا دیه نوعی جبران خسارت می باشد.

از سوی دیگر در فلسفه دیه برخی از اعضای مرد ممکن است ملاک های دیگری نیز لحاظ شده باشد که برای ما مخفی باشد چنان که در روایتی امده است که امام صادق فرمود:

« در بیضه چپ مرد دو ثلث دیه است چرا که فرزند از آن ایجاد میشود»

یعنی در دیه بیضه گذشته از آن که جبران خسارت وارده بر مرد از لحاظ افتصادی لحاظ شده است این نکته نیز لحاظ شده که با خسارت وارده بر آن امکان فرزند دار شدن مرد نیز با مشکل روبرو شده است لذا دیه در واقع جبران خسارت از این ناحیه نیز می باشد.

separator line

دیه بیضه در قانون

دیه قطع دو بیضه

ماده 665 قانون مجازات اسلامی

قطع دو بیضه یکباره دیه کامل و قطع بیضه چپ، دو ثلث دیه و قطع بیضه راست، ثلث دیه دارد.

‌تبصره- فرقی درحکم مذکور بین جوان و پیر و کودک و بزرگ و عنین و سالم و مانند آن نیست.

دیه ورم کردن یک بیضه

ماده 666 قانون مجازات اسلامی

دیه ورم کردن یک بیضه، دو دهم دیه کامل است و اگر تورم مانع راه رفتن مفید شود دیه آن هشت دهم دیه کامل است.

دیه قطع بیضه‌ها یا اندام تناسلی

ماده 666 قانون مجازات اسلامی

قطع بیضه‌ها یا اندام تناسلی مردانه خنثای ملحق به مرد، موجب دیه کامل است.
قطع بیضه‌ها یا اندام تناسلی مردانه خنثای مشکل یا ملحق به زن، موجب ارش است.

separator line

سوال در مورد دیه بیضه مردان

باسلام محضر استاد بزگوار حجت الاسلام والمسلمین

سوال: اگر بیضه سمت چپ انسانی را سهوا از بین ببریم، دیه اش چقدر است ؟ چند درصد دیه کامل یک انسان است ؟ و آیا فرقی بین بیضه چپ و راست می باشد ؟

نام مرجع تقلید: مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی)

جواب: با عرض سلام و ادب؛ برای بیضه چپ دو ثلث دیه کامل و برای بیضه راست ثلث است.

سوال: دیه و مجازات قطع دو بیضه چیست ؟

جواب: طبق پاسخ وکیل کیفری و براساس ماده ۶۶۵ قانون مجازات اسلامی، دیه کامل را دارد.

سوال: دیه و مجازات قطع بیضه چپ چیست ؟

جواب: طبق پاسخ وکیل کیفری و براساس ماده ۶۶۵ قانون مجازات اسلامی، دو ثلث دیه کامل را دارد. دیه و مجازات قطع بیضه ها یا اندام تناسلی مردانه

سوال: دیه و مجازات قطع بیضه راست چیست ؟

جواب: طبق پاسخ وکیل کیفری و براساس ماده ۶۶۵ قانون مجازات اسلامی، ثلث دیه کامل را دارد. دیه و مجازات قطع بیضه ها یا اندام تناسلی مردانه

سوال:: دیه و مجازات قطع بیضه ها یا اندام تناسلی مردانه خنثی چیست ؟

جواب: طبق پاسخ وکیل کیفری و براساس ماده ۶۶۷ قانون مجازات اسلامی، اگر ملحق به مرد باشد موجب دیه کامل و اگر خنثای مشکل یا ملحق به زن باشد موجب ارش است.

بیشتر بخوانید:

اندازه بیضه چپ و راست : علت هم اندازه نبودن بیضه ها چیست ؟

جدیدترین نرخ دیه اندام تناسلی و بیضه

چرا دیه زن در قانون نصف دیه مرد است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (7 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیر | ۴ سال پیش
ماله کش اعظم! ماله کش اعظم!
9
4

hits