دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مجازات بوسیدن در ملاء عام
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
مطابق با قانون مجازات اسلامی، بوسیدن شخص نامحم در انظار عمومی، عملی خلاف منافی عفت است که قانون گذار مجازات 60 ضربه شلاق را برای مرتکب در نظر گرفته است.

بوسیدن در ملاء عام

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی کشور، اگر زن و مردی که به زوجیت هم در نیامده باشند، دست به روابط نامشروع و یا اعمال منافی عفت غیر زنا بزنند، با آنها برخورد خواهد شد.تقبیل یا مضاجعه از جمله این رفتار ناپسند به شمار می‌روند که بر طبق آن برای متخلفین مجازات شلاق حداکثر تا ۹۹ ضربه در نظر گرفته خواهد شد. قانون گذار در این زمینه اعلام کرده است در صورتی که عمل با عنف و اکراه همراه شده باشد، برای اکراه کننده تعزیر در نظر گرفته خواهد شد که مجازات وی معمولا ۷۵ ضربه شلاق است.

مجازات بوسیدن در قانون

مجازات 60 ضربه شلاق را برای عمل بوسیدن در انظار عمومی در نظر گرفته است. بوسیدن زوجین در مکان عمومی جرم کیفری نبوده و مجازاتشان حبس به مدت ۲ روز تا ۲ ماه و تحمل ۷۴ ضربه شلاق است.

مجازات زنا در قانون

ماده ۶۳ قانون مجازات اسلامی به این موضوع اشاره مستقیم دارد. در این ماده جماع (رابطه جنسی) مرد با زنی که ذاتا بر وی حرام است، زنا تعریف شده است. ضمن این که در کتاب دوم از باب اول قانون مجازات اسلامی در مورد راه‌های اثبات زنا و انواع آن صحبت شده است. زنای محصنه، زنای به عنف و زنای غیرمحصنه از جمله انواع زنا به شمار می‌روند که هریک به تفکیک توضیح داده شده است و در ادامه مجازات آنها بیان شده است.لازم به ذکر است که حاکمان وقت اسلام در مورد بخش تعزیری این جرم نظریاتی دارند که این نظریات در فصل ۱۸ قانون مجازات اسلامی بیان شده است.

این نظریات با عنوان جرایم ضد اخلاق و عفت عمومی معرفی شده‌اند. البته در ماده ۶۳۷ توضیح داده شده است که این جرایم در عرف به عنوان روابط نامشروع شناخته می‌شوند.همان طور که گفته شد، تقبیل به معنای بوسیدن است و مضاجعه گردن به گردن شدن معنا می‌دهد. در صورتی که در این گونه از روابط، یکی از طرفین دیگری را به اجبار وارد به این عمل کند، مرتکب تعزیر خواهد شد. قانون این اختیار را به حاکم داده است تا از ۱ تا ۹۹ ضربه شلاق را برای تعزیر تعیین نماید. توجه به این نکته بیانگر این است که قانون ما تا چه اندازه به بنیان خانه و خانواده اهیمت می‌دهد که برای اعمال خارج از عرف چنین مجازاتی را در نظر گرفته است.البته ناگفته نماند که اهمیت خانواده و امنیت آن بر هیچ جامعه‌ای پوشیده نیست.

مجازات بوسیدن در ملا عام چیست؟

آیا امکان شکایت از رابطه نامشروع وجود دارد ؟

قانون آیین دادرسی کیفری کشور که وظیفه اعلام شیوه و چگونگی رسیدگی به جرایم را بر عهده دارد، جرم رابطه نامشروع را از مواردی دانسته است که به شاکی خصوصی نیازی ندارد. یعنی برای رسیدگی به این جرم نیازی به شاکی خصوصی یا مدعی العموم نخواهد بود. نیروی انتظامی می‌تواند با صلاحدید خود در هر زمان به این جرایم رسیدگی نماید.شاید شما هم در نزدیکان و یا دوستان خود دیده و یا شنیده باشید که دختر و پسری که به وسیله نیروی انتظامی دستگیر می‌شوند، پس از رفتن به کلانتری در مرحله بعدی به دادسرا فرستاده می‌شوند. در این صورت نیروی انتظامی پس از این که مادر و پدر دختر را از دوستی یا نامزدی دخترشان با پسر آگاه سازد، پرونده مزبور را می‌بندد.اما اگر خانواده دختر از پسر شکایت کنند، پرونده وارد مرحله جدیدی می‌شود که بر طبق آن دختر به منظور معاینه به پزشکی قانونی فرستاده می‌شود و اگر پس از معاینه مشکل خاصی دیده شود، پرونده به مراحل جدیدتری وارد می‌شود.

هدف از این کار این است که با اطلاع دادن به خانواده دختران فریب خورده، از حقوق آنها به خوبی محافظت شود. متاسفانه برخی از دختران به سادگی فریب پسران را می‌خورند و با مشکلاتی که در روابط دوستی برایشان ایجاد می‌شود، مسیر ازدواج در آینده را برای خود ناهموار می سازند. زیرا عموما پسرهایی با اعتقادات مذهبی علاقه‌ای به ازدواج با دخترانی قبلا رابطه نامشروع داشته‌اند، نشان نمی‌دهند. لذا قانون می تواند با اطلاع به خانواده دختر از میزان آسیب پذیری این دختران در آینده بکاهد.شاید این سوال برایتان مطرح شود که چرا از یک جایی به بعد قانون و نمایندگان آن به طور مستقیم به این مسئله رسیدگی نمی‌کنند. زیرا دین اسلام تحقیق و تفحص در مورد این جرم را بسیار قبیح و ناشایست دانسته است و افراد را از این کار منع کرده است.

ارتباط جنسی یک زوج در انظار عمومی مصداق همان رابطه نامشروع است ؟

گرچه مصادیق رابطه نامشروع را حاکم عرف تعیین می‌کند اما قانون‌گذار در قوانین سخت‌گیرانه تر برخورد نموده است. در قوانین اعلام‌شده هر عملی که با عفت عمومی در منافات باشد حتی در حد یک بوسیدن هم جرم تلقی شده و مجازات مخصوص به خود را دارد. طبق قانون مجازات اسلامی برقراری رابطه‌ای نامشروع با هر فرد نامحرم مجازات شدیدی در پی دارد چرا که هیچ فردی در جامعه نباید مصادیق فساد را رواج دهد. همچنین بر طبق ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ارتباط جنسی یک زوج در انظار عمومی عملی حرام است که جرم تلقی شده و مجازاتی برابر با برقراری رابطه نامشروع را در پی خواهد داشت.

مجازات ارتباط جنسی یک زوج در ملاء عام چیست ؟

اگر در یک مکان عمومی زن و مردی اقدام به رابطه زناشویی کنند یعنی جرم ارتباط جنسی یک زوج در ملأ عام صورت می‌پذیرد. با توجه به مشهود بودن جرم بر طبق ماده ۶۳۸ قانون تعزیرات حکومتی, مرتکبین به مجازاتی برابر با حبس به مدت ۱۰ روز تا ۲ ماه به همراه ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند. حال اگر زوجین تنها عملی مرتکب شوند که با عرف عمومی جامعه متغایر است از جمله بوسیدن یکدیگر در مکان عمومی جرم آنها کیفری نبوده و مجازاتشان حبس به مدت ۲ روز تا ۲ ماه و تحمل ۷۴ ضربه شلاق است. همچنین هر فردی که در انظار عمومی بدون حجاب شرعی وارد شود مجرم بوده و مجازاتش از ۱۰ تا ۲ ماه زندان و پرداخت جریمه نقدی به مبلغ ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان است.با توجه به اینکه هدف قانون‌گذار حفظ چارچوب خانواده و محیطی امن برای بنیان خانواده در جامعه است نباید ارتباط جنسی زوجین در انظار و محیط‌های عمومی صورت پذیرد. از این‌ رو قاضی شرع می‌تواند با تشخیص این که انجام این عمل حرام از سوی زوجین با نیت بدی نبوده است در مجازات مرتکبین تخفیف قائل شود.

جرم زنا و رابطه نامشروع

نگاه اسلام به عمل زنا

دین اسلام کنکاش و تحقیق در مورد مسائل اخلاقی و جنسی را شایسته نمی‌داند. حتی وقتی که شخصی به عمل زنای خود در حضور پیامبر اعتراف کرد، پیامبر اعتراف وی را نشنیده گرفتند. لذا قانون اسلامی کشور نیز به مقامات قضایی اجازه ورود به این گونه مسائل را نداده است. نیروی انتظامی و مراجع قضایی تنها در صورت علنی شدن این جرم و یا جریحه دار شدن عفت عمومی جامعه به منظور رسیدگی وارد عمل خواهند شد.به همین دلیل است که نیروی انتظامی با افرادی که در میهمانی‌های مختلط حضور دارند به صورت قانونی برخورد می‌کند. زیرا چنین اعمالی منجر به جریحه دار شدن عفت عمومی می‌شود. اما در صورتی که دختر و پسری در فضایی عمومی با یکدیگر قدم بزنند و یا روی یک نیمکت در پارک بنشینند، مشمول ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی نخواهند شد. اما در صورتی که همین دختر و پسر در پارک و در حضور خانواده‌های دیگر حرکات نامتعارفی انجام دهند، قانون به خاطر جریحه دار شدن عفت عمومی می تواند با آن‌ها برخورد نماید. زیرا در این صورت جرم دختر و پسر مشهود است.

بوسیدن در جوامع غربی

بعضی از جامعه‌شناسان می گویند بوسیدن گونه اشکالی ندارد. اما بوسیدن لب‌ها موضوعی کاملا خصوصی است.در گذشته نه چندان دور بوسیدن در ملا عام پدیده ای غربی تلقی می شد. ولی به نظر می رسد که نسل جوان در این زمینه آزادانه تر برخورد می کند مخصوصا در کشورهایی مثل هند که در گذشته نمی توانستند حتی به این موضوع فکر کنند.حالا در همین کشورهای غربی عده ای معتقدند بوسیدن یکی از آن دسته آزادی های مدنی است که باید ملاحظه اطرفیان را کرد و زوج های بی قرار هم شاید بهتر باشد که صبر کنند تا به جای خلوت تری برسند.بوسیدن در خیابان و در انظار عمومی در اتریش ممنوع نیست و جریمه ای هم ندارد ولی قرار است از این پس از عشاق خواسته شود بیشتر مراقب رفتارشان در فضاهای عمومی باشند.

سوال در مورد بوسیدن زن نامحرم

سوال: در کتابی به نام گلزار نجفی روایتی از زهرالربیع جزایری نقل شده است که: «روزی خالد زنی را بوسیده بود. زن به خدمت پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) آمد، شکایت کرد. حضرت خالد را طلبید. خالد عرض کرد یا رسول الله ! شما همه جا حکم به قصاص می‌فرمایید...». سند این حدیث را بیان نمایید و در مورد متن آن توضیح دهید ؟

پاسخ: برخورد پیامبر با خالد (کسی که مرتکب عمل حرام شد)، طبق مراتب و مراحل امر به معروف و نهی از منکر بوده است: یعنی اول باید با شخص معصیت‌کار به گونه‌ای برخورد شود که بفهمد خطا انجام داده است. مثل: با او سخن نگفتن؛ مرحله دوم، نهی با زبان است اگر احتمال بدهد که مؤثر است. مرحله سوم، توسل به زور و تنبیه است.
پیامبر در این موضوع خاص تشخیص دادند که تا مرحله دوم امر به معروف و نهی از منکر اکتفا شود و هم‌چنین از لحن کلام خالد که قسم خورده به ترک این عمل، مشخص می‌شود که او واقعاً توبه کرده و احتمال این است که تا آن زمان احکامی درباره بوسیدن زن نامحرم نازل نشده بود. در کشور ما مجازات این عمل طبق قانون مجازات اسلامی دیوان عالی کشور چنین است که هرگاه کسی دیگری را از روی شهوت ببوسد، تا شصت ضربه شلاق تعزیر می‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits