دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رابطه نامشروع زندان دارد ؟

آیا رابطه نامشروع مجازات حبس دارد ؟

رابطه نامشروع زندان دارد ؟
11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
رابطه نامشروع از جمله اعمالی است که قانون آن را جرم دانسته و برایش مجازات 99 ضربه شلاق تعیین کرده است، در این مقاله قصد داریم به سوال پر تکرار« رابطه نامشروع منجر به حبس میشود یا خیر » بپردازیم.

رابطه نامشروع چیست ؟

رابطه نامشروع در قانون به این صورت تعریف شده است :« هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل (بوسیدن) یا مضاجعه (همبستری و همخوابگی) شوند به شلاق تا 99 ضربه محکوم می شوند و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می شود (مجازات شلاق تعزیری معمولا 75 ضربه شلاق است). جرم رابطه نامشروع، مجازات عمومی نیز دارد و مدعی العموم (دادستان) بدون شکایت شاکی نیز می تواند وارد رسیدگی گردد.

رابطه نامشروع در مقابل رابطه مشروع قرار دارد و منظور از آن رابطه بین زن و مرد نامحرمی است که مرزهای قانونی و شرعی رد کرده اند و خارج از حد مشخص شده با یکدیگر رابطه برقرار کرده اند.

در قانون ایران ، طبق ماده 637 قانون مجازات اسلامی، جرم رابطه نامشروع اینطور تعریف شده است :« چنانچه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مثل بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند.»

منظور از علقه زوجیت این است که زن و مردی که به سن بلوغ رسیده اند تنها در صورتی می توانند با هم رابطه داشته باشند که این رابطه با خواندن صیغه عقد مشروع شده باشد و در نتیجه تمام روابطی که خارج از علقه زوجیت باشد اگر خارج از حد قانونی باشد، مشمول مجازات جرم رابطه نامشروع می شود.

separator line

مجازات جرم رابطه نامشروع

قانونگذار در ماده 637 قانون مجازات اسلامی برای رابطه نامشروع 99 ضربه شلاق تعیین نموده است و البته اگر یکی از طرفین رابطه، مکَره باشد تعزیر نمی شود (یعنی مجازات نمی گردد) و فقط اکراه کننده مجازات می شود. با توجه به ماده فوق مجازات به نحوی تنظیم شده است که بدون تماس فیزیکی بین زن و مرد، رابطه نامشروع را ثابت تشخیص می دهد فلذا مرتکب چنین جرمی به 99 ضربه شلاق محکوم می شود.

برای فهم بیشتر جرم؛ رابطه نامشروع باید به منشاء جرم انگاری آن یعنی منابع اسلامی مراجعه نمود. در ماده 637 قانون مجازات اسلامی روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر زنا را از قبیل تقبیل و یا مضاجعه را مستوجب مجازات دانسته است و فلسفه تعیین این مجازات در دین اسلام آن است که احکام شرعی اسلامی تابع ملاکات (مصالح و مفاسد) می باشند، بنابر این اگر دین اسلام عملی را نهی کرده و آن را حرام دانسته است به تعیین ارتکاب آن دارای مفاسدی است و اگر عمل را امر نموده و آن را واجب شمرده، قطعاً انجام آن دارای مصالحی است و البته در همین مبانی اسلامی بسیار تائید شده است که در خصوص مسائل اخلاقی و جنسی خیلی تحقیق انجام نشود، بنابر این زمانی که این جرم شکل علنی داشته باشد و آشکار باشد و ارتکابش عفت جامعه را جریحه دار نماید. در صورتی که رابطه نامشروع اثبات شود و فرزندی از رابطه نامشروع دنیا آمده باشد در این صورت که زن و مرد در حالت تاهل باشند و یا نباشند، مجازات این نوع رابطه متفاوت می باشد.

مجازات رابطه نامشروع بدون شرط تاهلی، 100 ضربه «شلاق» است. همچنین مجازات برای زنی که شوهر دار است و مرتکب رابطه نامشروع شده باشد مجازاتی همچون « سنگسار» تعیین شده است. البته این را هم بدانید در دوره های اخیر نیز مجازات سنگسار کم و بیش اجرا میشود اما واقع شدن حکم رابطه نامشروع دلیل نیست مخالفتی با اجرای حکم سنگسار وجود داشته باشد.

«اما در هر صورت رابطه نامشروع منجر به حبس نمیشود و مجازات در نظر گرفته شده برای رابطه نامشروع فقط شلاق می باشد اما اگر همراه با جرایم دیگری هم باشد، مرتکب به مجازات های دیگر هم محکوم میشود.»

separator line

سوالات متداول کاربران در خصوص تعیین مجازات حبس برای رابطه نامشروع

سوال: آیا جرم رابطه نامشروع با زن شوهردار زندان را شامل میشود ؟ رابطه نامشروع درحد بوسیدن و صحبت کردن بوده است.

جواب: مخاطب گرامی عنایت داشته باشید که رابطه نامشروع زندان ندارد و 99 ضربه شلاق تعزیری برای طرفین را در پی دارد. موفق باشید.

separator line

سوال: تفاوت مجازات زنا و رابطه نامشروع در چیست ؟ رابطه نامشروع زندان دارد ؟

جواب: در صورتی که رابطه نامشروع اثبات شده باشد و شلاق شما تعزیری میباشد و سوء پیشینه برای شما منظور نخواهد شد لذا شلاق به دلیل زنا تازیانه خواهد داشت و سوء پیشینه به مدت دو سال منظور خواهد شد و میزان آن 99 ضربه شلاق است اما حبس ندارد.

separator line

سوال: آیا ممکن است مجازات رابطه نامشروع حبس در نظر گرفته شود ؟

جواب: خیر مجازات رابطه نامشروع فقط شلاق میباشد و مجازات حبس برای آن در نظر گرفته نخواهد شد.

separator line

سوال: آیا شلاق رابطه نامشروع سوء پیشینه ای برای فرد ایجاد خواهد کرد ؟

جواب: خیر شلاق رابطه نامشروع به دلیل اینکه تعزیری میباشد سوء پیشینه نخواهد داشت.

separator line

سوال: بعد از اثبات رابطه نامشروع حکم دادگاه به دانشگاه محل تحصیل فرد ابلاغ خواهد شد ؟

جواب: در بعضی از مواقع برای محرومیت از حقوق اجتماعی و یا بازنگری در فرد ممکن است حکم رابطه نامشروع به محل تحصیل فرد ابلاغ شود و برای یک ترم موجب تعلیق از تحصیل شود.

separator line

سوال: زندان رفتن بخاطر رابطه نامشروع قانونی می باشد ؟ من تازه سربازیم تموم شده و دنبال کارم، ولی در سال 95 من را به جرم رابطه نامشروع ۳۱ روز به زندان بردن ، اولش فیش حقوقی خواستند ک به کسی نگفتم تا اخرش ب زندان رفتم و اونجا انگشت نگاری شدم و عکسم ازم گرفتن و پلاک انداختن، و تو اولین دادگاه نامه آزادی من اومد و نوشته بود طبق ماده۶۳۷ به۹۳ضربه شلاق محکوم میشود، قاضی گفت چون زندان بودی ۳۱ روز اینقد برات شلاق نوشتم روزی سه ضربه که شلاق هم نخوردم و ازاد شدم، حالا این موضوع برای استخدامم تو شرکت ها یا ادارات دولتی مشکل پیش میاره ؟ الان این جریان برای من سوء سابقه شده ؟

جواب: خیر مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد و میتوانید گواهی عدم سوء پیشینه دریافت کنید.

separator line

سوال: با سلام بنده پارسال بخاطر رابطه ی نامشروع زندان رفتیم و انگشت نگاری شدم ولی در دادگاه حکم برائت من صادر شد همچنین در دادگاه تجدید نظر ؟ الان برای استخدام سوه پیشینه میخواند، خاستم بدونم ایا سوء پیشینه دارم یا خیر ممنون.

جواب: شما میتوانید گواهی عدم سوء پیشینه بگیرید به دلیل این که سوء پیشینه ندارید.

separator line

سوال: باسلام، حکم رابطه نامشروع با زن مطلقه چیست در قانون جمهموری اسلامی ایران ؟ اگر شلاقه چند ضربه شلاقه و آیا میشود جریمه نقدی جایگزین شلاق شود ؟ و آیا سو سابقه محسوب میشه ؟ و سوال دیگه این که تفاوت زنا با رابطه نامشروع چیست ؟

جواب: صرف رابطه نامشروع تا ۹۹ ضربه شلاق دارد که بر حسب اوضاع و احوال میزان دقیق آن را قاضی تعیین می کند و قابل تبدیل به جزای نقدی نبوده و تنها ممکن است در صورت وجود کیفیات مخففه میزان آن کمتر شود و سوء سابقه کیفری موثر نیز محسوب نمی شود. طبق قانون زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آن ها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.

تبصره ۱: جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ی ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می شود.

رابطه نامشروع نیز از جمله اعمالی است که قانون آن را جرم دانسته بنابراین اگر روابط بین مرد و زنی که به سن بلوغ رسیده‌اند از طریق شرعی آن یعنی جاری شدن صیغه نباشد، رابطه نامشروع است که این رابطه اعم از این هم می‌شود که در کافی شاپ، چای خوردن و قدم زدن در پارک باشد.

separator line

سوال: هفت سال پیش مرا با خانومی در خانه دستگیر کردند ( با لباس کامل ) . روی پرونده نوشتند رابطه نامشروع. رفتیم دادگاه نمیدونم رفتیم پیش بازپرس یا قاضی. یه چیزی نوشتن گفتن امضا کن. یکی اونجا بود گفت تعهد دادی. نه اثر انگشت گرفتن نه عکس. نه جریمه نه شلاق..بعد پدر اون خانوم سند گذاشت و ما هر دو آزاد شدیم. اما بعدش دیگه نه زنگ زدن که بیا دادگاه نه نامه ای اومد دم در خونه. میخوام بدونم امکان داره هنوز بعد 7 سال پرونده باز باشه یا منتظرن من خودم برم پیگیر شم ؟ اگر اون آقا بخواد سندش پس بگیره من باید برم دادگاه ؟

جواب: احتمال دارد که پدر آن خانم با پرداخت جزای نقدی پرونده را مختومه نموده و سند ملک خود را از بازداشت خارج نموده باشد .با این حال می توانید سامانه ثنا ثبت نام نمایید و اگر پرونده همچنان مفتوح و در جریان رسیدگی باشد، روند رسیدگی در پرونده را از طریق سامانه مشاهده نمایید.

separator line

سوال: با سلام، بسیار ممنون برای جوابتون. میخواستم بدونم ایا رابطه نامشروع با تماس و پیام قابل اثبات است و در صورت اثبات جرم آن چی است ؟ آیا حبس هم دارد ؟ اگر دارد مدت آن چقدر است ؟
آیا من میتونم در جلسه دادگاه انکار کنم ؟

جواب: اثبات رابطه نامشروع با پیامک اگر در فضای مجازی نباشد و پیامک های آن را داشته باشید قابل اثبات میباشد ولی اگر پیامک ها را نداشته باشید و یا در فضای مجازی باشد قاضی به دشواری دستور پرینت پیامک را صادر خواهد کرد. رابطه نامشروع فقط شلاق دارد و حبس ندارد.موید باشید

بیشتر بخوانید:

مجازات رابطه نامشروع پیامکی در قانون چیست ؟

محکومیت به رابطه نامشروع منجر به سوء‌ پیشینه می شود ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (11 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

۰شریفی | ۲ سال پیش
سلام میخاستم بدونم ایا کسیکه تهدید به فیلم کرده و رابطه زنا هم با طرف داشته چه حکمی واسه دوطرف میدن و ایا میشه بجای شلاق خانم نقدی پرداخت کنه و سوپیشینه میشه واسش و اینکه نمیخام خونوادم بدونن ایا از طریق دادگاه یا دادسرا امکان داره اطلاع پیدا کنن ممنون
1
4

hits