دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دیه استخوان دنده و ترقوه
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در این مقاله به بررسی دیه شکستن هر یک از استخوان های دنده، دیه در رفتن استخوان دنده، دیه ترک خوردن دنده و دیه کندن دنده و استخوان ترقوه می پردازی . آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 98 است.

دیه استخوان دنده و ترقوه

در ادامه مبحث دیات در قانون مجازات‌های اسلامی به مبحث دیه دنده و ترقوه و نحوه محاسبه می‌پردازیم. تاثیر هر یک از آسیب‌ها (شکستگی،در رفتگی مفصل، فرو رفتن دنده‌ها و …) در میزان دیه دنده و ترقوه با توجه به نسبت آن به کل دیه محاسبه می‌شود.

دنده نام استخوانی در اطراف قفسه سینه است. تعداد استخوان های دنده 12 تا است که قفسه سینه را تشکیل می دهند و به مثابه محافظی برای قلب و شش ها عمل می کند و از آسیب به آنها در هنگام صدمه خوردن جلوگیری می کند. شایع ترین علت شکستگی دنده، ورود ضربه مستقیم است که معمولا در تصادفات و سقوط از ارتفاع رخ می دهد. صدمه دیدن دنده می تواند باعث آسیب به ریه و رگ هایی بین دنده ای و قلب شود و مشکلات عدیده ای را برای قربانی ایجاد کند.

بنابر این با توجه به اهمیتی که این استخوان ها برای بدن دارند هر گونه آسیب به آنها با مجازات همراه است. مجازات شکستن دنده دیگری در قانون دیه تعیین شده است. مجازات دیه یک مجازات اصلی است که باید توسط مسئول پرداخت دیه به قربانی پرداخت شود.

مهلت پرداخت دیه در قانون مشخص شده است البته گاهی مرتکب جنایت از پرداخت دیه سر باز می زند که در این موارد می توان از او بابت عدم پرداخت دیه شکایت کرد. با توجه به آنچه گفته شد در این مقاله به بررسی دیه شکستن هر یک از استخوان های دنده ، دیه در رفتن استخوان دنده ، دیه ترک خوردن دنده و دیه کندن دنده و استخوان ترقوه می پردازیم . آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 98 است .

در شرایطی که حدود و اندازه دیه دنده و ترقوه در قوانین مشخص نشده باشد، به آن نوع آسیب ارش تعلق می‌گیرد.

separator line

دیه شکستن هر یک از استخوان های دنده

دیه شکستن استخوان های دنده در قانون به دو صورت در نظر گرفته شده است ؛ دیه شکستن استخوان های دنده ای که دور قلب هستند و از قلب محافظت می کنند و دیه شکستن سایر استخوان های دنده . این موارد در ماده 653 قانون مجازات اسلامی به ترتیب زیر مشخص شده است :

  • دیه شکستن استخوان های دنده ای محیط به قلب: دیه آن یک چهلم دیه کامل است که مطابق نرخ دیه سال 98 معادل 6 میلیون و 750 هزار تومان خواهد بود .
  • دیه شکستن سایر استخوان های دنده: که یک صدم دیه کامل است که معادل 2 میلیون و700 هزار تومان است .

دیه کندن دنده

در تبصره ماده 653 دیه کندن دنده مشخص شده است. طبق این ماده کندن دنده موجب ارش است. ارش ، دیه ای است که در قانون مشخص نشده است بلکه قاضی باید آن را بر اساس شرایطی از جمله نظر پزشکی قانونی مشخص کند .

separator line

دیه در رفتن استخوان دنده

دیه در رفتن استخوان دیه در ماده 654 قانون مجازات اسلامی مصوب 92 مشخص شده است. طبق این ماده دیه در رفتگی استخوان دنده از قرار زیر خواهد بود :

  • دیه هر یک از دنده‌ها، یک چهارم دیه شکستن آن.
  • دیه در رفتگی آن، هفت ونیم هزارم دیه کامل است.

separator line

دیه ترک خوردن دنده

در ادامه در ماده 654 دیه ترک خوردن دنده مشخص شده است. در دررفتگی استخوان دنده مانند شکستگی آن استخوان دنده به دو صورت دنده های محیط به قلب و سایر استخوان های دنده در نظر گرفته می شود. به این ترتیب دیه ترک خوردگی دنده از قرار زیر خواهد بود :

  • دیه ترک خوردن استخوان های دیه محیط به قلب: یک هشتادم دیه کامل است که این مقدار مطابق نرخ دیه کامل سال 98 که معادل 270 میلیون ریال است ، 3 میلیون و 375 هزار تومان خواهد بود .
  • دیه ترک خوردن سایر استخوان های دنده: هفت هزارم دیه کامل است.

separator line

دیه قطع شدن استخوان ترقوه

ماده 655 قانون مجازات اسلامی (دیات) دیه دنده‌ و ترقوه : «قطع و از بین بردن دو استخوان ترقوه، موجب دیه کامل و هر کدام از آن ها، موجب نصف دیه کامل است.»

separator line

دیه شکستن استخوان‌های ترقوه

ماده 655 قانون مجازات اسلامی :« شکستن هر یک از استخوان‌های ترقوه در صورتی که بدون عیب درمان شود، موجب چهار درصد دیه کامل می‌شود. در صورتی که درمان نشود و یا با عیب درمان شود، موجب نصف دیه کامل است.»

separator line

دیه ترک خوردن استخوان‌های ترقوه

ماده 657 قانون مجازات اسلامی

« دیه ترک خوردن هر یک از استخوان‌ های ترقوه، سی و دو هزارم، دیه موضحه (شکستگی به صورتی باشد که استخوان نمایان شود) آن، بیست و پنج هزارم، دیه در رفتگی آن، بیست هزارم و دیه سوراخ شدن آن، ده‌هزارم دیه کامل است.»

separator line

پاسخ به سوالات متدوال کاربران

سوال: سلام من دنده های ۷ ۸ ۹ در اثر سقوط از ارتفاع شکسته می خواستم ببینم چقدر دیه بهش تعلق میگیره ممنون.

جواب: سلام وقت شما بخیر
دنده هایی که در اطراف قلب نباشه یک صدم دیه کامل به اون تعلق میگیره. برای سه دنده تقریبا مبلغ 6 میلیون و 900 هزار تومان هست . اگر محیط بر قلب باشه تقریبا مبلغ 17 میلیون هست.

separator line

سوال: سلام ترقوه من شکسته و الان جوش خورده ولی محل جوش خوردگی به صورت پله درامده است جقدر دیه تعلق میگیره.

جواب: سلام وقت شما بخیر
دیه شکستن استخوان ترقوه 4 درصد دیه کامل است. برای درمان معیوب هم ارش تعلق میگیره که توسط پزشکی قانونی و مراجع قضایی مشخص میشه

separator line

سوال: سلام وقت بخیر
من طی یک تصادف ترقوه چپم شکسته و پارگی حاد رباط روتاتوکاف داشتم طی عمل پلاتین توی کتفم کار گذاشتن دستم چهل تا پنجاه درصد محدودیت حرکت داره و زانوی چپ هم شکسته
بعد از مراجعات زیاد به پزشک قانونی امروز رای نهایی دادن :

  1. شکستگی ترقوه چپ مطلوب بهبود یافته است وارش عمل جراحی ان برابر است با (٢٪؜)دیه کامل
  2. ارش نقص عضوی محدودیت حرکتی شانه چپ برابر (٥٪؜) دیه کامل

درمان کامل یافته است.
سوالم این است که ایا این درصد ها درسته ؟ بعد زانوی چپم هم اصلا توی گزارش نیوردن حق اعتراض دارم ؟
واین که با تمام این شرایط چقدر دیه شامل من میشه ؟ با تشکر.

جواب: سلام وقت شما بخیر
مجموع دیاتی که براتون نوشتن 15 درصد دیه کامل یعنی تقریبا مبلغ 34 میلیون تومان
دیه شکستگی درست هست کاملا . برای ارش هم چون کار کاملا تخصصی هست بنده نمیتونم نظر بدم. اگر بنظرتون میزان محدودیت حرکتی دستتون خیلی زیاد هست و مشکل زانو هم ذکر نشده، میتونین اعتراض بزنین.

separator line

سوال: مادر بنده درون استخر شنا افتاد و مفصل شانه اش شکست و مجبور به تعویض مفصل شانه با انجام عمل جراحی شدیم . استخر دارای بیمه حوادث نزد شرکت بیمه ایران هست و پس از مرخص شدن از بیمارستان مدارک پزشکی رو به شرکت بیمه ارائه کردیم و قرار شد پزشک معتمد بیاد و مبلغ خسارت و دیه رو تعیین کنه . وقتی پیش دکتر معتمد رفتیم گفت چون نظر پزشک معالج اینه که محدودیت حرکت خواهد داشت باید دو ماه دیگه مراجعه کنید .

با توجه به موارد مشابه که اتفاق افتاده ، میخوام بدونم آیا دیه و پرداخت خسارت مالی به ما تعلق میگیره ؟ اگه تعلق میگیره به چه میزان هست ؟

جواب: سلام وقت شما بخیر
برای تعیین دقیق میزان دیه طول درمان باید طی بشه و درمان مطلوب یا معیوب تعیین بشه چون در میزان دیه تاثیر داره و مقدار دقیق اون توسط پزشک معتمد و یا پزشکی قانونی تعیین میشه.

منبع: قانون مجازات اسلامی

بیشتر بخوانید:

دیه کندن و از بین بردن مو چگونه محاسبه میشود ؟

جدیدترین نرخ دیه اندام تناسلی و بیضه

دیه دست و پا در قانون مجازات اسلامی چقدر است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سعید موسی زاده | ۴ سال پیش
سلام بنده در ی تصادف صدمه دیدم طبق نوشته پزشک قانونی:۱_کبودی سمت چپ خلف قفسه سینه۲_کبودی کتف راست۳_ساییدگی حارضه داخل بازوی چپو ارنج چپ۴_کبودی خلف ساق چپ۵_خراشیدگی حارصه خلف ران چپ۶_برحسب نظریه تخصصی کبودی و تورم ران چپ دارد۷_شکستگی دنده های ۷۸۹نیم سینه چپ ک فقط دنده هفتم محیط بر قلب می باشد و دو ماه طول درمان دادند میخواستم بدونم چن درصد میشود دیه بنده
1
0

hits