دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مساحقه (همجنس بازی زنان) چه مجازاتی در قانون دارد ؟
10
زمان مطالعه: 10 دقیقه
مساحقه به همجنسبازی دو زن با یک دیگر گفته میشود. مجازات مساحقه در قانون مجازات اسلامی ۱۰۰ ضربه تازیانه تعیین شده است. اگر مساحقه‌کننده پیش از شهادت شهود توبه کند، حد ساقط، ولی اگر بعد از شهادت توبه کند، موجب ساقط شدن حد نخواهد شد.

مساحقه چیست ؟

مساحقه در قوانین ایران، همجنس‌گرایی زنانه زیر عنوان «مساحقه» عملی مجرمانه محسوب می‌شود.

سحق (بر وزن سنگ) یا مساحقه معانی گوناگونی دارد، از جمله:« جامهٔ کهنه، ریزه ریزه کردن، کوبیدن، نرم کردن، ساییدن و پاک کردن و در اصطلاح حقوقی به عمل دو زن که از هم لذت جنسی می‌برند و با مالیدن آلت زنانه خود به هم شهوت می‌کنند و در قانون (همجنس‌گرایی زنان با اندام تناسلی) اطلاق می‌شود.»

متاسفانه در جامعه ی ما افراد زیادی مشاهده می شوند که حاضرند با همجنس خود نزدیکی کنند و یا به عمل زنا دست بزنند اما رابطه ای مشروع و سالم در سایه ی ازدواج نداشته باشند.

همانطور که متعه (ازدواج موقت) آثار سوء خود را دارد اما در مواردی که جلوگیری از گناه ممکن نیست برای این گونه افراد واجب شود. اما باز نباید فراموش شود که هر جوانی قبل از هر چیزی ابتدا باید هدفش را در ازدواج دائم قرار دهد.

مشکلی که در این مسیر مطرح می شود مسایل مالی و مواردی دیگر است که با آیه ی قرآن در تضاد قرار می گیرد چرا ازدواج نکردن به خاطر فقر گناه است زیرا خداوند در قرآن اشاره کرده است که ازدواج کنید و از فقر نترسید که اگر مرد و زنی فقیرند خدا به لطف خود آنان را بی نیاز و مستغنی خواهد فرمود که خدا به احوال بندگان آگاه و رحمتش و سیع و نامتناهی است. اما در این مقاله به عمل مساحقه که بر گرفته از قوم گمراه لوط می باشد اشاره شده است.

separator line

معنای مساحقه

سحق عبارت از آن عملی که دوتا زن با همدیگر انجام می‌دهند، و از این طریق اطفاء شهوت می‌کنند. به بیان دیگر همان کاری را که دو مرد با همدیگر در لواط انجام می‌دهند، دو تا زن نیز همان عمل را با همدیگر انجام می‌دهند، منتها با این تفاوت که در دو مرد مسئله‌ی ولوج و دخول است، اما در دو تا زن مسئله‌ی ولوج و دخول در کار نیست فقط مسئله مساحقه است، و این از گناهان کبیره است.

separator line

مجازات مساحقه

درباره حد مساحقه دو قول است:

  1. قول اول این است که حدش یک صد تازیانه است، شوهردار باشند یا بدون شوهر، کنیز باشند یا آزاد، مطلقاً یک صد تازیانه.
  2. قول دوم این است که سحق حکم زنا را دارند، اگر مجرد هستند، یک صد تازیانه است و اگر شوهردار و محصنه هستند، حدش رجم است و سنگسار.

بنابراین حکمش حکم زنا است، به این معنای که اگر طرفین محصنه‌ هستند، رجم می‌شوند و اگر مجرد و غیر محصنه هستند، حدش یک صد تازیانه است.

همچنین در ماده ۱۳۴ قانون مجازات سلامی، مجازات دو زن که بی‌ هیچ ضرورتی برهنه زیر یک پوشش قرار گیرند، از نوع تعزیری تعیین شده است و تکرار این عمل برای بار سوم موجب تبدیل تعزیر به حد می‌گردد.

قانون مجازات اسلامی با پیروی از نظر مشهور فقها، در ماده ۱۲۹ قانون مجازات اسلامی، حد مساحقه را درباره هر یک از طرفین صد تازیانه قرار داده است.

البته در صورت تعدد و تکرار جرم، تشدید مجازات در جرایم تعزیری در نظر گرفته شده است. از آن جا که مجازات در جرایم تعزیری و بازدارنده معمولاً دارای حداقل و حداکثر است و قاضی قادر به جولان در دامنه مجازات می‌باشد؛ همچنین در متناسب ساختن مجازات با سوء نیت مجرمانه و حالت خطرناک جرم، امکان تخفیف مجازات و تشدید آن وجود دارد، لذا تعدد و تکرار هر دو موجب تشدید مجازات و در مواردی موجب جمع مجازات می‌گردد. اما در جرایم حدی با توجه به تعیین مجازات در شرع، امکان تشدید یا تخفیف آن وجود ندارد و صرفاً در صورت تکرار، نوع مجازات تغیر می‌کند.

تعدد جرم مساحقه، تأثیری در مجازات نداشته و هر گاه فردی چند بار این عمل را تکرار نماید، بدون این که حد بر وی جاری شود، فقط مستحق یک بار اجرای حد (صد ضربه) شلاق است. اما تکرار جرم در نوع مجازات مساحقه کنندگان موثر می‌باشد.

ماده ۱۳۱ قانون مجازات اسلامی تکرار مساحقه برای بار چهارم را مستوجب قتل دانسته است. مطابق تبصره ماده ۱۳۰ قانون مجازات اسلامی حد مساحقه در خصوص فاعل و مفعول مساوی است. فاعل کسی است که فرج خود را بر دیگری می‌مالد و دیگری مفعول است.

همچنین در ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات دو زن که بی‌هیچ ضرورتی برهنه زیر یک پوشش قرار گیرند، از نوع تعزیری تعیین شده است و تکرار این عمل برای بار سوم موجب تبدیل تعزیر به حد می‌گردد.

separator line

راه های ثبوت مساحقه

گرچه در مورد مساحقه مانند زنا و لواط قانونگذار راههای ثبوت جرم را به طور جداگانه در فصل خاصی پیش بینی نکرده است ، مع هذا با توجه به مندرجات ماده ۱۳۲ که مقنن اشاره به نقش توبه مساحقه کننده اگر قبل از شهادت شهود نموده و در تعقیب آن در ماده ۱۳۳ نیز بی تأثیری توبه مساحقه کننده در سقوط حد هر گاه بعد از اقرار مساحقه کننده در دادگاه باشد مورد توجه قرار داده است، می توان نتیجه گرفت که راههای ثبوت مساحقه بر طبق مواد مذکور از دو راه ذیل است.

  • اقرار مساحقه کننده
  • شهادت شهود

اما اقرار مساحقه کننده در صورتی که شرایط عامه تکلیف را دارا باشد با دو بار اقرار در دادگاه ثابت خواهد شد.

یکی دیگر از دلایل اثبات مساحقه شهادت شهود است. بنابر این حد مساحقه وقتی ثابت می شود که چهار مرد عاقل و عادل انجام عمل مساحقه بین زنان را مشاهده کرده باشند.

در خصوص عدم ذکر علم قاضی به عنوان یکی از راههای اثبات مساحقه در باب سوم از کتاب حدود، با توجه به عبارت مندرج در ماده 128 قانون مجازات اسلامی این باب ، که قانونگذار راههای ثبوت مساحقه در دادگاه را همان راههای ثبوت لواط ذکر کرده است می توان نتیجه گرفت که یکی دیگر از راههای ثبوت مساحقه علم قاضی است هر چند قانونگذار صریحاً آن را ذکر نکرده است.

قانون‌گذار در مادهٔ ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اضافه نموده‌ است: «هر گاه دو زن که با هم خویشاوندی نسبی نداشته باشند بدون ضرورت، برهنه زیر یک پوشش قرار گیرند به کمتر از صد تازیانه تعزیر می‌شوند. در صورت تکرار این عمل و تکرار تعزیر، در مرتبهٔ سوم به هر یک صد تازیانه زده می‌شود». که در اینجا برهنه بودن دو زن بدون این که عمل مساحقه صورت گرفته شده باشد، امارهٔ عملی همجنس بازی و مجرمانه محسوب شده و به کمتر از صد تازیانه تعزیر می‌شوند. در صورت تکرار این عمل و تکرار تعزیر در مرتبه سوم به هر یک صد تازیانه زده می‌شود و هر گاه مساحقه سه بار تکرار شود و بعد از هر بار حد جاری گردد در مرتبه چهارم حد آن قتل است.

separator line

اسقاط مجازات مساحقه

یکی از موجبات سقوط حدود، توبه می‌باشد. در تعریف توبه آمده:« بازگشت به خدا و آیات او است». خداوند متعال در آیه‌ای توبه را سبب آمرزش گناهان ذکر نموده و فرموده: «والذین اذا فعلوا فاحشه أو ظلموا انفسهم ذکروالله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله.»

بنابراین توبه، پشیمانی و بازگشت از گناه است، به گونه‌ای که قصد بر تکرار آن عمل نداشته باشد. تأثیر توبه در سقوط حد مساحقه، بستگی به زمان توبه و همچنین نحوه اثبات حد دارد. اگر حد با بیّنه ثابت شود دو حالت قابل تصور است:

  1. توبه قبل از شهادت شهود محقق نشود که در این صورت موجب سقوط حد است.
  2. توبه بعد از شهادت شهود حادث شود، در این حالت تأثیری در اجرای حد ندارد. اگر حد مساحقه با اقرار مجرم ثابت شود و بعد از آن توبه نماید، حد ساقط نمی‌گردد؛ اما قاضی می‌تواند از ولی امر تقاضای عفو نماید.

separator line

مساحقه در اسلام

دربارهٔ جرم مساحقه روایتی از حضرت علی «علیه السلام» نقل شده‌ است که ترجمه فارسی آن عبارت چنین است:

«مساحقه در میان زنان مانند لواط در بین مردان است ولکن حد مساحقه صد ضربه تازیانه است، زیرا در مساحقه دخول نیست.»

آیت‌الله خمینی در باب مساحقه می‌گوید:

«با وطی زن به زن مساحقه واقع می‌شود و اثبات این جرم مانند اثبات لواط است و مجازات آن صد ضربه تازیانه است، به شرطی که مرتکب، عاقل، بالغ و مختار باشد و این کیفر در محصنه و غیر آن یکسان است؛ و گفته شده اگر مساحقه کننده محصنه باشد، حکمش سنگسار می‌باشد، ولی صحیح‌ تر اوّلی است (تازیانه می‌خورد، و سنگسار نمی‌شود) و تفاوتی نیست در اجرای مجازات بین فاعله و مفعوله و زن کافر یا مسلمان».

بر اساس نظر مذکور از آیت‌الله خمینی است، که قانون‌گذار در مادهٔ ۱۲۹ قانون مجازات اسلامی هم مجازات مساحقه را ۱۰۰ تازیانه تعیین کرده‌ است. اگر مساحقه‌کننده پیش از شهادت شهود توبه کند، حد ساقط، ولی اگر بعد از شهادت توبه کند، موجب ساقط شدن حد نخواهد شد. به همین ترتیب است اگر مساحقه با اقرار شخص ثابت شود و او پس از اقرار توبه کند، قاضی می‌تواند از ولی امر، تقاضای عفو او را نماید.

separator line

حکم شرعی مساحقه

در پایان میخواهیم به برسی حکم شرعی عمل مساحقه بین دو دختر بپردازیم.

پرسش: اگر دو دختر با هم عمل مساحقه را انجام دهند، آیا برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده تا ابد برای ازدواج حرام می شود ؟

پاسخ اجمالی: حکم مساحقه به شرح زیر است:

  • مساحقه، عملی شیطانى بوده و به این معناست که دو زن آلت تناسلی خود را به یک دیگر بمالند، و این کار، حرام است‏.

  • هر گاه چهار شاهد عادل شهادت به مساحقه دادند، مساحقه ثابت می‌شود؛ و مجازات آن، صد ضربه شلاق به هر یک از دو زن است. چه محصنه (زن شوهردار) باشد یا غیر محصنه (زن غیر شوهر دار) و چه کافر باشد، چه مسلمان.

در صورت تکرار مساحقه، و جاری کردن حد، فتاوای فقها در این حکم متفاوت است که در این جا به چند نمونه اشاره می شود:

  1. احتیاط واجب این است که در دو مرتبه اول تعزیر شده و در مرتبه سوم حکم به حدّ می شود.
  2. در صورت تکرار مساحقه و تکرار جاری شدن حدّ، بعد از هر بار مساحقه، مجازات مرتبه سوم، کشتن است.
  3. اما برخی مجازات مرتبه چهارم، را کشتن می دانند.

  • اگر قبل از این که بیّنه (شهادت چهار شاهد عادل) بر مساحقه اقامه شود، مساحقه دهنده و مساحقه کننده توبه نمایند، مشهور بین فقها این است که حدّ ساقط می شود. اما بعد از قیام بیّنه، اگر توبه ای صورت گیرد، حدّ ساقط نمى‏شود.

  • با اقرار و توبه، امام و حاکم مخیّر است در عفو (بخشش) و اقامه حدّ.

اما، آیا برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده برای ازدواج تا ابد حرام می شود ؟
در پاسخ باید گفت: «مساحقه با لواط فرق می کند و برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده برای ازدواج، حرام ابدی نمی شود.»

بیشتر بخوانید:

علت همجنس گرایی در زنان چیست؟ + حکم همجنس گرایی در اسلام

زنا چیست ؟ انواع زنا در اسلام چه مجازاتی دارند

رابطه نامشروع چه مجازاتی دارد و تفاوت آن با زنا چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits